Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRij jij auto onder invloed van cannabis?

Rij jij auto onder invloed van cannabis?

32 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het probleem is: wat noem je onder invloed? Want resthoeveelheden cannabis blijven heel lang in je lichaam aanwezig.

4 uur wachten na een joint voor je gaat rijden is best logisch en verstandig. Maar in de meeste gevallen mag je na die 4 uur nog niet eens rijden.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Het probleem is: wat noem je onder invloed? Want resthoeveelheden cannabis blijven heel lang in je lichaam aanwezig.

4 uur wachten na een joint voor je gaat rijden is best logisch en verstandig. Maar in de meeste gevallen mag je na die 4 uur nog niet eens rijden.
Klik om te vergroten...
Ja en dat is pure onzin. Kan er een beetje boos over worden. Beleidsmakers die iets bepalen waarover ze totaal geen verstand hebben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Ja en dat is pure onzin. Kan er een beetje boos over worden. Beleidsmakers die iets bepalen waarover ze totaal geen verstand hebben.
Klik om te vergroten...

Het had erger kunnen zijn: net als in België en Duitsland een max van 1,0 microgram THC per liter bloed, zodat je pas na 6 weken weer mag rijden.

Ik vind vooral het verschil tussen cannabis en alcohol in het verkeer stuitend. Als je gepakt wordt met rijden onder invloed van cannabis dan krijg je een rijverbod van bijna een jaar en een boete van rond de 1000 euro. Rijd je onder invloed van 2 glazen alcohol, wat ongeveer even gevaarlijk is als stoned rijden, dan krijg je geen straf want dat mag gewoon.
Rijd je onder invloed van 2 - 6 glazen alcohol? Dan krijg je een boete van een paar honderd euro en een tijdelijk rijverbod van 6 uur ofzo. Terwijl 2 - 6 glazen alcohol de kans op een ongeval 3-20 keer zo hoog is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nooit gedaan, maar voor mij is wiet echt iets dat ik exclusief ofwel thuis doe of bij vrienden thuis. Vroeger weleens buiten op straat stoned rondgelopen na in de coffeeshop te hebben gezeten, maar ik vind dat een vreemde verwarrende ervaring. Laat staan dus dat ik stoned achter het stuur zou kruipen. Ik begrijp dat dit anders is als je echt een hardcore stoner bent en een hevige tolerantie hebt opgebouwd. (Maar zie het dan alsnog niet als okee om te doen)

Niet dat ik heilig ben trouwens. Heb (helaas) vroeger wel een flink aantal keren aangeschoten achter het stuur gezeten. Na bier drinken op het werk bijvoorbeeld. Ook weleens ronduit dronken na een halve fles sterke drank mijn auto verderop geparkeerd in de stad wegens redenen. Ik was echt overtuigd dat dat wel okee was. Nu drink ik toch hooguit eens 1 a 2 biertjes en wacht dan ook een aantal uren met rijden.
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Heel vaak gedaan vroeger in m'n tijd als 24/7 stoner. Heb zelfs met m'n bong achter het stuur gezeten. Northern Lights bong hits tijdens het wachten bij de McDrive, lol die tijd mis ik stiekem wel een beetje! Maar het is wel onverantwoord als je niet veel ervaring hebt met autorijden en/of blowen. De Nederlandse wet is zwaar verouderd als het gaat over cannabis.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Space Criminal zei:
Vroeger reed ik vaker stoned, dan nuchter. Soms namen we xtc en reden de hele avond overal heen, en rookte daar ook rijkelijk joints bij. Ook vaak in een controle terecht gekomen, maar dan was het blazen en doorrijden.. Haha wat een tijd.. Dat is nu helemaal anders.

Ook totaal onverantwoord eigenlijk als ik eraan terugdenk. Maar het liep altijd goed af. Vaak gedaan. Maar nu rook ik net zoals @acht.zes en @Mezelf alleen nog savonds als ik de deur niet meer uit ga.
Klik om te vergroten...

Gelukkig dat het altijd goed afliep. Kan me niet voorstellen dat ik xtc zou nemen en wiet roken achter het stuur. Laatst toen ik in een auto zat op x en enkele jointjes later zag ik overal oranje lichten van werkzaamheden en om de straat een politieagent in regenkledij. En had toen nog niet overdreven veel op. Zou nooit achter het stuur willen zitten onder dergelijke middelen 🤣.
U
Used&abusedLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als ik een keer een avond bij vrienden heb gezeten en flink stoned ben, dan vind ik snachts stoned autorijden echt HEERLIJK. Rij soms bewust nooit rechtstreeks naar huis, maar ga gewoon wat cruisen. Dat doe ik eigenlijk al zo’n 20 jaar, alleen is de frequentie de laatste jaren een stuk minder.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Used&abused zei:
Als ik een keer een avond bij vrienden heb gezeten en flink stoned ben, dan vind ik snachts stoned autorijden echt HEERLIJK. Rij soms bewust nooit rechtstreeks naar huis, maar ga gewoon wat cruisen. Dat doe ik eigenlijk al zo’n 20 jaar, alleen is de frequentie de laatste jaren een stuk minder.
Klik om te vergroten...

En dat vind je zelf verantwoord? Je bent een gevaar op de weg als je stoned in de auto stapt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
En dat vind je zelf verantwoord? Je bent een gevaar op de weg als je stoned in de auto stapt.
Klik om te vergroten...
Het is ongeveer even gevaarlijk als een toegestane hoeveelheid alcohol dus het is maar net hoeveel gevaar je acceptabel vindt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Het is ongeveer even gevaarlijk als een toegestane hoeveelheid alcohol dus het is maar net hoeveel gevaar je acceptabel vindt.
Klik om te vergroten...

Dat is wel een aparte vergelijking, want van een toegestane hoeveelheid alcohol ben je normaliter niet ‘dronken’ (tenminste, de meeste mensen niet). Het ging hier over ‘stoned zijn’. Wat dat precies voor een individu inhoudt verschilt natuurlijk met tolerantie etc.

Ik heb zelf geen auto dus heb het geluk nooit bob te hoeven zijn, maar ik zou persoonlijk ook geen alcohol drinken als ik wel die verantwoordelijkheid zou moeten dragen. Die toegestane hoeveelheid is mij iets te vaag, liever dan gewoon helemaal niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
Dat is wel een aparte vergelijking, want van een toegestane hoeveelheid alcohol ben je normaliter niet ‘dronken’ (tenminste, de meeste mensen niet). Het ging hier over ‘stoned zijn’. Wat dat precies voor een individu inhoudt verschilt natuurlijk met tolerantie etc.

Ik heb zelf geen auto dus heb het geluk nooit bob te hoeven zijn, maar ik zou persoonlijk ook geen alcohol drinken als ik wel die verantwoordelijkheid zou moeten dragen. Die toegestane hoeveelheid is mij iets te vaag, liever dan gewoon helemaal niet.
Klik om te vergroten...

Bij alcohol zit er veel duidelijker een dose-effect relatie bij het vermogen om een auto te besturen.
Bij 1 tot 2 glazen is dat 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval
bij 3 tot 5 glazen is dat 3 tot 10 keer zoveel kans op een ongeval
Bij 5 tot 20 glazen is dat 10 tot 100 keer zoveel kans op een ongeval

Zo'n dose-effect relatie is dus minder evident bij cannabis. Je kunt niet zeggen dat als je twee keer zo stoned bent dat je dan ook twee zeer zoveel kans hebt op een ongeval, of iets dergelijks. Het Europese Waarnemingscentrum voor Drugs (EMCDDA) schat de kans op een ongeval op ongeveer 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval. Dezelfde kans dus als bij de toegestane hoeveelheid alcohol.

Dat verschil kan verklaard worden door een paar dingen:
Alcohol belemmert het reactievermogen, de motoriek én het zelfinschattend vermogen. Je kunt dus alles minder goed maar dat heb je niet door.
Cannabis verslechtert de motoriek en in hogere doseringen het concentratievermogen, maar niet echt het reactievermogen of het zelfinschattend vermogen. Mensen die stoned zijn gaan meer slingeren, wat een voorspeller is voor het krijgen van een ongeval, maar ze gaan niet roekeloos rijden zoals dronken mensen doen.

Zoals ik al zei: 4 uur wachten na een joint voor je gaat rijden is best logisch en verstandig. Maar in de meeste gevallen ben je na die 4 uur volgens de wet nog 'stoned' en als je dan gaat rijden wordt je VEEL harder aangepakt dan iemand die alcohol drinkt want dat mag gewoon!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zie ook:
www.vice.com

Stoned rijden is niet zo gevaarlijk als de overheid het doet lijken

Niemand gaat beter rijden van wiet, maar medische cannabisgebruikers mogen nu in principe nooit meer de weg op, en dat is sterk overdreven.
www.vice.com www.vice.com
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Zoals ik al zei: 4 uur wachten na een joint voor je gaat rijden is best logisch en verstandig. Maar in de meeste gevallen ben je na die 4 uur volgens de wet nog 'stoned' en als je dan gaat rijden wordt je VEEL harder aangepakt dan iemand die alcohol drinkt want dat mag gewoon!
Klik om te vergroten...

Ik heb zelfs meerdere malen gelezen en ook wel gehoord dat een dagelijkse blower volgens de wet nooit mag autorijden. Dat stel als je dagelijks na werk bv 1 a 2 jointjes rookt je de volgende dag nog positief test. Zelfs na dagen of een week nog.
Klopt dat? Jij bent nogal slim en weet veel hahaha.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Ik heb zelfs meerdere malen gelezen en ook wel gehoord dat een dagelijkse blower volgens de wet nooit mag autorijden. Dat stel als je dagelijks na werk bv 1 a 2 jointjes rookt je de volgende dag nog positief test. Zelfs na dagen of een week nog.
Klopt dat? Jij bent nogal slim en weet veel hahaha.
Klik om te vergroten...

Een van de problemen is dus dat het zeer lastig is om hier iets over te zeggen. Bij een glas alcohol weet je altijd hoeveel alcohol daar precies in zit (10 gram namelijk). Maar hoeveel THC zit er in een joint...? Dat kun je al niet zeggen.

Om het nog complexer te maken wordt THC niet lineair uit het bloed verwijderd met een constante hoeveelheid per uur (zoals bij alcohol). Maar THC volgt een omgekeerd evenredig verband waarin het veel langer duurt om lage hoeveelheden uit het bloed te verwijderen dan hoge hoeveelheden. Daarom is het zo goed als onmogelijk om over individuen te zeggen hoe lang ze niet mogen rijden als ze vaker blowen. Dat leidt dus tot een rechtsonzekere situatie waarin iemand zelf niet weet of hij/zij strafbaar is of niet.

Dit zijn allemaal bezwaren die al opkwamen bij het instellen van de grenswaarden voor THC in het bloed van bestuurders. Maar ministers Ivo Opstelten en Ard van der Steur gaven geen fuck want het enige wat zij wilden was harder optreden tegen die kutblowers.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Een van de problemen is dus dat het zeer lastig is om hier iets over te zeggen. Bij een glas alcohol weet je altijd hoeveel alcohol daar precies in zit (10 gram namelijk). Maar hoeveel THC zit er in een joint...? Dat kun je al niet zeggen.

Om het nog complexer te maken wordt THC niet lineair uit het bloed verwijderd met een constante hoeveelheid per uur (zoals bij alcohol). Maar THC volgt een omgekeerd evenredig verband waarin het veel langer duurt om lage hoeveelheden uit het bloed te verwijderen dan hoge hoeveelheden. Daarom is het zo goed als onmogelijk om over individuen te zeggen hoe lang ze niet mogen rijden als ze vaker blowen. Dat leidt dus tot een rechtsonzekere situatie waarin iemand zelf niet weet of hij/zij strafbaar is of niet.

Dit zijn allemaal bezwaren die al opkwamen bij het instellen van de grenswaarden voor THC in het bloed van bestuurders. Maar ministers Ivo Opstelten en Ard van der Steur gaven geen fuck want het enige wat zij wilden was harder optreden tegen die kutblowers.
Klik om te vergroten...

Aha! Nu begrijp ik het beter. Dank je wel!
Lekker van die Ivo en kompaan Ard... Ze willen de feiten gewoon niet inzien omdat het om een illegale substantie gaat. Terwijl onderzoeken naar en gevolgen van alcohol in het verkeer duidelijk aangeven dat dat toch écht heel anders is als cannabis in het verkeer. Sukkels!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eens met @Neo-Shulginist dat er sprake is van een waanzinnige dubbele moraal als het gaat om het verschil hoe er omgegaan wordt met alcohol en andere drugs. Deze dubbele moraal zie je trouwens niet alleen terug in het verkeer maar in alle aspecten van regelgeving. Wat mij betreft zou de officiele normering aangepast mogen worden zodat je als blower wel nog auto kunt rijden op de momenten dat je niet stoned bent.

Toch schrik ik er wel van hoeveel mensen hier aangeven dat ze stoned achter het stuur kruipen. het kan dan misschien minder gevaarlijk zijn dan alcohol... het is nog steeds slecht voor je rijvaardigheid en je reactievermogen. Meestal gaat het goed maar wil jij die keer meemaken dat het niet goed gaat? Wil jij met je lamme hersens een gezinnetje aanrijden of iemands kind doodrijden?!

Ik niet. Ik ben nog nooit stoned achter het stuur gekropen en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Misschien maakt dit met wel het "braafste jongetje" van het Drugs Forum... maar so be it! Ik vind dat je gewoon nuchter achter het stuur moet zitten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eik zei:
Eens met @Neo-Shulginist dat er sprake is van een waanzinnige dubbele moraal als het gaat om het verschil hoe er omgegaan wordt met alcohol en andere drugs. Deze dubbele moraal zie je trouwens niet alleen terug in het verkeer maar in alle aspecten van regelgeving. Wat mij betreft zou de officiele normering aangepast mogen worden zodat je als blower wel nog auto kunt rijden op de momenten dat je niet stoned bent.

Toch schrik ik er wel van hoeveel mensen hier aangeven dat ze stoned achter het stuur kruipen. het kan dan misschien minder gevaarlijk zijn dan alcohol... het is nog steeds slecht voor je rijvaardigheid en je reactievermogen. Meestal gaat het goed maar wil jij die keer meemaken dat het niet goed gaat? Wil jij met je lamme hersens een gezinnetje aanrijden of iemands kind doodrijden?!

Ik niet. Ik ben nog nooit stoned achter het stuur gekropen en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Misschien maakt dit met wel het "braafste jongetje" van het Drugs Forum... maar so be it! Ik vind dat je gewoon nuchter achter het stuur moet zitten.
Klik om te vergroten...

Hoe lang duurt het voordat jij vindt dat iemand nuchter is na een joint..?

Want dat is nu juist het probleem. Duurt dat 2 uur, 4 uur, 8 uur, een week of twee maanden..?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Hoe lang duurt het voordat jij vindt dat iemand nuchter is na een joint..?

Want dat is nu juist het probleem. Duurt dat 2 uur, 4 uur, 8 uur, een week of twee maanden..?
Klik om te vergroten...
Ik ben Eik niet, maar is dit niet iets waar we gewoon praktisch over moeten denken? Ja, ik weet dat cannabis heel lang in je lichaam blijft sluimeren en wellicht ook nog wel wát invloed op je blijft hebben na een vrij lange periode. Maar na een dag niet meer gebruiken zul je toch het grootste deel van je nuchterheid weer terughebben. Er zijn ook mensen die niet helemaal goed uitgeslapen in hun auto stappen. Of gestresst na een lange dag werken met allemaal zorgen in hun kop. Ook dat heeft invloed op je reactievermogen en algehele competentie in het verkeer. Maar dat kun je nooit allemaal controleren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
roesjunkie zei:
Telt fietsen ook? 🤣
Klik om te vergroten...
Ja
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Ik ben Eik niet, maar is dit niet iets waar we gewoon praktisch over moeten denken? Ja, ik weet dat cannabis heel lang in je lichaam blijft sluimeren en wellicht ook nog wel wát invloed op je blijft hebben na een vrij lange periode. Maar na een dag niet meer gebruiken zul je toch het grootste deel van je nuchterheid weer terughebben. Er zijn ook mensen die niet helemaal goed uitgeslapen in hun auto stappen. Of gestresst na een lange dag werken met allemaal zorgen in hun kop. Ook dat heeft invloed op je reactievermogen en algehele competentie in het verkeer. Maar dat kun je nooit allemaal controleren.
Klik om te vergroten...

Het was mogelijk om blowers die gevaarlijk rijgedrag vertoonden aan te pakken. Daar waren geen grenswaarden voor nodig.

We zouden ook grenswaarden voor cortisol (=stresshormoon) in het bloed kunnen instellen en iedereen die er enigszins gespannen uitziet gelijk onderwerpen aan een tijdelijke rijverbod en die mensen verplichten om naar het politiebureau te gaan om verplicht bloed af te laten nemen.

Dat gebeurt niet omdat we stress acceptabel vinden en (medisch gebruik van) cannabis niet.

Heel deze maatregel heeft meer te maken met blowers pesten omdat politici cannabis onacceptabel vinden, dan op dat het gaat om op rechtvaardige wijze de verkeersveiligheid te bevorderen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."