Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumswietpas, goed of juist niet?

wietpas, goed of juist niet?

30 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#1
vinde net wel een leuk filmpje over de wietpas: http://www.youtube.com/watch?v=ovCRp21_SlQ


wat vinden jullie van hem?
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik heb je filmpje niet bekeken maar gister wel de uitzending van pownieuws gezien over al die jongens die op straat in maastricht wiet lopen te verkopen.
dat is dus het resultaat van de wietpas.
en de politie kan niets doen, doet niets. logisch.
vreemde wet!
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#3
idd, de coffeeshops zullen er ook zwaar onder te lijden hebben volgens mij
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#4
hey drugsforumers!

sinds vandaag gaat de wietpas in de coffeeshops in NL in. Wat vinden jullie er van ? vinden jullie Nederlanders het erg als er buiten landers in de shops zijn? en Belgen van denken jullie er van? ik ben zelf Belg, volgens mij zullen er vele illegale kwekerijen in belgië komen, en minder aanbod misschien? zeg jullie er mening er over!



grtz Crim3 :stoned:
8
89suitedLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deze maatregel komt voornamelijk vanwege de EU druk op ons wereldwijd exclusief beleid mbt het "vrij" verhandelen van softdrugs.

Persoonlijk vind ik verplichte registratie onzin (bibilotheek pas??). Het kan alleen maar misbruikt worden door de overheid en daarbij vind ik dat het de overheid geen moer te maken heeft, wat ik wel of niet gebruik. Een legitimatie (paspoort, ID-kaart, rijbewijs) zou logischer zijn geweest.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#6
In tijden van crisis is het oerdom om die wietpas in te voeren.
Buitenlanders zorgen voor een grote omzet binnen coffeeshops...

Lang leve de straatcriminaliteit, die gaan er uiteraard beter van worden en zaten wss op een moment als dit met een grijns te wachten.

grts
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Komt niet vanaf de EU, heel europa word steeds wietvriendelijker.
Het enige land ter wereld dat strakker gaat met het beleid is Nederland.

De wietpas is ingevoerd aangezien het de enige legale manier is om buitenlanders te weren.
Uiteraard met verdere sluiting van de shops in het achterhoofd wil dit kabinet (is dat het nog te noemen? demissionair kabinet..?) de overlast van het drugstoerisme aanpakken.

Ik kom vaak in shops in Zeeland en brabant, en kan inderdaad zeggen dat ik wel last heb van buitenlanders die naar Nederland komen om drugs.
Ze nemen parkeerplaats in, er zijn soms mega lange rijen in de shop en geen zitplaatsen, lopen in groepjes op straat in hun eigen taal te praten, stimuleren criminaliteit om naast de coffeeshop ook nog bij wat drugsrunners te kopen.....Maaar, is dit niet wat alle toeristen doen?
Het vondelpark in Amsterdam is soms ook vol met toeristen, je moet ook in de rij staan als je de ijfeltoren wilt beklimmen en bij de efteling is de inggang en je parkeerplaats soms ook mijlenver van elkaar.
Maar wat het mooie is aan al die toeristen, is dat ze geld binnen brengen.
En niet het geld wat een Nederlander uitgeeft (dat geld word toch terug gepomp,en komt al uit de zak van de staat/andere nederlander) maar buitenlands geld! 100% winst voor het land dus.
Maar dat ziet meneertje opstelten niet, die ziet enkel stoners met rode ogen op straat slenteren met de illusie dat het zware criminelen zijn, zwaar verslaafd aan de drugs.
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#8
jep helemaal juist, de ministers hebben gewoon een heel verkeert beeld over wiet (drugs in het algemeen). denk dat er nu veel mensen in België wat plantjes gaan zetten, kwekerije nzo,... En misschien gaan ook de prijzen wel wat stijgen voor jullie NL'rs(?) ik ben zelf nooit in een coffeeshop geweest maar ik denk dat de toeristen, echt wel een geld bom zijn voor de coffeeshops. ze zullen nu heel wat minder omzet maken, met misschien het gevolg van prijsverhoging?


grtz
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat verlies zal niet echt makkelijk recht te trekken zijn met prijsverhogingen..
1 euro per gram duurder, moet een goede grensshop (want een gemiddelde coffeshop in alkmaar ofzo zal weinig toeristen hebben) zo'n 10.000 gram gaan verkopen willen ze dat terug hebben.
Lijkt me lastig met een klantenbestand van 2000 leden die bij elkaar elke week 5 gram ofzo halen. Dus 10.000 gram totaal per week, in plaats van 10k per dag goed draaien.

Prijsverhoging zal op straat het hardste te merken zijn lijkt me.
Veel meer (nederlanders ook) gaan het nu in het illegale circuit kopen.
Prijs is altijd gebaseerd op aanbod ten opzichte van de vraag.
De vraag stijgt, het aanbod niet, dus zal de prijs stijgen.

Ik denk niet dat er in Belgie ineens een hoop kwekerijen de kop op steken, hoogstens wat particulieren die zich zelf voorzien.
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#10
mandragora zei:
Denk dat ie bedoeld dat we slechter af zijn met zo'n wietpas, dat er juist meer problemen gaan komen met pas dan zonder pas.
Klik om te vergroten...

denk het ook, ik denk dat er echt een hele boel mensen zijn tegen die wietpas, behalve dan van die mensen die nooit met drugs in aanraking komen die met een hopeloos leve etc...
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#11
ja denk ook vooral dat de grensliggende coffeeshops er onder te lijden zullen hebben waar natuurlijk veel touristen, buitenlanders komen. en jep vooral in het illegale zal er veel verkocht worden denk ik, zowel NL als België.

mensen die er anders over denken? reageer er op los!

grtz
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#12
Coffeeshop


02-05-12 11:25 uur




Theodor Holman
We krijgen in Amsterdam ook de wietpas. Die moet overlast tegengaan. Heeft Amsterdam dan last van wietgebruikers, of van de coffeeshops waar ze wiet verkopen? Ik koop wel eens zo'n wietje en vraag me dan twee dingen af: 1. Is wiet wel zo'n commercieel aantrekkelijk product? 2. Waar zijn die jongeren die wiet gebruiken?

Eerst over punt 1. Ik sta altijd alleen in zo'n coffeeshop. Er moet altijd iemand van achteren komen om mij te helpen. Soms zitten er wel twee mensen, maar dat zijn altijd buitenlanders die altijd een beetje teleurgesteld kijken, met zo'n blik van: Het lukt me maar niet om echt goed stoned te worden. Ik wil maar zeggen: het is nooit druk in de coffeeshop en echt heel duur vind ik zo'n wietje ook niet. De coffeeshop ziet er ook niet uit of er de laatste jaren hoge winsten zijn geboekt. Anders gezegd: ik zou zelf nooit zo'n coffeeshop willen runnen, want ik zie domweg het aantrekkelijke niet van die handel. Dat heeft ook te maken met punt 2. Ik wéét dat sommige jongeren wiet gebruiken, maar als ik dan wel eens iemand in de coffeeshop zie, is het meestal iemand uit mijn hippietijd. Dat kan ook aan Oud-Zuid liggen waar ik woon, maar dan heb ik net een voorgedraaide joint gekocht, of de deur zwaait open en een looprek dondert naar binnen en ik herken een oude klasgenoot met wie ik nog Dylan op de gitaar heb gespeeld.

Leuke jongens en meisjes zie ik echt nooit in de coffeeshop, het zijn meer schakers, mahjong-spelers, oude communegenoten, een verdwaalde moordenaar uit het Amerikaanse leger en een voormalige vertaler Russisch die je daar soms treft - maar zeker geen jongeren die overlast veroorzaken. Dat wiet tegenwoordig gevaarlijk kan zijn, geloof ik. En dat je leeftijdsgrenzen stelt, kan ik me ook voorstellen, maar zo'n wietpas zal alleen maar de illegaliteit in de hand werken. Dan wordt het dealen voor jongeren interessant, dan stijgen de prijzen, dan neemt de misdaad toe - wij, oude hippies, weten dat, want wij komen uit de tijd van 'een tevreden roker is geen onruststoker.' Maar in Den Haag lijkt het beleid te worden gemaakt door een stel mafkezen die constant stoned zijn. Zij wel. Schakers, oude communegenoten en een vertaler.




--------------------------------------------------------------------------------
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alle coffeeshops in Maastricht gingen vandaag dicht uit protest tegen de wietpas. Die is vandaag ingevoerd in de drie zuidelijke provincies. Als je wiet wil kopen, moet je geregistreerd staan als klant. De coffeeshops leggen zich er niet bij neer en ook wietgebruikers uit België en Duitsland voeren actie.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#14
89suited zei:
Persoonlijk vind ik verplichte registratie onzin (bibilotheek pas??). Het kan alleen maar misbruikt worden door de overheid en daarbij vind ik dat het de overheid geen moer te maken heeft, wat ik wel of niet gebruik. Een legitimatie (paspoort, ID-kaart, rijbewijs) zou logischer zijn geweest.
Klik om te vergroten...

wietpas vaak geen echte pas

Registratie kan bij de coffeeshops zelf. Klanten moeten een geldig legitimatiebewijs laten zien en een uittreksel van de Gemeentelijke Basis Administratie overhandigen, van maximaal vier weken oud. Die gegevens worden opgeslagen in de computer van de winkel. Het lidmaatschap geldt maar voor één coffeeshop, maximaal een jaar. bron:nos
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#15
eigenlijk allemaal zo een zever, als je wilt wiet gaan roken moet je eerst een heleboel papierwerk doorgaan om uiteindelijk dan wiet te kunnen kopen. denk ook dat de straat criminaliteit zal toenemen, drugshandel op straat enzo..
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Gaat heel erg averechts werken ben ik bang.
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Paperplane. zei:
Gaat heel erg averechts werken ben ik bang.
Klik om te vergroten...

hoe bedoel je?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#18
Denk dat ie bedoeld dat we slechter af zijn met zo'n wietpas, dat er juist meer problemen gaan komen met pas dan zonder pas.
R
RendeoLid
01-01-2024, 00:00
#19
crim3 zei:
ik denk dat er echt een hele boel mensen zijn tegen die wietpas, behalve dan van die mensen die nooit met drugs in aanraking komen die met een hopeloos leve etc...
Klik om te vergroten...

Dus mensen die nooit in aanraking komen met drugs hebben een hopeloos leven? Rare redenering...

Nuja, de mensen die voorstander zijn van de wietpas lopen nu met een big smile rondt, maar ondertussen krijgt hun kind langs alle kanten wiet en andere drugs aangeboden.. Criminaliteit zal er ook niet op achteruit gaan..

Rook vanaf mijn 14de elke dag wiet die na 8 jaar wel een harde gewoonte is geworden, de invoering van de wietpas is naar mijn mening en véle anderen gewoon schandalig! Grotendeels voor de landen rondom Nederland maar ook voor NL zelf waar de dealers waarschijnlijk al verdubbeld zijn en we zijn nog geen week ver :rolleyes:

Hoop dus van harte dat er vooral voor wij belgen snel een oplossing komt :rock:
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Rendeo zei:
crim3 zei:
ik denk dat er echt een hele boel mensen zijn tegen die wietpas, behalve dan van die mensen die nooit met drugs in aanraking komen die met een hopeloos leve etc...
Klik om te vergroten...

Dus mensen die nooit in aanraking komen met drugs hebben een hopeloos leven? Rare redenering...

Nuja, de mensen die voorstander zijn van de wietpas lopen nu met een big smile rondt, maar ondertussen krijgt hun kind langs alle kanten wiet en andere drugs aangeboden.. Criminaliteit zal er ook niet op achteruit gaan..

Rook vanaf mijn 14de elke dag wiet die na 8 jaar wel een harde gewoonte is geworden, de invoering van de wietpas is naar mijn mening en véle anderen gewoon schandalig! Grotendeels voor de landen rondom Nederland maar ook voor NL zelf waar de dealers waarschijnlijk al verdubbeld zijn en we zijn nog geen week ver :rolleyes:



Hoop dus van harte dat er vooral voor wij belgen snel een oplossing komt :rock:
Klik om te vergroten...




nee bedoel het zo niet, vind het goed van de mensen die nooit in aanraking zijn gekomen met drugs en moedig van ze. ik bedoel maar denk dat zo wat iedereen tegen de wietpas is behalve mensen die dan extreem tegen drugs zijn, en de mensen die nog niet in aanraking zijn gekomen er me. ik zeg niet dat het goed is maar ik denk dat het al bij veel mensen in hun levenstructuur zit het gebruik van drugs, je kiest er natuurlijk zelf voor. ja zo als je zegt, nu zal er veel drugs worden aangeboden op straat gewoon

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."