Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumskosten van wiet vapen vs kosten van wiet roken

kosten van wiet vapen vs kosten van wiet roken

24 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
b
blobnikLid
01-01-2024, 00:00
#1
hey

daarnet praatte ik met mijn vrienden efkes over de mogelijkheid om wiet te vapen en die zeiden dat het best wel nog duur is volgens hen

is dat effectief zo?

Wat zijn de kosten daarvan vergeleken met gewoon wiet roken uit een joint?

hoeveel wiet verbruik je daar mee?
vapen blijkt minder ongezond te zijn doordat je wiet verdampt ipv verbrand en er zo minder schadelijke stoffen vrijkomen, dus lijkt het best wel interessant. ik wil me wel ook niet bloot betalen heh
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij is vapen wel wat goedkoper maar is de aankoop van een goed vape apparaat een stuk duurder.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kan je uit ervaring vertellen dat wiet vapen ongeveer 10 keer zo goedkoop is als wiet roken. En dat is inclusief de kosten meegerekend voor een Mighty vaporizer a €350 per stuk.

Waar ik voorheen 1 a 2 gram per dag rookte. Kon ik met wiet vapen inneens een week doen met amper 2 gram. Het is wel enorm wennen, de switch. En wat je voornamelijk zal missen is de nicotine en het echte roken. Maar de high is schoner, de smaak is beter, het heeft mij geholpen definitief te kunnen stoppen met roken en blowen. Wiet vapen heeft alleen maar voordelen. Er kleeft geen enkel nadeel aan, die moet ik nog zien dan. Ja de passiviteit die blowen an sich met zich meebrengt. Maar verder hulde aan de vaporizers.

Tip! koop een goede vaporizer. Anders is het teleurstellend. zoals ik al zei, wiet vapen is 10 keer zo goedkoop al koop je een mighty vaporizer.*

*voetnoot, stroomkosten niet meegerekend. Aanstekers ook niet trouwens. Dat weegt wel op tegen elkaar.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind zelf de smaak van vapen lekkerder. Dat is de hoofd reden dat ik het doe.

Idd koop geen budget vape. Dan smaakt je wiet naar plastic xD. Maar rond de 100 euro heb je al goede vapes.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het hangt er ook vanaf wat voor wiet je rookt. Voor een vape zou ik altijd goed, vette wiet gebruiken. Buitenwiet van matige kwaliteit doet het niet zo goed in de vape. Het bevredigt niet genoeg ofzo. Maar als ik een joint draai van buitenwiet bevredigt het me wel. Misschien zit het in mijn kop, dat kan..

Als je het beste van twee werelden wilt, kan ik je met klem de Evert de Verdamper aanraden. Echt een topding! Hij is wel aan de prijs en volledig van glas, dus als je een beetje lomp bent met dingen omstoten enzo, denk ik niet dat deze vape voor jou geschikt is, haha.
b
blobnikLid
01-01-2024, 00:00
#6
thx voor jullie antwoorden maar kheb het liefst iets met meer concrete data qua verbruik & kosten ;>
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
blobnik zei:
thx voor jullie antwoorden maar kheb het liefst iets met meer concrete data qua verbruik & kosten ;>
Klik om te vergroten...

Zoek eens op welk percentage actieve stoffen er bij het verbranden van wiet verloren gaan. Dat percentage is ook wat je bespaar aan geld
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
blobnik zei:
thx voor jullie antwoorden maar kheb het liefst iets met meer concrete data qua verbruik & kosten ;>
Klik om te vergroten...
Het verschil is gigantisch. Met het gebruik van een vaporizer komt ongeveer 46% THC vrij uit de cannabis, terwijl een standaard joint ongeveer 25% levert. Joints verbranden de cannabinoïden, ook al worden ze niet geïnhaleerd. Het komt er dus op neer dat 30% van de cannabis in rook opgaat



Alstu.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ook heb je geen kosten aan tabak + vloei.
W
WeAreThe99%Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Wiet vapen is een zegen. Sinds ik wiet vape ben ik ook gestopt met tabak roken en gekke jointjes roken.
Wat voor mij helpt is om met de juiste intentie wiet te vapen. Ik zie het allemaal medicinaal dus zo gebruik ik het ook. Dus daarmee hoef je niet te verwachtten dat je een high krijgt wat je bij een bong, joint etc krijgt. Wiet vapen is goed voor ieder. Wiet vapen is gezond en lekker. Ik zie hier boven staan dat het goedkoop is. Als ik voor mezelf moet spreken vape ik 5 tot 7 gram wiet per week.
Stopt met jointjes roken en begin met wiet vapen. Wiet heelt je lichaamscellen.
K
Kleine BosbeerLid
01-01-2024, 00:00
#11
blobnik zei:
hey

daarnet praatte ik met mijn vrienden efkes over de mogelijkheid om wiet te vapen en die zeiden dat het best wel nog duur is volgens hen

is dat effectief zo?

Wat zijn de kosten daarvan vergeleken met gewoon wiet roken uit een joint?

hoeveel wiet verbruik je daar mee?
vapen blijkt minder ongezond te zijn doordat je wiet verdampt ipv verbrand en er zo minder schadelijke stoffen vrijkomen, dus lijkt het best wel interessant. ik wil me wel ook niet bloot betalen heh
Klik om te vergroten...
Omwille van verschillende redenen lijkt 't mij onbegonnen werk om de kosten effectief te gaan analyseren & vergelijken.
Je haalt immers meer uit je kruid door te verdampen dan door 't op te roken, en die meerwaarde kan je eigenlijk niet in geld uitdrukken.
Bovendien moet je bij roken je filter+blaadjes+tabak+aansteker meetellen. Bij dampen moet je electriciteitsverbruik+toestel+onderhoud meetellen.

Ik verbruik zoveel minder wiet bij het verdampen dat ik mijn toestel terugverdiend had op minder dan 2 maanden tijd. Mijn verdamper (arizer air) kostte toen iets van 200 euro plus extra onderdelen zoals waterbubblers & extra batterij.. ik heb toen ong. 330euro uitgegeven. Nogmaals: terugverdiend op nog geen 2maanden door verminderd verbruik! Ondertussen gebruik ik mijn toestel ruim 5 jaar en heb ik flink wat geld uitgespaard, maar dat boeit me eigenlijk niet.

Zoals door anderen hierboven aangehaald heeft verdampen tal van voordelen: 't smaakt beter, de high is intenser, 't voelt allemaal gezonder, ... en ik heb minder wiet nodig voor een groter effect! Na vijf jaar ben ik daar nog steeds even verwonderd over als toen ik voor de eerste keer dampte. :upsidedown:
Na mijn eerste damp-ervaring wist ik meteen dat ik nooit meer iets zou roken. Ondertussen ruim vijf jaar rook-vrij (en ik heb bekanst 15 jaar jointjes gerookt). Roken met tabak geeft trouwens het gekende verslavingsgevoel, wat ik nu dus niet meer heb. De dwang om te gebruiken is verdwenen, dus ook daardoor verbruik ik minder. Niets dan voordelen.

Ik verdamp meestal eerst tien minuten op 180°C. Daar ben ik een paar uur zoet mee... (en soms is het ook al voldoende). Maar meestal verdamp ik dezelfde wiet even later nog eens tien minuten aan 190°C en 'boost' ik mijn high. En even later damp ik op 200°C. Doorgaans heb ik met 1 lading kruid voldoende voor een avondje plezier (1lading = nauwelijks 0,1gram, mijn weegschaaltje kan niet nauwkeuriger meten dan 0,1gr en geeft niets aan als ik het kruid probeer te wegen dat ik in mijn verdamper stop, lol).

Extra pluspunten: de glazen onderdelen van mijn damper kleven na een tijdje dampen vol met psycho-actieve olie-achtige prut. Laat dit weken en oplossen in warme melk en je kan lekker spacen. Bovendien kan je ook het verdampte kruid hergebruiken (in melk of koekjes, zelfs in een joint) wat ook weer een lekkere roes geeft. Probeer dat maar eens met de as van uw joint!! :grinning:

Zoals ik eerder schreef.. boeien de financiële voordelen van verdampen me nog het minst.
Alle andere voordelen zijn me namelijk meer waard.


:sun:
L
Larocca1971Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Wel, ik vape al jaren weed. Daarvoor joints. Het is makkelijker, goedkoper, beter, langer, etc... Nooit ga ik nog terug. Ik begin meestal op 180°. Dan ga ik per 10° omhoog. Met goede weed heb ik makkelijk een rush van 4 uur. Opbouwend. Wat MMA kijkend, dan zalig dromend in slaap vallen. Ik kan het alleen aanbevelen. Geen gezeul met blaadjes, tabak, etc... Ik vind het ook makkelijker doseren en wanneer je gaat combineren met RC's kan je met wat ervaring makkelijk het gewenste bijkomende effect inschatten. Kan het alleen aanraden.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het scheelt aanzienlijk aan zorgkosten in de toekomst, dat is wetenschappelijk wel bewezen ondertussen.

Rokerslong is een vrij dure ziekte, ongeacht welke vorm dit zal zijn.

Dus al is die vaporizer een stuk duurder in aanschaf, het weegt niet op tegen de kosten van tabak vloei en tip. Ook is roken ontzettend in-efficiënt (slechts 25% van alle werkzame stoffen bereiken de hersenen)

Bij vapen ongeveer 50 tot 60% van de werkzame stoffen. En als je het eet (gedecarboxyleerde weed) dan ga je voor de volle 100%

Alledrie de vormen heeft zijn charmes.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kleine Bosbeer zei:
Extra pluspunten: de glazen onderdelen van mijn damper kleven na een tijdje dampen vol met psycho-actieve olie-achtige prut. Laat dit weken en oplossen in warme melk en je kan lekker spacen.


:sun:
Klik om te vergroten...

Harvest that honey baby!

Glas whiskey werkt ook prima, die zooi die schoon moet erin schoon maken en zo dat shotje wegtikken.

Santé!
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Eve's drop zei:
En als je het eet (gedecarboxyleerde weed) dan ga je voor de volle 100%
Klik om te vergroten...
Het is nooit de volle 100 procent, maar je gebruikt het woord decarboxyleren in je antwoord dus ik reken deze examenvraag goed.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat ook lekker is, kopje hasj chocomelk per dag. Evt een vapeje erbij en je consumeert heel gezond je cannabis.
Ook een veel lekkerdere high dan joints roken😇
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Maar wat is decarbo-relaxen dan, Dirkjan? Dat zal ik even uitleggen.

Een decarboxylering is een meestal organische reactie waarbij een molecule koolstofdioxide (CO2) door een verbinding wordt afgesplitst. De term duidt hoofdzakelijk op een carbonzuur dat koolstofdioxide verliest:

1631196195337.png

De decarboxylering is een al lang bekende reactie, omdat in veel gevallen alleen pyrolyse nodig is. Koperzouten worden vaak als katalysator toegevoegd. Echter zijn niet alle carbonzuren in staat om te decarboxyleren. Zuren die dit wel doen hebben vaak substituenten die de overgangstoestand van de reacties stabiliseren. Een voorbeeld zijn β-ketocarbonzuren (carbonzuren met een ketonfunctie op de β-plaats), de overgangstoestand van de reactie is cyclisch door de intramoleculaire transfer van een proton:

Decarboxylering van een β-ketocarbonzuur.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Dirkjan zei:
Maar wat is decarbo-relaxen dan, Dirkjan? Dat zal ik even uitleggen.

Een decarboxylering is een meestal organische reactie waarbij een molecule koolstofdioxide (CO2) door een verbinding wordt afgesplitst. De term duidt hoofdzakelijk op een carbonzuur dat koolstofdioxide verliest:

Bekijk bijlage 29070

De decarboxylering is een al lang bekende reactie, omdat in veel gevallen alleen pyrolyse nodig is. Koperzouten worden vaak als katalysator toegevoegd. Echter zijn niet alle carbonzuren in staat om te decarboxyleren. Zuren die dit wel doen hebben vaak substituenten die de overgangstoestand van de reacties stabiliseren. Een voorbeeld zijn β-ketocarbonzuren (carbonzuren met een ketonfunctie op de β-plaats), de overgangstoestand van de reactie is cyclisch door de intramoleculaire transfer van een proton:

Decarboxylering van een β-ketocarbonzuur.
Klik om te vergroten...
Leg nou eens uit waarom je van thca niet high word en van thc wel, als je dit weet😬
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dopemonster zei:
Leg nou eens uit waarom je van thca niet high word en van thc wel, als je dit weet😬
Klik om te vergroten...
Nee, geen idee. Wel interessante materie.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Zie je hier wel de logica van in? @Dirkjan

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."