Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsProblemen 1e plant

Problemen 1e plant

87 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nee, gewoon laten zitten.

Heb je al overgepot? Te weinig voeding en een opgerolde penwortel zijn waarschijnlijk de reden.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb je al temperaturen in je kast? Eigenlijk eerst meten voordat je iets gaat zetten.

Wat gebeurde er nog meer behalve slap hangende blaadjes? Condensvorming ergens?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is al topvorming te noemen ja! :stoned:
Nog even en de harskliertjes beginnen te werken :)
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Topvorming is bevestigd!!! :grin:
Ik overigens de plant naar beneden getrokken met wat elastiekjes en nu past ze weer makkelijk in t kastje.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo iedereen!

Ik zit met een twee problemen. Ik heb sinds kort mijn eigen wietplant(je) maar ik ben na het ontkiemen een paar dagen vergeten een lamp erboven te zetten waardoor ik nu een hele lange steel heb met aan het einde kleine blaadjes. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, zodat ik geen lange steel meer heb.
Ten tweede heb ik een probleem met verlichting. Ik heb namelijk een soort kast waar die in hoort te staan maar ik kan geen stroomkabel voor een lamp naar binnen dus moet ik soort eigen stroomvoorziening hebben in de kast. Weet iemand ook hiervoor misschien een oplossing?

Alvast bedankt!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zou zeggen: Steek je huis nu alvast in de fik, ga flink wat lezen over de kweek en kom dan terug.
Het is namelijk vrij duidelijk dat je nog niet echt groene vingers hebt.

1. Aan het stekken kun je niets meer veranderen. Gewoon opnieuw zaaien.
2. Je wilt binnen kweken, maar je kast heeft nog niet eens stroom. Dude, denk na.
3. 1 Plant binnen onder een goede HPS lamp haalt geen rendement.
4. Je kan geen aggregaat in je kast kwijt. Simpele oplossing, gat boren in je kast? -_-
5. Je zult ook aan afzuiging en temperatuur moeten denken.

Ik zou deze kweek stoppen en pas beginnen wanneer je in ieder geval de basis kent. Dit wordt niets zo.

Succes!
M
MastadoxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Klinkt als iemand die een plantje voor de leuk wil hebben.

Laat je niet meteen ontmoedigen om je plantje niet af te bloeien.
Die gewoon wat je van plan bent maar verwacht niet dat je dalijk een kilo wiet thuis hebt.
Groene vingers doe je niet in 1 dag op. Dus experimenteer gerust.

Zorg idd wel ervoor dat je je huis niet in de fik zet.
Over het algemeen valt het gevaar wel mee als je niet onder hps ofzo groeit.

Natuurlijk was je niet van plan slechts 1 plant onder een HPS te zetten. zonde stroom, kun je net zo goed naar de shop gaan.

Wat ben je van plan? TL? LED? Let wel ,, dit brengt niet veel op!!
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed nieuws dus! :grin:
Wat doen harskliertjes eigenlijk?
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Het is inderdaad gewoon voor de leuk. Dit is namelijk mijn eerste plantje van een gevonden zaadje tussen mn wiet. Ik wil gewoon even kijken hoe ver ik ga komen en ben al helemaal niet van plan om er echte toppen van te halen, liever gewoon een beetje ervaring op doen voor misschien in de toekomst. De problemen zijn overigens opgelost dus hier kan een slotje op :wave: .
Voor als je het zou willen weten: het plantje staat nu onder een spaarlamp en is 1 week oud, ik heb er een pc ventilator bij gezet voor verse co2, en een bakje water voor de luchtvochtigheid.

smoke ze :stoned:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ah.. Ik begreep ( na de woorden kast, lamp en stroomvoorziening) dat dit om een quasi serieuze kweek ging.

Wat voor spaarlamp heb je? Het is te doen, maar de lamp moet er loeikort opgezet worden en de sterkte en kleur licht speelt hierin nog een grote rol.

Je moet nooit zonder de intentie van oogsten gaan kweken, zonde van je tijd.
Wel goed dat je eerst probeert voor je investeert.

Is je kast helemaal lichtdicht?
En probeer je temperatuur te meten. (met een min/max thermometer)

Een slotje hierop lijkt me ondanks je verholpen probleem nog niet nodig. Vanaf nu is dit gewoon jou persoonlijke plekje waar je met je vragen terecht kunt ipv. een nieuw topic te openen.

Succes!
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik gebruik een 35 W spaarlamp met 330 Lumen. Het is een warm white dus ik zit in het verkeerde kleur licht maar ik kan nergens een cool white vinden. Iemand een idee waar?
Hij staat er inderdaad heel dicht op zo rond de 4 cm. In het begin nog dichter maar toen begonnen de blaadjes een beetje t verbranden dus had ik hem wat hoger gezet.

Ik heb een lichtdichte mini koelkast die ik niet meer gebruik (Waar koelkasten voor bedoeld zijn dan :wink: ) waar ik het plantje in zet als hij geen licht nodig heeft.

Kan de temperatuur gewoon meten met normale thermometer of heb ik daar iets speciaals voor nodig?

Goed idee om hiervan mijn persoonlijke vragentopic te maken :)

smoke ze
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Om nog even op de thermometer terug te komen:
Je kunt heel professioneel gaan doen en ook de temp. van het medium meten en temp. recht onder de lamp enz. maar dat is onzin.
Gewoon met gewone thermometer meten op hoogte van de bovenkant van je plantje.

Ik wist niet hoe oud die was, aangezien je het al over strekken had ging ik er vanuit dat ze (hopelijk dus) al wat ouder was.

Maar ik weet niet hoe hoog je koelkast is, maar als je wilt dat ze niet heel hoog wordt kun je ze het beste vroeg op 12/12 zetten.
Fimmen kan, maar zou ik als beginner met maar 1 kans niet snel aan beginnen. Of juist wel nu je toch nog kunt oefenen. Annyway ik zou even goed lezen hoe je't moet doen, kan lastig zijn.
Zelfde verhaal voor SCROG.

Geslacht is in bepaalde mate wel wat aan te doen. De plant zo min mogelijk stress geven verhoogt de kans op een vrouw. Veel stress leidt vaak tot (gedeeltelijke) hermafrodie.

In welke soort wiet zat het zaadje? Geeft enigsinds het beeld of het indica of sativa dominerend gaat zijn. (sativa's groeien hoger en langer door dus moeten eerder op 12/12 om ze laag te houden)
Edit: Hoewel zaad in wiet uit de shop/van de dealer toch grote kans heeft op herma 'besmetting' Hoe dit precies zit is een lang genetisch verhaal..
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gewoon bij de bouwmarkt (Gamma/Praxis/enz.).
Is je huidige lamp 35W of moet het licht wat eraf komt 35W voorstellen? Is nogal een wezelijk verschil en ik denk dat je maar met een 3W lampje te maken hebt.

Ah, is opzich wel een goed idee die koelkast. Let er wel op dat je hem er netjes op tijd in en uitzet. 5 minuten verschil maakt niet uit, maar de ene dag op 12/12 en dan weer 18/6 trekt ze niet.

Staat ze al op 12/12 trouwens? If not, dan zou ik hier zo snel mogelijk mee beginnen. Ik weet dat je niet percé wilt oogsten, maar doe je dit niet dan zit je straks echt met een 2 meter lange spriet waar je niets mee kunt.

Daarnaast is de geslachtsbepaling erg belangrijk, aangezien je uit zaad kweekt.
Je hebt altijd een bepaalde verhouding man/vrouw, de jouwe zou dus best mannelijk kunnen zijn. Mocht dit het geval zijn, dan zou deze enkel stuifmeel produceren. Geen wiet dus.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Oke, ik heb hier wel een ongebruikte thermometer liggen denk ik.

Ik zou haar het liefst maximaal 30 cm laten groeien, dat zou ideaal zijn. Is dat mogelijk?
En zo ja, wanneer zou ik dan moeten overgaan op 12/12?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke soort wiet het is, het is van een dealer maar je word er flink high van :grin: .

Is die herma schadelijk als je het zou oproken?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wanneer je zo in de bloei zit is het echt belangrijk om d'r op vaste tijden of in ieder geval met een ritme of regelmaat te belichten. Anders kun je de bloeihormonenhuishouding verstoren.
Heb je wel gewoon een tijdschakelaar?

Tegen te hoge temperaturen kun je een ventilatortje neerzetten. (computer fannetje ophangen)
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Oke ik zal daar binnekort even langsgaan.
Het is inderdaad 35 watt licht wat er afkomt ( even verkeerd gekeken :flushed: )
Het is een 7 W lamp.

Nu al op 12/12 :openmouth: ? Dat betekent toch at hij/zij in de bloeifase gaat? En dat gebeurd toch pas na een aantal weken? Dit plantje is slechts 1 week oud en heeft maar 4 blaadjes...
Maar aan de andere kant is het wel praktisch om hem klein te houden.
Ik zat er zelf ook al aan te denken om hem te fimmen, knakken en een SCROG te gebruiken.

Aan het geslacht is helaas niks te doen :( . Dus maar hopen dat het een vrouwtje is...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#17
30cm? Dan zou ik ze nu op 12/12 zetten. Denk dat ze dan al te groot word. 30cm incl. pot?

Herma's zijn vrouwelijke planten met vrouwelijke en mannelijke bloemen. Dit betekent al minder top.
Wanneer er daardoor bevruchting plaats vind en er zaad in je wiet komt, gaat de kwaliteit van je wiet wat naar beneden en heb je er (veel) zaad tussen zitten, wat je niet kunt roken.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Groeit de plant dan nog door in de bloeifase? Ze is nu namelijk maar ongeveer 3 cm...

Ik neem aan dat een herma een beetje te vermijden is door de plant zo min mogelijk stress te geven?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Een kweker wil geen zaad in zijn wiet. Je kunt er dus vanuit gaan dat de stuifmeelkorrel die jouw topje bereikt heeft van een ongewenste mannelijke plant kwam. Ofwel een buitenkweek wat via een raam of ventilatie is binnen gekomen, of (en meer waarschijnlijker) een herma plant in de kweek.
Wanneer een stuifmeelkorrel van een herma een niet herma bevrucht, heeft dit toch gevolgen voor het nageslacht (grote kans op herma).

Maar je moet altijd zo weinig mogelijk stress veroorzaken, dus dat maakt verder weinig uit. Duimen voor het beste.

En ja, de plant groeit nog wel eventjes door. Sowieso begint de plant niet spontaan te bloeien wanneer je het lichtschema veranderd. Pas vanaf dan worden bepaalde bloeihormonen aangemaakt en na een week, of 2 beginnen de eerst bloeiverschijnselen te zien. Echt pas vanaf dan zou je kunnen zeggen dat de bloei is begonnen.

Buiten in pot (met dus een natuurlijk lichtschema en maximale groeitijd) wordt een plant al gauw 1,5 meter. In de volle grond 3m+. In een kleinere pot met maar een kleine periode van groei kun je ze kleiner houden, maar er is altijd een minimum. Als ik me niet vergis is dat toch wel zo'n 30cm. Zaak voor jou dus om haar zo klein mogelijk te houden.
d
dailysmoker18Lid
01-01-2024, 00:00
#20
ja ze is overgepot heb nu nauwelijk (geen) ruimte meer... ;p

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."