Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat!? Cocaïne niet lichamelijk verslavend?

Wat!? Cocaïne niet lichamelijk verslavend?

25 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Yo people,

Ik begin me de laatste tijd een beetje te verdiepen in cocaïne. Niet omdat ik het zelf graag zou willen gebruiken ofzo.... Lijkt me veel te duur en het effect veel te kort en het is toch behoorlijk verslavend (ondanks dat ik niet verslavingsgevoelig ben).
Kan je denk ik beter een pilletje nemen... Veel leuker effect, langer en veeeeel goedkoper.

Als ik het ooit zou doen, zou ik het alleen doen op een feest, van iemand anders spul. Ik zou echt niet zelf kopen.

Maar goed, daar ging mijn vraag niet over. Ik las namelijk laatst op meerdere betrouwbare site's dat cocaïne niet lichamelijk verslavend is. Maar iedereen weet dat coke en al helemaal crack heel erg verslavend kan zijn.
Is dit dan allemaal het geestelijke deel? Is de craving zo heftig dat je gewoon kan eindigen als junkie op straat??
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Persoonlijk ben ik het cocaine gebash nu wel een beetje moe gehoord. Maar goed... het is juist wél lichamelijk verslavend en helaas is niet iedereen zoals ik, die perfect enkele weken zonder kunnen.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#3
Probeerenleer zei:
het is juist wél lichamelijk verslavend en helaas is niet iedereen zoals ik, die perfect enkele weken zonder kunnen.
Klik om te vergroten...

Cocaïne is niet lichamelijk verslavend. Het geeft wel zware ontwenningsverschijnselen (slapeloosheid, onrust, depressie) maar die hebben geen direct lichamelijke oorzaak zoals je wel hebt bij heroïne, alcohol en slaap- en kalmeringsmiddelen.

Zeker crack/basecoke zijn zwaar verslavend en daardoor kun je zeker op straat belanden maar dan nog krijg je geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Oh oké das goed nieuws, maar toch wonderlijk dat de geest dan zo ontiegelijk sterk is dat je helemaal leip kan worden als je het niet hebt, zonder dat je lichaam het nodig heeft.

Geeft cocaïne eigenlijk een kater?
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Svali zei:
Probeerenleer zei:
het is juist wél lichamelijk verslavend en helaas is niet iedereen zoals ik, die perfect enkele weken zonder kunnen.
Klik om te vergroten...

Cocaïne is niet lichamelijk verslavend. Het geeft wel zware ontwenningsverschijnselen (slapeloosheid, onrust, depressie) maar die hebben geen direct lichamelijke oorzaak zoals je wel hebt bij heroïne, alcohol en slaap- en kalmeringsmiddelen.

Zeker crack/basecoke zijn zwaar verslavend en daardoor kun je zeker op straat belanden maar dan nog krijg je geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat ik in de war was met geestelijk... :flushed:
M
MarsssLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat je niet weet is dat echte lichamelijke verslaving, zoals bij heroïne, betekent dat je lichaam ziek wordt als je stopt. Ziek, pijn, extreem en niet te vermijden. Erger dan dat wij ons voor kunnen stellen. Alsof je doodgaat. Maar dan erger want je gaat niet dood. Dagen, weken en langer. Haast onmogelijk om dat zonder hulp te doorstaan.

Het enige wat dan helpt is weer gebruiken. Of goede hulp met zowel tranquillizers en bijvoorbeeld methadon in een langdurig traject van afbouw en ontwenning.

Alcohol richt fysieke schade toe die vaak niet meer te herstellen is. Stoppen is dan zelfs levensgevaarlijk! Als drugs is alcohol zwaar onderschat maar ook een bewijs van dat we zelf over het algemeen best met de middelen om kunnen gaan en dat het de oorzaken zijn die de focus moeten hebben.

Verslavingen zijn meestal het gevolg van het laatste wat je kan doen om MACHT over je ONMACHT te krijgen. De maatschappij is opgebouwd rondom macht over onmacht. Zolang je dan macht over anderen hun onmacht hebt lijkt het nog OK, als je alleen staat dan rest slechts kriminaliteit, depressie, drugs of een eenzaam onbegrepen bestaan.

Alle andere genoemde psychische ontwenningssymptomen zoals bij speed en coke die stellen eigenlijk maar weinig voor als je ze hiermee vergelijkt maar alles is relatief...

:wave:
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja coke is niet eens zo heel spectaculair :P. Maar ontzettende craving. En ja pillen is echt het best :grin: tenminste van wat ik tot nu toe heb gehad, misschien dat lsd of paddo's of zo leuker zijn, maar dat zien we dan wel :P

Haha lekker hoor! Ik heb zelf gekweekt wietje van een maat :).
P
Pieter210Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Smoken zei:
Oh oké das goed nieuws, maar toch wonderlijk dat de geest dan zo ontiegelijk sterk is dat je helemaal leip kan worden als je het niet hebt, zonder dat je lichaam het nodig heeft.

Geeft cocaïne eigenlijk een kater?
Klik om te vergroten...
Ja, je voelt je leeg en wil meeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrr :rockband:
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Marsss zei:
Wat je niet weet is dat echte lichamelijke verslaving, zoals bij heroïne, betekent dat je lichaam ziek wordt als je stopt. Ziek, pijn, extreem en niet te vermijden. Erger dan dat wij ons voor kunnen stellen. Alsof je doodgaat. Maar dan erger want je gaat niet dood. Dagen, weken en langer. Haast onmogelijk om dat zonder hulp te doorstaan.

Het enige wat dan helpt is weer gebruiken. Of goede hulp met zowel tranquillizers en bijvoorbeeld methadon in een langdurig traject van afbouw en ontwenning.

Alcohol richt fysieke schade toe die vaak niet meer te herstellen is. Stoppen is dan zelfs levensgevaarlijk! Als drugs is alcohol zwaar onderschat maar ook een bewijs van dat we zelf over het algemeen best met de middelen om kunnen gaan en dat het de oorzaken zijn die de focus moeten hebben.

Verslavingen zijn meestal het gevolg van het laatste wat je kan doen om MACHT over je ONMACHT te krijgen. De maatschappij is opgebouwd rondom macht over onmacht. Zolang je dan macht over anderen hun onmacht hebt lijkt het nog OK, als je alleen staat dan rest slechts kriminaliteit, depressie, drugs of een eenzaam onbegrepen bestaan.

Alle andere genoemde psychische ontwenningssymptomen zoals bij speed en coke die stellen eigenlijk maar weinig voor als je ze hiermee vergelijkt maar alles is relatief...

:wave:
Klik om te vergroten...

Hier ben ik het zo hard mee eens he.
Volgens mij zijn sowieso alle drugsverslavingen zo vervelend, vanwege de maatschappij, waar wij in leven.

Alcohol is een veel heftigere en verslavendere drugs, maar dit is algemeen geaccepteerd, waardoor er veel alcoholisten zijn die nog een redelijk normaal leven leiden. Nou vergeet dit maar bij cocaïne.
Het is niet dat ik zo'n alcohol-hater type ben, maar van alle drugs is alcohol toch wel één van de slechtste. Alle andere heftige drugs zijn zo gevaarlijk wegens het maatschappelijk beeld wat er omheen hangt en waardoor je als verslaafde aan dit middel gelijk uitschot van de maatschappij bent.

Best wel triest eigenlijk.....
D'r moet gewoon worden gekeken naar de feiten van een middel en niet zo gesloten mee om worden gegaan.... :(
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#10
Smoken zei:
Alcohol is een veel heftigere en verslavendere drugs, maar dit is algemeen geaccepteerd, waardoor er veel alcoholisten zijn die nog een redelijk normaal leven leiden. Nou vergeet dit maar bij cocaïne.
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad zo dat alcohol maatschappelijk geaccepteerd is en vaak wordt je zelfs raar aangekeken als je geen biertje drinkt met een groepje vrienden. Maar alcoholisme is iets wat zeker niet maatschappelijk geaccepteerd wordt, het komt alleen wel vaker voor omdat je het zo in de winkel kan halen. Tot op een zekere hoogte qua verslaving kun je nog een "normaal" leven leiden, wat natuurlijk niet meer is dan uiterlijke schijn, maar dat is zo voor elke verslaving. Genoeg mensen die jarenlang dagelijks coke of speed snuiven en niemand die dat door heeft. Ook met heroïne is dat nog mogelijk, mits je het kan betalen natuurlijk.

Het is niet dat ik zo'n alcohol-hater type ben, maar van alle drugs is alcohol toch wel één van de slechtste. Alle andere heftige drugs zijn zo gevaarlijk wegens het maatschappelijk beeld wat er omheen hangt en waardoor je als verslaafde aan dit middel gelijk uitschot van de maatschappij bent.
Klik om te vergroten...

De verslaving als ziekte wordt gewoon nog niet maatschappelijk geaccepteerd, ook omdat het nog niet echt bekend is dat het een ziekte is. Er zit wel wat verschil in welke verslaving je hebt, zo zal men toch spreken van een "junk" bij coke, speed of heroïne en bij alcohol ben je een alcoholist, wat misschien iets beschaafder klinkt, maar dan nog wordt je er door bestempeld in een negatieve zin.
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja de craving is gewoon erg, omdat (tenminste ik) er bijna geen kater van krijg, het voelt goed vooral met bier op, en je wil gewoon meer en meer, snelle tolerantie enzovoort..
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Svali, heb je helemaal gelijk in, maar de verhouding klopt gewoon niet.

Alcohol doet echt niet onder voor vele andere harddrugs, wat betreft verslaving en schadelijkheid, maar dat beeld wordt wel gecreëerd. Jammer.

harry123 zei:
Ja de craving is gewoon erg, omdat (tenminste ik) er bijna geen kater van krijg, het voelt goed vooral met bier op, en je wil gewoon meer en meer, snelle tolerantie enzovoort..
Klik om te vergroten...

Das kut. Hoe lekkerder, hoe meer verslavend he.
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Vind pillen veel leuker, maar pauzes en zo, en met coke neem je die nauwelijks :P. Maar nu al weer een maandje niets gehad, ben ook nog niet van plan het de eerste tijd weer te doen :P. Vanavond gewoon lekker een jointje, snap niet dat dat ook veel minder verslavend is :P
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja oké, ik zelf heb nooit coke gehad, maar volgens mij is pillen toch wel echt het lekkerst wat er is. Was zoooo lekker haha.

En ik ga vanavond ook een jointje doen :stoned:
Voor het eerst weer in weken.
Gelijk amnesia haha.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nice! :stoned:

Me ouders hadden roken het, facking kut, haha. Halve bad trip alles.
Maar ja gewoon volgende dag aan me moeder verteld, vond ze niet erg. Chille ouders :grin:

Maar sowieso denk ik dat niks het gevoel van xtc kan overtreffen.
LSD en paddo's kunnen denk ik wel heel leuk zijn, maar het gevoel van xtc is moeilijk te overtreffen. Truffels zijn iig wel heel leuk. Wanneer ga je uitproberen dan?
s
sejkuLid
01-01-2024, 00:00
#16
Smoken zei:
Nice! :stoned:

Me ouders hadden roken het, facking kut, haha. Halve bad trip alles.
Maar ja gewoon volgende dag aan me moeder verteld, vond ze niet erg. Chille ouders :grin:

Maar sowieso denk ik dat niks het gevoel van xtc kan overtreffen.
LSD en paddo's kunnen denk ik wel heel leuk zijn, maar het gevoel van xtc is moeilijk te overtreffen. Truffels zijn iig wel heel leuk. Wanneer ga je uitproberen dan?
Klik om te vergroten...
Ja als je je eerste keer xtc hebt gedaan denk je inderdaad dat er geen andere manier is je zo goed te voelen en je ze verbonden te voelen met je omgeving en muziek
tot je eerste lsd trip :wink:
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Smoken zei:
Nice! :stoned:

Me ouders hadden roken het, facking kut, haha. Halve bad trip alles.
Maar ja gewoon volgende dag aan me moeder verteld, vond ze niet erg. Chille ouders :grin:

Maar sowieso denk ik dat niks het gevoel van xtc kan overtreffen.
LSD en paddo's kunnen denk ik wel heel leuk zijn, maar het gevoel van xtc is moeilijk te overtreffen. Truffels zijn iig wel heel leuk. Wanneer ga je uitproberen dan?
Klik om te vergroten...

Ja precies!

Pff wat ik ga proberen.. Wil nog zoveel haha maar dmt staat nu hoog op mijn to do lijst.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#18
harry123 zei:
Pff wat ik ga proberen.. Wil nog zoveel haha maar dmt staat nu hoog op mijn to do lijst.
Klik om te vergroten...

DMT lijkt mij ook echt geweldig!
Ik moet en zal dat nog ooit doen.

sejku zei:
Ja als je je eerste keer xtc hebt gedaan denk je inderdaad dat er geen andere manier is je zo goed te voelen en je ze verbonden te voelen met je omgeving en muziek
tot je eerste lsd trip :wink:
Klik om te vergroten...

Serieus!? Maar is LSD dan ook gewoon lekker? Truffels vond ik nou niet heel lekker gevoel, behalve dan de kick die je krijgt omdat het allemaal zo verwonderlijk is.

Naja, die jongen ga ik toch nog wel een keer proberen. Je zorgt er wel voor dat ik er meer zin in krijg :grin:
s
shakesLid
01-01-2024, 00:00
#19
hahaha, coke niet lichamelijk verslavend, een beetje waar, maar ook een beetje niet :)

Ik liep weleens klapper tandend, trillend naar huis omdat ik geen coke kon regelen. Ja zit in je hoofd, kan zich lichamelijk uite
B
BorreLid
01-01-2024, 00:00
#20
Die craving naar coke zou zo erg niet zijn mocht er niet in zoveel films een coke-scene zitten.
Verder probeer ik voor mezelf uit te maken of het wel nodig is nog sos te bestellen. Elke keer je
een pint gaat drinken of zelfs thuis een glaasje wijn consumeert is er die craving. Heb je het niet op zak tijdens het uitgaan/cafe, dan denk je er constant aan.
Heb je het wel op zak, denk je nog maar aan één ding en dat is bijnemen. Het effect is zo belachelijk kort dat je gewoon constant in't wc zit. Elke keer opnieuw die paranoia als er volk bij is die het niet mag weten. En op den duur ben je zo dronken dat je automatisch nonchalant wordt en zelfs niet meer checked of er nog wat aan je neus hangt. En dan hebben we het nog niet over de paniek als jouw lijntje half op de grond valt.
Eens coke gedaan, eeuwige craving vrees ik.
Overigens ook zo wanneer je aan het snuiven bent en halverwege de avond stop je ermee, dan zakt je energiepijl sneller dan normaal dus in die zin is er tijdens gebruik wel een 'lichamelijke verslaving' maar verder is het volgens mij allemaal psychologisch.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."