Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPaddestoelen onderkant substraat

Paddestoelen onderkant substraat

21 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dan haal je heel het substraat toch niet uit de bak?
Je giet er dan alleen weer water in, als het goed is netjes in het hoekje met een lekker zachte straal:)
D
DahlucasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Maar laten zitten kan ik ze toch ook niet? Alhoewel ze nog niet aam het opengaan zijn denk ik. Mss laat ik ze gewoon staan, tot ik zie dat ze er echt uitmoeten.
Wat houdt het meeste bestmettingsgevaar in, ze laten zitten of er uit halen?:)
D
DahlucasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dag allemaal, ik heb al veel op dit forum gesurft en veel te weten gekomen ook, waarvoor dank. Maar nu zit ik zelf met een vraag en heb ik mij geregistreerd. Mijn eerste flush paddos is al geplukt. Een 100-tal gram. Nu is mijn probleem dat er aan de onderkant van mijn substraat paddestoelen groeien. Nochtans heb ik het plastiek bakje met het substraat altijd in het doosje dat ik meekreeg uit de winkel laten staan. Het zijn er eigenlijk wel een stuk of zes, ik kan het zien door het doosje.

Nu is mijn vraag: heeft er nog iemand dit gehad?
Hoe heeft u dat geplukt?
Heeft u deze nog opgegeten?
En wanneer heeft u ze geplukt?

Alvast bedankt
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Leuk om te weten dat je eerst leest (en dus leert) en dan pas registreert:)
Als er paddenstoelen aan de onderkant groeien is dat toch een teken dat daar licht bij is gekomen.
Alleen het kartonnen doosje geeft daar ook geen uitsluitsel tegen.
Volgende keer (of flush) de bak zelf even goed inpakken in aluminium folie en dan in het doosje.

Als ik het goed begrijp zijn deze paddo's er de 1e flush gegroeit?
Dan zou je evt. heel het substraat uit het bakje kunnen tillen om ze te oogsten. Hierdoor is de kans op besmetting wel groter en heb je kans dat je problemen krijgt met je volgende flush omdat er dingen zijn beschadigd.

De andere optie is ze gewoon laten zitten, hierdoor vergroot de kans op besmetting ook, omdat de paddenstoelen kunnen gaan schimmelen.

Als je besluit om ze toch te oogsten, probeer dan zo steriel mogelijk te werken.

Dit zijn de tips/opties die ik me nu kan bedenken, misschien dat Koxbox of JJJ met hun praktijk ervaring nog handige tips hebben?
Wacht voordat je handelt dus nog even op een postje van iemand met meer ervaring dan mij.
D
DahlucasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ok ik zal er zilverpapier rond doen. Zaterdag ben ik terg thuis en dat ga ik direct doen. Eum ja ik heb er ook al aan gedacht om na mijn eerstvolgende flush de heleboel er eens uit te halen. En ja ik zal nog even wachten:) bedankt voor de snelle reactie
maar ik ben vooral aan het wachten op iemand die dit ook heeft gehad en die dus weet wat te doen...
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#6
Aan de zijkant van het substraat zijn ze meestal wel goed weg te halen, bijvoorbeeld met een (steriel) mesje, maar aan de onderkant is het idd lastig. Je Zou je handen heel goed kunnen wassen (met spiritus ofzo, of heeel goed met zeep), dan het substraat op z'n kop op je vingertoppen zetten, bakje eraf halen en dan de stoeltjes verwijderen met een steriel mesje, maar dat is wel een beetje lastige operatie.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dahlucas zei:
Dat met dat deksel heb ik ook al zitten denken. Gewoon de boel omdraaien...
Klik om te vergroten...
Zou ik niet doen, al het mycelium (dat wit waar de paddo's uit komen) zit aan de bovenkant. Dus dat zal je set geen goet doen.
D
DahlucasLid
01-01-2024, 00:00
#8
En als we met twee zijn? Dus 1 omgekeerd op vingertoppen en de tweede vlug vlug eraf snijden? Heel goed met zeep zal het worden. Maar ik wil ze er echt uit, want er staat zeker 20 gram onderaan... Ik ben nochtans zeker dat die geen licht hebben gekregen. Ochja.een steriel mes, mag dat da gewoon goed gewassen patattenmes zijn?:) ik begrijp trouwens niet dat er nog niemand dit probleem heeft gehad:grin:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je kunt bij de drogist voor niet te veel ontsmettigns alcohol kopen, much better then soap!
Een goed gewassen mesje is verre van steriel, je maakt iets steriel door het voor langere tijd door een hoge temperatuur te laten verhitten. Een gasfornuis bijv.
Technisch gezien is het dan nog niet steriel, maar beter dan alleen gewassen.

Dat je die 20 gram onderaan graag wilt hebben snap ik, maar je neemt wel een behoorlijk risico waardoor je misschien bij je volgende flush meer dan 20gram vermindering in opbrengst hebt.
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb hetzelfde probleem, bij mij groeien er aardig wat aan de zijkant. De smartshop zei dat het substraat ook licht nodig had en ik hem niet in de doos mocht zetten. Blijkt dus niet waar te zijn?

Zou je hem niet gewoon op de kop met de deksel erop kunnen zetten en dan het bakje eraf kunnen halen? Dan kun je daarna gewoon de paddo's er vanaf pakken denk ik. Maar inderdaad wel erg steriel werken, dat is belangrijk!
D
DahlucasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat met dat deksel heb ik ook al zitten denken. Gewoon de boel omdraaien...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nee dat denk ik ook niet.
Maar omdraaien op je vinger toppen zal de kit ook geen goeD doen denk ik..

Maar je zegt dat ze nog verder groeien en niet opgengegaan zijn...
Hoeveel ruimte hebben ze dan bij jou onderaan de bak??
Of bedoel je ook dat ze langs de zijkanten omhoog komen? In dat geval moet het met een dun mesje toch wel te doen zijn?
D
DahlucasLid
01-01-2024, 00:00
#13
En als ik mijn vingertoppen plaats op plaatsen waar er geen mycelium is? Dat zou toch moeten
lukken dan
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dahlucas zei:
En als ik mijn vingertoppen plaats op plaatsen waar er geen mycelium is? Dat zou toch moeten
lukken dan
Klik om te vergroten...
Je kan ook latex handschoenen zonder talkpoeder kopen, aantrekken en daarna de handschoenen afdoen met alcohol, dan kun je het mycelium wel vast pakken.
D
DahlucasLid
01-01-2024, 00:00
#15
Handschoenen afdoen met alcohol? Hoe bedoel je precies?
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Handschoenen zijn tenzij steriel verpakt, niet steriel. Als je ze afdoet met een flinke scheut alcohol en daarna goed de alcohol laat verdampen zijn ze zo goed als steriel.
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#17
KoxBox zei:
Dahlucas zei:
Dat met dat deksel heb ik ook al zitten denken. Gewoon de boel omdraaien...
Klik om te vergroten...
Zou ik niet doen, al het mycelium (dat wit waar de paddo's uit komen) zit aan de bovenkant. Dus dat zal je set geen goet doen.
Klik om te vergroten...

Ik heb hier nog een vraagje over. Je moet toch als je de vlucht hebt geplukt de bak weer soaken met de deksel erop? Dan krijg je toch dezelfde beschadiging?
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja dat is waar, maar hem op de kop zetten zou dan toch ook niet veel beschadigen? Of zou het dan afbrokkelen? Ik weet eigenlijk niet echt hoe compact het is.
D
DahlucasLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja ik maak mij ook zorgen over de compactheid van het substraat. Die langs de zijkant doe ik er de komende dagen uit. Een mesje nemen en dat een tijdje in het gasvuur houden. Moet wel lukken. Maar ik weet nog steeds niet wat ik ga doen met die onderaan:tongueout: ik ga ze sowieso plukken. Ik weet enkel nog niet hoe :tongueout:
S
SjarelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb het zelfde gehad, bij mijn 3e flush. Ik heb toen gewoon onnadenkend de substraat eruitgepakt en de paddos eraf getrokken het substraat is wel doormidden gebroken. Later dacht ik dat ik het nu wel voor mezelf verpest had, maar dat valt mee. Nu 4e flush en al ong 500 gram verse paddo's geoogst. En er groeien er nogsteeds :grin:

Denk dat als je steriel werkt het wel mee zou vallen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."