Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCoke: een holistische dialectiek?

Coke: een holistische dialectiek?

40 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@De Dunne
Johnny en ik hebben een gemeenschappelijke kennis en ik weet dat hij afgekickt is (nou ja, net een maandje) dus hij zit in een heel andere levensfase nu. Maar de hang naar coke is nog steeds groot zie ik hier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, maar ervaren we niet mede ongelukkigheid omdat we ons niet zo willen voelen zoals we ons nu voelen, maar zoals we ons eerder voelden? Is het ongeluk niet voor een groot deel door vergelijking met het verleden en onacceptatie van het heden?

Het ligt er aan of je geluk puur als een gevoel ziet, of als meer dan dat.
C
CocalculusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo iedereen,

Ik ben een zeer heftig Coke verslaafde, en ik probeer al een tijdje een wetenschappelijk verklarend systeem te vinden dat dan in een jasje van logica verholen zit.

Ook ben ik nieuw hier, en ik wil af van dat grote, blauwe scherm tot je enkele posts hebt gemaakt; echt irritant, wil ik echt vanaf. :)

Even ter verklaring, een dialectiek is een redeneervom waarbij je een these poneert, daar een anti-these tegenover stelt, en beiden tot symbiose laat komen in een synthese. Holistisch betekent gewoonweg dat het geheel meer is dan de afzonderlijke delen, zo bv. als x+y dan = x, y én z.

Graag zou ik een these en anti-these willen posten, en samen met jullie op zoek gaan naar de holistische synthese.

Goed, mijn dialectiek is heel simpel, en heeft als these: Coke is puur natuurlijk geluk. Anti-these: Coke is artificieel geluk. Synthese: ?

Dit komt voort uit een debat dat ik laatst had met iemand, waarbij ik de these ondersteunde. Namelijk alles geeft dopamine los in de hersenen, zonder drugs is de hoogste afgifte seks. Maar waar trek je de lijn met artificieel geluk, gewoon omdat in plaats van seks het een poeder is dat je dopamine levels doet stijgen?

Of wat is in feite artificieel geluk? Kan de mens an sich al wel iets produceren dat niet natuurlijk is? Coke is ook maar semi-synthetisch trouwens. En wat zou dan artificieel geluk zijn? Sex ook?

Volgens mij bestaat er geen kunstmatig geluk. Volgens mij is eender wat je ervaart, net zoals met psychedelica, net zo echt als dat je geen Coke gebruikt zou hebben en dan minder gelukkig bent, en met Coke gelukkiger, maar dat geluk blijft echt.

Wat jullie?

Grtz!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Lol,
Jij denkt als coke verslaafde dat je gelukkiger bent dan iemand die geen coke gebruikt?

Met zo'n uitgangspunt denk ik dat je niet objectief genoeg bent voor zo'n polemiek, om er dan ook maar een ongebruikelijk woord tegenaan te gooien.

kunstmatig/natuurlijk zijn alleen maar termen om aan te geven of iets op natuurlijke wijze is voortgebracht of op niet natuurlijke manier is geproduceerd, meer niet, want alles bestaat uit chemische verbindingen, zowel natuurlijke als niet natuurlijke producten. Of een gevoel (geluk) natuurlijk of niet natuurlijk is, heeft echt niks te maken of het gebruikte product al dan niet natuurlijk is.
Puur geluk lijkt me het voelen van geluk zonder daar voor externe stoffen te gebruiken, en al het geluk afkomstig uit externe stoffen, al dan niet natuurlijk, lijkt me dan onder artificieel te vallen, en dan bedoel ik ALLE drugs, zowel de natuurlijke als door de mens geproduceerde stoffen.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rationaliteit doodt de mens.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Of geluk artificieel of natuurlijk tot stand gebracht is maakt voor het eigenlijke gevoel wellicht niet uit. Het onderscheid zit hem er imo in dat geluk door een externe factor afhankelijk is van die externe factor (zowel van buiten als binnen het lichaam) en innerlijk geluk enkel afhankelijk is van het opgeven van verlangen. Opgeven van het anders willen dan precies hoe het nu is. Wat dat potentieel tot een onuitputtelijke bron van geluk maakt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Punt is wel dat extern geluk (geluk door drugs) het interne geluk (ervaren van geluk zonder drugs) beinvloedt. Hoe meer extern geluk, hoe minder geluk je zal ervaren zonder drugs en je zelfs tot het punt kan komen dat je al helemaal geen geluk meer kan ervaren zonder drugs in je systeem, want je natuurlijk beloningssysteem is dan helemaal uitgeput/ontregeld.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Cocalculus zei:
Ik ben een zeer heftig Coke verslaafde, en ik probeer al een tijdje een wetenschappelijk verklarend systeem te vinden dat dan in een jasje van logica verholen zit.
Klik om te vergroten...
En wat wil je hier precies mee bereiken? Je eigen verslaving goed praten voor je zelf? Ik snap de relevantie van je vraag niet echt. Of het nou puur natuurlijk geluk is of niet, maakt dat ook maar iets uit?

Ik durf in ieder geval wel met zekerheid te stellen dat een verslaving, welke verslaving dan ook, altijd het resultaat is van het gebrek aan geluk en daarvoor vluchten. Echt geluk komt niet van vluchtige zaken zoals middelen of handelingen, echt geluk komt van binnen. Middelen en bepaalde handelingen kunnen een leuke aanvulling op je leven zijn, maar als je daar je geluk in gaat zoeken wordt je een rupsje nooit genoeg vanwege het vluchtige karakter van die dingen.
C
CocalculusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
En wat wil je hier precies mee bereiken? Je eigen verslaving goed praten voor je zelf? Ik snap de relevantie van je vraag niet echt. Of het nou puur natuurlijk geluk is of niet, maakt dat ook maar iets uit?
Klik om te vergroten...

Ja, inderdaad, ik ben de laatste tijd enorm in dubio over wat betreft mijn gebruik.

Toch nog even deze vraag: enkele malen hoor ik hier de respons 'als iets artificieels gemaakt is en je neemt het is het geen echt geluk', maar, kunnen wij iets fabriceren dat niet-natuurlijk is van aard. Wanneer je eet, dan eet je ook gemaakte producten, of wanneer je een frisdrank drinkt bv., doch dat maakt, sex terzijde, voeding en drank tot hoogst mogelijke bron van geluk voor de mens, dan neem je toch ook vervaardigde producten tot je om je dopamine levels te doen stijgen? Of seks zelf ook, dan heb je toch die handeling nodig om dat geluk te ervaren, simpelweg, zonder 'iets' is er 'niets'... Je hebt seksverslaafden, eetverslaafden,... Waar trek je de grens? Suiker is ook een drug, caffeïne ook, dus als je dan koekje eet, is dat kunstmatig geluk? Of een ijsje?
C
CocalculusLid
01-01-2024, 00:00
#10
ps: ik ben thans trouwens in opname voor mijn verslaving zelfs. Ik ga ook naar NA meetings, volgende week ben ik dertig dagen clean.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cocalculus zei:
Ja, inderdaad, ik ben de laatste tijd enorm in dubio over wat betreft mijn gebruik.

Toch nog even deze vraag: enkele malen hoor ik hier de respons 'als iets artificieels gemaakt is en je neemt het is het geen echt geluk', maar, kunnen wij iets fabriceren dat niet-natuurlijk is van aard. Wanneer je eet, dan eet je ook gemaakte producten, of wanneer je een frisdrank drinkt bv., doch dat maakt, sex terzijde, voeding en drank tot hoogst mogelijke bron van geluk voor de mens, dan neem je toch ook vervaardigde producten tot je om je dopamine levels te doen stijgen? Of seks zelf ook, dan heb je toch die handeling nodig om dat geluk te ervaren, simpelweg, zonder 'iets' is er 'niets'... Je hebt seksverslaafden, eetverslaafden,... Waar trek je de grens? Suiker is ook een drug, caffeïne ook, dus als je dan koekje eet, is dat kunstmatig geluk? Of een ijsje?
Klik om te vergroten...
Misschien moet je mijn post nog eens lezen, want mijn mening hierover heb ik al duidelijk gegeven...
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik sluit me helemaal aan bij Psychedelibee. Probeer je geluk te vinden in jezelf. Zet eens op papier wat je graag zou willen en zet op papier waar je kwaliteiten liggen. En probeer dat dan concreet te maken. Na een lange verslaving is het wss moeilijk om goed contact met je gevoel te maken. Daarvoor zijn yoga en meditatie heel goed.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hahahaha wtf?
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het verschil tussen puur geluk en artificieel geluk, voor zover je dat onderscheid kan en wil maken, zit hem in mijn optiek vooral in de bron van het geluk, of die al dan niet houdbaar is. De vraag in hoeverre een bron van geluk houdbaar is, is in sommige gevallen afhankelijk van de wijze waarop de bron benut wordt. Neem eten als voorbeeld: op z'n tijd naar een goed restaurant om je te goed te doen aan een heerlijke maaltijd is houdbaar, continu overmatig eten van suiker en vet, leidend tot obesitas, is dat niet. Overdaad schaadt. Daarnaast dient de bron van geluk denk ik hoofdzakelijk te werken via positieve bekrachtiging (d.w.z. het voegt iets positiefs toe aan je leven) in plaats van enkel negatieve bekrachtiging (d.w.z. het neemt iets negatiefs weg uit je leven). Het moet dus écht iets aangenaams toevoegen aan je leven en niet alleen maar iets onaangenaams wegnemen.

Ik zou zeggen: coke is natuurlijk geluk voor zover je baas bent en blijft over het gebruik (geen overdaad) en zolang je het gebruikt op een manier waarop het iets wezenlijks toevoegt. Het wordt artificieel wanneer de coke baas wordt over jou (overdaad) en wanneer je het gebruikt op een manier waarbij het slechts pijn verdooft (bijv. dempen van gevoelens of onzekerheden waar je niet mee geconfronteerd wil worden, wegnemen van ontwenningsverschijnselen).

De holistische synthese is dan, als ik het goed begrijp, dat coke zowel natuurlijk als artificieel geluk kan zijn, met inachtneming van de hierboven gestelde voorwaarden voor wanneer het natuurlijk dan wel artificieel is.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cocalculus zei:
Toch nog even deze vraag: enkele malen hoor ik hier de respons 'als iets artificieels gemaakt is en je neemt het is het geen echt geluk'
Klik om te vergroten...
Oh ja, wie zegt dat hier dan? Heb ik letterlijk nog niemand hier horen zeggen, behalve jij. Vandaar mijn reactie dat je het een en ander misschien nog eens terug moet lezen. Echt letterlijk iedereen hiervoor zei dat het geen verschil zou moeten maken of kunstmatig gemaakt is of niet. Tot nu toe lijk jij de enige in dit topic te zijn die dat relevant vind.

Cocalculus zei:
wat ook aansluit ergens bij jou, verbeter me als ik het mis heb, in wat psylocycloner uitschrijft.
Klik om te vergroten...
Ik ben het grotendeels met psylocyloner eens. Behalve dat ik oprecht vind dat geluk nooit in een middel of handeling zit, ook niet als je die in de hand hebt. Ik denk waar we vooral van mening verschillen is dat ik geluk niet zou definiëren als een tijdelijke verhoging van dopamine in de hersenen. Dat is iets vluchtigs en zou ik meer als euforie of verhoogde gemoedstoestand definiëren. Geluk is in mijn optiek meer een lange termijn toestand of visie. Content zijn met je leven in het algemeen en vrede hebben met je gemoedstoestand in het moment, of die nu euforisch of disforisch is. Vanuit dat oogpunt, is elke externe factor (midellen, handelingen, eten, geld, macht, etc) niet heel relevant voor geluk.

Waar ik het wel meer psilocyloner eens ben is dat externe factoren leuk kunnen zijn als je ze in de hand hebt. Het gaat dan om de ervaring en vele ervaringen samen kunnen bijdragen aan geluk. Maar zodra je je geluk in externe factoren gaat zoeken, dan wordt het een soort chasing the dragon en is het nooit genoeg waardoor het automatisch problematisch wordt.
Vanuit dit perspectief dragen ervaringen in mijn optiek slechts marginaal bij aan geluk en verliezen ze dus hun relevantie bij het bereiken van geluk.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Psychedelibee
Ja, dat is een interessante. Wat is geluk? Bij het formuleren van mijn antwoord op te vraag van TS ging ik uit van de definitie van geluk als zijnde een momentane toestand. Ik denk dat geluk zélf ook geen houdbare toestand is. Het is een piekmoment; een sterke maar tijdelijke emotie. De manier waarop jij ''geluk'' definieert (''Geluk is in mijn optiek meer een lange termijn toestand of visie. Content zijn met je leven in het algemeen en vrede hebben met je gemoedstoestand in het moment, of die nu euforisch of disforisch is.'') zou ik daarom eerder ''tevredenheid'' noemen. Tevredenheid gaat veel verder, en bereik je zeker niet alleen middels gelukzalige momenten. Volgens mij is tevredenheid ten dele ook een levenshouding.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Psilocyloner zei:
@Psychedelibee
Ja, dat is een interessante. Wat is geluk? Bij het formuleren van mijn antwoord op te vraag van TS ging ik uit van de definitie van geluk als zijnde een momentane toestand. Ik denk dat geluk zélf ook geen houdbare toestand is. Het is een piekmoment; een sterke maar tijdelijke emotie. De manier waarop jij ''geluk'' definieert (''Geluk is in mijn optiek meer een lange termijn toestand of visie. Content zijn met je leven in het algemeen en vrede hebben met je gemoedstoestand in het moment, of die nu euforisch of disforisch is.'') zou ik daarom eerder ''tevredenheid'' noemen. Tevredenheid gaat veel verder, en bereik je zeker niet alleen middels gelukzalige momenten. Volgens mij is tevredenheid ten dele ook een levenshouding.
Klik om te vergroten...
Als je geluk definieert als een tijdelijk vluchtig iets ga je alleen wel je eerdere punt over een houdbaar iets wel enigzins tegenspreken. Want als het een tijdelijk iets is, is geluk per definitie niet houdbaar. Hoewel ongezond eten of dagelijks coke snuiven niet houdbaar is, is het op dat moment wellicht wel hetgeen wat jou het lekkerst kan laten voelen hoe kort dat ook is.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psychedelibee zei:
Als je geluk definieert als een tijdelijk vluchtig iets ga je alleen wel je eerdere punt over een houdbaar iets wel enigzins tegenspreken. Want als het een tijdelijk iets is, is geluk per definitie niet houdbaar. Hoewel ongezond eten of dagelijks coke snuiven niet houdbaar is, is het op dat moment wellicht wel hetgeen wat jou het lekkerst kan laten voelen hoe kort dat ook is.
Klik om te vergroten...
Hoewel geluk zelf steeds tijdelijk is (ik had dit niet ''niet houdbaar'' moeten noemen, dat roept verwarring op met m'n eerdere punt) kan een bron tot geluk wel degelijk houdbaar zijn, d.w.z. toch steeds weer zo'n kortdurend moment van gelukzaligheid opwekken op het moment dat je de bron (op een houdbare wijze) benut. Ben ik nog te volgen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psilocyloner zei:
Hoewel geluk zelf steeds tijdelijk is (ik had dit niet ''niet houdbaar'' moeten noemen, dat roept verwarring op met m'n eerdere punt) kan een bron tot geluk wel degelijk houdbaar zijn, d.w.z. toch steeds weer zo'n kortdurend moment van gelukzaligheid opwekken op het moment dat je de bron (op een houdbare wijze) benut. Ben ik nog te volgen?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik je nog volg en dat sluit enigzins op mijn punt van ervaringen aan, dat ervaringen kunnen bijdragen aan geluk. Alleen is het dan in mijn optiek niet zozeer het middel wat je dan neemt wat echt belangrijk is voor dat geluk, maar meer de ervaring eromheen. En de ervaring eromheen van een middel verwaterd langzaam als je dat vaak herhaald. Als je elke dag in een sterren restaurant gaat eten zul je daar ook steeds minder uithalen, terwijl de smaak je gemoedstoestand nog steeds best elke keer weer opnieuw flink kan doen laten stijgen voor enkele minuten of uren. Maar het speciale is eraf, waardoor de ervaring als maar vluchtiger en vluchtiger wordt.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#20
Geluk is maar een woord waar we ongelukkig van kunnen worden.
Onze constante stroom van liefde die in onszelf aanwezig is kent geen termen zoals geluk.

Alles wat valt te rationaliseren is eigenlijk helemaal niet van waarde om voledig mens te zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."