Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKrijg ik longkanker?

Krijg ik longkanker?

49 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het kan en het kan niet. Dat weet je nooit.
Mijn opa had vanaf zijn 14e gerookt en is nooit gestopt en toch bijna 90 geworden zonder kanker. Daar aan tegen is de beste vriendin van mijn vriendin op der 36e overleden aan longkanker terwijl ze nooit gerookt had.
O
OiOiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben best wel achterlijk geweest de afgelopen 10 jaar. Ik rookte namelijk 9 jaar lang sigaretten (ongeveer 15 per dag) en tussen de 5 a 8 joints gemixt met tabak per dag. De joints deed ik wel pas ongeveer 7 jaar lang. Deze zomer eindelijk gestopt en nu ben ik fucking bang voor longkanker. Er zit veel meer teer in joints en ik rookte er met gemak 8 weg op een dag en daarnaast nog sigaretten. Er zijn genoeg mensen die 80 worden met een pakje shag per dag, maar een voorbeeld van iemand zoals ik kan ik niet vinden. Daardoor kan ik mezelf dus ook niet geruststellen. Volgens mij heb ik mezelf compleet de vernieling in geholpen.. Zo achterlijk want uiteindelijk was mijn wietverslaving voornamelijk een nicotine-verslaving. Wiet roken via een vaporizer vind ik namelijk niks aan. Zie mezelf niet echt als een domme jongen, maar toch besefte ik pas na het stoppen hoe extreem ongezond ik bezig was. Wat denken jullie?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Beide is slecht. Van wiet is wel bekent dat het meer troep bevat dan de meeste tabak. Je moet aanleg hebben om zo een ziekte te krijgen. Ja roken, wat voor rookwaar ook, vergroot de kans maar het is nooit zeker.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het belangrijkste is dat je gestopt bent. Na het stoppen met roken genezen longen ook (in ieder geval voor een deel). De rest van je leven bang zijn om ziektes te krijgen geeft echter grote stress en stress maakt letterlijk ziek. Ik zou dus ook proberen het wat los te laten en gewoon gezond te leven vanaf nu...
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#5
De kans op longkanker bij rokers is natuurlijker hoger dan bij niet rokers, maar niet schrikbarend. Vergeet niet daarbij de dagelijkse portie smog/roet en fijnstofjes (deze is potentieel nog erger). De meeste rokers krijgen uiteindelijk last van hart- en vaatziekten.

Weet de cijfers niet meer precies, maar je lichaam zal herstellen. Duurt wel jaren. Erger zou kunnen zijn, is de extra stofjes die ze toevoegen in tabak om je verslaafd te maken en te houden. Hoorde laatst dat 'moderne' tabak een stofje heeft dat nicotine afbreekt in je lichaam, zodat je er sneller weer een opsteekt.

Edit; Het is in deze wereld helaas niet meer te voorkomen dat je troep binnen krijgt. Ik bedoel daarmee ook in voedsel. Risico's beperken helpt natuurlijk en gezond leven. Evt. met supplementen. Alles hangt af waar je lichaam (genetisch) gevoelig voor is. Stress is overigens de grootste killer.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een beetje statistieken bekijken leert ons het navolgende:
De Grens voor longkanker te ontwikkelen ligt bij 15 jaar lang 1 pakje sigaretten per dag.
Hoe ze dit hebben vastgesteld, Weet ik niet.
Het roken van één joint levert je longen dezelfde hoeveelheid rotzooi op, als 1 pakje normale sigaretten.
Alweer, hoe dit is vastgesteld, dit weet ik evenmin.
En dan hebben we het hier over joints.
Bij mij gingen er per dag 3 tot 5 flinke bongpijpen in.
Dat is duidelijk iets meer zooi, dan een joint.
En dan nu het positieve nieuws
Wanneer je gestopt bent, dan heb je in 6 a 7 jaren je longen goed laten herstellen.
Maar de longblaasjes, die je verziekt hebt. Deze krijg je helaas , helaas nooit meer terug.
O
OiOiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Albedo zei:
De kans op longkanker bij rokers is natuurlijker hoger dan bij niet rokers, maar niet schrikbarend. Vergeet niet daarbij de dagelijkse portie smog/roet en fijnstofjes (deze is potentieel nog erger). De meeste rokers krijgen uiteindelijk last van hart- en vaatziekten.

Weet de cijfers niet meer precies, maar je lichaam zal herstellen. Duurt wel jaren. Erger zou kunnen zijn, is de extra stofjes die ze toevoegen in tabak om je verslaafd te maken en te houden. Hoorde laatst dat 'moderne' tabak een stofje heeft dat nicotine afbreekt in je lichaam, zodat je er sneller weer een opsteekt.
Klik om te vergroten...
Klopt, als ik gewoon een pakje per dag had gerookt voor 10 jaar dan boeide het me niet zo. De combinatie van gemiddeld 5 joints per dag is wat me zo bang maakt. Geen filter, meer teer, hogere concentratie kankerverwekkende stoffen..
O
OiOiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Legio Patria Nostra zei:
Een beetje statistieken bekijken leert ons het navolgende:
De Grens voor longkanker te ontwikkelen ligt bij 15 jaar lang 1 pakje sigaretten per dag.
Hoe ze dit hebben vastgesteld, Weet ik niet.
Het roken van één joint levert je longen dezelfde hoeveelheid rotzooi op, als 1 pakje normale sigaretten.
Alweer, hoe dit is vastgesteld, dit weet ik evenmin.
En dan hebben we het hier over joints.
Bij mij gingen er per dag 3 tot 5 flinke bongpijpen in.
Dat is duidelijk iets meer zooi, dan een joint.
En dan nu het positieve nieuws
Wanneer je gestopt bent, dan heb je in 6 a 7 jaren je longen goed laten herstellen.
Maar de longblaasjes, die je verziekt hebt. Deze krijg je helaas , helaas nooit meer terug.
Klik om te vergroten...
Dat 1 joint = 1 pakje sigaretten klopt volgens mij niet, er is een onderzoek dat zegt dat het tussen de 2.5 en 5 sigaretten is:

www.sciencedaily.com

Impact On Lungs Of One Cannabis Joint Equal To Up To Five Cigarettes

A single cannabis joint has the same effect on the lungs as smoking up to five cigarettes in one go, indicates new research. Cannabis smokers complained of wheeze, cough, chest tightness and phlegm. But emphysema, the progressive and crippling lung disease, was only seen in those who smoked...
www.sciencedaily.com
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Angst voor de dood kan een krachtig gevoel zijn. Ik heb jaren lang me gefrustreerd om mijn stervelijkheid.

Probeer het los te laten. De wetenschap zal je geen andwoord geven. Het verleden is het verleden. Leef en je ziet het vanzelf wel.

De toekomst is onvoorspelbaar. Hoe hard mensen het ook proberen.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Teer is dacht ik niet zo erg. Je krijgt er wel last van met ademen, maar ziek word je er niet van. Je lichaam weet er raad mee; kan het opruimen. Weet niet meer zeker hoe het zit.

Het is geen onbekende stof voor ons lichaam. Er werd al heel vroeg tabak gerookt. Probleem is vooral dat we veel meer zijn gaan roken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het heeft geen zin om jezelf een domme jongen te vinden. Je kunt het verleden niet veranderen. Je hebt nu een goede keuze gemaakt om te stoppen met roken, dat is heel goed! Je gezondheid zal snel verbeteren. Ook de kans dat je (long)kanker krijgt daalt snel. Wees dus blij dat je nu wel een slimme jongen bent geworden, en wees blij dat de tabak jou niet meer in zijn greep houdt.

Het is sowieso niet alleen jouw schuld dat je 10 jaar lang hebt gerookt. De tabaksindustrie doet er namelijk alles aan om hun product zo verslavend mogelijk te maken. Ze hebben met tientallen jaren onderzoek er alles aan gedaan om jou zo lang mogelijk 'hooked' te laten zijn aan hun product nadat je het één keer hebt geprobeerd. Maar ook dit soort gedachten zijn niet constructief. Je kunt niks veranderen aan het verleden dus als je je er druk over maakt dan is dat meestal verspilde energie. Beter kun je je richten op wat je wél kunt doen. Zo kun je misschien andere mensen helpen bij het stoppen met roken. Dat is een veel nuttigere houding dan jezelf de schuld geven dat je vroeger dom bent geweest.

Je zult wel een verhoogd risico op longkanker blijven houden. Als je tien jaar gestopt bent zul je ongeveer 2 keer zoveel kans op longkanker hebben als iemand die nooit gerookt heeft. Maar veruit de meeste gevallen van longkanker worden door roken veroorzaakt. Dus de kans dat je longkanker krijgt als je lang bent gestopt met roken is best wel klein.

Welk effect cannabis roken heeft op de kans om longkanker te krijgen is niet goed bekend. Er zijn verschillende studies die een andere conclusie trekken. Zo zijn er meta-reviews die concluderen dat er geen significant verband is tussen cannabis roken en longkanker. Tegelijkertijd zit er in een joint met tabak wel meer teer dan in een sigaret en in die teer zitten wel stoffen die kankerverwekkend zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Albedo zei:
Teer is dacht ik niet zo erg. Je krijgt er wel last van met ademen, maar ziek word je er niet van. Je lichaam weet er raad mee; kan het opruimen. Weet niet meer zeker hoe het zit.

Het is geen onbekende stof voor ons lichaam. Er werd al heel vroeg tabak gerookt. Probleem is vooral dat we veel meer zijn gaan roken.
Klik om te vergroten...
In teer zittten allerlei kankerverwekkende stoffen zoals nitrosamines. Die stoffen irriteren ook het longweefsel, wat kan leiden tot chronische ontstekingen (bronchitis) of COPD.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Het kan en het kan niet. Dat weet je nooit.
Mijn opa had vanaf zijn 14e gerookt en is nooit gestopt en toch bijna 90 geworden zonder kanker. Daar aan tegen is de beste vriendin van mijn vriendin op der 36e overleden aan longkanker terwijl ze nooit gerookt had.
Klik om te vergroten...
Rokers leven gemiddeld tien jaar korter en hebben ook een langer ziekbed. Anekdotisch bewijs is een valkuil omdat het statistische variatie buiten beschouwing laat.

L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Albedo zei:
Stress is schadelijker. Nicotine maakt sommigen rustiger.
Klik om te vergroten...
Het fabeltje waarmee zwangere vrouwen zichzelf voor de gek houden om te kunnen blijven roken.
Van nicotine gaat je hartslag omhoog.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
In teer zittten allerlei kankerverwekkende stoffen zoals nitrosamines. Die stoffen irriteren ook het longweefsel, wat kan leiden tot chronische ontstekingen (bronchitis) of COPD.
Klik om te vergroten...

COPD was ik vergeten. Is nog progressief ook.

Indianen en aboriginals rookten ook, maar matig en puur (geen knutseltabak). Toch konden ze moeiteloos dagen door de woestijn lopen. Zelfs met flinke pas. Weet niet wat voor effect het bij hun had. Het is een combinatie zoals altijd. Stress is schadelijker. Nicotine maakt sommigen rustiger.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Rokers leven gemiddeld tien jaar korter en hebben ook een langer ziekbed. Anekdotisch bewijs is een valkuil omdat het statistische variatie buiten beschouwing laat.

Klik om te vergroten...
Klopt hoor. Al worden rokers niet altijd ziek aan longkanker. Copd, hartklachten, trombose, hersenbloeding etc zijn ook doodsoorzaken van roken.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Natozlato zei:
Het fabeltje waarmee zwangere vrouwen zichzelf voor de gek houden om te kunnen blijven roken.
Van nicotine gaat je hartslag omhoog.
Klik om te vergroten...

Geen fabel wat betreft nicotine. Althans wat ik keer over heb gelezen. Bij bepaalde geestelijke aandoeningen werkt het rustgevend. Ze dachten zelfs om medicijn van te maken. Edit; was misschien docu, genaamd 'Genezend gif".
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Albedo zei:
Geen fabel wat betreft nicotine. Althans wat ik keer over heb gelezen. Bij bepaalde geestelijke aandoeningen werkt het rustgevend. Ze dachten zelfs om medicijn van te maken. Edit; was misschien docu, genaamd 'Genezend gif".
Klik om te vergroten...
www.rokeninfo.nl

Stoppen met roken: voor, tijdens en na de zwangerschap

Roken tijdens je zwangerschap? Wil je zwanger worden? Of ben je zwanger? Als je stopt met roken word je vruchtbaarder. Lees meer op ikstopnu.nl.
www.rokeninfo.nl www.rokeninfo.nl
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb een chronische darmziekte: colitis ulcurosa. Nicotine zou daar een gunstig effect op hebben. De specialist zei dat rokers met deze ziekte inderdaad minder last hebben van ontstekingen.
@Albedo kies jij dan voor een leven zonder ontstekingen maar wel het risico op kanker? Het is bewezen dat rokers jonger sterven.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Natozlato zei:
Ik heb een chronische darmziekte: colitis ulcurosa. Nicotine zou daar een gunstig effect op hebben. De specialist zei dat rokers met deze ziekte inderdaad minder last hebben van ontstekingen.
@Albedo kies jij dan voor een leven zonder ontstekingen maar wel het risico op kanker? Het is bewezen dat rokers jonger sterven.
Klik om te vergroten...

Same here, gelukkig in rustige vorm tot nu toe. En roken zou idd een gunstig effect hebben al weet men niet hoe en wat.

Als gestopte roker vind ik dat de kwaliteit van leven een flinke sprong voorwaarts maakt als je eenmaal gestopt bent. Meer adem, geen stank meer in je huis, kleding en adem. Niet meer 'moeten'. Jezelf fitter en frisser voelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."