#1
Coffeeshop
02-05-12 11:25 uur
Theodor Holman
We krijgen in Amsterdam ook de wietpas. Die moet overlast tegengaan. Heeft Amsterdam dan last van wietgebruikers, of van de coffeeshops waar ze wiet verkopen? Ik koop wel eens zo'n wietje en vraag me dan twee dingen af: 1. Is wiet wel zo'n commercieel aantrekkelijk product? 2. Waar zijn die jongeren die wiet gebruiken?
Eerst over punt 1. Ik sta altijd alleen in zo'n coffeeshop. Er moet altijd iemand van achteren komen om mij te helpen. Soms zitten er wel twee mensen, maar dat zijn altijd buitenlanders die altijd een beetje teleurgesteld kijken, met zo'n blik van: Het lukt me maar niet om echt goed stoned te worden. Ik wil maar zeggen: het is nooit druk in de coffeeshop en echt heel duur vind ik zo'n wietje ook niet. De coffeeshop ziet er ook niet uit of er de laatste jaren hoge winsten zijn geboekt. Anders gezegd: ik zou zelf nooit zo'n coffeeshop willen runnen, want ik zie domweg het aantrekkelijke niet van die handel. Dat heeft ook te maken met punt 2. Ik wéét dat sommige jongeren wiet gebruiken, maar als ik dan wel eens iemand in de coffeeshop zie, is het meestal iemand uit mijn hippietijd. Dat kan ook aan Oud-Zuid liggen waar ik woon, maar dan heb ik net een voorgedraaide joint gekocht, of de deur zwaait open en een looprek dondert naar binnen en ik herken een oude klasgenoot met wie ik nog Dylan op de gitaar heb gespeeld.
Leuke jongens en meisjes zie ik echt nooit in de coffeeshop, het zijn meer schakers, mahjong-spelers, oude communegenoten, een verdwaalde moordenaar uit het Amerikaanse leger en een voormalige vertaler Russisch die je daar soms treft - maar zeker geen jongeren die overlast veroorzaken. Dat wiet tegenwoordig gevaarlijk kan zijn, geloof ik. En dat je leeftijdsgrenzen stelt, kan ik me ook voorstellen, maar zo'n wietpas zal alleen maar de illegaliteit in de hand werken. Dan wordt het dealen voor jongeren interessant, dan stijgen de prijzen, dan neemt de misdaad toe - wij, oude hippies, weten dat, want wij komen uit de tijd van 'een tevreden roker is geen onruststoker.' Maar in Den Haag lijkt het beleid te worden gemaakt door een stel mafkezen die constant stoned zijn. Zij wel. Schakers, oude communegenoten en een vertaler.
--------------------------------------------------------------------------------
02-05-12 11:25 uur
Theodor Holman
We krijgen in Amsterdam ook de wietpas. Die moet overlast tegengaan. Heeft Amsterdam dan last van wietgebruikers, of van de coffeeshops waar ze wiet verkopen? Ik koop wel eens zo'n wietje en vraag me dan twee dingen af: 1. Is wiet wel zo'n commercieel aantrekkelijk product? 2. Waar zijn die jongeren die wiet gebruiken?
Eerst over punt 1. Ik sta altijd alleen in zo'n coffeeshop. Er moet altijd iemand van achteren komen om mij te helpen. Soms zitten er wel twee mensen, maar dat zijn altijd buitenlanders die altijd een beetje teleurgesteld kijken, met zo'n blik van: Het lukt me maar niet om echt goed stoned te worden. Ik wil maar zeggen: het is nooit druk in de coffeeshop en echt heel duur vind ik zo'n wietje ook niet. De coffeeshop ziet er ook niet uit of er de laatste jaren hoge winsten zijn geboekt. Anders gezegd: ik zou zelf nooit zo'n coffeeshop willen runnen, want ik zie domweg het aantrekkelijke niet van die handel. Dat heeft ook te maken met punt 2. Ik wéét dat sommige jongeren wiet gebruiken, maar als ik dan wel eens iemand in de coffeeshop zie, is het meestal iemand uit mijn hippietijd. Dat kan ook aan Oud-Zuid liggen waar ik woon, maar dan heb ik net een voorgedraaide joint gekocht, of de deur zwaait open en een looprek dondert naar binnen en ik herken een oude klasgenoot met wie ik nog Dylan op de gitaar heb gespeeld.
Leuke jongens en meisjes zie ik echt nooit in de coffeeshop, het zijn meer schakers, mahjong-spelers, oude communegenoten, een verdwaalde moordenaar uit het Amerikaanse leger en een voormalige vertaler Russisch die je daar soms treft - maar zeker geen jongeren die overlast veroorzaken. Dat wiet tegenwoordig gevaarlijk kan zijn, geloof ik. En dat je leeftijdsgrenzen stelt, kan ik me ook voorstellen, maar zo'n wietpas zal alleen maar de illegaliteit in de hand werken. Dan wordt het dealen voor jongeren interessant, dan stijgen de prijzen, dan neemt de misdaad toe - wij, oude hippies, weten dat, want wij komen uit de tijd van 'een tevreden roker is geen onruststoker.' Maar in Den Haag lijkt het beleid te worden gemaakt door een stel mafkezen die constant stoned zijn. Zij wel. Schakers, oude communegenoten en een vertaler.
--------------------------------------------------------------------------------

