Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelp a girl out: beginnen met wiet

Help a girl out: beginnen met wiet

32 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
d
daoistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Justme83 zei:
Lol,
IK ken geen psychiater die wiet voorschrijft tegen depresssie etc...

Als je al gevoelig bent voor paniekaanvallen of angst etc kan je beter
geen wiet gaan roken etc.

Beter kan je bijvoorbeeld cannabis olie , cbd olie nemen.
Dat werkt bij sommige mensen heel goed tegen pijn en andere klachten.
Klik om te vergroten...


Psychiaters in Nederland bedoel je denk ik? In America en canada geven ze wel wiet wel hoor.
In Nederland hebben ze volgens mij Jack herrer ofzo bij de apotheek. Maar die mensen bij de ggz zitten op schoot bij de verzekeraars en de farmaceuten. Dus nee die gaan geen wiet voorschrijven. Die gaan jouw vertellen dat je hun verslavende chemische pillen moet gebruiken.

En cbd werkt niet tegen pijn. cbd halen ze uit sativa soorten. Sativas helpen niet tegen pijn.
je krijgt wel energie van CBD met de terpenen. Maar als het alleen cbd is zonder terpenen erbij dan doet het echt geen ene reet. dus zou maar kijken of het een cbd isolaat betreft of dat ze die hele plant full-spectrum hebben leegetrokken met alle terpenen erbij.
d
daoistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Justme83 zei:
Volgens mij zijn THC en CBD de 2 invloedrijkste werkzamen stoffen in wiet ?!
Wel intressant dat terpenen etc, maar ik las net ook dat die invloed van terpenen
vaak verwaarloosbaar is.
Als ik aan wiet rook heb ik nog nooit limoenen of denneboom geroken....
Tuurlijk ruiken andere soorten anders, maar meestal gewoon naar wiet! :tonguewink:
Klik om te vergroten...

Die terpenen ga je zeker ruiken hoor. 100%. En als je niets ruikt dan heb je oude flut wiet gekocht.
En als je het niet ruikt dan zou je het wel moeten proeven aan de rook.

de terpenen zijn de sleutel tot de effecten. Daarom is elke wiet anders. Andere terpenen mix of andere verhoudingen met dezelfde terpenen dat geeft al verschil.
L
Lid 147000Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Wiet wordt in NL wel voorgeschreven
als je lijdt aan een bepaalde ziekte en veel pijn ervaart.
Kanker, MS, fibromyalgie.
Dan krijg je medicinale wiet die een hoog THC gehalte heeft.
IK ben er niet op afgestudeerd haha
Voor info kan je beter een hulplijn bellen :yum:
of een appje naar Snoop Dog sturen met je vraag :sweatsmile:
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik wil hier wel iets aan toevoegen. Ik ben het eens met dat wiet angst en stress (zelfs paniekaanvallen) kan geven.

Wel ken ik mensen die dit gebruiken om stress en angst te onderdrukken. Ik kon dit 2 jaar lang ook. Altijd als ik een joint rookte werd ik rustig en kalm, iets wat mij erg hielp.

Een moeder van een vriend rookt wiet precies om dezelfde redenen, dit werkt bij haar altijd erg goed.

Nu is het probleen dat wij niet kunnen ruiken/aanvoelen of dit bij jou werkt, of juist niet.

Na een periode van psychedelica gebruik veranderde wiet compleet. Nu word ik er overgevoelig van, geeft het vaak angst en soms ook niet. Wiet is erg onvoorspelbaar en daarom niet persee het beste medicijn.

Wel vind ik dat het toch niet heel veel kwaat kan om het éen keertje te proberen.

Ik raad het dan niet aan, maar ik zie wel de mogelijke potentie in sommige mensen.

Mocht je dit toch willen proberen, is het mogelijk om een klein voorgedraaid indica jointje te kopen. Het zou geen goed plan zijn om sativa te kopen.

Ook werkt CBD, een andere stof in wiet, wel veel beter (en eigenlijk altijd steady) tegen stress.
Wat dan mogelijk is, is een sterk CBD wiet soort te halen. Een waar minimaal 2:1 CBD/THC in zit. Hier dan hele kleine haaltjes van nemen en elke keer 5 minuten afwachten, om vervolgens (mogelijk) te herhalen.

Mocht het dan niet werken, is het mogelijk om dan een halve Oxazepam te nemen als het een nare ervaring is.

Oxazepam is een erg verslavende stof en moet je mocht dit gebeuren niet vaker in combinatie gebruiken. Mocht het dus nodig zijn, in het vervolg gewoon geen wiet gebruiken.

Zoals je aangeeft gebruik je dus op een veilige manier oxazepam, anders had ik dit niet eens genoemt natuurlijk.

Het is iets om goed over na te denken en voorzichtig mee te zijn!

Heel veel sterkte, maak een goede keuze.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
TS is 11.10 voor het laatst actief geweest.

Tja..

Graag gedaan in ieder geval :)
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
*.exe2.0 zei:
TS is 11.10 voor het laatst actief geweest.

Tja..

Graag gedaan in ieder geval :)
Klik om te vergroten...
Alsnog wel interessant, blijft gek genoeg toch wat lastig om inhoudelijke informatie te vinden met betrekking tot cannabis planten. Net als hop zijn er honderden verschillende soorten, toen ik zelf Friese Dauw en Girl Scout Cookie kweekte kwam voor mij de realisatie een beetje binnen dat er echt sterk verschillende cannabis planten zijn.

Los van alle details lijken mij de omstandigheden waarin het product tot stand is gekomen in grote lijnen ook toongevend voor de wenselijkheid van de effecten, een cliché dat voor voedsel ook vaak op gaat natuurlijk.
V
VaagLid
01-01-2024, 00:00
#7
Used&abused zei:
Doorgaans is de kwaliteit wel ok hoor, kan wisselen natuurlijk.

Je kan vragen welk soort die ze hebben het mildst is, gezien je nog geen/weinig ervaring ermee hebt.

Rook je trouwens? Sigaretten bedoel ik? Zo niet, dan is een jointje (met tabak) geen goede optie. Beste is dan om puur te roken. Veel medicinale gebruikers gebruiken een bong of vaporizer.
Klik om te vergroten...

Ik ben zelf ook een niet-roker rook altijd puur. aleen tege het tipje doe ik een beetje tabak om geen wiet te verspillen. Van tabak krijg ik aleen maar hoestbuien.
d
daoistLid
01-01-2024, 00:00
#8
xW.I.Cx zei:
Thanks voor de reacties! :) Ik reageer even in 1 bericht op iedereen.

Ben al bij meerdere psychologen geweest, de exacte oorzaak is niet gevonden. Het is ook niet dat ik dagelijks paniekaanvallen heb, psycholoog kan ook niet veel doen. Het zit volgens mij ook wel een beetje in de familie want mijn moeder is bijvoorbeeld ook praktisch altijd gestresst. Het is voor mij gewoon meer om af en toe te kunnen ontspannen omdat ik vrijwel altijd onrustig ben in mn hoofd.

Ik rook niet trouwens
Klik om te vergroten...

Je kan ook vapen. Met wiet vapen heb je beter controle over de high. hoe hoger de temperatuur hoe meer terpenen hoe meer stoned je word. lage temperatuur is de high weer anders dan op hoge temperatuur.

ik hoef die tabak troep ook niet. ik vape gewoon de wiet, of hash. smaakt ook erg lekker.
x
xW.I.CxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hey mensen,

Ik heb de laatste tijd steeds meer stress, paniekaanvallen en migraine. Nu heb ik van de dokter oxazepam gekregen maar ik merk dat dat niet echt iets voor mij is. Nu zat ik er aan te denken om een keer cannabis/wiet te halen om te kijken of dit mij bevalt. Ik slik de oxazepam die ik heb zelden dus ben niet bang verslaafd te worden. Ik heb wat vragen waar ik niet helemaal uit kom via google haha dus die stel ik even hier. :wink:

Kan ik er van uit gaan dat als ik wiet bij een coffeeshop haal dat de kwaliteit oke is?
Heeft er iemand ervaring met ' Sour Diesel', is dit gewoon te halen in de shop?
Hebben jullie tips waar ik in het algemeen op moet letten?

Groetjes
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Even kort mijn reactie;

Tegen migraine werkt het is mijn ervaring. Hoef je niet dagelijks voor te roken.

Stress, mmm twijfelachtig, je onderdrukt gevoelens er ook mee. Dan kan je beter leren omgaan met de stress denk ik.
Ademhalingsoefeningen, meditatie, voldoende slaap, telefoongebruik inperken, je agenda niet zo vol plannen etc.

En paniekaanvallen, dan zou ik het niet gebruiken in eerste instantie omdat wiet deze juist kan triggeren is mijn ervaring wederom. Of dit dus in z'n algemeenheid geldt, kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Ik zou persoonlijk met een heel mild soortje beginnen, afrikaanse wiet of thai.
Veel wiet en hasj is tegenwoordig erg sterk.

Kan iemand misschien wat vertellen over wiet met bv/ weinig of juist veel CBD.
Dat zou toch ook invloed hebben op de kans dat je snel paranoia wordt van wiet?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@xW.I.Cx

Dat lijkt me in jouw geval niet zo'n heel goed idee.

Wiet heeft als eigenschap dat het je stemming/gevoel van het moment versterkt. Een beetje stress kan wellicht nog wel de kop ingedrukt worden door het op zich rustgevende effect van wiet, maar zware stress en/of paniekaanvallen zullen alleen maar verergeren.

Ik zou me nog maar eens bezinnen als ik jou was.

edit;
Je zou wellicht CBD olie kunnen proberen. Dat is een bestandsdeel van wiet die wat gezondheidsbevorderende eigenschappen heeft zonder THC (die er verantwoordelijk voor is dat je stoned wordt en dat je gevoelens versterkt worden), en wie weet heb je daar wat baat bij met je migraine.
U
Used&abusedLid
01-01-2024, 00:00
#12
Doorgaans is de kwaliteit wel ok hoor, kan wisselen natuurlijk.

Je kan vragen welk soort die ze hebben het mildst is, gezien je nog geen/weinig ervaring ermee hebt.

Rook je trouwens? Sigaretten bedoel ik? Zo niet, dan is een jointje (met tabak) geen goede optie. Beste is dan om puur te roken. Veel medicinale gebruikers gebruiken een bong of vaporizer.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eens met hierboven.

Om nu te beginnen met wiet omdat je stress en paniekaanvallen ervaart, is niet handig en kan de boel zelfs verergeren. Migraine is misschien een ander verhaal.

En ook al ben je misschien niet verslavingsgevoelig voor de oxazepam, misschien ben je dat wel voor wiet. Heel veel mensen zijn verslavingsgevoelig voor wiet. Het is ook zo makkelijk om dagelijks te gebruiken en wiet neemt weliswaar direct (deels) stress weg, maar zorgt er zo ook voor dat het eigenlijke probleem gewoon voort kan blijven bestaan. En zoals anderen ook zeggen moet je geen wiet gebruiken als je paniekaanvallen ervaart, aangezien wiet deze juist kan verergeren. Misschien kan wiet helpen bij de migraine, maar dat durf ik zo niet te zeggen.

Wellicht niet wat je wilt horen, maar in jouw positie is het denk ik beter om de oorzaak van de stress en paniekaanvallen te achterhalen, in plaats van nu te beginnen met wiet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mindless
Wellicht niet wat je wilt horen, maar in jouw positie is het denk ik beter om de oorzaak van de stress en paniekaanvallen te achterhalen, in plaats van nu te beginnen met wiet.
Klik om te vergroten...
Inderdaad. Je zou de oorzaak moeten willen aanpakken van je klachten, niet het gevolg.
x
xW.I.CxLid
01-01-2024, 00:00
#15
Thanks voor de reacties! :) Ik reageer even in 1 bericht op iedereen.

Ben al bij meerdere psychologen geweest, de exacte oorzaak is niet gevonden. Het is ook niet dat ik dagelijks paniekaanvallen heb, psycholoog kan ook niet veel doen. Het zit volgens mij ook wel een beetje in de familie want mijn moeder is bijvoorbeeld ook praktisch altijd gestresst. Het is voor mij gewoon meer om af en toe te kunnen ontspannen omdat ik vrijwel altijd onrustig ben in mn hoofd.

Ik rook niet trouwens
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
xW.I.Cx zei:
Ben al bij meerdere psychologen geweest, de exacte oorzaak is niet gevonden. Het is ook niet dat ik dagelijks paniekaanvallen heb, psycholoog kan ook niet veel doen. Het zit volgens mij ook wel een beetje in de familie want mijn moeder is bijvoorbeeld ook praktisch altijd gestresst. Het is voor mij gewoon meer om af en toe te kunnen ontspannen omdat ik vrijwel altijd onrustig ben in mn hoofd.
Klik om te vergroten...
De een is beter bestand tegen stress dan de ander, maar stress is niet een soort erfelijke ziekte waar je je maar gewoon bij moet neerleggen. :wink: Er zijn natuurlijk redenen waarom je die stress ervaart.

Nu je (nog) niet deels afhankelijk bent van wiet, kun je denk ik beter de oplossing zoeken in goede voeding, goede nachtrust, lange wandelingen/buiten zijn en bijvoorbeeld ook meditatie. Dat zijn allemaal dingen die stress verlagend werken, zonder negatieve bijwerkingen.

Ik begrijp natuurlijk dat het fijn is om iets als wiet achter de hand te hebben. Dat je even je ontspan momentje hebt. Dit doe ik zelf trouwens geregeld. Maar wiet gebruik is wellicht niet zo onschuldig als je misschien zou denken. Mensen zijn vaak toch wezens die zoeken naar de weg van de minste weerstand en als je even de vape aan kunt zetten of een jointje kunt draaien om te ontspannen is toch een stukje makkelijker dan de wandelschoenen aan en eropuit, bijvoorbeeld. En hoe vaker je die makkelijke weg kiest, hoe meer je jezelf programmeert om dat weer te doen.

Misschien zal het allemaal meevallen bij jou, maar zoals gezegd zijn er allemaal opties waarbij er geen kans is op verslaving/afhankelijkheid. Waarom niet die kiezen?
G
GonzoGrasshopperLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hasj is goeie om mee te beginnen en werkt perfect in een puurpijpje of bong. Zo verbrand je geen onnodig wiet/hasj en is goed te doseren.
M
MisfitLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik kan beamen dat het gebruik van wiet je paniek aanvallen juist zal versterken. Ik heb sinds kort ook last van spontane paniekaanvallen veroorzaakt door stress en kan deze nuchter vaak wel enigszins onderdrukken. Toen ik een jointje had gerookt en ik in bed lag begonnen al mijn gedachtes in zeer negatieve zin voorbij te flitsen. Deze gingen van kwaad naar erger en voor ik het wist had ik last van hartkloppingen, benauwdheid en hyperventileren.
Nu wist ik op dat moment wel dat er eigenlijk niets aan de hand was en mijn brein me voor de gek aan het houden was, maar zeker als je stoned ben is het heel moeilijk om er uit te komen.

Tip die ik je meegeef is de oorzaak van je stress proberen te vinden, situaties opschrijven waarin je stress krijgt en probeer ademhalingsoefeningen te doen. Een van de redenen dat je paniekaanvallen kunt krijgen is de angst voor een paniekaanval. Wanneer je hier last van hebt ga je vaak situaties uit de weg waarin je geen vluchtplek hebt.
Ikzelf loop 's avonds vaak een rondje met wat rustige muziek, probeer dan rustig te ademen (vooral mond/buik ademhaling is een tip) en na te denken waar ik dan precies mee zit.

Ohja, en CBD wiet zal misschien als idee in je opkomen, maar dat helpt helaas niet en versterkt ook de paniek.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
xW.I.Cx zei:
Hebben jullie tips waar ik in het algemeen op moet letten?
Klik om te vergroten...
Voor meer acute problematiek zoals een paniekaanval zal een benzodiazepine meer betrouwbaar wezen.

Mijn ervaring met wiet is dat sommige mensen er vrij goed op reageren waar andere mensen er minder op reageren. Het probleem met wiet is dat deze lastig te doseren valt wat vaak tot negatieve ervaringen met leid. Als je het al therapeutisch wilt toepassen zou ik dit doen aan de hand van olie druppels in tegenstelling tot roken. Wiet oliedruppels kun je vrijwel makkelijk zelf maken door wiet in een vet/olie te drenken.

Wiet blijft een natuurlijk product waardoor de houdbaarheid meer beperkt is en deze onvoorspelbaarder is qua psychoactieve inhoud. Net als met benzodiazepines bied wiet vaak slechts een tijdelijke oplossing waarbij deze de problematiek die onderdrukt wordt op de lange termijn juist versterkt.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je kan het het altijd proberen.
Vroeger had ik ook hele zware hoofdpijn tegen migraine aan.
Toen ik begon met wiet verdween dat voor altijd..
Begin anders met hasj, niet die zwarte en niet die keiharde.
Bruin en zacht is de juiste hash is wat milder en een betere kennismaking dan wiet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."