Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvriend die cocaine is gaan gebruiken

vriend die cocaine is gaan gebruiken

17 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
p
privateLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een goede vriend die ik al ken vanaf mijn jeugd. Samen hebben we met afwisseling alcohol gedronken/blowen.

Maar nu de laatste 2 x dat ik hem heb gezien. 1 x bij het uitgaan en vandaag was hij aan het snuiven. Ik voel me zelf er alleen niet lekker bij, want hij is niet meer te genieten. Vraagt dingen aan mij en als ik antwoord dan is het niet goed en heb zelfs bek gevecht gehad. Het lijkt erop dat hij druk maakt om niks. Is onrustig/geirriteerd.

Ik heb hem vandaag geprobeerd aan te geven van let op je gebruik en speel er niet mee, waardoor hij een beetje heftig ging reageren. Van ik weet het wel en hou jij mond maar erover.

Nu, typ k het hier even neer en weet niet waarom. Maar ben bang dat ik hem als vriend ga verliezen. Op zijn 14e begon hij met blowen en 16e met drinken (nu 29 jaar) en sindsdien heb ik hem eigenlijk nauwelijks dagen gezien dat hij 1 van de 2 dingen niet gebruikte. Ik weet bij voorbaat nu al dat coke hem de kop kan gaan kosten, omdat hij zelf zwak is en het niet door heeft.

IS het voor mij verstandig om het contact met hem te verminderen of gewoon stoppen met vriendschap wat ik eigenlijk niet wil? Wat doen hier mensen wiens partner/vriend(in)/kennis is gaan gebruiken? Straks neem ik het uit nieuwsgierigheid en ben ik niet meer te stoppen :( ja het klinkt gek, maar wat als je elke week iemand voor je neus ziet snuiven. Ik hoop dat het niet gebeurd maar u never know. Nou, ik heb het in ieder geval neer gezet was geschrokken en moest het afschrijven van mij. :grin:
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een keer coke proberen betekent niet dat je er gelijk aan vast zal zitten hoor, dat is de grootste fabel die er over drugs de ronde doet. Betekend niet dat een vrijbrief hebt, want hoe vaker je het doet hoe groter de kans dat je wel verslaafd gaat worden.
Bij je vriend lijkt daar wel gevaar voor te zijn. Jij hebt hem maar twee keer zien gebruiken, maar je weet niet hoevaak hij het nog meer doet. Aangezien hij met alcohol en blowen ook geen maat weet, kan ik me je zorgen goed voorstellen.
Zoals je al merkt heeft waarschuwen vaak niet veel zijn. Toch is het goed het bespreekbaar te houden. Daarnaast moet je qua gedrag duidelijk grenzen stellen. Is hij onhebbelijk dan kun je aangeven da niet prettig te vinden en mag je van hem verwachten dat hij dit gedrag aanpast. Als jij denkt dat het met zijn gebruik te maken heeft dan kun je hem dat zeggen en daarna ook stellen dat je liever niet wilt dat hij gebruikt, maar het iig niet accepteert dat hij naar tegen je doet. Doet hij wel naar dan moet je maar naar huis gaan enzo en de volgende dag weer met hem erover spreken. Geef duidelijk aan dat je zijn vriend wil zijn en blijven, maar dat je het gedrag niet eccepteerd. na enkele keren zou je kunnen zeggen dat je niet wilt dat hij gebruikt als je afspreekt. Het kan zijn dat je vriendschap hierdoor onder druk komt te staan. Dat is jammer, maar helaas. Zeg echter je vriendschap niet op, maar stel de grens. Die grens zou kunnen maken dat het contact verbroken wordt, maar geeft wel de ruimte om ook terug contact op te bouwen als hij terug de grens overstap en wel zijn gedrag gaat aanpassen. Maak dit hem duidelijk. Je accepteerd hem wel, maar zijn gedrag niet. Koppel dit alleen indirect aan het gebruik.
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eigenlijk zouden alleen mensen met een sterk karakter drugs mogen gebruiken. Al maken meth & heroine iedereen kapot.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#4
Onzin. Ook meth en hero zijn verstandig te gebruiken.
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tufnut zei:
Onzin. Ook meth en hero zijn verstandig te gebruiken.
Klik om te vergroten...

Daar lees ik niets over.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat is niet spectaculair dus lees je het niet. Ik moet je de cijfers even schuldig blijven maar kijkend naar de cijfers ooit gebruikt en de laatste maand gebruikt in Amerika dan is er zelf geen schokkend probleem als je alle mensen die deze maand gebruikt hebben als verslaafde zou gebruiken...

Geloof je het niet, ook prima, maar net zo als jij dan zal zeggen eerst cijfers zien, kan ik dat ook zeggen van jou standpunt.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#7
http://www.alternet.org/story/44915/met ... _addiction

http://www.drugabuse.gov/publications/d ... mphetamine
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tufnut zei:
Dat is niet spectaculair dus lees je het niet. Ik moet je de cijfers even schuldig blijven maar kijkend naar de cijfers ooit gebruikt en de laatste maand gebruikt in Amerika dan is er zelf geen schokkend probleem als je alle mensen die deze maand gebruikt hebben als verslaafde zou gebruiken...

Geloof je het niet, ook prima, maar net zo als jij dan zal zeggen eerst cijfers zien, kan ik dat ook zeggen van jou standpunt.
Klik om te vergroten...

Ik wil het wel geloven, maar ik denk niet dat ik ooit heroine zal gebruiken. Al is het natuurlijk wel zo dat ik ook dacht dat speed enorm verslavend was en kijk, ik kan het al even goed "doseren" dan coke.
f
foreverinspaceLid
01-01-2024, 00:00
#9
wie weet is deze persoon de verslaafde maar probeert die het een draai te geven maar toch hulp te zoeken :confused: :openmouth: :openmouth:
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Snap wel dat ie geïrriteerd reageert als je hem aanspreekt over z'n gebruik, hij weet zelf ook heus wel dat het niet goed is voor hem. En ik snap wel dat je het dan niet met je vriend over zo'n open deur discussie wil hebben. Toch zal hij het waarschijnlijk tegelijk ook wel fijn vinden dat iemand om hem geeft en zich zorgen om hem maakt.

Verder goed advies van Tufnut om het gesprek over zijn gedrag te voeren lijkt me. Ik zou het ook niet groter maken dan het is, coke is coke, iets om mee op te passen, maar het betekent niet meteen de verdoemenis. Misschien is er nog wel iets anders waardoor hij geïrriteerd is wat niet drugsgerelateerd is.

Lastig pakket, succes!
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Btw, ik drink en gebruik drugs ook eigenlijk alleen maar als ik met vrienden ben, misschien gebruikt hij als hij niet met vrienden is ook helemaal niet vaak.

Maar het blijft een lastig paRket :wink: omdat je zelf ook (terechte) angst hebt voor coke. Maar zolang je zelf er moeilijk aan kunt komen en je zou per ongeluk eens in de verleiding komen, dan is de kans op verslaving best klein. Ondanks dat, oppassen er mee.. het sluipt er zoals alle verslavingen stiekem in.
p
privateLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bedankt ieder. Ik he met hem unspoken. Find conclusive is dat his zest van dat his just cocaine gebruikt omdat he net enslaved werkt. Ik die just dat his salaries kwijt is en door he eerst 1000 euro good is gain stain. His liegt look over Zion gebruikt. Ik he met hem unspoken en last he hierbij. Want also Ik hem dat aangeef Dan verdant his allerlei smoesjes over dat he well allemaal meevalt watt net he geval is. Also his self net in diet dat his nu he not van stop Dan Ben Ik net de just person om hem dat guideline te make.

Edit: his gebruikt zeker 2 gram per week en dat al 2 maanden Ik denk zelf dat het elke dag wel s een halve gram. Wel jammer hij onderschat het en Ik kan al in de toekomst kijken hem kennende.
P
Pieter210Lid
01-01-2024, 00:00
#13
private zei:
Bedankt ieder. Ik he met hem unspoken. Find conclusive is dat his zest van dat his just cocaine gebruikt omdat he net enslaved werkt. Ik die just dat his salaries kwijt is en door he eerst 1000 euro good is gain stain. His liegt look over Zion gebruikt. Ik he met hem unspoken en last he hierbij. Want also Ik hem dat aangeef Dan verdant his allerlei smoesjes over dat he well allemaal meevalt watt net he geval is. Also his self net in diet dat his nu he not van stop Dan Ben Ik net de just person om hem dat guideline te make.

Edit: his gebruikt zeker 2 gram per week en dat al 2 maanden Ik denk zelf dat het elke dag wel s een halve gram. Wel jammer hij onderschat het en Ik kan al in de toekomst kijken hem kennende.
Klik om te vergroten...
Zit jij ook aan de coca ofzo... :rock:
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#14
:rolleyes: word er niet veel duidelijker op zo ...
P
Pieter210Lid
01-01-2024, 00:00
#15
SchilDpadDo zei:
:rolleyes: word er niet veel duidelijker op zo ...
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#16
creatief is het sowieso ...
b
bruuk83Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb het ook bij 2 verschillende mensen gezien die hun grenzen wat meer moesten verkennen dan anderen. Ik en andere vrienden deden het ook wel af en toe, en in vakanties wat vaker of ook wel eens 2 dagen achter mekaar. En dan weer maanden niet. Bij die andere 2 liep dat wat anders, maar wel hetzelfde: Wat vaker op hebben, het erg leuk vinden, te leuk, en keren dat we niet deden het gewone uitgaan minder leuk vinden. Merkte dat ze vaker op stap gingen, ook met anderen, en dan wel coke deden. Opvallend was dat ze in het begin er over opschepten en vertelden hoeveel er was stofgezogen, en later werden ze steeds stiller met de verhalen terwijl ze elke dag uitgingen en vertelden dat ze eigenlijk alleen bier hadden gedronken. Als je het vroeg misschien 1 lijntje. Toen wist ik ook wel dat het raak was, en het ff aangekeken. Die 2 hebben dan het geluk gehad dat ze een dag zichzelf in de (schone) spiegel hebben gekeken en zeiden doe ik niet meer. Toen vertelden ze dat ook en waren ze er helemaal klaar mee. Daarna nooit meer gedaan. Dit allemaal in een tijdsperiode van ongeveer een maand, anderhalf. Wat me opvalt is dat ze zelf vinden dat ze een zware cokeverslaving hebben gehad.
Een echt teken is dat als je eigenlijk heel zeker weet dat iemand heeft gebruikt, hij het niet meer aanbiedt of zegt. Ik en vrienden deelden altijd, dat was altijd een sociale aangelegenheid maar zodra iemand het niet meer deelt of zegt en wel gebruikt is het oppassen geblazen. Vraag maar eens een of diegene misschien een snuifje voor je heeft: Als je die blik krijgt van 'tis dat ik het niet kan weigeren' zoals mensen een peuk geven aan een bietser, weet je al wat meer.
p
privateLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bedankt ieder en vooral de laatste reaktie. Sorry, zag net mijn vorige bericht. Had mijn sphone op Engels waardoor er onduidelijk te lezen stuk is ontstaan.

Helaas gebruikt hhij nog steeds. Ik herken erg veel in de laatste bericht. Laatste tijd zie ik hem minder en gaat ook om met andere die het gebruiken. Laatstz ag ik hem en hij hij had het helemaal niet over coke en ook gebruikte hij het niet voor mijn neus. Echter zag ik aan hem en zijn gedrag dat hij nog steeds gebruikt en veel ook. Laatste 2 maanden komt hij met dingen van boetes en of hoge schulden die hij moest afbetaling. Vertellen dat hij het op stuift doet hij natuurlijk niet.

Erg jammer! Juist omdat ik hem kende en wist hier hij in elkaar zit. Wilde ik hem hiervoor waarschuwen. Nu, hebben wij minder contact met elkaar en is hij vaker met mensen die ook gebruiken. Ik vind dat niet erg alleen een beetje onmacht ( omdat ik vaak gelijk heb als het gaat over dit soort dingen. Ik zag dus toen al dat dit zou gebeuren . Ii erg bedankt. Ik type met mijn sphone en zitle de teksten niet bij het typen
excuses voor als het onduidelijk is. Reakties zijn natuurlijk welkom. Ik zat zelf tr denken om naar zijn vrouw of moeder te gaan, want die kennen me erg goed en kan het goed metbhun vinden. Maar de advies van een ander vriend gekregen om het liever niet te dien. Zijn er hier nog tips? O, ja ik haat het als hij denkt dat ik een ezel ben het zijn verhalen over dat hij bijna 1800 euro aan boetes en daardoor heeft hij geen geld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."