Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumswietpas, goed of juist niet?

wietpas, goed of juist niet?

30 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Coffeeshop


02-05-12 11:25 uur




Theodor Holman
We krijgen in Amsterdam ook de wietpas. Die moet overlast tegengaan. Heeft Amsterdam dan last van wietgebruikers, of van de coffeeshops waar ze wiet verkopen? Ik koop wel eens zo'n wietje en vraag me dan twee dingen af: 1. Is wiet wel zo'n commercieel aantrekkelijk product? 2. Waar zijn die jongeren die wiet gebruiken?

Eerst over punt 1. Ik sta altijd alleen in zo'n coffeeshop. Er moet altijd iemand van achteren komen om mij te helpen. Soms zitten er wel twee mensen, maar dat zijn altijd buitenlanders die altijd een beetje teleurgesteld kijken, met zo'n blik van: Het lukt me maar niet om echt goed stoned te worden. Ik wil maar zeggen: het is nooit druk in de coffeeshop en echt heel duur vind ik zo'n wietje ook niet. De coffeeshop ziet er ook niet uit of er de laatste jaren hoge winsten zijn geboekt. Anders gezegd: ik zou zelf nooit zo'n coffeeshop willen runnen, want ik zie domweg het aantrekkelijke niet van die handel. Dat heeft ook te maken met punt 2. Ik wéét dat sommige jongeren wiet gebruiken, maar als ik dan wel eens iemand in de coffeeshop zie, is het meestal iemand uit mijn hippietijd. Dat kan ook aan Oud-Zuid liggen waar ik woon, maar dan heb ik net een voorgedraaide joint gekocht, of de deur zwaait open en een looprek dondert naar binnen en ik herken een oude klasgenoot met wie ik nog Dylan op de gitaar heb gespeeld.

Leuke jongens en meisjes zie ik echt nooit in de coffeeshop, het zijn meer schakers, mahjong-spelers, oude communegenoten, een verdwaalde moordenaar uit het Amerikaanse leger en een voormalige vertaler Russisch die je daar soms treft - maar zeker geen jongeren die overlast veroorzaken. Dat wiet tegenwoordig gevaarlijk kan zijn, geloof ik. En dat je leeftijdsgrenzen stelt, kan ik me ook voorstellen, maar zo'n wietpas zal alleen maar de illegaliteit in de hand werken. Dan wordt het dealen voor jongeren interessant, dan stijgen de prijzen, dan neemt de misdaad toe - wij, oude hippies, weten dat, want wij komen uit de tijd van 'een tevreden roker is geen onruststoker.' Maar in Den Haag lijkt het beleid te worden gemaakt door een stel mafkezen die constant stoned zijn. Zij wel. Schakers, oude communegenoten en een vertaler.




--------------------------------------------------------------------------------
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alle coffeeshops in Maastricht gingen vandaag dicht uit protest tegen de wietpas. Die is vandaag ingevoerd in de drie zuidelijke provincies. Als je wiet wil kopen, moet je geregistreerd staan als klant. De coffeeshops leggen zich er niet bij neer en ook wietgebruikers uit België en Duitsland voeren actie.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#3
89suited zei:
Persoonlijk vind ik verplichte registratie onzin (bibilotheek pas??). Het kan alleen maar misbruikt worden door de overheid en daarbij vind ik dat het de overheid geen moer te maken heeft, wat ik wel of niet gebruik. Een legitimatie (paspoort, ID-kaart, rijbewijs) zou logischer zijn geweest.
Klik om te vergroten...

wietpas vaak geen echte pas

Registratie kan bij de coffeeshops zelf. Klanten moeten een geldig legitimatiebewijs laten zien en een uittreksel van de Gemeentelijke Basis Administratie overhandigen, van maximaal vier weken oud. Die gegevens worden opgeslagen in de computer van de winkel. Het lidmaatschap geldt maar voor één coffeeshop, maximaal een jaar. bron:nos
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#4
eigenlijk allemaal zo een zever, als je wilt wiet gaan roken moet je eerst een heleboel papierwerk doorgaan om uiteindelijk dan wiet te kunnen kopen. denk ook dat de straat criminaliteit zal toenemen, drugshandel op straat enzo..
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Gaat heel erg averechts werken ben ik bang.
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Paperplane. zei:
Gaat heel erg averechts werken ben ik bang.
Klik om te vergroten...

hoe bedoel je?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Denk dat ie bedoeld dat we slechter af zijn met zo'n wietpas, dat er juist meer problemen gaan komen met pas dan zonder pas.
R
RendeoLid
01-01-2024, 00:00
#8
crim3 zei:
ik denk dat er echt een hele boel mensen zijn tegen die wietpas, behalve dan van die mensen die nooit met drugs in aanraking komen die met een hopeloos leve etc...
Klik om te vergroten...

Dus mensen die nooit in aanraking komen met drugs hebben een hopeloos leven? Rare redenering...

Nuja, de mensen die voorstander zijn van de wietpas lopen nu met een big smile rondt, maar ondertussen krijgt hun kind langs alle kanten wiet en andere drugs aangeboden.. Criminaliteit zal er ook niet op achteruit gaan..

Rook vanaf mijn 14de elke dag wiet die na 8 jaar wel een harde gewoonte is geworden, de invoering van de wietpas is naar mijn mening en véle anderen gewoon schandalig! Grotendeels voor de landen rondom Nederland maar ook voor NL zelf waar de dealers waarschijnlijk al verdubbeld zijn en we zijn nog geen week ver :rolleyes:

Hoop dus van harte dat er vooral voor wij belgen snel een oplossing komt :rock:
c
crim3Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Rendeo zei:
crim3 zei:
ik denk dat er echt een hele boel mensen zijn tegen die wietpas, behalve dan van die mensen die nooit met drugs in aanraking komen die met een hopeloos leve etc...
Klik om te vergroten...

Dus mensen die nooit in aanraking komen met drugs hebben een hopeloos leven? Rare redenering...

Nuja, de mensen die voorstander zijn van de wietpas lopen nu met een big smile rondt, maar ondertussen krijgt hun kind langs alle kanten wiet en andere drugs aangeboden.. Criminaliteit zal er ook niet op achteruit gaan..

Rook vanaf mijn 14de elke dag wiet die na 8 jaar wel een harde gewoonte is geworden, de invoering van de wietpas is naar mijn mening en véle anderen gewoon schandalig! Grotendeels voor de landen rondom Nederland maar ook voor NL zelf waar de dealers waarschijnlijk al verdubbeld zijn en we zijn nog geen week ver :rolleyes:



Hoop dus van harte dat er vooral voor wij belgen snel een oplossing komt :rock:
Klik om te vergroten...




nee bedoel het zo niet, vind het goed van de mensen die nooit in aanraking zijn gekomen met drugs en moedig van ze. ik bedoel maar denk dat zo wat iedereen tegen de wietpas is behalve mensen die dan extreem tegen drugs zijn, en de mensen die nog niet in aanraking zijn gekomen er me. ik zeg niet dat het goed is maar ik denk dat het al bij veel mensen in hun levenstructuur zit het gebruik van drugs, je kiest er natuurlijk zelf voor. ja zo als je zegt, nu zal er veel drugs worden aangeboden op straat gewoon
i
id weedpas.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
De wiet pas is gewoon slecht geregeld. Als je in de shop komt omdat er je vrienden zitten.zelf niet rookt ben je nu wel een gebruiker..volgens de pas..dus zouw de binnen komst van de shop anders moeten zijn haal geen wiet. Maar drinken. eten. . Jammer zo. en heb zo ook een hele stapel pasjes van de shop. .Om binnen temogen.. Fijn... Een pas met een register zouw fijn zijn..
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nu al straathandel softdrugs Eindhoven

In Eindhoven beginnen straatdealers reeds twee dagen na de invoering van de wietpas klanten te trekken. Burgemeester Rob van Gijzel heeft onder meer daarom besloten dat klanten zich deze maand zonder uittreksel in kunnen schrijven als coffeeshop-lid.

De burgemeester heeft dat in overleg met de cofeeshophouders besloten, schrijft Het Parool. "Afgesproken is dat we in Eindhoven deze eerste maand van het nieuwe beleid de drempel om je te laten inschrijven bij een coffeeshop zo laag mogelijk willen maken", aldus Van Gijzel (PvdA) in een verklaring.

Volgens de burgervader moet de maatregel mensen over de streep trekken zich in te schrijven bij de coffeeshops. Daar blijven de ledenlijsten leeg, terwijl er melding wordt gemaakt van een snelle opkomst van illegale straathandel. Coffeeshops en het gedoogbeleid werden ooit in het leven geroepen om juist dat tegen te gaan.

Voorlopig mogen bezoekers zich met een paspoort, identiteitsbewijs of verblijfsvergunning identificeren. De door Den Haag opgelegde eis van een uittreksel die nu op last van de burgemeester wordt opgeschort, is bedoeld om te zorgen dat leden zich alleen in hun eigen gemeente kunnen inschrijven.

Van Gijzel beklemtoont dat hij doorgaat met de invoering van het landelijk beleid, maar de manier waarop hij blijkbaar zijn eigen gang gaat is opvallend. Rechtsgeleerden hebben er al meermaals op gewezen dat de beslissing om te verbieden dat buitenlanders softdrugs kunnen kopen, een lokale aangelegenheid is. Een landelijke opname van die regel zou immers impliceren dat de verkoop van hasj en wiet aan ingezetenen van Nederland is toegestaan. Omdat het softdrugsbeleid een gedoogbeleid is, is dat onmogelijk.

Daarnaast illustreert de situatie in Eindhoven wat al werd gevreesd: de invoering van de wietpas leidt tot straathandel en overlast. Het kabinet, met name het CDA, heeft eerder al aangegeven dat de wietpas de laatste kans voor het gedoogbeleid is. Leidt het niet tot afname van problemen, dan zou het hele gedoogbeleid moeten worden afgeschaft en softdrugs gewoon verboden moeten worden.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/540753/1 ... hoven.html
:kots:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."