Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshoe kan ik het beste met hem omgaan?

hoe kan ik het beste met hem omgaan?

19 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben waarschijnlijk way out of line om hier te posten, maar hebben jij of je vriend wel eens van ibogaine gehoord ?
l
lenaLid
01-01-2024, 00:00
#2
eens een dief altijd een dief?
l
lenaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraagje.
Ik heb nu zo'n 2 jaar een relatie met toby (zo zal ik hem maar noemen..)
toen ik toby leerde kennen had ik vrij snel id gaten dat er iets niet klopte.
kwam er vrij snel achter dat hij vaak coke deed basen en bruin rookte (folie).
hij vroeg me bij hem weg te gaan omdat hij al zo vaak had geprobeerd eraf te komen en dit niet was gelukt.
we hebben veel gepraat en omdat ik de indruk had dat hij er wel vanaf wilde ben ik gebleven.
omdat hij voor iets werd opgepakt koos hij ervoor om cold turkey af te kicken.
hij is clean naar buiten gekomen en op een enkel terugvalletje na zo'n 8 maanden clean gebleven.
we woonden samen en hadden het echt goed.
omdat mijn vriend vanuit zijn verleden nogal wat met zich meedraagt en op n gegeven moment zijn werk niet naar zijn zin was is hij omstreeks nov teruggevallen en vanaf toen ging het hard.
een paar weken was het veel basen en daarna kwam ook het bruin er weer bij.
heb een klotetijd met hem gehad en was helaas genoodzaakt om ergens anders te gaan wonen.
we leefden zo verschillend en zaten absoluut niet meer op hetzelfde level.
hij is hulp gaan zoeken maar heeft die wel een paar keer afgewezen..onder het mom van moet nog vanalles regelen..blabla smoesjes.
2 weken geleden is hij echter weer gegaan en zit nu in een behandeling.
hij krijgt methadon en als t goed is krijgt hij vanaf volgende week een snelle detox en aansluitend nog een therapie.
hij beseft goed dat hij aan zichzelf moet werken en bepaalde dingen uit het verleden moet verwerken.
we zijn wel contact blijven houden toen ik het huis ben uitgegaan.
ik hou ondanks alles verschrikkelijk veel van hem maar heb er moeite mee hoe hij me (onder invloed) behandelt heeft.
overigens zit het met zijn liefde voor mij (zover ik kan beoordelen) ook goed.
praten lukt momenteel niet echt omdat we elkaar op een of andere manier niet helemaal begrijpen.
om n lang verhaal kort te maken.. :wink: ... hoe kan ik hem het beste benaderen??
verwijten maken heeft geen zin en volgens mij heeft hij heel goed door wat hij iedereen heeft aangedaan.
maar is het nu het beste om hem links te laten liggen tot hij echt helemaal clean is of kan ik er op een bepaalde manier toch zijn voor hem?
ik hoor veel verschillende meningen..bv dat een verslaafde eerst de bodem moet zien voordat hij eruit kan komen?? ik weet het gewoon ff niet meer.
ik denk wel dat hij er nog lang niet is en als hij over n weekje voor n dag naar huis mag hou ik mn hart vast.
kan ik het wel maken om te zeggen dat als hij nog 1x zo terugvalt ik echt met de relatie stop?
want ik hoor ook dat terugvallen erbij horen...dus vraag ik dan al niet het onmogelijke?
kijk als hij 1x in t half jaar eens een keertje gebruikt dan zou ik daar nog mee kunnen leven maar ik wil NOOIT meer in deze hel terecht komen.
overigens moet ik dat nooit tegen hem persoonlijk zeggen want gegarandeert dat ie dat later nog een keer tegen me gebruikt: ' je had er toch geen problemen mee als ik nog eens zou gebruiken?? :smilingimp:
omdat ik las dat hier nogal wat 'ervaringsdeskundigen"zitten hoop ik dat iemand me kan vertellen wat het beste werkt.
alvast bedankt.... :wave:
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#4
lena zei:
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraagje.
Ik heb nu zo'n 2 jaar een relatie met toby (zo zal ik hem maar noemen..)
toen ik toby leerde kennen had ik vrij snel id gaten dat er iets niet klopte.
kwam er vrij snel achter dat hij vaak coke deed basen en bruin rookte (folie).
Klik om te vergroten...

hier stopte ik met lezen, kies voor jezelf en neem een echte man
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#5
Is vaak wel het geval. Iemand die al een paar terugvalt zal niet snel opeens helemaal clean blijven. Maar das wat ik denk, er zijn ook andere gevallen..

Snap goed waarom je bij hem zou willen blijven maar niemand maar dan ook echt niemand kan jou verzekeren/beloven dat je niet weer in die 'hel' terecht komt. Ook zal je misschien vaak met wantrouwen zitten of hij weer gebruikt ofzo. Het is een moeilijke beslissing maar je hebt het geprobeerd. Ik zou iemand zoeken die jou belangerijker vind dan drugs :wink:

Maar net zoals het 1e stukje, das wat IK zou doen.
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#6
lena zei:
kan ik het wel maken om te zeggen dat als hij nog 1x zo terugvalt ik echt met de relatie stop?
Klik om te vergroten...

Dat had je nu al kunnen doen en dat kan je altijd doen. Jij leeft en bent dus voor je eigen leven verantwoordelijk. Al heb je niet altijd alles in de hand, jij bepaalt wat je kan bepalen.


lena zei:
kijk als hij 1x in t half jaar eens een keertje gebruikt dan zou ik daar nog mee kunnen leven maar ik wil NOOIT meer in deze hel terecht komen.
Klik om te vergroten...

De kans is dus aardig groot dat je die hel wel weer mee gaat maken, denk ik. Voor een junk is '1 keertje gebruiken' een terugval. Die hel voor jou dus. Ben je trouwens verplicht naar hem om daar uitspraken over te doen dan? Als jij dit, dan ik dat? Dreigen en kwaad worden heeft een averechts effect op probleemgebruikers.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#7
De beste manier om met hem om te gaan,
is om niet met hem om te gaan.
I
InhaleLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik denk dat je naar hem had moeten luisteren en weg had moeten gaan.

(ik heb zelf geen ervaring met de drugs die hem gebruikt of verslaving)
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eerlijk zijn naar jezelf toe.

Als ik je verhaal lees, weet je eigenlijk heel goed wat je wilt. Je houdt van hem, maar je hebt al ervaren dat je dat niet kan als zijn verslaving(en) op nummer één staan. Want dan wordt jouw leven een hel en dat wil je - terecht - niet.

Voor een verslaafde staan drugs altijd op de eerste plaats. Hoe groot de liefde van je vriend ook voor jou is, als hij verslaafd is raakt zijn liefde voor jou ondergesneeuwd.

Ik denk dat je dat het beste tegen hem kunt zeggen. Dat je hem niet kunt verdragen als hij verslaafd is, omdat hij dan niet alleen zijn eigen leven, maar ook jouw leven kapot maakt. En ook jij hebt recht op een leuk leven, waarin je gerespecteerd wordt, zeker door je partner.

Je vriend kan zeggen dat hij voor jou gaat, maar de praktijk heeft voor jou al uitgewezen dat hij telkens weer terugvalt. Als dat niet stopt zal dat je uiteindelijk ook slopen, want je energie en je liefde voor iemand zijn nou eenmaal niet oneindig en onbeperkt. Ook liefde kan breken.

Ik ken je vriend natuurlijk niet, dus ik kan je ook niet zeggen wat je nu wel of niet zou moeten doen. Of je de relatie moet verbreken of niet, want dat is helemaal jouw keuze. Belangrijk is denk ik wel dat je jezelf de vraag stelt of je er nog vertrouwen in hebt als je heel diep in je hart kijkt. Op die vraag heb alleen jij het antwoord.

Als je voor hem wilt gaan, dan zou ik hem door dik en dun steunen om zijn verslavingen de baas te worden. Een verslaafde heeft ook behoefte aan begrip en steun, misschien nog wel meer dan iemand bij wie alles allemaal op rolletjes loopt. Afkicken is een zwaar proces waarbij je bereid moet zijn je hele levensstijl om te gooien. Ga er maar aan staan. Ik zou daarbij dan wel hele duidelijke grenzen stellen. Bijvoorbeeld: het niet pikken als hij ooit nog eens gebruikt. Dat is gewoon te link.

Bij twijfel zou ik hem loslaten, hem dat ook uitleggen en je definitief van hem afwenden. Niet om hem te kwetsen, maar om jezelf te beschermen. Zolang je nog met draadjes aan hem verbonden bent zal het namelijk moeilijk zijn om ooit weer van een ander te kunnen houden. En dan doe je jezelf behoorlijk tekort denk ik.

Sterkte! :wave:
l
lenaLid
01-01-2024, 00:00
#10
thanx voor de reacties.
ik hoef er niet meer over na te denken of en hoe ik nog met hem om wil gaan.
hij heeft er zelf een punt achter gezet en diep in mijn hart weet ik dat dit het beste is, moet alleen nu even op mn tanden bijten.. :cry:
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Prijs jezelf gelukkig, je bent zeer waarschijnlijk beter af. Dit had, voor zover ik kan opmaken uit je posts, weinig toekomst.
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maar toch blijft het natuurlijk pijn doen als een relatie wordt verbroken. Zeker als je houd van diegene. Het zal even flink doorbijten worden maar je bent idd wel echt beter af zo. Altijd met wantrouwen zitten bij een persoon die wsl toch niet snel altijd zou stoppen. Dat is ook niks. Ik wens je veel sterkte en dat het allemaal maar goed mag komen :wink:
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Er zit tenminste nog verstand in Toby.

Jullie hadden het 8 maanden fijn gehad. Er zit toekomst in.

Mensen in Nederland hebben het te goed. We worden solitair, harder, egoïstischer, neutraler, minder sociaal, en dat laat zich al zien in de reacties hier. Ik ken Toby niet, maar uit jouw verhaal kan ik uitmaken dat er verstand in zit.

Mochten jullie echt veel van elkaar houden, zou ik hem steunen, helpen, en zorgen dat jullie samen een gelukkiger leven gaan leiden. Geven en nemen is het. In NL zit daar veel te weinig balans in, in veel relaties.

Hij heeft het, wat ik uitmaak uit jouw verhalen, WAARSCHIJNLIJK uitgemaakt vanwege een schuldgevoel. Ik zou me iig wel schuldig voelen, wanneer ik mijn liefde de ellende in trek, maar aan de andere kant is het pas echt liefde als je zijn hand vast pakt, zodra hij het ravijn in glijdt.
l
lenaLid
01-01-2024, 00:00
#14
mooi gesproken mindgamer, ik heb helaas al eerder zijn hand vastgehouden toen hij het ravijn in dreigde te storten. dat was in het begin van onze relatie.
ik denk dat hij het nu toch helemaal zelf moet doen en dat roept hij zelf ook t hardste.
wat ook wel meespeelt is dat hij er de laatste tijd gewoon niet was voor mij.
alles draaide en draait altijd om hem en ik ben er zelf ook nog.
hij zit nu in het kentron en gebruikt methadon.
wat ik erg moeilijk te begrijpen vind is dat hij overdag gewoon weg mag tot savonds half 10.
heb sterk t vermoeden dat hij gebruikt maar helemaal zeker weet ik het ook niet meer.
hij vertelde wel dat als hij een uc krijgt en die is positief dan moet hij eruit, echter wanneer hij vantevoren aangeeft gebruikt te hebben dan kunnen ze erover praten :confused:
volgende week gaat hij in detox en van de methadon over op de naltrexon (heeft hij al eerder gehad en is daar ook 8 maanden clean door geweest)
momenteel kunnen we nog geen dag normaal doen tegen elkaar, we begrijpen elkaar totaal niet :smilingimp:
ik wacht maar af en hoop dat hij volgende week zijn gevoelens gaat terugkrijgen want die heeft hij tot nu toe nog niet gehad. (waarschijnlijk door de methadon?)
soms betekent houden van ook loslaten en ik "probeer" dat nu ook te doen...of dat lukt is een tweede...
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#15
als je hem loslaat dan hou je meer van jezelf dan van hem...wat niet per definitie slecht is ofzo. maar als je van hem en jullie als geheel houdt en je wilt het beste voor hem en voor jullie dan klamp je je aan hem vast en dan laat je hem niet meer gaan. dan doe je er alles aan om ervoor te zorgen dat jullie er samen uit komen, dat jullie deze verslaving samen overwinnen en dat jullie er als duo, maar ook als individu, wijzer en sterker van worden. dat doe je niet door hem te laten gaan want dan ben jij de enige die er, op den duur, beter van wordt. en liefde draait er nou juist om dat je mekaar op kan en wil hevelen, mekaar kan en wil complementeren en mekaar naar het hoogste punt kan en wil liften. jij hebt die mogelijkheid nu...het is niet makkelijk en het zal veel tijd en energie kosten, maar dan heb je wel iemand de hoogte ingetrapt...in voor en tegenspoed weet je wel. zo simpel is het.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sarori zei:
Voor een verslaafde staan drugs altijd op de eerste plaats. Hoe groot de liefde van je vriend ook voor jou is, als hij verslaafd is raakt zijn liefde voor jou ondergesneeuwd.
Klik om te vergroten...

Mooi gesproken,ondergesneeuwd :tearsofjoy: .
Achja,verwacht niet anders op een drugsforum :grin:
l
lenaLid
01-01-2024, 00:00
#17
nicolai: mooi verwoord!
denk alleen dat het niet in ALLE gevallen opgaat.
mijn liefde voor hem IS heel groot en ik dacht ook altijd in voor en tegenspoed want daar word n relatie uiteindelijk alleen maar sterker van...
maar dit is wat ik meegemaakt heb met hem:
bij het vele gebruiken kwamen ontelbaar veel leugens van zijn kant.
hij heeft gezamelijke spulletjes verkocht,
de spaarpot van zijn dochter gepakt,
bij zijn vader stiekum geld meegenomen,
nam nachten de telefoon niet op (ook niet toen IK hem heel hard nodig had en dit per sms had kenbaar gemaakt)
als hij dan eindelijk sóchtends of smiddags thuiskwam moest ik vooral niet aan zijn hoofd zeuren want dat kon hij niet "handelen".
ik moest dan ook maar in de slaapkamer gaan zitten want hij wilde op zijn gemak porno kijken op de pc (porno en basen gaan,geloof ik, ook vaak samen)
als ik uit mn werk kwam was hij meestal alweer gevlogen om vervolgens het gehele bovenstaande ritueel weer uit te voeren
eeuwen op het toilet doorbrengen omdat hij niet kon plassen of omdat hij kotsend boven de pot hing.
veel verkeersboetes want hij keek nergens naar.
overal brandgaten door het bruin roken, hij viel dan vaak "weg" met zn peuk in zn hand...het dekbed heeft het daardoor ook niet overleefd (hij wonderbaarlijk toen wel)
en dan nog de ontelbare keren dat hij beterschap beloofde en dat het NU ECHT de allerlaatste keer was geweest....
en ik weet wel dat het allemaal komt door de drugs en dat hij zo helemaal niet is maar op n gegeven moment heb je n grens bereikt, en geloof me, die heeft hij HEEL vaak overschreden!
ik denk en hoop dat echte liefde alles overwint maar dat zal de toekomst uitwijzen.
we hebben elkaar vh weekend nog gezien en het was eindelijk weer een beetje zoals eerst, ondanks dat hij aan de methadon zit.
hij gaat morgen in de detox en ik ben heel benieuwd hoe het daarna zal gaan.
ik heb hem dus (nog) niet los gelaten alleen gaan we het nu heel rustig aandoen en zullen we (ongeacht hoe het gaat lopen) voorlopig niet gaan samenwonen.
hij mag zich nu eerst eens bewijzen, ik heb er genoeg energie ingestoken.
we zullen zien....
l
lenaLid
01-01-2024, 00:00
#18
RSW: ik heb er zelf weleens iets over gelezen maar me er eerlijk gezegd niet verder in verdiept.
t enige wat ik er toen uit begreep is dat je door een soort "trip"" gaat om daarna helder inzicht te krijgen??? of zit ik nu helemaal fout :confused:
mijn vriend kent het (zover ik weet) helemaal niet.
heb jij er ervaring mee?
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
RSW zei:
Ik ben waarschijnlijk way out of line om hier te posten, maar hebben jij of je vriend wel eens van ibogaine gehoord ?
Klik om te vergroten...

@lena, misschien kun je je ex overhalen eens wat meer te weten te komen over deze wortel. Het heeft zware heroïne gebruikers van het ene op het andere moment laten stoppen. Jammer dat dit niet vaker wordt gebruikt en dat natuurlijke stoffen zo in het verdom hoekje zitten. (Tja de staat verdiend miljoenen met de productie van methadon, waarom een veilig en natuurlijk middel gebruiken als je mensen lekker verslaafd houdt en centjes verdiend?)

Ik zou er met hem over Ibogaine praten. Als hij echt van zijn verslaving af wil is dat een kans!
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#20
Smijt de dag na zijn therapie 50gr op de tafel en laat hem zich maar bezighouden

Nee serieus, ondanks het feit dat ik er niets over weet zal ibogaïne hoogstwaarschijnlijk een veel effectiever middel zijn maar vergeet wiet toch maar niet, ken veel mensen die enkel dankzij wiet van veel zwaardere shit afblijven (meestal wel slechts voor beperkte duur)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."