Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn 35-jarige liefde/haat relatie met Cannabis!

Mijn 35-jarige liefde/haat relatie met Cannabis!

36 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#1
Succes!
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Bedenk je ook, welk goed medicijn/geneesmiddel moet je blijven gebruiken om te functioneren? Het geneest dus niet echt, het onderdrukt alleen maar. Of het dissocieert zoals @Kwatzakottel ook al zei. Wiet/THC zorgt ervoor dat je je van je emoties afsluit, zodat je er geen last van hebt. Maar die emoties zijn niet weg. Als je stopt, komt dat alsnog naar boven. Daarom "moet" je blijven gebruiken, dus: verslaving.
Klik om te vergroten...
Precies ja, daarom vind ik cannabis ook niet iets dat je langdurig moet gebruiken, behalve als je bijv chronische pijn hebt. Ik heb wel een zeker verwantschap opgemerkt met Salvia, dat is ook een disassotief, een veel sterkere nog. Je leest vaak trip rapporten van mensen die het roken en dan een eeuwigheid moeten doorbrengen als de blauwe aansteker waarmee ze de bong hadden aangestoken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kwatzakottel zei:
Precies ja, daarom vind ik cannabis ook niet iets dat je langdurig moet gebruiken, behalve als je bijv chronische pijn hebt. Ik heb wel een zeker verwantschap opgemerkt met Salvia, dat is ook een disassotief, een veel sterkere nog. Je leest vaak trip rapporten van mensen die het roken en dan een eeuwigheid moeten doorbrengen als de blauwe aansteker waarmee ze de bong hadden aangestoken.
Klik om te vergroten...
Ja, begrijp me niet verkeerd. Ik heb niet per se iets tegen sporadisch wiet gebruiken, maar de aard van de drug maakt het wel heel gemakkelijk om in dagelijks gebruik te vervallen en in die bubbel te komen waar je het over had. Het brengt je in een gevaarlijke comfort zone, terwijl je eigenlijk juist baat hebt bij je rauwe emoties verwerken.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
De werking van wiet tegen stress is zo effectief. Je kan het goed misbruiken. Eerst ga je totaal over je grensen heen en dan gebruik je wiet in de avond om jezelf te kalmeren en ontspannen.

Het is een perfect middel om je leven lang een leven te leiden wat je eigenlijk niks vind.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ja, begrijp me niet verkeerd. Ik heb niet per se iets tegen sporadisch wiet gebruiken, maar de aard van de drug maakt het wel heel gemakkelijk om in dagelijks gebruik te vervallen en in die bubbel te komen waar je het over had. Het brengt je in een gevaarlijke comfort zone, terwijl je eigenlijk juist baat hebt bij je rauwe emoties verwerken.
Klik om te vergroten...
Ik heb dezelfde mening, ik vind het onbegrijpelijk dat men dit een 'soft drug' noemt, ik vind het juist een van de meest heftige substanties en ook erg lastige verslaving.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kwatzakottel zei:
Ik heb dezelfde mening, ik vind het onbegrijpelijk dat men dit een 'soft drug' noemt, ik vind het juist een van de meest heftige substanties en ook erg lastige verslaving.
Klik om te vergroten...

Iedere drug is een harddrug in de juiste handen. Het is maar net hoe goed het middel bij je persoonlijkheid past.

Er zijn zat mensen voor wie een fles cola of een snicker harddrugs zijn.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Martinus zei:
Iedere drug is een harddrug in de juiste handen. Het is maar net hoe goed het middel bij je persoonlijkheid past.

Er zijn zat mensen voor wie een fles cola of een snicker harddrugs zijn.
Klik om te vergroten...
www.texasinstituteforneurologicaldisorders.com

The Effects of a High Sugar Diet on the Brain - Texas Institute for Neurological Disorders

Research shows that eating too much sugar can be more harmful than we think. Excessive sugar consumption can lead to memory deficiencies, sugar addiction, and overall health deficiencies. The American Heart Association recommends no more than 25 grams of added sugar per day for women and 38...
www.texasinstituteforneurologicaldisorders.com www.texasinstituteforneurologicaldisorders.com

Met andere woorden: veel suikerconsumptie veroorzaakt een soort kortsluiting in de dopamine-receptoren,
waarna je uiteraard steeds meer moet consumeren om nog hetzelfde gelukje te ervaren,
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Suiker is met andere woorden de ergste harddrug die we kennen.
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zo inmiddels een paar weekjes onderweg. Was eigenlijk best makkelijk om naast mij neer te leggen en ja alle voordelen zijn bekend. Ik blijf het relaxte gevoel wel missen, met name dat het rustiger in mijn hoofd is ipv continu aan. Als het te druk in de bovenkamer wordt ga ik wat mediteren. Voor de rest vol aan het sporten. Ik ga nog wel even een paar weken hiermee door. Helemaal stoppen ga ik niet zeggen. Ik zou het graag wijzer willen kunnen gebruiken, maar daar is het nu nog veel te vroeg voor. Zijn er nog andere stoppers of zijn die weg of weer begonnen?
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kwatzakottel zei:
Ik heb dezelfde mening, ik vind het onbegrijpelijk dat men dit een 'soft drug' noemt, ik vind het juist een van de meest heftige substanties en ook erg lastige verslaving.
Klik om te vergroten...

Nou ik heb zo'n beetje alles in mijn leven wel gedaan qua drugs... nogal verslavingsgevoelig typje. verreweg de moeilijkse van allemaal is nicotine. Dat is de echt ruk.. enfin dat zal voor iedereen wel weer anders zijn.
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
🐺PsyTekz zei:
Word je op langdurige basis even sloom van, vermoeid, etc... Het gaat er niet om of het gezond is of niet. Het gaat om THC gebruik en daarmee stoppen. Ben nu al 9 weken clean van blowen of thc producten. Kan me niet beter voelen. Energiek, goeie focus, uitgerust,...
Klik om te vergroten...
Ja dat merk ik helaas ook. Het liefst zeg ik je eerlijk stop ik helemaal met THC maar heb ADD en ben dus super druk in mijn hoofd..

Ik gebruik nu alleen voor het slapen THC olie en overdag niks. Toch merk ik dat ik de hele dag ook wel wat sloom ben maar wel rust in mijn hoofd heb.

Heeft er iemand tips hoe ik rust in me koppie kan krijgen zonder THC (en zonder andere medicatie).

Ik ben trouwena net nieuw op het forum! 👋🏼
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sebas- zei:
Ja dat merk ik helaas ook. Het liefst zeg ik je eerlijk stop ik helemaal met THC maar heb ADD en ben dus super druk in mijn hoofd..

Ik gebruik nu alleen voor het slapen THC olie en overdag niks. Toch merk ik dat ik de hele dag ook wel wat sloom ben maar wel rust in mijn hoofd heb.

Heeft er iemand tips hoe ik rust in me koppie kan krijgen zonder THC (en zonder andere medicatie).

Ik ben trouwena net nieuw op het forum! 👋🏼
Klik om te vergroten...
Vliegenzwam, 2-5 gram gedroogd, haalt alle ruis uit je hoofd weg. Maar moet je met mate af en toe gebruiken.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sebas- zei:
Ja dat merk ik helaas ook. Het liefst zeg ik je eerlijk stop ik helemaal met THC maar heb ADD en ben dus super druk in mijn hoofd..

Ik gebruik nu alleen voor het slapen THC olie en overdag niks. Toch merk ik dat ik de hele dag ook wel wat sloom ben maar wel rust in mijn hoofd heb.

Heeft er iemand tips hoe ik rust in me koppie kan krijgen zonder THC (en zonder andere medicatie).

Ik ben trouwena net nieuw op het forum! 👋🏼
Klik om te vergroten...

Je zou jezelf in zen boedhisme kunnen verdiepen. Die hele filosofie staat in het teken van rust in je hoofd maken en spontaan handelen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Er bestaat een medicijn voor rust in je hoofd te krijgen, als het de spuigaten uit loopt:
Ik heb er ééntje die het piekeren vrijwel doet stoppen.
Dat spul heet: seroquel.
(Qetiapine)
Let op, dit is beslist geen kinder aspirine zoals sinaspril!
Maar mij helpt het goed...
B
Batje11Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Dag mensen,

ik ben nieuw op dit forum.

ik zie hier boven allemaal ‘positieve’ antwoorden over dat dagelijks blowen je comfortzone helemaal slopen. Hieronder vertel ik mijn succes verhaal.

Ik ben nu 22 en heb van mijn 17de tot mijn 20 dagelijks geblowd. Ik heb altijd voorgehouden om mijn school er niet onder te laten leiden (achteraf gezien heeft het er volledig onder geleden). Ik smookte dan ook alleen in de avonduren. Na mijn mbo 4 te hebben gehaald te hebben wilde ik beginnen aan het hbo. Omdat blowen daarbij niet hielp wilde ik er het lieft vanaf. Dit is erg moeilijk als 3 jaar geblowd hebt. Ik ben mentaal sterk genoeg om er mee te willen stoppen. Alleen waarom zou je stoppen? Je ziet er slecht uit, bent lam en ga zo maar door. Dat komt toch echt niet van het smoken? Pas als je er niet meer omheen kan dan wordt er tussen de neus en lippen door even snel gezegd dat misschien een heel klein beetje door blowen komt. Dit is de stereotype smoker.

ik heb altijd maar weinig gerookt. Als ik savonds maar een beetje high was, vond ik het al goed. Ik was altijd het buitenbeentje omdat ik meer shag rookte dan een dikke toeter. boeie!!!

het 3de jaar begon me pas goed door te dringen wat blowen met mij deed. teminste dat dacht ik want na het stoppen met blowen knapte de bubbel en werden alle problemen zichtbaar..

Ik blowen vooral omdat de space lekker was. Ik vond het altijd heerlijk om verhalen te horen van vrienden, over hun dagelijkse leven. Een beetje dezelfde setting als een biertje drinken in het café. Toen begon corona.

Vanaf dat moment ging het snel. Het eerste corona jaar op mbo 4 was rampzalig geregeld. toen er nog online lessen waren en het leek alsof we zo weer naar school zouden gaan, dacht ik: ik heb een tijdie extra vrij nodig om mijn wiet probleem aan te pakken. Het is helemaal uitgekomen want corona ging niet weg. Bonus voor mij want ik heb ‘gratis’ een half jaar vakantie! Het was letterlijk een geschenk van boven.

wat helaas weg is gegaan is die leuke vibe van de vriendengroep want niemand had iets om te vertellen. Daardoor vond ik er niks aan om nog dagelijks te blowen. Ik heb het geluk gehad dat ik in een hotel werkte waar corona slachtoffers werden behandeld. Ik heb deze kans aangepakt om afleiding te hebben voor het smoken. Weken lang heb ik elke dag kunnen werken en had ik de tijd van mijn leven. Alles ging langzaam aan dicht maar wij bleven open. Hierdoor ben ik uit mijn dagelijks smokevibe gestapt. Ik heb de keuze gemaakt om mijn eigen weg in de gaan. BESTE EN MOEILIJKSTE KEUZE OOIT!!!
ik heb het positie begin van corona aangepakt om mijn leven te beteren.

maar nu begint het. Ik laat de details even buiten wegen. Ik ben altijd eerlijk tegen mezelf en kwam er achter waarom ik begon met smoken. Dit probleem is volledig getackeld. Ik heb alleen heel veel moeite om los tekomen van de vriendengroep die smookt. Het stukje comfortzone is iets dat niet in een maand is te verbeteren. Ik ben mezelf gaan uitdagen en na een jaar had ik nogsteeds last van de gevolgen van smoken. Auw man wat is smoken toch fataal..

Omdat ik alleen maar vrienden had die niet smookte, kwam ik toch maar samen want corona bracht ook niet veel goeds thuis. Ik smookte dan zo nu en dan 2 trekjes mee. ik zat zelfs nog een jaar na stoppen met dagelijks blowen vast aan een vriendengroep die blowden. Opzich is dat niet erg want het zijn je vrienden. Maar wat ik op dat moment wel erg vond is dat ik er als enige achter ben gekomen hoe slecht blowen is. (Met dat in het hoofd vóór de corona pandemie). Doordat er niks te doen was zijn mijn vrienden meer en meer gaan blowen en minder erop uit gegaan. Ik zag de neerwaartse lijn eigenlijk niks anders als nog meer na benede crashen.☹️

gelukkig begon ik in eind 2020 op het hbo en had ik afleiding. Na een jaar begon het stoppen met smoken zijn vruchten af te werpen. Doordat ik gestopt ben met smoken kan ik zeggen dat ik daar mijn nieuwe baan aan te danken heb. Technisch dienst bij de Bijenkorf. Ik was best verlegen en opeens het aanspreekpunt in het weekend voor technische problemen. Ik vond praten in kleine groepen al lastig. Nu zijn hier elke dag 30 medewerkers die mij kunnen bellen. Anders gezegd zijn dit de mensen die mij uit mijn comfortzone hebben getrokken. Ik ben hier opgebloeid tot een sociale aardig jongen die het leuk vindt om nieuwe mensen te leren kennen.

Het afgelopen jaar ben ik dit gaan toepassen in mijn eigen leven en heb ik me bij andere deel van de vriendengroep gevoegd. Deze jongen smookte in coronatijd een beetje omdat er niks te doen was. Eindelijk heb ik mijn grootste struikelblok overwonnen! Ik heb nu ook vrienden die niet smoken.

smoken sloopt je leven. Je doet niks meer. alleen maar je tijd weggooien in je al korte leven. Ik ga er geen doekjes om wikkelen.

Na 2 jaar hbo ben ik gestopt en omdat school niet voor mij werkt. Ik heb talent dat niet samen gaat met de theorie van school. Ik weigerde om te werken met mijn handen. Hier is helemaal niks mis mee. Mbo’ers zijn net zo belangrijk als Hbo’ers. Ik heb echter dyspractie waardoor ik het motorisch afleg tegen andere. Ik zal op het mbo altijd gezien worden als de jongens met 2 linkerhanden.

Mijn talent ligt in het ontwerpen van installaties. Ik heb in september een sollicitatie gedaan bij een declasseringsbureau. 1 november kan ik beginnen als hook- up engineer bij Equans op klant locatie ASML. Hier ben ik enorm trots op! Stoppen met smoken, stoppen met het hbo en het toch voor elkaar krijgen om te beginnen op hbo niveau!!

ik ben door moeilijke tijden heen gestreden en kan wel zeggen dat stoppen met smoken de allerbeste keuze is die ik ooit heb gemaakt. Ik had altijd het idee dat er betere tijden zouden komen. Ik had alleen nooit gedacht dat het ook mogelijk was om een betere tijd na een betere tijd te krijgen ( relatief gezien). Wauw! De spreekwoordelijke neerwaartse spiraal heb ik in 3 jaar omgebogen na een opgaande spiraal.

Het is al een tijdje geleden dat deze topic is geopend. Dit is mijn verhaal. ik hoop echt dat je handvaten hebt kunnen vinden om het toch vol te houden!
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Al meer dan 35 jaar gebruik ik Cannabis. Bijna dagelijks! Dan ben je natuurlijk verslaafd. Overigens ben als oude snurker inmiddels wel een soort van verslavingsdeskundige, en ben op cannabis na, van alles wel los gekomen, anders gezegd heeft mij minder kunnen vastgrijpen.

Al heb ik softdrugs zo goed als mogelijk weten te combineren in mijn 'normale' leven, loopt cannabisgebruik als rode draad door mijn leven als volwassene. Naast cannabis verslaafd ook jarenlang nicotine verslaafd geweest, al ben ik nooit begonnen met sigaretten roken, maar was dit een soort van uitvloeisel vanuit het beginnen met jointjes roken.
Nu is het gelukkig niet zo dat ik al mijn jaren/dagen verrookt heb. In tegendeel en heb het redelijk weten te combineren. Zo heb ik een HBO studie afgerond en iets van een redelijke carriëre gemaakt, de laatste jaren als zelfstandige.

Ondanks mijn liefde voor het plantje en het ontspannen gevoel, heb ik last van onrust... een gevoel van dat ik te veel afhankelijk ben.... dat ik misschien wel moet stoppen omdat de juiste balans niet (meer) te vinden is... Altijd wel geweten dat mijn gebruik beperkingen oplevert en vaker ook geprobeerd te stoppen, maar dan was het altijd of geen sigaretten of geen cannabis meer. Nooit samen tegelijk mee gestopt.
3 jaar geleden succesvol gestopt met sigaretten roken. Ik heb toen het 1e half jaar ook geen joints meer gerookt, daarna pure joints geprobeerd (zo smerig!) en ben toen overgegaan naar een vaporizer. Wat een verademing was dat, al was in het begin wel even wennen, maar een heerlijke high en inmiddels heb ik ook dit soort van prima in mijn leven weten te combineren. Soms even een pufje tussendoor en als high energy person rond ik mijn avonden graag standaard af met een puffie. Tijden de coronaperiode is mijn gebruik aanzienlijk hoger geworden... Meer Puf/ontsnapmomentjes. Hiermee kwam mijn dagelijkse cannabisgebruik ook weer op het 'oude' niveau. Daarmee neemt Cannabis een te dominante plek in mijn leven. Ben er gewoon te afhankelijk van.... (eerlijk gezegd)

Mijn relatie met Cannabis is dubbel en herken ik mij in de vele verhalen op dit forum waarin ons ego ons van alles verteld en laat voelen en vinden "waarom wel en omzeilen waarom niet", oftewel de interne communicatiestrijd van een verslaafde... Daar kan ik wel eerlijk over zijn, want ik ben gewoon verslaafd en verberg de nadelen van dagelijks gebruik. dat betekent niet dat ze er niet zijn. En eerlijk gezegd heb ik daar de laatste tijd steeds meer last van. Dusdanig dat ik een periode afstand ga nemen van Cannabis.

Ja ook ik droom en wil graag geloven dat er een leven mogelijk is waarin ik Cannabis een niet dominante plek in mijn leventje kan krijgen, maar is dat eerlijk gezegd wel mogelijk.... na een verslaving van meer dan 35 jaar!!! Ik ga mij er nu niet te veel mee bezig houden en het klein houden/maken. Gewoon dag voor dag, uur voor uur.

Het voelt goed om het eens kort op papier te zetten. Een soort van dialoog met jezelf, met als resultaat dat ik tijdens het schrijven een besluit heb genomen!

"Vanaf morgen stop ik voor een x periode met Cannabis"

Ik zal mijn ervaringen op dit forum delen, in de hoop een ander daarmee te inspireren/raken. Heb je vragen.....

p.s. een maand geen cannabis gebruik betekent niet een maand geen liefde voor de plant. Mijn 3 stekjes voor buitenteelt kunnen niet wachten om in de pot/zon te gaan... Misschien wel mooi om voor de X van periode, de smoke-ready datum van deze 3 plantjes te nemen, zijn we toch snel 3 maanden verder :wink:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat is de reden nou precies dat je er mee gaat stoppen? Omdat je niet afhankelijk wil zijn van wiet?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik doe met je mee! Toevallig heb ik gisteren besloten ook (minimaal) een maand te stoppen. Ik ben echter nog niet zó lang bezig, een jaar bijna dagelijks in de avond.

Mijn reden is dat ik altijd enorm vermoeid wakker word(soms nog met rode ogen) en in plaats van slapen ga ik altijd onzin doen... YouTube video’s kijken over het BBQ’en van steaks (ik ben bijna helemaal vegan, maak wel eens uitzonderingen) of urenlange colleges over de evolutie van de mens. Super interessant maar ik heb schoolwerk te doen en 4 uur slaap helpt daar niet bij 😅

Mijn kweekkast staat op dit moment nog leeg maar een mooi moment om te beginnen 😉 succes!
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Martinus zei:
Wat is de reden nou precies dat je er mee gaat stoppen? Omdat je niet afhankelijk wil zijn van wiet?
Klik om te vergroten...

Als eerlijk ben (en dat is ook de bedoeling :wink: ) is het meer dan alleen het gevoel van afhankelijk zijn. Ik herken mij in alle nadelen die terugkomen in andere verhalen, zoals minder scherp, minder sociaal, je 'eigen' wereldje creeren, het wegstoppen van emo, dat het ongezond is en ga zo maar door.

Zo zijn er ook weer veel voordelen te noemen.

Ideaal zou zijn de balans, maar ja daar ben ik zelf nooit goed in geweest. Voor nu hoe het graag klein en dus haalbaar voor mijzelf. En dat is, vanaf morgen stoppen voor in ieder geval een maand om weer een keer helemaal schoon te zijn en de 'andere' kant weer eens goed te ervaren. Vandaar zien we wel verder. Keep u posted!
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alvast veel succes gewenst. Volhouden die 1ste 2 weken dan gaat het de goede richting uit.

Bij mij was het ook de rode draad in mijn leven, 15 jaar lang dagelijks geblowd met 2 tussenpozen van een 3 tot 6 maanden. Voor mij is of was het een geneesmiddel en genotsmiddel. Cannabis houd de medicijnenen uit de kast en het relaxte gevoel die het dagelijks bracht was mooi meegenomen. De rustoase. Maar zoals je zelf aangeeft de nadelen zijn er ook zonder dat je die snel of goed opmerkt tijdens gebruik. Vooral dat eigen wereldje, uitstelgedrag, met alles TE lax omgaan.

Nu terug al +4 weken de stop erop gezet. Zag er 1st heel erg tegen op maar na 2 weken moeilijke slaap, emo gevoel en snel geïrriteerd lopen gaat het nu alweer een stuk beter en zie ik terug voordelen aan niet blowen. Meer energie. Meer spaarruimte met financiën. Niet meer heel de dag met een soort van waas over je geest en lichaam. Voorlopig neem ik de lichamelijke klachten van de aandoening er wel bij maar het is leefbaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."