Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLegaliseren.

Legaliseren.

33 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat zal voorlopig niet gebeuren. Want de VVD is de grootste en die zijn niet pro gedoogbeleid. En het zal helemaal een ramp zijn als ze een rechts kabinet krijgen (VVD/PVV/CDA). Deze partijen zijn tegen het gedoogbeleid. Gelukkig zie ik dit niet zo snel gebeuren omdat ze maar 76 zetels hebben. Er hoeft maar 1 iemand zich af te scheiden (denk aan bijvoorbeeld hero brinkman van de PVV :wink: )en ze zijn hun meerderheid kwijt. Daarnaast heeft deze combinatie geen meerderheid in de eerste kamer. En de eerste kamer kan wetsvoorstellen tegen houden.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Legalisatie zal er nooit komen.
iig. niet zolang wij leven.

Eer dat ik m'n kissie in hoop de gaan, zullen alle shops dicht zijn en is het kweken niet minder strafbaar geworden.
Regionaal zijn er sommige pluspunten ja ( zoals sommige legale medi wiet kwekerijen ), maar landelijk zie je steeds meer stront aan de knikker.

In mijn ogen 3 redenen:

- Drugstoeristme.
- Zeikende EU, die overal dezelfde regels wil.
- War on drugs propaganda uit de VS, waar onze politiek dol op is.
De laatste jaren lijkt er wel een nieuwe grondwet te zijn ontstaan:
Wie het meest buttlickt bij Amerika mag premier worden.

Escoban zei:
Die prijzen kunnen lager worden door legalisatie. De huidige manier om wiet te kweken is alles behalve efficient. Weggestopt in containers, kelders en zolder kamertjes. Zou je gebruik maken van kassen, of grotere ruimtes, dan zouden de productie kosten stevig dalen. Deze zou je dan weer aan kunnen vullen met accijns tot het weer op het huidige niveau is. Zodra cannabis gelegaliseerd wordt, lijkt het me dat we een aantal politici in dit land hebben die het feit hebben geaccepteerd dat cannabis lang niet zo desastreus is als vele mensen nog steeds roepen. Diezelfde politici zullen dan hoogstwaarschijnlijk ook wel inzien dat gigantische accijns op cannabis, totaal buiten verhouding staan ten opzichte van die van alcohol.

Maar goed, legalisatie zal uberhaupt nog wel flink wat jaartjes duren voordat het een beetje reëel wordt.
Klik om te vergroten...

In theorie zou dat kunnen ja.
Maar het op grote schaal kweken neemt ook vele extra kosten met zich mee:
Huren van een bedrijfspand.
Ongelofelijk veel geld en tijd kwijt aan vergunningen.
A shit load of veiligheidsmaatregelen en regels.

In de praktijk zal de productie prijs misschien iets zakken, maar de overheid houd hier echt geen rekening mee en gooit er minimaal net zoveel accijns overheen als tabak, suiker, alcohol en benzine. De cofeeshops ( die deze accijns moeten gaan verrekenen) willen zeker niets minder gaan verdienen en zullen die de prijs ook verhogen en het op de accijns steken.

Legalisatie, nee dank u.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Purple haze zei:
Dat zal voorlopig niet gebeuren. Want de VVD is de grootste en die zijn niet pro gedoogbeleid. En het zal helemaal een ramp zijn als ze een rechts kabinet krijgen (VVD/PVV/CDA). Deze partijen zijn tegen het gedoogbeleid. Gelukkig zie ik dit niet zo snel gebeuren omdat ze maar 76 zetels hebben. Er hoeft maar 1 iemand zich af te scheiden (denk aan bijvoorbeeld hero brinkman van de PVV :wink: )en ze zijn hun meerderheid kwijt. Daarnaast heeft deze combinatie geen meerderheid in de eerste kamer. En de eerste kamer kan wetsvoorstellen tegen houden.
Klik om te vergroten...

je moet in deze ook verder denken dan de komende 4 jaar. Er wordt hard gewerkt aan een vorm van legalisatie van softdrugs, men ziet echt ook voordelen van legalisatie. maar zoals ik al eerder schreef dit is niet een landelijk beleid, maar een werelwijd beleid. Ik ben er van overtuigd dat er een vorm legalisatie voor softdrugs komt en een regulatie van harddrugs. dat dit nog jaren gaat duren voordat er stappen gezet gaat worden, ja, maar de stappen worden gezet. Ook een niet te vergeten detail is het veranderen van meningen aangaande de generaties. Zaken waar nu nog veel onbegrip is door gebrek aan kennis, zal straks heel anders zijn, omdat er meer kennis en meer begrip kan ontstaan.

vergis je overigens niet in de VVD, een aantal hebben zeer positieve standpunten t.a.v. softdrugs. ( Ook vvd-ers hebben in het studentenleven gezeten en geblowd of blowen nog steeds, dat bedoel ik ook met wachten op nieuwe generaties)

Legalisatie zal er nooit komen.
iig. niet zolang wij leven.
Klik om te vergroten...

ben jij van plan binnen 50 jaar dood te gaan ofzo?
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als het over België gaat. Wel, legalisatie van cannabis is al een paar keer in de politiek vernoemd (namens 2003 - 2006 - 2009 denk ik).

Even in het archief geroffled en vond dit:

De PS zet het drugsbeleid opnieuw op de politieke agenda: ze wil cannabis-gebruik uit de strafwet.

,,Drugs zijn een te ernstig probleem om er als politiek niets aan te doen. Niemand heeft de waarheid in pacht als het over deze moeilijke materie gaat, maar de PS wil wel het debat opnieuw op gang brengen'', zegt PS-voorzitter Elio Di Rupo.

De Franstalige socialisten lanceerden gisteren een waaier voorstellen voor een coherenter drugsbeleid. De PS wil meer informatiecampagnes en stelt voor om vanaf 16 jaar het bezit en gebruik van cannabis uit de criminele sfeer te halen. De partij legt de grens op 5 gram, ,,maar het gaat om een voorstel dat kan worden aangepast'', zegt Di Rupo.

Dat moet de gebruikers buiten het criminele circuit houden. De PS wil een ,,verbeterde versie van het Nederlandse model met koffieshops invoeren''.

Op zijn nieuwjaarstoespraak had Di Rupo al aangekondigd dat de politiek werk moet maken van een nieuw drugsbeleid.

De voorbije jaren ontstond meer dan eens verwarring over wat nu wel of niet mocht.

De paars-groene drugswet van mei 2003 bepaalde dat de politie geen proces-verbaal moest opstellen als meerderjarigen in het bezit waren van cannabis voor persoonlijk gebruik. In een ministeriële richtlijn werd de toegelaten hoeveelheid op drie gram gelegd.

Eind 2004 vernietigde het Arbitragehof een deel van de drugswet. Meerderjarige cannabisgebruikers wisten volgens het Hof onvoldoende waaraan ze zich moesten houden. Voorts moesten de hoeveelheden niet in een richtlijn, maar in de wet staan.

Begin 2005 stelde minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) samen met de procureurs-generaal een nieuwe richtlijn op waardoor persoonlijk gebruik van cannabis door meerderjarigen de laagste vervolgingsprioriteit kreeg. Een aanpassing van de drugswet kwam er tot dusver niet.
Klik om te vergroten...

Dit is nog een recent artikel:

Kan België best zelf coffeeshops installeren?

De weedwalm is nog maar net weggetrokken van deze website of er volgt alweer een nieuwsbericht over uw favoriete groene - maar o zo ongezonde - materie. Niet zo lang geleden liep er een hevige discussie over het al dan niet verplaatsen van Nederlandse coffeeshops tot tegen de Belgische grens. Guy Verhofstadt reageerde prompt met een boze brief naar zijn collega Balkenende om te laten weten dat zulke verplaatsing echt ongepast is.

Vincent Van Quickenborne (OpenVLD) stelt een andere oplossing voor: verplaats de coffeeshops niet tegen de Belgische grens, maar laat weedverkoop toe in België. Dat zou veel van de overlast die men in Nederland ervaart door Belgische drugstoeristen moeten vermijden. Wat denkt de nobele Belgische drugstoerist hiervan? Moet België best zelf coffeeshops installeren?
Klik om te vergroten...
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Pammer zei:
Als het over België gaat.
Klik om te vergroten...
Ik ben kennelijk niet duidelijk in mijn verhaal, heb het over softdrugs legalisatie in Europa!
maar goed, als je er niet in gelooft, geloof je er niet in :wink:
E
EscobanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het gaat niet alleen om het Nederlandse beleid. Terwijl Nederland inderdaad een strengere wetgeving omtrent drugs heeft ontwikkeld in de laatste aantal jaren, hebben enorm veel andere landen een soepeler beleid ontwikkeld. De algemene mening over cannabis veranderd langzaam (maar zeker) in het voordeel van de gebruikers. (Oud) rechters, politie medewerkers en politici geven steeds vaker aan dat de illegale status van cannabis een slecht effect heeft. Populaire media geeft steeds vaker een realistisch beeld weer van cannabis. Dit soort dingen gaan er voor zorgen dat decriminalisering een reële optie word voor veel landen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Arizona zei:
ben jij van plan binnen 50 jaar dood te gaan ofzo?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat de meeste mensen op dit forum vanwege hun lifestyl niet aan de gemiddelde 76 jaar komen nee.

Ik weet niet of je op m'n leeftijd gezocht hebt? Maar misschien ben ik al wel 50? Dan hoef ik er niet nog 50 bij nee.

Gelukkig ben ik nog maar 19, en verwacht over zo'n 50 jaar toch wel komen te overlijden.
Ik weet echter dat ik een mooi en gelukkig leven heb gehad, en dat ik hoogstwaarschijnlijk een vredige dood zal hebben. Tenminste, laten we zeggen dat ik er niet voor vrees.

OT:

Ik begrijp jullie hoop niet.
Bij iedereen is er half van overtuigd dat er binnekort ( nu en 15 jaar) er een legalisatie van iig. softdrugs zal plaatsvinden.

Hoe lang is het geleden dat we hier, in Nederland een positieve verandering hebben gezien binnen het gedoogbeleid? Behalve voor de medi wiet gebruikers ( wat overal ter wereld wel sterk in opkomst is) is het alleen maar bergafwaarts gegaan.

Paddoverbod??
Sluiting van een shitloads aan cofeeshops??
Hogere straffen op telers??
Een ellenlange lijst van nieuwe verboden stoffen, die ongeveer een half jaar na ''uitvinden'' op de opiumlijst of iig in de medicijnenwet is opgenomen??
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ach, het gaat nu toch goed. Waarom dan iets willen veranderen ? Het kan volgens mij alleen maar slechter erop worden.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Pandaboy zei:
Wat wel moet veranderen is de voorlichting, maar da's dan weer een ander verhaal
Klik om te vergroten...
Dat vind ik in de eerste instantie ook belangrijker dan te gaan legaliseren.
P
PandaboyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sublimo zei:
Ach, het gaat nu toch goed. Waarom dan iets willen veranderen ? Het kan volgens mij alleen maar slechter erop worden.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens, je kan roken waar en wanneer je wil (ze gaan het je toch nooit in de kinderspeeltuin laten roken, ook al was het legaal).
Je kan zonder problemen je eigen plant zetten waar je, als je het een beetje goed doet, genoeg wiet van afhaalt voor een heel jaar. En je mag ook nog eens wat op zak hebben zonder "echte" gevolgen.

Ik ben blij met de situatie zoals ze nu is, een verdere legalisatie zou zorgen voor drugstoerisme, 15 jaar oude kindjes die i.p.v. enkel dronken door de stad lopen, dronken & stoned door de stad lopen, etc...

Wat wel moet veranderen is de voorlichting, maar da's dan weer een ander verhaal
W
WietjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pandaboy zei:
Ik ben blij met de situatie zoals ze nu is, een verdere legalisatie zou zorgen voor drugstoerisme, 15 jaar oude kindjes die i.p.v. enkel dronken door de stad lopen, dronken & stoned door de stad lopen, etc...
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je dat op de moment meer zal hebben, dan wanneer je het legaliseert.

een dealer vraagt geen ID kaart he, een coffeeshop wel..
E
EscobanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Pandaboy zei:
Ik ben blij met de situatie zoals ze nu is, een verdere legalisatie zou zorgen voor drugstoerisme, 15 jaar oude kindjes die i.p.v. enkel dronken door de stad lopen, dronken & stoned door de stad lopen, etc...
Klik om te vergroten...

Alsof dat zou gebeuren door legalisatie. Ten eerste hebben we nu al drugs toeristen en ten tweede mogen coffeeshops dan nog steeds geen wiet verkopen aan mensen jonger dan 18 jaar. Mensen gaan niet drugs gebruiken omdat het legaal is in Nederland. Mensen gaan drugs gebruiken omdat ze dat willen doen, zodra ze dat bepaald hebben, gaan ze naar Nederland om daar drugs te kopen. Als ze dat toch al van plan zijn, kunnen we net zo goed wat geld ermee verdienen.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#13
Legaliseer het maar, meteen van dat gezeik af.
P
PandaboyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Escoban zei:
Pandaboy zei:
Ik ben blij met de situatie zoals ze nu is, een verdere legalisatie zou zorgen voor drugstoerisme, 15 jaar oude kindjes die i.p.v. enkel dronken door de stad lopen, dronken & stoned door de stad lopen, etc...
Klik om te vergroten...

Alsof dat zou gebeuren door legalisatie. Ten eerste hebben we nu al drugs toeristen en ten tweede mogen coffeeshops dan nog steeds geen wiet verkopen aan mensen jonger dan 18 jaar. Mensen gaan niet drugs gebruiken omdat het legaal is in Nederland. Mensen gaan drugs gebruiken omdat ze dat willen doen, zodra ze dat bepaald hebben, gaan ze naar Nederland om daar drugs te kopen. Als ze dat toch al van plan zijn, kunnen we net zo goed wat geld ermee verdienen.
Klik om te vergroten...

Die 15 jaar oude kinderen zuipen zich nu te pletter na de examens omdat je al iemand moet kennen (3e middelbaar spreken we hier he, dus de meeste mensen hebben dan nog geen "dealer") wil je wiet kopen. Die drank is ook 18+ maar ze laten gewoon oudere studiegenoten of vrienden voor hen kopen.
Waneer dan wiet legaal zou zijn en de coffeeshops floreren, gaan die jongeren zeker beginnen met blowen omdat ze er toegang tot hebben. In nederland gebeurt dit niet omdat het bijna deel is van jullie cultuur.
Hier in België echter vinden jongeren blowen stoer & cool, lees dat tripreport van die gekke 15-jarige maar, die na het roken van een jointje met flessen & scherven smeet naar zijn vrienden.

De volgende generatie jongeren zou inderdaad beter af zijn dan de huidige, maar dan ben ik al oud en geef ik er geen fuck meer om. Dus houd het nu maar zo en legaliseer het als ik huisvadertje ben

EDIT: Ik had het over belgen in de post waarop jij reageerde :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."