Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe stigmatisering van cannabis!

De stigmatisering van cannabis!

207 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#1
tijdbom zei:
Wat brengt thc nou? In je eigen wereld leven, nergens zin in hebben, geen contact met mensen kunnen maken, piekeren over dingen en dan niet eens echt constructief en leidend tot nieuwe inzichten zoals bij tripmiddelen, nee gewoon zweverig quasifilosofisch hippiegeneuzel waar nooit wat van komt omdat je totaal ongemotiveerd bent voor alles behalve vreten en relaxen zo ongeveer.
Klik om te vergroten...

medicatie zoals antidepressiva, antipsychotica, anti adhd, of andere medicijnen, kunnen een veel grotere impact hebben op je persoonlijkheid dan wiet. Toch zal het meerendeel van deze mensen hun tekortkomingen niet zien als iets van buitenaf, maar als iets waar ze zelf actief aan kunnen bouwen. Gewoonweg om dat dat specifieke medicijn niet aan dezelfde stigmatisering of demonisering bloot staat.

-je wordt geen hippy van wiet
-je wordt niet lui van wiet
-je wordt geen kluizenaar van wiet
-je wordt niet ongemotiveerd van wiet
-je gaat ook niet meer vreten of drinken van wiet
-je transformeert ook niet in een (quasi) filosoof door wiet

..dat zijn Juist Precies die dingen wat wiet wordt verwijt..en daar ligt dan direct ook het gevaar ... blowt iemand dagelijks en ervaart hij dat hij lui is.. tja..dan komt het waarschijnlijk door de wiet.. etc etc. stigmatisering zoals dit resulteerd juist in een situatie waarin meer mensen niet aan zichzelf werken in de veronderstelling dat het toch van de wiet komt.

Na 18 jaar Stevig blowen, bemoei ik me dagelijks nog Overal mee..ik steek overal mijn neus in, en stuiter van de energie..altijd is er wel iets wat me onwijs interesseert,..ik sta dagelijks rond 6 uur op en ga rond 2400 slapen..toegegeven..ik eet veel snoep..maarja...das nu eenmaal lekker, en ik zou tig keer meer snoep eten als ik niet zou blowen...etc etc etc..
....ik heb Nooit passief geweest door de wiet..
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#2
er zijn uitzonderingen !! dus misschien dat jij pipo er eentje bent ?


90% heeft wel deze gevolgen:

je wordt wel hippy van wiet
-je word wel lui van wiet
-je word een alfa kluizenaar van wiet
-je word blijft ongemotiveerd van wiet
-je gaat ook meer vreten of drinken van wiet

en ik vul aan

- hun vriendin loopt weg
- ze verliezen hun baan
- ze gaan steeds meer roken
- moeten wiet kweken om het te trekken
- en hun reactie en spraak vermogen word geheel vergalt
t
tijdbomLid
01-01-2024, 00:00
#3
pipoxyz zei:
tijdbom zei:
Wat brengt thc nou? In je eigen wereld leven, nergens zin in hebben, geen contact met mensen kunnen maken, piekeren over dingen en dan niet eens echt constructief en leidend tot nieuwe inzichten zoals bij tripmiddelen, nee gewoon zweverig quasifilosofisch hippiegeneuzel waar nooit wat van komt omdat je totaal ongemotiveerd bent voor alles behalve vreten en relaxen zo ongeveer.
Klik om te vergroten...

medicatie zoals antidepressiva, antipsychotica, anti adhd, of andere medicijnen, kunnen een veel grotere impact hebben op je persoonlijkheid dan wiet. Toch zal het meerendeel van deze mensen hun tekortkomingen niet zien als iets van buitenaf, maar als iets waar ze zelf actief aan kunnen bouwen. Gewoonweg om dat dat specifieke medicijn niet aan dezelfde stigmatisering of demonisering bloot staat.

-je wordt geen hippy van wiet
-je wordt niet lui van wiet
-je wordt geen kluizenaar van wiet
-je wordt niet ongemotiveerd van wiet
-je gaat ook niet meer vreten of drinken van wiet
-je transformeert ook niet in een (quasi) filosoof door wiet

..dat zijn Juist Precies die dingen wat wiet wordt verwijt..en daar ligt dan direct ook het gevaar ... blowt iemand dagelijks en ervaart hij dat hij lui is.. tja..dan komt het waarschijnlijk door de wiet.. etc etc. stigmatisering zoals dit resulteerd juist in een situatie waarin meer mensen niet aan zichzelf werken in de veronderstelling dat het toch van de wiet komt.

Na 18 jaar Stevig blowen, bemoei ik me dagelijks nog Overal mee..ik steek overal mijn neus in, en stuiter van de energie..altijd is er wel iets wat me onwijs interesseert,..ik sta dagelijks rond 6 uur op en ga rond 2400 slapen..toegegeven..ik eet veel snoep..maarja...das nu eenmaal lekker, en ik zou tig keer meer snoep eten als ik niet zou blowen...etc etc etc..
....ik heb Nooit passief geweest door de wiet..
Klik om te vergroten...
Dan heb je waarschijnlijk veel mazzel idd, heb je adhd?
Maar die gevolgen hebben de meeste frequente blowers wel. Sommigen kunnen ermee om gaan, maar de meeste zijn passievelingen. Het dommere deel doet geen ene flikker, en de intelligentere blowers hebben vaak wel ideëen maar zijn onrealistisch of brengen gewoon nooit wat te uitvoering.. Zo ik het toch wel bij veel mensen in mijn omgeving.
En ik neem aan dat je niet onbekend bent met vreetkicks? Je kunt dat moeilijk ontkennen.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#4
lysergine25 zei:
er zijn uitzonderingen !! dus misschien dat jij pipo er eentje bent ?


90% heeft wel deze gevolgen:

je wordt wel hippy van wiet
-je word wel lui van wiet
-je word een alfa kluizenaar van wiet
-je word blijft ongemotiveerd van wiet
-je gaat ook meer vreten of drinken van wiet

en ik vul aan

- hun vriendin loopt weg
- ze verliezen hun baan
- ze gaan steeds meer roken
- moeten wiet kweken om het te trekken
- en hun reactie en spraak vermogen word geheel vergalt
Klik om te vergroten...

Als dit niet je reinste onzin is!
Je moet stoppen met jezelf te spiegelen aan die miljoen andere blowers.

Waarom heb ik mijn studies afgemaakt?
Waarom heb ik na 10j blowen nog een kerngezond kind kunnen baren?
Waarom blijft mijn vrouwtje bij mij, ook al is zij gestopt met blowen sinds haar zwangerschap.

Het enige nadeel dat ik van THC geniet zijn de hoge kosten.

Ik ben blower omdat ik dat wens, zo'n heerlijk jointje na een drukke dag.
Lekker ontspannend... Maar ik rook niet voor mijn verantwoordelijke taken afgerond zijn.

Als je van jezelf ondervindt dat je leven achteruit gaat door THC, waarom kanker je er dan over en blijf je verder blowen?
Nuja, de vinger wijzen is altijd gemakkelijker zeker.
Uiterst grappig van je trouwens te vermelden dat het spraakvermogen wordt vergalt.
Was jij niet diegene dat een "taalexepert" moest inhuren?
Ik herhaal: stop met jezelf aan die ander gebruikers te spiegelen.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#5
volgens heb jij een zwaar probleem met de hennep Mayan .....

:hearteyes:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#6
ik trek niet in twijfel dat je onder invloed van wiet
-fylosofisch kunt zijn
-lui kunt zijn
-ongemotiveerd kunt zijn
-etc etc.

vreetkicks ken ik van mn pubertijd..nu niet meer.

Ik heb altijd gewerkt waarbij ik bij thuiskomst heerlijk een stuk of 4 ketsers wegsmoke...ik heb gezellig met mijn leidinggevenden in shopjes gezeten, dus dat blowers alleen maar op de vuilniswagen terrecht komen is ook niet correct.

Kijk..ik zeg niet dat het onmogelijk is om verleid te worden tot dit soort dagelijks gedrag, ik zeg alleen dat als dit het wel doet...dit volledig aan jezelf ligt, en dat de kans groot is, dat wanneer deze persoon niet zou smoken...hij nog steeds tools zal hanteren om zijn bestaan te passiviseren.

Neem alcohol..van alcohol wordt je
-een eikel
-handtastelijk
-in een feest stemming
-socialiserend
-extrovert
-etc..
Maar zie je de persoon die dagelijks een jenevertje drinkt zijn gedrag verantwoorden met zijn gebruik?
Dit zou een stuk sneller het geval zijn wanneer bij drank slechts de negatieve aspecten zouden worden belicht.

Wat ik zeg is dat de manier hoe wiet op dit moment in het daglicht staat, de aanleiding is voor velen om de verantwoordelijkheid van het niet kunnen behalen van hun doelen, buiten zichzelf te zoeken.


En idd..het financiele aspect voel ik wel...mijn dagelijkse behoefte rijkt voorbij mijn financiele draagkracht, maar dit komt enkel door de 60% prijsstijging van 5 euro naar 8 euro per gram. Dit stimuleert trouwens weer de passiverende eigenschappen van wiet aangezien geldtekort een absolute bewegingsvrijheid killer is.

maargoed..nogmaals..iemand die met open ogen toekijkt hoe hij willens en wetens zn belangerijke afspraken skipt... heeft dit aan zichzelf te danken.


*edit
toch nog even daaraan toegevoegd ter illustratie... ikzelf heb ook ooit eens al mijn tekortkomingen aan vooral de wiet, maar ook aan mijn verdere drugsgebruik verweten...na een jaar gestopt te zijn, en met pijn in mijn hart toekijkende hoe ik vrijwel niets veranderd was schreef ik een gedicht dat eindigde met
'...that i could say that i've quit yesterday instead of tomorrow,
so now that i've succeeded in that goal,
why am i still living in the dark spot of my soul'
...die les heb ik zon 10 jaar geleden geleerd en is het begin geweest van het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
h
hcoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey...

Ehhr... ik ben nou 30 ..
ik rook wiet vanaf mijn 15e en vanaf mijn 18e elke dag ...

Maar, ik heb een hbo afgemaakt, heb al 8 jaar dezelfde baan etc etc...


Volgens mij kan je beter verslaafd zijn aan wiet, dan aan elke andere stof ... behalve misschien adrenaline ...


Of zie ik dit nou fout?
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#8
lysergine25 zei:
volgens heb jij een zwaar probleem met de hennep Mayan .....

:hearteyes:
Klik om te vergroten...

Eerder met u LOL

En neen, dankzij hennep is er kwalitatief touwgoed.
Nog maar te zwijgen dat hennep minder bomen vereist voor zo'n konijnenkot te vullen met houtvezel.

Er zijn voordelen aan hennep.
Maar het gaat hier over Cannabis. Niet hennep van den boerenbond;
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#9
das waar ..... op de wiet kom je het meest ver !!

maar voor 90% is het een ramp, die komen niet verder dan het niet afronden van de vmbo !!

Das het probleem !!

:hearteyes:
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#10
lysergine25 zei:
das waar ..... op de wiet kom je het meest ver !!

maar voor 90% is het een ramp, die komen niet verder dan het niet afronden van de vmbo !!

Das het probleem !!

:hearteyes:
Klik om te vergroten...

Kan jij dat handhaven met gegronde links?
Bewijzen aub! :wink:
En ok, zand erover :wink:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#11
lysergine25 zei:
das waar ..... op de wiet kom je het meest ver !!

maar voor 90% is het een ramp, die komen niet verder dan het niet afronden van de vmbo !!

Das het probleem !!

:hearteyes:
Klik om te vergroten...
das ook niet helemaal waar natuurlijk. van die 90% zal een groot deel zowiezo ook zonder wiet niet verder dan het vmbo zijn gekomen.

en tja..wat is er op het vmbo nu leuker dan je met dingen bezighouden die niets met je opleiding te maken hebben.. en wiet leent zich daar gewoon erg goed voor. dus ik denk niet dat mensen door hun blowgedrag op het vmbo belanden, maar dat ze eenmaal op het vmbo klasgenoten krijgen, die door hun veelal niet gemotiveerde houding, regelmatig tijdens hun lessen blowen.

dat gedicht was ik hierboven gedeeltelijk had gequote was trouwens na mijn 3de retry sprinthavo,...en die keer helemaal nuchter het hele jaar. maar ik bleef ongemotiveerd, geen huiswerk maken, niet op lessen komen etc...its just who i am...met of zonder drugs.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#12
nee ik kan niets bewijzen het is gewoon zo'n losse flodder ...
maar er lezen wel mensen mee die mijn verhaal herkennen, maar goed.
Wie durft er nu toe te geven dat is zwak is ....
Die HBO 'er van net heeft niks negatiefs te melden dus die komt lekker uit de kast.
:mrgreen:

En het aantal cannabis probleemgevallen is wel degelijk toegenomen maar van die 90% gaat maar 5% echt hulp zoeken.

Brijder stichting kan dat wel bevestigen denk ik ...


:hearteyes:
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#13
haal geen taalexpert, is zodanig vlug getypt dus fouten

lysergine25 zei:
nee ik kan niets bewijzen het is gewoon zo'n losse flodder ...
maar er lezen wel mensen mee die mijn verhaal herkennen, maar goed.
Wie durft er nu toe te geven dat is zwak is ....
Die HBO 'er van net heeft niks negatiefs te melden dus die komt lekker uit de kast.
:mrgreen:

En het aantal cannabis probleemgevallen is wel degelijk toegenomen maar van die 90% gaat maar 5% echt hulp zoeken.

Brijder stichting kan dat wel bevestigen denk ik ...


:hearteyes:
Klik om te vergroten...

Lys,
Ik kan niet spreken voor andere mensen, zou niet weten welk baat ik daarbij win.
Maar wanneer je zegt dat mensen zichzelf in jouw verhaal kunnen voegen... Dan moet ik zeggen dat het wederkerig is.
Net nog iemand dat van zijn 15 blowed, nu 30 en ook afgestudeerd.

Het kruid blijft niet verantwoordelijk van hoeveel je ervan consumeert.
Het is geen lijntje coke he...

Het enige nadeel dat ik ervan geniet zijn de hoge kosten.
Verder kan ik heus een dagje zonder jointje.
Als iemand dat niet kan heeft die psychologische problemen dat het met iets wil opvangen.

En het is door die psychologische problemen dat men het gauw op het kruid schuift om de schijnwerpers op het kruid te schijnen.
Men zou beter zichzelf eens in het plaatje zetten.

Jij zegt dat het de schuld van jouw ouders etc is omdat niemand jou juist inlichtte.
Mijn ouders hebben mij ook niet ingelicht, ik heb hen moeten inlichten.
Wanneer ik daar op bezoek ga, durft men al eens drie trekjes van mijn joint doen.

Waarom herken ik die problemen niet die anderen aanhalen?
Uiteraard zijn er mensen vanuit mijn omgeving fel beginnen blowen en noem maar op.
Maar ligt het eerder niet aan de speler dan aan het spel?
Geef dat nou toch op zijn minst toe dat veel gebruikers beter kunnen dosseren.

De feiten zoals ze zijn, zijn nog altijd individueel bekeken. ER is nog altijd geen AFGEROND algemeen rapport. Na bijna een halve eeuw heeft men nog altijd geen sluitend rapport over THC. Het heeft de DEA intussen al biljoenen dollars gekost, toch geeft men niet af.
Doet u dat niet nadenken?

De ene kan er beter afblijven, omdat die psycholische problemen heeft en met zichzelf strijdt.
Die kan beter niet blowen, maar dat is bij paddo's toch ook zo?
Als je blowed om je psychologische problemen te verdringen, dan ligt het aan jezelf.
Niet aan het kruid.

Als jij met psychologische problemen aan eenders welke drugs begint, kan dat uit de hand lopen.

Maar ik neem dat de overgrote meerderheid van de globale burgers niet kampt met psychologische problemen die zodanig uitduien om daarna iets of iemand de vinger te wijzen.
Iedereen blijft verantwoordelijk voor zichzelf.

bomvol fouten, je sais. Als het vlug gaat, dan krijg je zoiets bovenstaand :)
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het blijft een stigmatisering omdat wiet, dankzij nederland, gemakkelijk buiten te telen is.
Enfin, als de zomer meezit of je een serre hebt.

Vertel me eens,
Waarom is het niet wereldwijd legaal, daar waar wereldwijd hard drugs (alcohol) legaal is?
Waarom is het niet wereldwijd legaal, daar wereldwijd anti depressiva's en co te verkrijgen zijn?

Antwoord:
Dankzij de stigmatisering in the late sixties.

Of was Cannabis daarvoor geen welgekend medicijn?
Het beste tegen epilipsie me dunkt! Nu geeft men syntetische shit en chemische troep! Het had zo zijn doeleinden, natuurlijk zijn we die lang vergeten met de decennia dat passeerde. Decennia na de stigmatisering.
What happened?
S T I G M A T I S E R I N G
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#15
lysergine = De antischmoker! :openmouth:
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#16
de meeste blowers blowen alleen s'avonds die groep bedoel ik niet.

Ik heb het over de groep die de ganse dag blowt er er dus mee opstaat, s' middags een tukkie doet om op die manier niet 1 x de high te mogen voelen maar 2 x per dag.

klinkt dit bekent ? ja he ..... ik bedoel de groep chronische potheads zoals ik was en jij waarschijnlijk bent. En als je chronisch verslaafd bent dan komen de nadelen harder op je af dan je zelf beseft.
Dus van de groep chronische thc misbruikers zoekt 5% hulp en 75% kampt ermee en leeft voort.

Welke chronische blower durft er nu naar voren te stappen en zijn verhaal te vertellen ? Nogmaals de recreatieve groep mag lekker door blowen en hoeft ook enit te reageren. We willen de menig van die hard thc junks horen.

Ik heb al toegegeven dat in mijn geval alles uit de hand loopt alleen het financiele aspect ... daar heb ik geen last van.



ps: Lieve taalperfectionisten van me ... doseren niet dosseren.

:hearteyes:

:mrgreen:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#17
hulpzoekers vind ik eerder een indicatie van het toenemende aantal mensen dat doorkrijgt dat het de bone toegeworpen krijgt van buiten zichzelfstaande verantwoordelijkheid. Je vraagt hulp voor dingen waar je machteloos tegen lijkt te staan.. en dat sta je tegenover factoren buiten jezelf...toevallig heb ik een kennis die 4 klare joints per dag rookt en zich daarvoor bij de verslavingszorg heeft gemeld....maar hij komt wel dagelijks bij me wiet bietsen...hij neemt zelf niet de stap om te stoppen met smoken..het is duidelijk dat hij geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden op basis van de manier waarop het kruid tegenwoordig bekend staat. Dat is volgens mij de echte reden voor het stijgende aantal wietverslavingsmeldingen.

Daarnaast krijg je natuurlijk ook nog het feit dat puberteit erg turbulent kan zijn.. als je dan als constante wiet smoked,..kan dat extra verwarrend zijn..

nogmaals...tot rond mijn 25ste ben ik van precies dezelfde mening geweest als Bonie... ik heb alleen de boel achteraf eens goed bekeken, en moet gewoon constateren dat mijn maatschappelijke status niet veel anders zou zijn geweest als ik nooit had geblowed.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat is bij drank toch ook zo?
Je hebt mensen dat alleen in het weekend drinken.
Je hebt alcoholisten dat van 's morgens tot 's avonds drinken.

Waarom kan dat wel?
En dat is wat ik bedoel met de hypocritie!

Iets dat minder schaadt kan tot correctionele gevolgen leiden.
Maar drink jij je van 's morgens tot 's avonds ladderzat in BE kijkt men door de vingers heen toe...

Vind jij nu eerlijk gezegd dat zoiets kan?

En dan heb ik het nog niet over patiënten dat wekelijks hun dokter bezoeken om een voorschriftje van een andere verslaving te bemachtigen.

Net zoals bij alcohol, de gebruikers moeten niet verantwoordelijk gesteld worden voor een andere doelgroep.

Dat THC zijn schadelijke gevolgen kan hebben hoor je mij niet ontkennen.
Maar dat moeten we nu ook niet gaan dramatiseren he.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#19
ok de recratieve gebruiker gaan we niet stigmatiseren maar de chronische junk wel ....

:wink:

waar zijn toch al die wietjunkies plots gebleven ??? Wiet halen ??

:hearteyes:
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#20
lysergine25 zei:
waar zijn toch al die wietjunkies plots gebleven ??? Wiet halen ??
Klik om te vergroten...

Die lezen bewust heel passief mee :flushed: :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."