Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsbloeddonor en drug gebruik

bloeddonor en drug gebruik

13 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
m
mattskovicLid
01-01-2024, 00:00
ik zat met een vraag,
ik zou graag bloedonor worden bij het rodenkruis, en nu vroeg ik me af of je cannabis mag gebruiken of andere soorten drugs als je bloed geeft ?

alvast bedankt :wave:
F
Frank123Lid
Denk dat dat op z'n minst wel gevraagd word ( en zal wel gezuiverd worden ofzo). Maar ik denk dat je je bloed dus wel kan afgeven
m
mattskovicLid
ik zal het eens na vragen bij m'n huisarts of bij het rodenkruis zelf.

greetz mattsi :hearteyes:
F
FlameonLid
Volgens mij niet ... ff navragen
J
Jowdy37Lid
volgens mij wordt er zowieso van elke donor wat bloed getest op dergelijke dingen.

Overigens, volgens mij kan je zoiets het best vragen aan de bijzittende arts (die je bloeddruk neemt etc). Hij kan je onmiddelijk een correct antwoord geven en heeft nog steeds zijn zwijgplicht als je omgeving het niet hoort te weten.

//edit:
Volgens mij gaat het niet mogen omdat het een reactie kan geven met andere (chemische) middelen...?
P
PepTalkLid
Greenlabs zei:
volgens mij wordt er zowieso van elke donor wat bloed getest op dergelijke dingen.

Overigens, volgens mij kan je zoiets het best vragen aan de bijzittende arts (die je bloeddruk neemt etc). Hij kan je onmiddelijk een correct antwoord geven en heeft nog steeds zijn zwijgplicht als je omgeving het niet hoort te weten.

//edit:
Volgens mij gaat het niet mogen omdat het een reactie kan geven met andere (chemische) middelen...?
Klik om te vergroten...

Bij blowen maken ze niet echt een bezwaar, drugs die gesnoven of gespoten worden lijkt me een ander geval ivm. verhoogde kans op overdraagbare aandoeningen.

Rest stoffen van drugs zullen geen chemische reactie aangaan bij de patiënt die het toegediend krijgt en toevallig bepaalde medicijnen slikt.
F
Frank123Lid
Meld het dan nog wel even hier , ben behoorlijk benieuwd namelijk
c
croppLid
ik ook, ik wil best mijn medemens helpen maar k stop er niet voor met gebruiken...

al zit er nu wel ongezond veel in mijn bloed :rolleyes:
T
TiggLid
Ik verwacht dat je de laatste paar dagen waarschijnlijk geen wiet gebruikt mag hebben. In ieder geval zo lang dat er zo goed als geen thc meer in je bloed zit.
T
TiggLid
Heb dit gevonden op de site van drugsinfoteam
...
Er is geen enkele reden om geen bloed te geven als je vroeger wiet hebt gebruikt. Het is ook niet verboden om bloed te geven als men nog wiet gebruikt. In Nederland wordt aan bloeddonoren gevraagd of zij drugs spuiten. Men stelt geen vragen over het gebruik van cannabis.
Klik om te vergroten...

Blijkbaar wordt er dus niet naar gevraagd, en is het dus niet verboden. Verstandig is natuurlijk wat anders. Het lijkt me het beste om in ieder geval de dag (of dagen) voor het doneren niets te gebruiken en natuurlijk zou ik het sowieso even melden.
d
dnb-massiveLid
Ik heb het ooit eens gevraagd en het mag. Zoals hier al aangehaald is mag men enkel niet doneren bij andere drugs (hero , speed , coke, ....) omdat die je gezondheid te veel beïnvloed en je een verhoogde kans op aids hebt.

ik ben trouwens al eens goed stoned langs geweest (was vergeten dat het die dag was), die ontvanger zal naar meer gevraagd hebben :stoned:
J
Jowdy37Lid
dnb-massive zei:
die ontvanger zal naar meer gevraagd hebben :stoned:
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy: :tearsofjoy:
m
mattskovicLid
heb het nagevraagt bij de dokter en hij zei dat het best is dat je dan een weekje of 2 best zou stoppen met blowen en zeker niet op de dag zelf blowen :tearsofjoy:
hij vermelde ook dat als je snuift dat je dan tijdelijk (lees: 12maanden) geen bloed mag geven.

en voor de mensen die spuiten of ooit gespoten hebben dan mag je nooit meer bloedgeven.

en ook nog iets om te weten je mag 4 maanden geen bloed geven als je een nieuwe seksuele partner hebt.

groetjes matti :wave:
en
allen bedankt voor de reacties x
J
Jowdy37Lid
mattskovic zei:
en ook nog iets om te weten je mag 4 maanden geen bloed geven als je een nieuwe seksuele partner hebt.
Klik om te vergroten...
wow... volgens mij zijn er velen die dat niet weten...! Had het zelf iig nog nooit gehoord

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."