Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLegaliseren.

Legaliseren.

33 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
m
maffiamastahLid
01-01-2024, 00:00
#1
met die instelling blijf je zwakzinnig
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Haha, de Vincent. Die is ook niet vies van een jointje, dat algemeen geweten. :grin:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat wil je gaan doen dan? Met wat spandoeken dingen gaan roepen waar toch niet naar geluisterd wordt?

Die dingen zijn al allemaal gedaan, zonder succes. Laat het gewoon zoals het is, alsof er hier in België echt een spel van wordt gemaakt dat we een jointje roken... :rolleyes:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
maffiamastah zei:
met die instelling blijf je zwakzinnig
Klik om te vergroten...

Dat is jouw mening.

Ik zie het echter niet als een daad van zwakzinnigheid maar als een daad van verstand. Verstand om in te zien dat je er niks mee gaat bereiken.

Ik deel mijn mening wel lekker met KoxBox, want jij bent degene die hier zwakzinnig is. Je oordeelt over iemand die je helemaal niet kent.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sublimo zei:
Ik deel mijn mening wel lekker met KoxBox, want jij bent degene die hier zwakzinnig is. Je oordeelt over iemand die je helemaal niet kent.
Klik om te vergroten...
Lekker puh!


Nee, serieus. Moesten we nu opgejaagd worden als een stuk wild omdat we een paar grammetjes op zak hebben tot daar. Maar nu maken ze er geen enkel probleem van (als je gebruiker bent) dat je een jointje rookt, zolang je niet voor overlast zorgt (wat ik volkomen normaal vind).

In België mag niets, maar kan alles. Ik vind het best goed zo.

En als je in Nederland woont heb je al helemaal niet te klagen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
KoxBox zei:
En als je in Nederland woont heb je al helemaal niet te klagen.
Klik om te vergroten...

Precies ! :grin:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#7
En nog iets. Stel, stel dat het "gelegaliseerd" wordt hier in België. Wat gaat er dan gebeuren? Shops worden geopend en welkom drugstoerisme, Franse zeikers, Duitse zeikers,...
Met duizenden per dag naar België, wat leid tot: sluiting van de shops en mogelijk terug alle vorm van cannabis illegaal maken.

En dan staan we even ver (misschien zelf verder) dan dat we nu staan. Kijk maar naar Nederland, ik geloof niet dat het ooit zo ver zal komen dat het helemaal verboden zal worden. Maar er zijn toch al heel wat shops gesloten...
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik houd mijn hart vast over hoe hoog de accijns gaat worden, dit gaat natuurlijk een ideale melkkoe worden om bezuiningen door te voeren, maar in princiepe ben ik voor
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fidge zei:
Ik houd mijn hart vast over hoe hoog de accijns gaat worden, dit gaat natuurlijk een ideale melkkoe worden om bezuiningen door te voeren, maar in princiepe ben ik voor
Klik om te vergroten...
Waarom denk je dat het in Nederland nog niet verboden is?
E
EscobanLid
01-01-2024, 00:00
#10
PepTalk zei:
Als gebruiker is een gedoogbeleid zoals die er nu is perfect.
Er is controle op je rookwaar (door coffeeshop houder welliswaar).
De prijzen zijn laag ( bij legalisatie hoop accijns, belastingen en vergunningen).
Klik om te vergroten...

Die prijzen kunnen lager worden door legalisatie. De huidige manier om wiet te kweken is alles behalve efficient. Weggestopt in containers, kelders en zolder kamertjes. Zou je gebruik maken van kassen, of grotere ruimtes, dan zouden de productie kosten stevig dalen. Deze zou je dan weer aan kunnen vullen met accijns tot het weer op het huidige niveau is. Zodra cannabis gelegaliseerd wordt, lijkt het me dat we een aantal politici in dit land hebben die het feit hebben geaccepteerd dat cannabis lang niet zo desastreus is als vele mensen nog steeds roepen. Diezelfde politici zullen dan hoogstwaarschijnlijk ook wel inzien dat gigantische accijns op cannabis, totaal buiten verhouding staan ten opzichte van die van alcohol.

Maar goed, legalisatie zal uberhaupt nog wel flink wat jaartjes duren voordat het een beetje reëel wordt.
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ach, het zal vast zijn doorgerekend door de Centrale Rekenkamer. Stoppen kunnen ze het niet dus waarom niet een graantje meepikken, da's echt nederlands.....
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#12
Fidge zei:
Ach, het zal vast zijn doorgerekend door de Centrale Rekenkamer. Stoppen kunnen ze het niet dus waarom niet een graantje meepikken, da's echt nederlands.....
Klik om te vergroten...
Jah, can you blame them? Wees blij, het had veel slechter gekund.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
KoxBox zei:
Fidge zei:
Ach, het zal vast zijn doorgerekend door de Centrale Rekenkamer. Stoppen kunnen ze het niet dus waarom niet een graantje meepikken, da's echt nederlands.....
Klik om te vergroten...
Jah, can you blame them? Wees blij, het had veel slechter gekund.
Klik om te vergroten...

Het had zeker slechter gekunt, namelijk wiet legaliseren.

Als gebruiker is een gedoogbeleid zoals die er nu is perfect.
Er is controle op je rookwaar (door coffeeshop houder welliswaar).
De prijzen zijn laag ( bij legalisatie hoop accijns, belastingen en vergunningen).
Je kunt niet gestraft worden voor gebruik. ( zolang je niet voor overlast zorgt, niet blowt onder de 18 en niet waar een blowverbod geld).

Wietje zei:
Hoe kunnen we het pushen? hoe krijgen we het in het hoofd van de politiekers?
Klik om te vergroten...

Vandaag had dit gekunt. Zijn zat partijen voor de legalisatie.

Maar behalve voor medi gebruikers zullen er voor ons echt niet zoveel voordelen aan legalisatie zitten. Het onder toezicht legaal kweken van wiet is een ander verhaal! Maar ook dit zal duur zijn :(
J
Jowdy37Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Wietje zei:
hoe krijgen we het in het hoofd van de politiekers?
Klik om te vergroten...

Wel dat is niet zo moeilijk. Als eerst kan je ze bvb een jointje aanbieden, hoewel velen dat zullen weigeren. Een 2de optie is door ze passief laten mee te roken. Helaas zal je dan zelf zo stoned zijn dat je je jointje niet meer dicht gerold krijgt. Verder kan je het ook nog in cake verwerken, in pizza of in chocomelk (alles behalve dieet-producten om het zo te zeggen). Er zijn nog enkele (niet zo voor de hand liggende) opties maar die ken je vast zelf ook wel.


Nee, serieus, wat is er mis? Ik voel me hier vrijer/veiliger dan dat ik in Nederland blow/koop. Ik koop m'n wiet, ik rol een jointje waar ik dat wil en ik rook m'n jointje waar ik dat wil (ik hou wel rekening met de omgeving (niet bij kinderen en probeer er wel voor te zorgen dat mensen er niet te veel last van hebben), hoewel ik ook wel met een joint over de markt durf te fietsen/wandelen). Ik ben al enkele keren betrapt door de politie en op 1x na (toen ik in de auto zat) heb ik m'n wiet altijd mogen bijhouden en er is nooit iets opgeschreven. Akkoord, je hebt 5 minuutjes schrik, maar who cares? het IS al legaal, enkel staat het zo niet op papier
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wietje zei:
Wanneer legaliseren ze nu eindelijk heel de boel eens?

Hoe kunnen we het pushen? hoe krijgen we het in het hoofd van de politiekers?
Hoe kunnen we dit alles rationeel benaderen?

ik denk hoe langer hoe meer dat de legalisering wordt tegengewerkt door een machtigere elite, die niet wil dat hennep kan/mag gekweekt worden (door de vele voordelen die dit heeft voor de mens, en de vele nadelen dit heeft voor de farma industrie, textiel industrie etc.. maw: mensen die geld verdienen op het verbod).

Of is het allemaal maar paranoïde gezever?

een forum als dit lijkt me gewoon een goede basis om van te vertrekken, vermits het intellect & open-mindness hier wel aanwezig is.

Peace.
Klik om te vergroten...
lekker rationeel verhaal.

Een aantal politicie houden zich zeker bezig met de mogelijkheid iig softdrugs te legaliseren, maar dit is geen landelijk besluit, maar een Europese aangelegenheid en eigenlijk een wereldwijde aangelegenheid. het gedoogbeleid zoals het nu al jaren is, is op dit moment het maximaal haalbare op landelijk niveau. Op het moment je gaat legaliseren haal je de ellende van andere landen naar je toe, dit moet je niet willen.

Houdt er rekening mee dat over een aantal generaties er meer mogelijkheden zijn wat legalisatie betreft t.g.v. softdrugs.

Er is ook nog een tussenweg, reguleren, daar wel's over nagedacht?
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat zal voorlopig niet gebeuren. Want de VVD is de grootste en die zijn niet pro gedoogbeleid. En het zal helemaal een ramp zijn als ze een rechts kabinet krijgen (VVD/PVV/CDA). Deze partijen zijn tegen het gedoogbeleid. Gelukkig zie ik dit niet zo snel gebeuren omdat ze maar 76 zetels hebben. Er hoeft maar 1 iemand zich af te scheiden (denk aan bijvoorbeeld hero brinkman van de PVV :wink: )en ze zijn hun meerderheid kwijt. Daarnaast heeft deze combinatie geen meerderheid in de eerste kamer. En de eerste kamer kan wetsvoorstellen tegen houden.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Legalisatie zal er nooit komen.
iig. niet zolang wij leven.

Eer dat ik m'n kissie in hoop de gaan, zullen alle shops dicht zijn en is het kweken niet minder strafbaar geworden.
Regionaal zijn er sommige pluspunten ja ( zoals sommige legale medi wiet kwekerijen ), maar landelijk zie je steeds meer stront aan de knikker.

In mijn ogen 3 redenen:

- Drugstoeristme.
- Zeikende EU, die overal dezelfde regels wil.
- War on drugs propaganda uit de VS, waar onze politiek dol op is.
De laatste jaren lijkt er wel een nieuwe grondwet te zijn ontstaan:
Wie het meest buttlickt bij Amerika mag premier worden.

Escoban zei:
Die prijzen kunnen lager worden door legalisatie. De huidige manier om wiet te kweken is alles behalve efficient. Weggestopt in containers, kelders en zolder kamertjes. Zou je gebruik maken van kassen, of grotere ruimtes, dan zouden de productie kosten stevig dalen. Deze zou je dan weer aan kunnen vullen met accijns tot het weer op het huidige niveau is. Zodra cannabis gelegaliseerd wordt, lijkt het me dat we een aantal politici in dit land hebben die het feit hebben geaccepteerd dat cannabis lang niet zo desastreus is als vele mensen nog steeds roepen. Diezelfde politici zullen dan hoogstwaarschijnlijk ook wel inzien dat gigantische accijns op cannabis, totaal buiten verhouding staan ten opzichte van die van alcohol.

Maar goed, legalisatie zal uberhaupt nog wel flink wat jaartjes duren voordat het een beetje reëel wordt.
Klik om te vergroten...

In theorie zou dat kunnen ja.
Maar het op grote schaal kweken neemt ook vele extra kosten met zich mee:
Huren van een bedrijfspand.
Ongelofelijk veel geld en tijd kwijt aan vergunningen.
A shit load of veiligheidsmaatregelen en regels.

In de praktijk zal de productie prijs misschien iets zakken, maar de overheid houd hier echt geen rekening mee en gooit er minimaal net zoveel accijns overheen als tabak, suiker, alcohol en benzine. De cofeeshops ( die deze accijns moeten gaan verrekenen) willen zeker niets minder gaan verdienen en zullen die de prijs ook verhogen en het op de accijns steken.

Legalisatie, nee dank u.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Purple haze zei:
Dat zal voorlopig niet gebeuren. Want de VVD is de grootste en die zijn niet pro gedoogbeleid. En het zal helemaal een ramp zijn als ze een rechts kabinet krijgen (VVD/PVV/CDA). Deze partijen zijn tegen het gedoogbeleid. Gelukkig zie ik dit niet zo snel gebeuren omdat ze maar 76 zetels hebben. Er hoeft maar 1 iemand zich af te scheiden (denk aan bijvoorbeeld hero brinkman van de PVV :wink: )en ze zijn hun meerderheid kwijt. Daarnaast heeft deze combinatie geen meerderheid in de eerste kamer. En de eerste kamer kan wetsvoorstellen tegen houden.
Klik om te vergroten...

je moet in deze ook verder denken dan de komende 4 jaar. Er wordt hard gewerkt aan een vorm van legalisatie van softdrugs, men ziet echt ook voordelen van legalisatie. maar zoals ik al eerder schreef dit is niet een landelijk beleid, maar een werelwijd beleid. Ik ben er van overtuigd dat er een vorm legalisatie voor softdrugs komt en een regulatie van harddrugs. dat dit nog jaren gaat duren voordat er stappen gezet gaat worden, ja, maar de stappen worden gezet. Ook een niet te vergeten detail is het veranderen van meningen aangaande de generaties. Zaken waar nu nog veel onbegrip is door gebrek aan kennis, zal straks heel anders zijn, omdat er meer kennis en meer begrip kan ontstaan.

vergis je overigens niet in de VVD, een aantal hebben zeer positieve standpunten t.a.v. softdrugs. ( Ook vvd-ers hebben in het studentenleven gezeten en geblowd of blowen nog steeds, dat bedoel ik ook met wachten op nieuwe generaties)

Legalisatie zal er nooit komen.
iig. niet zolang wij leven.
Klik om te vergroten...

ben jij van plan binnen 50 jaar dood te gaan ofzo?
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als het over België gaat. Wel, legalisatie van cannabis is al een paar keer in de politiek vernoemd (namens 2003 - 2006 - 2009 denk ik).

Even in het archief geroffled en vond dit:

De PS zet het drugsbeleid opnieuw op de politieke agenda: ze wil cannabis-gebruik uit de strafwet.

,,Drugs zijn een te ernstig probleem om er als politiek niets aan te doen. Niemand heeft de waarheid in pacht als het over deze moeilijke materie gaat, maar de PS wil wel het debat opnieuw op gang brengen'', zegt PS-voorzitter Elio Di Rupo.

De Franstalige socialisten lanceerden gisteren een waaier voorstellen voor een coherenter drugsbeleid. De PS wil meer informatiecampagnes en stelt voor om vanaf 16 jaar het bezit en gebruik van cannabis uit de criminele sfeer te halen. De partij legt de grens op 5 gram, ,,maar het gaat om een voorstel dat kan worden aangepast'', zegt Di Rupo.

Dat moet de gebruikers buiten het criminele circuit houden. De PS wil een ,,verbeterde versie van het Nederlandse model met koffieshops invoeren''.

Op zijn nieuwjaarstoespraak had Di Rupo al aangekondigd dat de politiek werk moet maken van een nieuw drugsbeleid.

De voorbije jaren ontstond meer dan eens verwarring over wat nu wel of niet mocht.

De paars-groene drugswet van mei 2003 bepaalde dat de politie geen proces-verbaal moest opstellen als meerderjarigen in het bezit waren van cannabis voor persoonlijk gebruik. In een ministeriële richtlijn werd de toegelaten hoeveelheid op drie gram gelegd.

Eind 2004 vernietigde het Arbitragehof een deel van de drugswet. Meerderjarige cannabisgebruikers wisten volgens het Hof onvoldoende waaraan ze zich moesten houden. Voorts moesten de hoeveelheden niet in een richtlijn, maar in de wet staan.

Begin 2005 stelde minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) samen met de procureurs-generaal een nieuwe richtlijn op waardoor persoonlijk gebruik van cannabis door meerderjarigen de laagste vervolgingsprioriteit kreeg. Een aanpassing van de drugswet kwam er tot dusver niet.
Klik om te vergroten...

Dit is nog een recent artikel:

Kan België best zelf coffeeshops installeren?

De weedwalm is nog maar net weggetrokken van deze website of er volgt alweer een nieuwsbericht over uw favoriete groene - maar o zo ongezonde - materie. Niet zo lang geleden liep er een hevige discussie over het al dan niet verplaatsen van Nederlandse coffeeshops tot tegen de Belgische grens. Guy Verhofstadt reageerde prompt met een boze brief naar zijn collega Balkenende om te laten weten dat zulke verplaatsing echt ongepast is.

Vincent Van Quickenborne (OpenVLD) stelt een andere oplossing voor: verplaats de coffeeshops niet tegen de Belgische grens, maar laat weedverkoop toe in België. Dat zou veel van de overlast die men in Nederland ervaart door Belgische drugstoeristen moeten vermijden. Wat denkt de nobele Belgische drugstoerist hiervan? Moet België best zelf coffeeshops installeren?
Klik om te vergroten...
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Pammer zei:
Als het over België gaat.
Klik om te vergroten...
Ik ben kennelijk niet duidelijk in mijn verhaal, heb het over softdrugs legalisatie in Europa!
maar goed, als je er niet in gelooft, geloof je er niet in :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."