Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn 35-jarige liefde/haat relatie met Cannabis!

Mijn 35-jarige liefde/haat relatie met Cannabis!

36 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Al meer dan 35 jaar gebruik ik Cannabis. Bijna dagelijks! Dan ben je natuurlijk verslaafd. Overigens ben als oude snurker inmiddels wel een soort van verslavingsdeskundige, en ben op cannabis na, van alles wel los gekomen, anders gezegd heeft mij minder kunnen vastgrijpen.

Al heb ik softdrugs zo goed als mogelijk weten te combineren in mijn 'normale' leven, loopt cannabisgebruik als rode draad door mijn leven als volwassene. Naast cannabis verslaafd ook jarenlang nicotine verslaafd geweest, al ben ik nooit begonnen met sigaretten roken, maar was dit een soort van uitvloeisel vanuit het beginnen met jointjes roken.
Nu is het gelukkig niet zo dat ik al mijn jaren/dagen verrookt heb. In tegendeel en heb het redelijk weten te combineren. Zo heb ik een HBO studie afgerond en iets van een redelijke carriëre gemaakt, de laatste jaren als zelfstandige.

Ondanks mijn liefde voor het plantje en het ontspannen gevoel, heb ik last van onrust... een gevoel van dat ik te veel afhankelijk ben.... dat ik misschien wel moet stoppen omdat de juiste balans niet (meer) te vinden is... Altijd wel geweten dat mijn gebruik beperkingen oplevert en vaker ook geprobeerd te stoppen, maar dan was het altijd of geen sigaretten of geen cannabis meer. Nooit samen tegelijk mee gestopt.
3 jaar geleden succesvol gestopt met sigaretten roken. Ik heb toen het 1e half jaar ook geen joints meer gerookt, daarna pure joints geprobeerd (zo smerig!) en ben toen overgegaan naar een vaporizer. Wat een verademing was dat, al was in het begin wel even wennen, maar een heerlijke high en inmiddels heb ik ook dit soort van prima in mijn leven weten te combineren. Soms even een pufje tussendoor en als high energy person rond ik mijn avonden graag standaard af met een puffie. Tijden de coronaperiode is mijn gebruik aanzienlijk hoger geworden... Meer Puf/ontsnapmomentjes. Hiermee kwam mijn dagelijkse cannabisgebruik ook weer op het 'oude' niveau. Daarmee neemt Cannabis een te dominante plek in mijn leven. Ben er gewoon te afhankelijk van.... (eerlijk gezegd)

Mijn relatie met Cannabis is dubbel en herken ik mij in de vele verhalen op dit forum waarin ons ego ons van alles verteld en laat voelen en vinden "waarom wel en omzeilen waarom niet", oftewel de interne communicatiestrijd van een verslaafde... Daar kan ik wel eerlijk over zijn, want ik ben gewoon verslaafd en verberg de nadelen van dagelijks gebruik. dat betekent niet dat ze er niet zijn. En eerlijk gezegd heb ik daar de laatste tijd steeds meer last van. Dusdanig dat ik een periode afstand ga nemen van Cannabis.

Ja ook ik droom en wil graag geloven dat er een leven mogelijk is waarin ik Cannabis een niet dominante plek in mijn leventje kan krijgen, maar is dat eerlijk gezegd wel mogelijk.... na een verslaving van meer dan 35 jaar!!! Ik ga mij er nu niet te veel mee bezig houden en het klein houden/maken. Gewoon dag voor dag, uur voor uur.

Het voelt goed om het eens kort op papier te zetten. Een soort van dialoog met jezelf, met als resultaat dat ik tijdens het schrijven een besluit heb genomen!

"Vanaf morgen stop ik voor een x periode met Cannabis"

Ik zal mijn ervaringen op dit forum delen, in de hoop een ander daarmee te inspireren/raken. Heb je vragen.....

p.s. een maand geen cannabis gebruik betekent niet een maand geen liefde voor de plant. Mijn 3 stekjes voor buitenteelt kunnen niet wachten om in de pot/zon te gaan... Misschien wel mooi om voor de X van periode, de smoke-ready datum van deze 3 plantjes te nemen, zijn we toch snel 3 maanden verder :wink:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat is de reden nou precies dat je er mee gaat stoppen? Omdat je niet afhankelijk wil zijn van wiet?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik doe met je mee! Toevallig heb ik gisteren besloten ook (minimaal) een maand te stoppen. Ik ben echter nog niet zó lang bezig, een jaar bijna dagelijks in de avond.

Mijn reden is dat ik altijd enorm vermoeid wakker word(soms nog met rode ogen) en in plaats van slapen ga ik altijd onzin doen... YouTube video’s kijken over het BBQ’en van steaks (ik ben bijna helemaal vegan, maak wel eens uitzonderingen) of urenlange colleges over de evolutie van de mens. Super interessant maar ik heb schoolwerk te doen en 4 uur slaap helpt daar niet bij 😅

Mijn kweekkast staat op dit moment nog leeg maar een mooi moment om te beginnen 😉 succes!
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Martinus zei:
Wat is de reden nou precies dat je er mee gaat stoppen? Omdat je niet afhankelijk wil zijn van wiet?
Klik om te vergroten...

Als eerlijk ben (en dat is ook de bedoeling :wink: ) is het meer dan alleen het gevoel van afhankelijk zijn. Ik herken mij in alle nadelen die terugkomen in andere verhalen, zoals minder scherp, minder sociaal, je 'eigen' wereldje creeren, het wegstoppen van emo, dat het ongezond is en ga zo maar door.

Zo zijn er ook weer veel voordelen te noemen.

Ideaal zou zijn de balans, maar ja daar ben ik zelf nooit goed in geweest. Voor nu hoe het graag klein en dus haalbaar voor mijzelf. En dat is, vanaf morgen stoppen voor in ieder geval een maand om weer een keer helemaal schoon te zijn en de 'andere' kant weer eens goed te ervaren. Vandaar zien we wel verder. Keep u posted!
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alvast veel succes gewenst. Volhouden die 1ste 2 weken dan gaat het de goede richting uit.

Bij mij was het ook de rode draad in mijn leven, 15 jaar lang dagelijks geblowd met 2 tussenpozen van een 3 tot 6 maanden. Voor mij is of was het een geneesmiddel en genotsmiddel. Cannabis houd de medicijnenen uit de kast en het relaxte gevoel die het dagelijks bracht was mooi meegenomen. De rustoase. Maar zoals je zelf aangeeft de nadelen zijn er ook zonder dat je die snel of goed opmerkt tijdens gebruik. Vooral dat eigen wereldje, uitstelgedrag, met alles TE lax omgaan.

Nu terug al +4 weken de stop erop gezet. Zag er 1st heel erg tegen op maar na 2 weken moeilijke slaap, emo gevoel en snel geïrriteerd lopen gaat het nu alweer een stuk beter en zie ik terug voordelen aan niet blowen. Meer energie. Meer spaarruimte met financiën. Niet meer heel de dag met een soort van waas over je geest en lichaam. Voorlopig neem ik de lichamelijke klachten van de aandoening er wel bij maar het is leefbaar.
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#6
5-ReMI-DMT zei:
Ik doe met je mee! Toevallig heb ik gisteren besloten ook (minimaal) een maand te stoppen. Ik ben echter nog niet zó lang bezig, een jaar bijna dagelijks in de avond.

Mijn reden is dat ik altijd enorm vermoeid wakker word(soms nog met rode ogen) en in plaats van slapen ga ik altijd onzin doen... YouTube video’s kijken over het BBQ’en van steaks (ik ben bijna helemaal vegan, maak wel eens uitzonderingen) of urenlange colleges over de evolutie van de mens. Super interessant maar ik heb schoolwerk te doen en 4 uur slaap helpt daar niet bij 😅

Mijn kweekkast staat op dit moment nog leeg maar een mooi moment om te beginnen 😉 succes!
Klik om te vergroten...
Als je nog niet zo lang bezig bent zou het haalbaarder moeten zijn om de goede balans te kunnen vinden. Sowieso een maandje detoxen van Cannabis is goed en zorgt voor meer balans. In de winter slaat die balans bij mij altijd weer een beetje de verkeerde kant op.

Ik start morgen. Vandaag de dag verder vrij genomen. Ga nog even het kleine voorraadje vandaag soldaat maken!

Vanavond jouw eerste test. Moet goed komen. Succes!
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#7
🐺PsyTekz zei:
Alvast veel succes gewenst. Volhouden die 1ste 2 weken dan gaat het de goede richting uit.

Bij mij was het ook de rode draad in mijn leven, 15 jaar lang dagelijks geblowd met 2 tussenpozen van een 3 tot 6 maanden. Voor mij is of was het een geneesmiddel en genotsmiddel. Cannabis houd de medicijnenen uit de kast en het relaxte gevoel die het dagelijks bracht was mooi meegenomen. De rustoase. Maar zoals je zelf aangeeft de nadelen zijn er ook zonder dat je die snel of goed opmerkt tijdens gebruik. Vooral dat eigen wereldje, uitstelgedrag, met alles TE lax omgaan.

Nu terug al +4 weken de stop erop gezet. Zag er 1st heel erg tegen op maar na 2 weken moeilijke slaap, emo gevoel en snel geïrriteerd lopen gaat het nu alweer een stuk beter en zie ik terug voordelen aan niet blowen. Meer energie. Meer spaarruimte met financiën. Niet meer heel de dag met een soort van waas over je geest en lichaam. Voorlopig neem ik de lichamelijke klachten van de aandoening er wel bij maar het is leefbaar.
Klik om te vergroten...
Thnx! Goed bezig! Keep it up.

Stop jij soort van definitief of streef je ernaar om op een soort van balanspunt te komen?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stoneoldie zei:
Thnx! Goed bezig! Keep it up.

Stop jij soort van definitief of streef je ernaar om op een soort van balanspunt te komen?
Klik om te vergroten...

Ik zou graag gewoon es 1 joint kunnen roken zonder dat ik terug herval in een dagelijkse gewoonte. De 2 vorige pogingen is dat dus mislukt en lijkt het wel alsof ik helemaal van 0 herbegin. Ik streef nu weer naar dit doel met toezicht van mijn partner. Lukt het niet na 1 joint om een tijd niets te gebruiken word het een definitieve stop.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tja, het is lastig. Zolang je het niet te vaak doet zitten er niet veel nadelen aan, maar als je jezelf niet kan overtuigen dat het leuker is om het 1keer per week of per 2 weken te doen, dan kun je het misschien maar beter helemaal niet doen.

Of de nadelen accepteren en stoned door het leven gaan. Ik beduul je bent ook afhankelijk van lucht, eten, water, mensen, de samenleving en vele andere dingen om te leven. Het idee van onafhankelijkheid lijkt me ook maar een illusie van de ego.
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#10
🐺PsyTekz zei:
Ik zou graag gewoon es 1 joint kunnen roken zonder dat ik terug herval in een dagelijkse gewoonte. De 2 vorige pogingen is dat dus mislukt en lijkt het wel alsof ik helemaal van 0 herbegin. Ik streef nu weer naar dit doel met toezicht van mijn partner. Lukt het niet na 1 joint om een tijd niets te gebruiken word het een definitieve stop.
Klik om te vergroten...
Zo herkenbaar.... het is mij met soft drugs nooit gelukt om een goede balans te vinden. Als het eenmaal te ver is doorgeslagen en ik te afhankelijk ben geworden... stop ik altijd weer een tijdje.. tot het 1e jointje en dan sluipt het er weer langzaam in... en na verloop van tijd is het weer iedere dag.
Succes ik hoop dat het samen met je toezichthoudende partner gaat lukken!
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Martinus zei:
Tja, het is lastig. Zolang je het niet te vaak doet zitten er niet veel nadelen aan, maar als je jezelf niet kan overtuigen dat het leuker is om het 1keer per week of per 2 weken te doen, dan kun je het misschien maar beter helemaal niet doen.

Of de nadelen accepteren en stoned door het leven gaan. Ik beduul je bent ook afhankelijk van lucht, eten, water, mensen, de samenleving en vele andere dingen om te leven. Het idee van onafhankelijkheid lijkt me ook maar een illusie van de ego.
Klik om te vergroten...
Je hebt daar zeker een punt.... en ja van alles waar TE voor staat gaat niet goed. Dus TE veel smoken of TE afhankelijk is gewoon niet goed. Enfin zo vind iedereen zijn eigen weg... :wink:
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kleine update..... Nou het heeft even iets langer geduurd voordat het laatste pufje werd geïnhaleerd. Gisteren was het dus zo ver. Vandaag 1e dag schoon... en hoe druk kan het zijn in je hoofd... Vlieg alle kanten op en barst van de energie. Heb al gesport, geskate, gewandeld... huis 2x opgeruimd en nog steeds stuiterend.

Zo nog maar een badje nemen, zodat ik rustig de nacht in ga... Nee ik maak mij geen ilussies. ik weet dat de nachten anders gaan zijn. Zweten en bizarre dromen.

We gaan het zien. Hoe gaat et met de andere stopper(s)? Of zit ik op een eiland... (met niets te smoken op het eiland :wink:)?
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#13
5-ReMI-DMT zei:
Ik doe met je mee! Toevallig heb ik gisteren besloten ook (minimaal) een maand te stoppen. Ik ben echter nog niet zó lang bezig, een jaar bijna dagelijks in de avond.

Mijn reden is dat ik altijd enorm vermoeid wakker word(soms nog met rode ogen) en in plaats van slapen ga ik altijd onzin doen... YouTube video’s kijken over het BBQ’en van steaks (ik ben bijna helemaal vegan, maak wel eens uitzonderingen) of urenlange colleges over de evolutie van de mens. Super interessant maar ik heb schoolwerk te doen en 4 uur slaap helpt daar niet bij 😅

Mijn kweekkast staat op dit moment nog leeg maar een mooi moment om te beginnen 😉 succes!
Klik om te vergroten...

Hoe ga je?
C
CocoliciousLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ook ik doe mee! Mijn liefde voor de groene plant moet doven en dat kan alleen maar door te stoppen. Voor mij is er geen middenweg meer van af en toe, want daarmee houd ik mezelf alleen maar voor de gek. De laatste maanden was ik al flink aan het afbouwen met telkens de gedachte: all or nothing is easy, discipline is hard. Yep, uit die fantastische aflevering van south park you rack discipline. Telkens trots zijn als ik een week niet high werd en mezelf belonen door vrijdag weer knetterend het weekend in te gaan. Maar het is niet alleen dat, normaliter haal ik bij de shop bij mij in de straat en na een paar hijsjes voelde ik regelmatig hartkloppingen. Dacht vaak dat hoort erbij en gaat zo weer weg. Tot ik een keer ergens anders mijn wiet scoorde en de high een stuk minder was. Toen begon ik ineens aan de kwaliteit van de shop in mijn straat te twijfelen en ging ik googelen. Tot mijn verbazing en angst kwam ik een hoop artikelen tegen waarin stond dat wiet wat je in de shop koopt de afgelopen maanden vervuild is met synthetische cannabinoïde MDMB-4en-PINACA. De symptomen zijn oa hartkloppingen en duizeligheid, precies wat ik krijg na een paar haaltjes van die wiet van de buren. Dit is voor mij dé reden om te stoppen. Wiet vind ik een van de lekkerste dingen in mijn leven maar dit is geen ontspanning meer. Sowieso verbijsterd over het feit dat een shop je zulke rommel mag verkopen. Ik heb woensdag een afspraak staan om mijn laatste joint te laten testen. Ik kan dan pas met 100% zekerheid zeggen dat ze rommel verkopen in de shop, maar als ervaren roker weet ik inmiddels wel het verschil tussen een hartaanval krijgen en relaxt high zijn. Er is iets goed mis en dit is een serieus probleem voor de volksgezondheid. Anywho, stay strong! Jullie zijn niet alleen.
S
StoneoldieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cocolicious zei:
Ook ik doe mee! Mijn liefde voor de groene plant moet doven en dat kan alleen maar door te stoppen. Voor mij is er geen middenweg meer van af en toe, want daarmee houd ik mezelf alleen maar voor de gek. De laatste maanden was ik al flink aan het afbouwen met telkens de gedachte: all or nothing is easy, discipline is hard. Yep, uit die fantastische aflevering van south park you rack discipline. Telkens trots zijn als ik een week niet high werd en mezelf belonen door vrijdag weer knetterend het weekend in te gaan. Maar het is niet alleen dat, normaliter haal ik bij de shop bij mij in de straat en na een paar hijsjes voelde ik regelmatig hartkloppingen. Dacht vaak dat hoort erbij en gaat zo weer weg. Tot ik een keer ergens anders mijn wiet scoorde en de high een stuk minder was. Toen begon ik ineens aan de kwaliteit van de shop in mijn straat te twijfelen en ging ik googelen. Tot mijn verbazing en angst kwam ik een hoop artikelen tegen waarin stond dat wiet wat je in de shop koopt de afgelopen maanden vervuild is met synthetische cannabinoïde MDMB-4en-PINACA. De symptomen zijn oa hartkloppingen en duizeligheid, precies wat ik krijg na een paar haaltjes van die wiet van de buren. Dit is voor mij dé reden om te stoppen. Wiet vind ik een van de lekkerste dingen in mijn leven maar dit is geen ontspanning meer. Sowieso verbijsterd over het feit dat een shop je zulke rommel mag verkopen. Ik heb woensdag een afspraak staan om mijn laatste joint te laten testen. Ik kan dan pas met 100% zekerheid zeggen dat ze rommel verkopen in de shop, maar als ervaren roker weet ik inmiddels wel het verschil tussen een hartaanval krijgen en relaxt high zijn. Er is iets goed mis en dit is een serieus probleem voor de volksgezondheid. Anywho, stay strong! Jullie zijn niet alleen.
Klik om te vergroten...
Top dat je meedoet en inderdaad heel herkenbaar jouw verhaal. Mijn liefde voor de plant gaat ook best ver en daarom zo moeilijk om een goede balans te vinden. Ja die kwaliteit van tegenwoordig is om te janken.. ben er van overtuigd dat het verre van organic is. Zo zonde want een schoon plantje geeft een heerlijk gevoel.
ja en dan dat stoppen he... Ja ik geloof ook dat het beter is om in 1x te stoppen en het dan een lange tijd vol te houden. Ik ga sowieso voor een maand en kijk daarna wel weer verder. Dan is alle THC uit mijn systeem en kan ik weer helder denken hahaha. Ik heb dat de afgelopen jaren vaker gedaan, stoppen voor een x periode... soms een maand, 3 maanden of zelfs een half jaar... maar uiteindelijk wint de liefde voor het plantje weer en begin ik weer te puffen. dat gaat dan een paar maanden goed, totdat de balans weer doorgeslagen is waardoor ik aanzienlijk meer weg rook / vape in mijn geval... en gaan we weer even cold turkey.
Ook voor mij is die middenweg eigenlijk niet te doen... Dan maar weer even zo... Hoe lang ben je gestopt?
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ben zeker 1,5 jaar een dagelijkse smoker geweest, altijd puur. Ben er nu 2 weken mee gestopt en heb ook geen drang meer om het überhaupt te gebruiken. Energie terug en gewoon weer helder in m'n hoofd. Beste keuze ooit, ik was alles aan het verwaarlozen. Kan het je zeker aanraden om te stoppen
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Stoneoldie zei:
. en ja van alles waar TE voor staat gaat niet goed.
Klik om te vergroten...
Tevreden....gaat heel goed!
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#18
Stoneoldie zei:
Hoe gaat et met de andere stopper(s)? Of zit ik op een eiland... (met niets te smoken op het eiland :wink:)?
Klik om te vergroten...

Intussen al een goeie 6 weken nuchter en gaat enkel maar goed. De energie blijft aanwezig. Meer ondernemen. Zinvolle ideeën en dagbesteding. Slaap ook al wat beter kom enkel wel wat vroeger wakker in plaats van in een roes tot de wekker gaat en dromen doe ik nu toch wel elke nacht. Verder gaat het prima.
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Waarom zouden jullie wiet willen roken? Ik heb 10 jaar dagelijks zwaar geblowed en dit is echt super ongezond.
Ben sindskort thc-olie gaan gebruiken en sinds dien geen wiet of tabak meer gerookt en alle vieze asbakken de deur uit gedaan. Echt waar dit is een hele grote aanrader!

Ik gebruik 2-3 druppels THC olie in de avond voor het slapen.
Gebruik in de ochtend en begin van de middag CBD olie om weer wakker en actief te worden.

Het grote voordeel van olie is dat het niet meer schadelijk is, en dat je veel meer uit je thc haalt. Het is zeker 4-5x goedkoper.
Als je een joint heb gerookt is het na 1,5 tot 2 uur weer uitgewerkt en wil je meteen meer roken.
Als je olie gebruikt werkt dit zeker 4-6 uur lang en het zwakt niet af. Je voelt je goed en de drang naar wiet roken is totaal weg.

Ook een groot nadeel van wiet roken is buiten dat het schadelijk is, dat er ruim 70% van de thc verloren gaat.
Met thc-olie verspil je niks en heb je dus een stuk minder van nodig voor hetzelfde effect.

Thc en cbd olie is in mijn inziens het beste medicijn wat er is. Erg jammer dat thc olie nog illegaal is op het moment en dat de farmaceutische industrie wel allemaal troep mag uitdelen... gelukkig is dit erg makkelijk zelf te maken, staat genoeg op google.

Wat is jullie ervaring met thc/cbd olie? Hoor het graag.

Hoop dat ik wat mensen heb kunnen inspireren. Groetjes!
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sebas- zei:
Wat is jullie ervaring met thc/cbd olie? Hoor het graag.
Klik om te vergroten...

Word je op langdurige basis even sloom van, vermoeid, etc... Het gaat er niet om of het gezond is of niet. Het gaat om THC gebruik en daarmee stoppen. Ben nu al 9 weken clean van blowen of thc producten. Kan me niet beter voelen. Energiek, goeie focus, uitgerust,...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."