Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsProblemen 1e plant

Problemen 1e plant

87 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dan zou ik de pc fan er toch bij zetten dit kan voor iets wat verkoeling zorgen.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo!
Het is al weer een tijdje geleden maar ik zit weer met een soort probleem.
Mn plantje is namelijk sinds het laatste bericht flink gegroeid maar sinds bijna een week groeit ze nauwelijks tot niet meer. Ze is nu +- 12 cm en staat nu 2 weken op 12/12. Ik heb er de oude lamp bijgezet maar dat blijkt niet te helpen...
Is dit iets fout of heeft het gewoon met de bloeifase te maken ofzo?
M
MastadoxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een kortere fotoperiode betekent doorgaans ook minder groei.
Ook heeft de overgang naar bloeifase effect op het groeien.
Alleen niet dusdanig dat de groei compleet stagneert.
Teveel water kan wortelrot en stagnatie van de groei veroorzaken.
Zorg dat de plant niet constant natte voeten heeft.
Verder kan het ook zijn dat je ph waarde te hoog opgelopen is.
Dit kan gebeuren wanneer je in een omgeving met erg hard water woont.
De kalk haalt het ph omhoog en zorgt dat het voor de plant moeilijker wordt om voedingstoffen op te nemen.
Mocht er erg hard water gebruikt worden. dan kun je beter het water afzuren. of je gebruikt regenwater.

Verder zijn er nog dingen als teveel plantenvoeding geven of andere factoren.

Kun je ook even een fototje maken en delen?
Is leuk om de vooruitgang te zien zowel als misschien zaken die een probleem kunnen veroorzaken.

:)
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor je reactie!
Ik geef haar voor vandaag dan maar even geen water.
De hardheid van het water hier is gemiddeld dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Ik geef haar geen voeding, alleen water uit de kraan.
Kan het ook zijn dat het komt omdat ze in een kleine pot zit? Dat is namelijk wel het geval.

Toen zojuist het licht aan ging zag ik dat ze een rare verkleuring heeft opgelopen :(
(buiten gele ?verbande? plekjes om).

Foto's kan ik niet toevoegen want ze zijn te groot voor wat max. toegestaan is...
M
MastadoxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als ik foto's post zijn ze ook niet goed zichtbaar totdat ik ze in een nieuw venster open.
Die kun je rustig posten. we kunnen ze dan alsnog bekijken.

Aan de plant is misschien al snel meer te zien.
Verkleuring en gele plekken, klinkt niet heel goed.
Als je potgroote echt de oorzaak is zou er uit de gaatjes aan de onderkant veel wortels moeten komen. Zo niet dan zal daar het probleem zeer zeker niet liggen.
Ga er vanuit dat je pot gaatjes heeft en dus goeie dreinage, anders zal dat de oorzaak zijn.
De plant is gebaat bij een luchtige grond. de wortels hebben lucht nodig anders sterven ze af en rotten ze. waardoor je ook weer rot aan andere wortels krijgt en dan sterft het plantje.

Pas water geven wanneer de grond echt droog aan't worden is.
Bij mn coca plantjes til ik altijd even het potje op om te voelen hoe zwaar dat het is.
Je kunt ook een sate prikker pakken en in het potje steken en erna eruit halen.
Dan kun je zien tot waar de grond nog vochtig is en of de plant dus al nieuw water nodig heeft.natuurlijk wel niet langs de plant af anders beschadig je wortels.

Als ik zo hoor wat het plantje doet lijkt het me hoogstwaarschijnlijk te liggen aan te veel water.
Eigenlijk zijn wiet planten vrij makkelijke planten. Het is eigenlijk gewoon onkruid.
Tegen droogte kunnen ze een stuk beter dan lange nattigheid. Gebreken in voedig kan het ook zijn. Maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Daar is de grond te vers voor en het plantje te jong.

Nu weet ik niet hoe groot je pot is.
Maar aangezien het plantje slechts 12cm is moet het toch wel een heel heel klein potje zijn om de oorzaak van het probleem te zijn.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Geen wortels aan de onderkant.
Hier wat foto's hopelijk helpt t... :)





d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Vanochtend keek ik net voordat het licht uitging en toen zag ik dit :(
Dus maar snel water gegeven en in het donker gezet.
Maarja geeft niks, want van fouten kun je leren. En daar is deze plant ook een beetje voor.
hopelijk trekt ze weer en beetje bij...

Edit: zonet ff snel stiekem gekeken en ze staat weer helemaal overeind :mrgreen:
geweldig om te zien hoe snel zo'n plant zich kan herstellen.

P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Plant hangt ''s'avonds' altijd naar beneden hoor. Lijkt me niet dat dit komt door een dagje geen water geven.

Pot haar wel over, dit potje is echt veel te klein. Gebruik dan goed veel aarde (kop er op) aarde klinkt namelijk nog heel wat in zoals je bij dit potje ook gemerkt hebt.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De onderste blaadjes zij geel :(
zal ik ze eraf halen?
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Oke zal ik doen!
Aarde voelt ook al een beetje ''oud'' aan.
Gaat ze niet te groot worden als ik haar overpot? want ik heb al niet zo veel ruimte
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik kwam er zojuist achter dat mn tijdschakelaar per ongeluk 7 uur na voren is gegaan!!
Iemand een idee hoe je dit het slimst op kan lossen zodat ie weer op de oude tijd staat en de plant er zo min mogelijk last van heeft?
M
MastadoxLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bij regulier zaad komt het minder snel voor dat de plant hermafrodie ontwikkeld.
Elke wietplant kan dit verschijnsel vertonen als overlevingsstrategie.Er zijn zelfs dieren die dit trucje kunnen toepassen en uit zichzelf voor nageslacht kunnen zorgen. Al komt dat weinig voor, en dacht alleen bij bepaalde reptielen.
Maar Peptalk heeft gelijk, want dit zaadje heb je tussen de wiet gevonden toch?
Grote kans dat het afstamt van een feminized gekweekte plant die al last van hermafrodie had.

Maar mocht het onlangs gebeurd zijn door het stoten tegen de schakelaar dan lijkt het mij toch beter de plant direct terug te zetten in zijn originele cyclus dan dagelijks een uur de cyclus verschuiven tot je weer op gewenste tijd zit. Het lijkt mij dat dit langer stress veroorzaakt dan de fout zo snel mogelijk te corrigeren.
Ik kan ernaast zitten... stress is niet goed, maar wat nou meer invloed heeft ben ik niet zeker van.
Misschien weet PepTalk daar iets meer over.
Hoe dan ook heeft de plant al stress ervaren door het stoten tegen de tijdschakelaar.
M
MastadoxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dank je voor het posten van je fotos.
Het plantje ziet er toch wel goed uit.
Krijgt aan de stam te zien voldoende licht, anders was hij dunner geweest.
Ik had verwacht dat ie er veel slechter aan toe was.
Maak je dus niet te snel druk, het is onkruid, en kan veel hebben en kan goed herstellen.
Wel zoals peptalk zegt,misschien wat voeding geven voor de bloei. Maar als je nieuwe grond gaat gebruiken zou ik daar wel nog wel een weekje of 2 mee wachten. meeste grond/aarde uit de winkel bevat al het nodige. Overkill aan voeding is slecht voor de plant. En na een paar keer water geven heb je alweer aardig wat daarvan weggespoeld.

suc6 ermee en we zijn natuurlijk benieuwd hoe hij het gaat doen.
Zien dus graag fotos tegemoet.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd welke lamp er nu boven hangt en de ruimte waar het plantje in staat.
M
MastadoxLid
01-01-2024, 00:00
#14
tijdschakelaar kun je in feite gewoon bij draaien.. alleen is het niet normaal dat ie zo snel uitloopt.
Misschien zit een van de pinnetjes op de schakelaar niet goed. anders krijg je ze voor een prikkie bij de action.
Je hebt nog geen toppen in je planten, dus op het moment kun je de tijd weer bij draaien hoe je wilt. Heeft nauwelijks effect op de plant.Een keer de cyclus een beetje aanpassen is zo erg niet.
De vraag is alleen of je plant nu dus wel 12/12 krijgt.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Oeh erg mooie foto's! Aan de trichomen kun je het inderdaad het beste zien. Amber is the way to go.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Oke zal ik doen, tijdschakelaar is niet kapot denk ik maar gewoon ergens tegen aan gekomen...
Over toppen gesproken: ik denk dat ik misschien iets van topvorming zie maar ik weet het niet zeker, zou dat nu al kunnen? Het zijn allemaal hele kleine sprietjes op de top van de plant.

Ik gebruik een Philips Tornado van 12 w, 745 lumen, warm white en soms de oude lamp van 300 lumen er nog bij ( gaat een beetje moeilijk i.v.m beperkte ruimte)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mastadox zei:
Je hebt nog geen toppen in je planten, dus op het moment kun je de tijd weer bij draaien hoe je wilt. Heeft nauwelijks effect op de plant.Een keer de cyclus een beetje aanpassen is zo erg niet.
Klik om te vergroten...

Tussen een beetje aanpassen en 7 uur zit wel een heel verschil hoor!
Daarnaast maakt het niets uit of ze al toppen heeft of niet, wanneer ze een poosje op 12/12 heeft gestaan en ze wordt hier weer vanaf gezet dan levert dat wel gewoon stress op. Stress die uit kan monden in: veel langzamer opgang komen van de bloei of het stimuleren van hermafrodie.

Maar ben het helemaal met je eens dat het plantje er goed uit ziet voor de omstandigheden!

Let op dat je overpot met droge grond.
10 goeie weken en je hebt wiet :) Als alles goed loopt dan.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mastadox zei:
dacht alleen bij bepaalde reptielen.

dan lijkt het mij toch beter de plant direct terug te zetten in zijn originele cyclus dan dagelijks een uur de cyclus verschuiven tot je weer op gewenste tijd zit.
Klik om te vergroten...

Volgens mij kunnen sommige vissen het ook. Veel insekten zijn al hermafrodiet of hier erg gevoelig voor. Net als weekdieren.

En ja, ik denk ook dat je het dan zo snel mogelijk terug op 12/12 moet zetten.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#19
ja ze staat al weer op 12/12, nu maar weer afwachten en er niet te veel aan zitten...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heb je al temperaturen in je kast? Eigenlijk eerst meten voordat je iets gaat zetten.

Wat gebeurde er nog meer behalve slap hangende blaadjes? Condensvorming ergens?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."