Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCubensis kweekset

Cubensis kweekset

32 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Inmiddels 3,5 week geleden, nog steeds niets.

Help! :(
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het klinkt niet echt gezond moet ik zeggen, ik ben het zelf nog niet tegengekomen dat het echt zo verkleurde dus waarschijnlijk zal hij wel gecontamineerd zijn...
d
dnb-massiveLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik denk dat ik daarnet een hele kleine pin gespot heb, al ziet deze er naar mijn idee niet zo gezond uit en is het er maar 1 ben ik blij dat er al een teken van leven in zit.
nu hopen dat er nog volgen
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Okee, heb gisteren mijn kweekset na een week of 4 nutteloos wachten maar weer gesoaked.
Net het water afgegoten, maar het was dus echt rood/bruinig een echte roestkleur.

Lijkt mij niet normaal toch? Verder stinkt het niet, de witte korrels zijn sinds het begin wat gelig verkleurd maar lang niet zo rood/bruin als het water.

Weer afwachten nu..
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een beetje kleur in het water is heel goed mogelijk. Ik zou hem zeker nog even laten staan, als hij niet stinkt ofzo.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Beste mede-forumers,

Weer eens een vraagje over mijn growbox:

Toen ik hem gekocht had ( bij smartshop, niet online) zat het mycelium al door heel de box en al wat aan de bovenkant.
Het is nu 2,5 week geleden dat ik hem gesoaked heb, is er maar een minimum groei in het mycelium te zien en nog niet 1 pin.

Ik heb met m'n domme kop de box aantal keer besproeit waardoor er onderin een laagje water staat wat niet schadelijk schijnt te zijn. Maar volgens mij is de luchtvochtigheid veel te hoog en zit er daarom geen vooruitgang in, het mycelium wat bovenop de box zit is namelijk niet pluizig maar 'glad' waardoor ik denk dat het te nat is.

Heb gelezen dat er nog enkele gevallen zijn waar het zo lang bij duurde maar weet niet wat te doen? Zak open zetten zodat er vocht kan verdampen? De box opnieuw soaken en daardoor een nieuwe start maken?

Alvast bedankt :)
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#7
Geen ervaring mee, maar ik denk dat je de zak wel open kan zetten zolang het te vochtig is.

Opnieuw soaken lijkt me niet nodig, maar misschien kan je ook het deksel op de box doen, om er langs de hoek het overtollige vocht uit te gieten, en daarna afwachten.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tigg zei:
Geen ervaring mee, maar ik denk dat je de zak wel open kan zetten zolang het te vochtig is.

Opnieuw soaken lijkt me niet nodig, maar misschien kan je ook het deksel op de box doen, om er langs de hoek het overtollige vocht uit te gieten, en daarna afwachten.
Klik om te vergroten...

Als ik de zak open zet ( moet redelijk langdurig natuurlijk eer er een behoorlijke hoeveelheid vocht is verdampt) is er dan geen grote kans op besmetting?

In het bakje zelf zit geen water, maar in de zak rondom staat een laagje water aangezien ik met plantenspuit er water in besproeit had ( langs de zak, wat gecondenseerd is en naar beneden is gezakt).
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk dat je het water wat onderin de zak staat eruit kan gieten.

Volgens mij is een beetje frisse lucht niet schadelijk voor je kweekset (zolang deze in een redelijk schone omgeving staat, dit geen rot fruit enzo in de buurt). Dan zal de kans op besmetting zeer klein zijn.

Misschien kan je ook een fototje plaatsen?
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat je kan doen is de zak zo vastpakken dat je de bak ook goed vast hebt, je kan de zak dan openmaken en het water uit de onderkant eruit gieten.

Afwachten zal je sowieso moeten doen, waarschijnlijk gaan je paddo's binnenkort wel opkomen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Om het water onderin de zak eruit te gieten zal heel de bak er toch uitmoeten, waardoor ik toch echt vrees voor besmetting.

Een foto maken kan, maar lijkt me niet erg nuttig je ziet nog niet eens wat witte schimmel op de foto dus het verschil met normaal en de mijne kun je echt niet zien.

Toch bedankt voor de tips, maar zou eigenlijk wat antwoorden zien van mensen die dit ook gehad hebben en dus zeker weten wat te doen.

Verder wacht ik gewoon nog even, heb ook gelezen dat bij sommige de paddo's pas na een week of 4 begonnen te groeien.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tigg zei:
Wat je kan doen is de zak zo vastpakken dat je de bak ook goed vast hebt, je kan de zak dan openmaken en het water uit de onderkant eruit gieten.

Afwachten zal je sowieso moeten doen, waarschijnlijk gaan je paddo's binnenkort wel opkomen.
Klik om te vergroten...

Ga het proberen, en ik hoop ut zoo!
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#13
Is het mycelium nog steeds nat of is dat nu iets minder geworden?

Als je de afgelopen week iets van vooruitgang hebt gezien dan zou ik aanraden om rustig af te wachten. Maar als je het idee hebt dat er echt niets gebeurt dan zou je opnieuw kunnen soaken, hiermee herstel je natuurlijk wel het vochtbalans.

Ik heb nog nooit gelezen dat teveel vocht de groei remt, het kan alleen de kans op contaminatie iets vergroten. Ik denk dat je maar moet doen wat jou het beste lijkt, opnieuw soaken of toch nog even afwachten.

Ik neem aan dat de omgevingstemperatuur goed is? Deze zou je eventueel ook iets kunnen verhogen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Lijkt iets minder nat, heb het water wat in de zak stond afgegoten.

Verder geen groei of verandering, wacht denk ik nog paar dagen en da dan toch maar opnieuw soaken.

Omgevingstempratuur is niet ideaal, schommelt tussen de 17 en 25 graden. Dit komt omdat ik de verwarming niet aan kan laten staan als ik van huis weg ben.

Zou dit echt zoveel uitmaken? want warmer gaat het dit jaar niet meer worden :P Dus dan kan ik het beschouwen als prullebakgeval?
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik denk niet dat temperatuurschommelingen veel uitmaken, in de natuur is het 's nachts ook veel kouder dan overdag, dus ik denk dat het hooguit de groei iets kan vertragen.

Ik denk dat je over een paar dagen inderdaad wel opnieuw kan gaan soaken als er niets gebeurd is.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ga ik dat proberen als er na het weekend nog niets veranderd is.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#17
het is belangrijk dat al het al het water uit de bak is. anders loop je het risico dat de kweekset besmet.
daarna gewoon in die zak die je erbij hebt gekregen wat water doen (niet in de kweekset)
zo'n 1 a 2cm. daarna gewoon de bak erin zette, sluit de zak en normaal moet het dan wel lukken anders is ie misschien al besmet aan de onderkant, waar het overtollige water zat.

probleem-oplossingen
viewtopic.php?f=13&t=21248
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het overtollige water zal al in de zak, en niet in de bak.
Heb het er uitgegoten, en paar dagen later stond er gewoon weer water in :confused: Vandaag weer er uitgegoten aan gezien ik verdenk 1 pin begin te zien. Toch nog paar daagjes wachten tot het opnieuw soaken.

Probleem oplosser heb ik al gelezen :wink:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#19
JJJ zei:
Een beetje kleur in het water is heel goed mogelijk. Ik zou hem zeker nog even laten staan, als hij niet stinkt ofzo.
Klik om te vergroten...

Het was eigenlijk geen beetje te noemen, het was gewoon bijna bloedrood.

Hoop echt dat het nog wat word, zou zonde zijn als mijn eerste box niets opleverd. :(
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben toch nog altijd een beetje sceptisch over het feit dat je een cm of 2 water in de zak moet doen... TE veel water kan toch ook voor contaminatie zorgen..? Ik heb dit nog nooit gedaan en heb altijd een mooie oogst gehad, akkoord dat je elke dag wat water in de zak verstuift (wanneer nodig) maar echt water in de zak gieten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."