Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHersenen wietrokende schizofreen krimpen sneller

Hersenen wietrokende schizofreen krimpen sneller

14 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
e
elchivatoLid
01-01-2024, 00:00
#1
http://www.nu.nl/news/1440015/83/Hersen ... eller.html

Dit onderzoek is dan wel alleen uitgevoerd onder schizofrenie-patiënten, maar het zou me niet verbazen als een soortgelijk effect te zien is onder reguliere wietgebruikers zonder psychische aandoeningen.

Anyway.... laat even weten wat je denkt in de poll
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Van Ritalin schijnen je hersens ook te krimpen, toch krijgen hele jonge kinderen dit medicijn al :( Ik slik het zelf ook al vanaf een 13 jarige leeftijd.
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nee. Ik zal ook niet stoppen met blowen tenzij; Ik stukjes long begin op te hoesten / ik het niet lekker meer vindt.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik niet de directe onderzoeks gegevens kan vinden, en weet hoeveel mensen het betreft waar op het onderzocht is, of ze nog andere vergelijkende testgroepen hadden etc... geloof ik ze niet. Dan mogen ze daar eerst mee komen.
Er zijn namelijk ook onderzoeken die voor waar aan gegeven worden in bladen waar de groep mensen waar op het uitgevoert werd maar 14 mensen waren. Ik weet zou snel even niet welk onderzoek; maar dat geeft de manipulatie-mogelijkheden van dergelijke onderzoeken wel aan.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
We betalen wel belasting voor dit soort flauwekul, ik spreek er schande van :openmouth:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#6
Weetje...Ik vertrouw die shit niet.
Je kunt feiten er zo neer zetten zoals je wilt, ze volledig uit verband trekken. Kom...laten we dagelijks in het journaal aandacht gaan besteden aan de gruwelijke bijwerkingen van aspirine.

Het feit is dat Cannabis Oud is...en Bekend. Grote gevaren worden Onmiddelijk gevonden..of iig in de eerste paar jaar....en Geen halve eeuw na introductie in de cultuur, met een nog veel langere geschiedenis daarbuiten.

ALLES wat er nu nog gevonden gaat worden over wiet is ver....heeeeeeeel ver Gezocht.

Maargoed..om op je vraag terug te komen..zou ik stoppen als bleek dat...
lets counter it..catch
In slechts een paar studies werd door middel van MRI (magnetic resonance imaging) naar de effecten van alcoholgebruik op de structuur van de hersenen in niet-alcohol-afhankelijke mensen gekeken. Uit deze studies bleek dat meer drinken samen hangt met grotere ventrikels (met hersenvocht gevulde ruimten in de hersenen) en bredere sulci (groeven in de hersenen die ook hersenvocht bevatten). Dit impliceert een kleiner hersenvolume bij hoger alcoholgebruik. In een andere studie werd gevonden dat regelmatig drinkende mannen minder grijze stof (bevat onder meer cellichamen van zenuwcellen) en iets meer witte stof
Klik om te vergroten...
http://igitur-archive.library.uu.nl/dis ... 09/sam.pdf

dus..... onmiddelijk stoppen met drinken dan maar? :wink:
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Emperisch bewijs is bij dit soort dingen vrijwel niets waard. Er zijn veel te veel variabelen en de uitkomst is altijd multi-intepretabel.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#8
zowiezo is er rond de 70er jaren onderzoek geweest naar de frequentie geestes zieken in de populatie van cultureel hasj rokende landen en landen in europa. De verhoudingen bleken gelijk te zijn.

maar ze blijven maar door zoeken en door zoeken en door zoeken...

terwijl tegelijkertijd er ook dingen Wel obvious fout zijn... en daar wordt dan weer geen onderzoek naar gedaan omdat er waarschijnlijk weer teveel belanghebbende partijen zijn.

wat een poppenspel is het ook...
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#9
In dit onderzoek geloof ik niet, nee, maar stel dat ze een onderzoek zouden doen wat voor mij voldoende was en dit resultaat kwam eruit en dan voor elke gebruiker... dan zou ik inderdaad meteen stoppen, ja. Wiet is lekker, maar niet lekker genoeg voor mij persoonlijk om er dan mee door te gaan.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#10
Van drinken gaan hersencellen dood...

Jaaaaaaa....wordt er dan door IEDEREEN gerelativeerd.. maar dat zijn er dan zo weinig, of die groeien weer net zo hard bij of whatever..maar das iig niet erg.

...en Die relativering blijft bij dit soort onderzoeken tov cultureel 'dubieuse' middelen achterwege. .... en DAT maakt het onderzoek gewoon zo fout.

Ik weet zeker dat er zoveel slechte dingen te vertellen zijn over voedsel, dat emperisch onderzoek zal uitwijzen dat het je reinste zelfmoord is.....dat eten.

iets kan best een foute eigenschap hebben, maar als de bevolking uit het gebruikte jargon niet de mate hiervan kan afleiden is het gewoon Manipulatie... want laten we eerlijk zijn..
wiet kent Ongelovelijk veel Goede en Gezonde eigenschappen...maar in tegenstelling tot alcohol, tabak, koffie en medicijnen... heeft wiet geen multinationals achter zich staan die Alles uit de kast trekken om de positieve kanten ervan wetenschappelijk te bewijzen.

Elke stof heeft gewoon goede en slechte eigenschappen.. het is afhankelijk van de soorten onderzoek die uitgevoerd worden, hoe deze stoffen vervolgens in de samenleving bekend worden.
wordt er alleen onderzoek verricht naar mogelijk negatieve eigenschappen... tja...dan worden die uiteindelijk alleen gevonden en visa versa.

echt waar, ik wordt Ziek van de manier hoe wetenschap wordt gemanipuleerd voor het verkrijgen van bepaalde maatschappelijke beeldvorming.
h
hallotjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nieuws!!!! Ademen is schadelijk..... stop nu.... IEDEREEN!!!!!

duw dat geld voor die onderzoeken eens in snelwegen ofzo! Als blowen zo slecht is gaan we allemaal eerder dood en hoeven onze kinderen voor geen aow te betalen! De voordelen noemen ze nooit he!
S
SnuifdoosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Iedere week verschijnt er wel ergens zo'n anti-cannabis artikel. Ze proberen iedereen gewoon het gebruik te ontmoedigen door negatieve zaken in een extra slecht daglicht te stellen of zwaar te overdrijven.

Er zijn misschien wel bepaalde resultaten bij zo'n "onderzoek", maar die worden in die artikelen meestal op zo'n manier weergegeven dat het uiteindelijk de schuld van cannabis is, en dat iedereen er best afblijft, of je brengt jezelf, familie, vrienden en vooral arme kindertjes in gevaar, met je asociale, smerige junkiegedrag.
S
SuntabletLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nee, wat is "schadelijk"... ik bedoel, de zon is ook schadelijk

oke, dit is mss een banale vergelijking maar toch denk ik dat mijn punt hiermee wel overkomt

en ik blow toch maar af en toe, soms 1 of 2 weken helemaal niet, dus als ik dan eens af en toe wat schade oploop zal dat wel meevallen.
L
LarzLid
01-01-2024, 00:00
#14
pipoxyz zei:
Van drinken gaan hersencellen dood...

Jaaaaaaa....wordt er dan door IEDEREEN gerelativeerd.. maar dat zijn er dan zo weinig, of die groeien weer net zo hard bij of whatever..maar das iig niet erg.

...en Die relativering blijft bij dit soort onderzoeken tov cultureel 'dubieuse' middelen achterwege. .... en DAT maakt het onderzoek gewoon zo fout.

Ik weet zeker dat er zoveel slechte dingen te vertellen zijn over voedsel, dat emperisch onderzoek zal uitwijzen dat het je reinste zelfmoord is.....dat eten.

iets kan best een foute eigenschap hebben, maar als de bevolking uit het gebruikte jargon niet de mate hiervan kan afleiden is het gewoon Manipulatie... want laten we eerlijk zijn..
wiet kent Ongelovelijk veel Goede en Gezonde eigenschappen...maar in tegenstelling tot alcohol, tabak, koffie en medicijnen... heeft wiet geen multinationals achter zich staan die Alles uit de kast trekken om de positieve kanten ervan wetenschappelijk te bewijzen.

Elke stof heeft gewoon goede en slechte eigenschappen.. het is afhankelijk van de soorten onderzoek die uitgevoerd worden, hoe deze stoffen vervolgens in de samenleving bekend worden.
wordt er alleen onderzoek verricht naar mogelijk negatieve eigenschappen... tja...dan worden die uiteindelijk alleen gevonden en visa versa.

echt waar, ik wordt Ziek van de manier hoe wetenschap wordt gemanipuleerd voor het verkrijgen van bepaalde maatschappelijke beeldvorming.
Klik om te vergroten...

je hebt gelijk verdomme
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cannabis was ooit een medicijn.
Of had medische doeleinden.

Er schaadt wel meer waarvoor we de ogen sluiten.

Ik zal nooit beweren dat cannabis gezond is, maar we laten wel ergere dingen ongestraft.
Waarom zou het zo belangrijk zijn aan te tonen dat je er schizo van wordt al dan niet?
Waarom vinden onderzoekers het zo belangrijk onderzoek uit te voeren bij dit kruid? Men heeft het blijkbaar na al die jaren nog niet door, dus waarom zouden we die studies betrouwen?
Hier zit meer achter!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."