Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCubensis kweekset

Cubensis kweekset

32 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#1
PepTalk zei:
Nou, weer 10 dagen verder na het re-soaken..

De witte korrels ( vermiculiet? ) zijn inmiddels roestbruin geworden, en ook nu staat er weer een laagje water in de zak ( niets er bij gespoten..)

Het word tijd dat deze geldverspillende bak de pedaalemmer ingaat.


KoxBox zei:
Ik ben toch nog altijd een beetje sceptisch over het feit dat je een cm of 2 water in de zak moet doen... TE veel water kan toch ook voor contaminatie zorgen..? Ik heb dit nog nooit gedaan en heb altijd een mooie oogst gehad, akkoord dat je elke dag wat water in de zak verstuift (wanneer nodig) maar echt water in de zak gieten...
Klik om te vergroten...

Lijkt mij ook onnodig risico nemen..

Nog 1 vraagje:

Zou het enigsinds nut hebben als ik de box in de natuur zou wegwerpen? Overleeft het mycelium bij vorst? En zouden er heeeel misschien in de toekomst ( zomer?) wat naar boven kunnen komen?

Heb gelezen dat sommige mensen bij het cultiveren hun boxen,zakken,potten ect. eerst in de vriezer zetten aangezien het dan sneller groeit en bij voldoende groei de bak er weer uithalen waardoor het weet dat het vruchten moet gaan aanmaken?
Klik om te vergroten...

Witte korrels = perliet.

Om het substraat te cultiveren moeten ze juist warm staan tussen de 23 en 28° dus wat zij beweren is onzin. Wat wel bestaat is een cold shock, de cakes een nacht (of 24u) in de koelkast zetten om het fruiting proces in gang te zetten. Dit is maar bij bepaalde soorten (eventueel) nodig.

Dus het heeft geen zin om het ergens in een bos te dumpen het zou mij sterk verwonderen dat dit iets zou opleveren...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat van dat cold shock bedoelde ik, sorry voor de onduidelijkheid.

Dat het perliet gelig is, is dat al een probleem opzich? Want dan gaatie vandaag de bak nog in.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb het zelf nog nooit voorgehad dat het verkleurde, bij mijn growbox nu is het ook gewoon spierwit. Of het kwaad kan weet ik niet... Maar het lijkt mij niet helemaal normaal, ik zou toch gewoon nog even afwachten. Zo'n growbox staat toch niet in de weg dus gewoon zijn gang laten gaan en kijken of er toch nog wat doorkomt.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
KoxBox zei:
Ik heb het zelf nog nooit voorgehad dat het verkleurde, bij mijn growbox nu is het ook gewoon spierwit. Of het kwaad kan weet ik niet... Maar het lijkt mij niet helemaal normaal, ik zou toch gewoon nog even afwachten. Zo'n growbox staat toch niet in de weg dus gewoon zijn gang laten gaan en kijken of er toch nog wat doorkomt.
Klik om te vergroten...

Hij staat er nu ongeveer al 2 maanden, waar ik dus enkele weken geleden opnieuw gesoaked heb.

Heb net de bak wat geschud en gekneed, en aan de binnenkant van het substraat zit dus een rood/bruine smurrie achtige substantie, besmet dus?
d
dnb-massiveLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn kweeksetje staat hier nu ook al 2.5 weken niets te doen , er is hoogstens een klein beetje wit dons op de bovenkant gekomen.

heeft de luchtvochtigheid een grote invloed op het groeiproces ?
als ik foto's zie van andere kweek sets hier op het forum is de zak meestal veel meer bedampt dan bij mij. Van mij is er een klein dampvlekje te zien.

temperatuur is goed denk ik (constant tussen de 20-23 graden)

en mag je het licht van een tl lamp ook zien als daglicht?



eerste kweekset, hier is de zak volledig droog, er staat een mm of 2 water op de bodem van de zak




tweede kweekset , hier is een klein beetje condens , maar slechts zeer minimaal.

iemand tips ?

mvg
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#6
1 à 2 maal daags een sproeibeurtje kan geen kwaad...
d
dnb-massiveLid
01-01-2024, 00:00
#7
maar voor de rest zien ze er nog goed uit denk je?
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#8
dnb-massive zei:
maar voor de rest zien ze er nog goed uit denk je?
Klik om te vergroten...

Ik zie niets verkeerds aan je setjes dus ik denk dat je gewoon nog even geduld zal moeten hebben...
d
dnb-massiveLid
01-01-2024, 00:00
#9
Er volgen geen nieuwe pins en die eene die uitgekomen was is zo goed als dood denk ik , hij is nu al een week onbeweeglijk.

wat denken jullie van eens opnieuw soaken of kan het zo lang duren voor er iets gebeurd?

gr
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#10
Misschien kan je de temperatuur iets verhogen. Ik heb zelf nu ook een setje waarbij erg veel pins ontstaan (honderden), maar slechts een paar daarvan worden groot. Ik heb mij laten vertellen dat paddo's soms stoppen met groeien, en dan ineens de lucht in schieten. Miscchien is er nog hoop voor je setje.

Controleer in ieder geval even of alle omgevingsomstandigheden goed zijn.
-Temperatuur tussen 20 en 27 graden, het liefst zo dicht mogelijk bij de 24 (dus verwarming net ietsje harder zetten)
- Luchvochtigheid in de zak, een beetje condens op de zak geeft aan dat het goed is, je wilt de zak het liefste halfvol met condens hebben, haal je dit niet? Spuit dan met een plantenspuit wat vocht tegen de rand van de zak om deze te verhogen (een klein beetje is voldoende).
Als je zak teveel vocht heeft kan je dit verlagen door wat frisse (droge) lucht in je zak te waaien.

Sowieso houden paddo's van frisse lucht, het filter op de zak laat al wat lucht door, maar het kan bevordelijk zijn om je zak af en toe even open te zetten, dit zorgt voor minder CO2 en meer zuurstof. Hier houden je paddo's van.
Let wel op, er kunnen schimmels in de lucht zitten, dus er bestaat een klein risico op besmetting als je je zak vaak opent. (Je wilt dus sowieso geen rottend voedsel in de buurt van je kweekset). Ik kweek nog niet zolang, maar bij mij is er nog nooit een set besmet geraakt, dus mij lijkt het wel veilig. Om de zak open te zetten voor frisse lucht een paar keer per dag.
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#11
http://www.shroomery.org/5232/What-is-cold-shocking

Dit zou een oplossing kunnen zijn als er geen pins willen verschijnen. Je kan je kweekset 24 uur in de koelkast zetten (dit kan gecombineerd worden met soaken lijkt me). Wat wel erg belangrijk is is dat de koelkast schoon is en/of dat de set goed beschermd is tegen de schimmels in de koelkast.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
dnb-massive zei:
Er volgen geen nieuwe pins en die eene die uitgekomen was is zo goed als dood denk ik , hij is nu al een week onbeweeglijk.

wat denken jullie van eens opnieuw soaken of kan het zo lang duren voor er iets gebeurd?

gr
Klik om te vergroten...

Klinkt hetzelfde als mijn 'probleem'.
Word het mycelium nog wel groter/dikker/dichter?
Staat de groei echt al lang stil, probeer dan eens heel de voedingsbodem een klein beetje te 'breken' zodat je klein beetje de binnen kant ziet. Is dit een beetje rood dan is dit hetzelfde als mij en kun je hem eigenlijk al wel weg gooien naar mijn mening.

Ook kun je dit zien aan de witte korrels die er in liggen, zien die nog wit of worden ze wat geel/bruin?
d
dnb-massiveLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik denk dat ik daarnet een hele kleine pin gespot heb, al ziet deze er naar mijn idee niet zo gezond uit en is het er maar 1 ben ik blij dat er al een teken van leven in zit.
nu hopen dat er nog volgen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."