Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGoede en slechte drugs: de balans maken

Goede en slechte drugs: de balans maken

37 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
H
HetEindeVanAllesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit is de eerste keer dat ik een bericht schrijf, dus hallo iedereen :)

Ik heb al wat geëxperimenteerd met nicotine, alcohol, weed, ether (was in een domme periode), nootmuskaat en cocaïne. Maar ik was nog te jong toen, begrijp ik nu, achja, beter laat dan nooit é :grin: Heb in de tussentijd Uitjebol gelezen, vele sites en boeken gelezen en natuurlijk veel van dit forum gelezen

Welnu, ik vraag mezelf al een tijdje iets af...

Zijn er hier mensen bij die ZONDER HET HOOFD TE VERLIEZEN en ZONDER VERSLAAFD TE ZIJN NU Speed, Cocaïne of heroïne gebruik(t)en. En zoja, hoeveel? Is er eigenlijk een reden om met deze drugs te experimenteren, buiten jezelf kapot willen maken?

En kan er iemand zeggen welke drugs ik ZEKER moet mijden, en welke zeker de moeite zijn? Zowel etheogene als andere middelen :wink:

:wave:
I
InhaleLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Zulke dingen moet je nou net zelf besluiten.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

erm tja heb wel aardig wat gebruikt maar ben nog nooit verslaafd geweest.

moet alleen zeggen dat ik moeite met coke heb, maar een verslaving is het zeker niet.
u
underworldLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

het is wat je er zelf van maakt.
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Erg interessant om te lezen:

viewtopic.php?f=21&t=21775

En ik denk dat het verder volledig aan controle over jezelf ligt, hoe verslavingsgevoelig je bent en wat je met het gebruik wil bereiken. Eén drug die ik sowieso nooit zou gebruiken als ik jou was, is Datura. Dat lijkt me helemaal niks, en waarom zul je of zelf wel weten of zelf wel achter komen :P
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

speed gebruik ik met mate. (2-3 gram per jaar)
Coke heb ik 1 keer gedaan en daar laat ik het bij.

Ligt helemaal aan jezelf, de een raakt verslaafd aan drop, de ander kan recreatief met heroine omgaan. Bij heroine zijn er natuurlijk een stuk minder mensen die er goed mee om kunnen gaan dan met drop. Je moet het voor jezelf bepalen.

-Heb respect voor de drugs, denk niet dat jij sterker bent en niet verslaafd kan worden.
-Stel duidelijke grenzen voor jezelf en wees daarin niet flexibel, want als je 1 keer over die grenzen heen gaat zijn ze meestal helemaal verloren. Als je jezelf enige maanden aan je grenzen gehouden hebt en in nuchtere staat goed overdacht hebt dat je je grenzen kan verleggen kun je dat doen, maar niet impulsief/onder invloed.
-Gebruik nooit drugs om je goed te voelen als je je kut voelt.

Pure uppers als speed en coke zijn vooral gevaarlijk als je ze gaat gebruiken voor werk/school/afvallen en dat soort ongein omdat je ze dan snel 5 dagen per week kan gaan gebruiken. (en waarschijnlijk 7 ook). Voor pep is de belangrijkste imo grens dus ook: alleen op feestjes, en zeker niet op die rotte maandag na het feestje.
Psychedelica zijn niet verslavend, het risico dat je wel loopt is dat je erdoor meer in de war raakt dan je zelf in de gaten hebt, ze iets teveel gaat verheerlijken en veel te vaak gebruiken. LSD / Paddos kun je het beste bij enkele keren per jaar houden.
Downers/Opiaten heb ik geen ervaring mee.
MDMA is niet echt een drug waar ik veel mensen aan naar de tering zie gaan, echter wel veel mensen die er geen plezier meer aan beleven door te veel gebruikt te hebben. Houd dit dus bij enkele keren per jaar om het leuk te houden en ga niet de dosis verhogen als de normale dosis(100-150mg) niet meer werkt.
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Ik zou alle drugs mijden,

wat je niet kent daar kan je ook niet verslaafd aan raken.

Wiet is voor een keer of twee niet verslavend.
Hallucinogenen zijn niet verslavend, de meeste werken maar ééns per maand.

De dingen die je in de koffieshop en smartshop kan krijgen zijn leuk om mee te beginnen, let op met truffels, die zijn potent.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Wacky zei:
Psychedelica zijn niet verslavend
Klik om te vergroten...

Spreek voor jezelf, lsd het enige waar ik niet vanaf kan blijven :openmouth:

Zijn er hier mensen bij die ZONDER HET HOOFD TE VERLIEZEN en ZONDER VERSLAAFD TE ZIJN NU Speed, Cocaïne of heroïne gebruik(t)en. En zoja, hoeveel? Is er eigenlijk een reden om met deze drugs te experimenteren, buiten jezelf kapot willen maken?
Klik om te vergroten...

Van die drugs heb ik alleen speed gebruikt, vond het nogal weinig aan, dus verslaafd eraan raken kan ik me niet echt voorstellen, ik hoef het verder ook niet.

Verder alleen verslaafd geweest aan oxazepam (een kalmerende benzodiazepine, ook wel bekend onder de merknaam seresta). Dit was vooral lichamelijk; Ik kreeg het spul van de dokter, er was geen sprake van recreatief gebruik.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Ik ben alleen verslaafd (kutwoord, ik gebruik liever 'gewend') geweest aan dagelijks roken en blowen, maar om nou te zeggen dat jij dat moet mijden (sigaretten wel natuurlijk) gaat een beetje ver. Als je sterk genoeg in je schoenen staat kun je er best mee stoppen als je dat wilt. Probeer eens wat uit, ben je daarna bang dat je het te lekker vindt? Niet meer doen.

En alle drugs hebben natuurlijk als reden dat het fijn is om ze te gebruiken. Als je er te veel van neemt en er aan kapot gaat is dat jouw eigen schuld :þ
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Mijd heroïne, cocaïne en speed omdat ik denk dat eens je de feel hiervan hebt, het moeilijk is deze slechts een paar keer per jaar te gebruiken.
Beperk psychedelica tot 2x/jaar en zorg voor een goeie setting.
Voor de rest: Gebruik zo weinig mogelijk alcohol & nicotine en rook minstens 1 joint per dag :)

Ik heb in een periode meerdere keren coke gekocht en het is mogelijk om er af te blijven maar het is o zo moeilijk, gelukkig heeft de bedenkelijke kwaliteit van "straatcoke" en het effect op mijn hart ervoor gezorgd dat ik nu geen coke meer wil gebruiken en daar ben ik blij om! Spijtig genoeg zijn vrienden die in diezelfde periode ook coke/speed begonnen te gebruiken daar nu nog altijd mee bezig, toch minstens 2x/week
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

gebruik nooit drugs en dus ook alcohol als je ongelukkig bent ......

das de belangrijkste les in het voorkomen van het worden van een junk

:hearteyes:
L
LostLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

blijf van de coke en de hero af :grin:
H
HetEindeVanAllesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Bedankt voor de tips, ik denk dat ik het als volgt ga doen:

een keer speed en een keer coke proberen (terwijl ik voor de rest volledig nuchter ben - deze keer), kijken of het lekker is en hoe de kater aanvoelt en dan... Nooit meer doen of strikte regels voor mezelf stellen wanneer en hoe.

Heroïne zou ik één keer gedaan willen hebben (chinezend, zoals die ene in het tripreport), maar het is ZO'N grote valkuil... Laten we zeggen NU zeker niet.

En ja etheogene middelen daar wil ik zeker mee experimenteren (voorlopig strikt de regels van Uitjebol volgend)

En stoppen met roken, het is zo'n kutdrug! Maarja, na de examens dan wel :)

thanks al, post gerust nog meer
H
HetEindeVanAllesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Voor de rest: Gebruik zo weinig mogelijk alcohol & nicotine en rook minstens 1 joint per dag :)

Rook minstens 1 joint PER DAG? Puur of met tabak erin dan? Ik ga enkel vrijdagavond en zaterdag blowen, lijkt me het veiligste en het leukst ook :stoned: en als ik gestopt ben met tabak enkel puur! :hearteyes: puur is egt wauw
H
HetEindeVanAllesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

ExceptionalInsight zei:
Ik ben alleen verslaafd (kutwoord, ik gebruik liever 'gewend') geweest aan dagelijks roken en blowen, maar om nou te zeggen dat jij dat moet mijden (sigaretten wel natuurlijk) gaat een beetje ver. Als je sterk genoeg in je schoenen staat kun je er best mee stoppen als je dat wilt. Probeer eens wat uit, ben je daarna bang dat je het te lekker vindt? Niet meer doen.

En alle drugs hebben natuurlijk als reden dat het fijn is om ze te gebruiken. Als je er te veel van neemt en er aan kapot gaat is dat jouw eigen schuld :þ
Klik om te vergroten...

ja, dagelijks blowen ben ik ook al gewoon.. Daarom ben ik het ook zo beu geworden. Stoned gaan slapen, met een buzz wakker worden. Zalig in het begin, maar na een tijd voelde ik mezelf kut en werd stoned zijn iets als roken... Een gewoonte, en niets spectaculairs meer.

En roken, ja... Als ik er niet bij nadenk smaken ze nergens naar en als ik erover nadenk te stoppen zijn ze gewoon zalig. Maar ik ben er bijna klaar voor :)
V
VigilanteLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

HetEindeVanAlles zei:
Heroïne zou ik één keer gedaan willen hebben (chinezend, zoals die ene in het tripreport), maar het is ZO'N grote valkuil... Laten we zeggen NU zeker niet.
Klik om te vergroten...

Ik heb 1x een halve gram gerookt in 2 dagen. Kwam omdat een gozer die ik kende (sosdealer/bekende) dat over had. Hij had eerst wat hero ingekocht, maar besloot later om toch geen hero dealer te worden.
Half grammetje kon ik kopen, maar daarna zou hij nooit meer hero hebben zei hij en ik hoefde er ook niet om te vragen.

Verder ken ik ook niemand die er aan kan komen denk ik maar ik heb er ook nog nooit bij iemand naar gevraagd. Vond het fijn om te weten dat ik het maar '1x' kon doen en daarna basta.

Als je iets soortgelijks kan regelen valt het met de valkuil wel mee :)
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

HetEindeVanAlles zei:
Zijn er hier mensen bij die ZONDER HET HOOFD TE VERLIEZEN en ZONDER VERSLAAFD TE ZIJN NU Speed, Cocaïne of heroïne gebruik(t)en. En zoja, hoeveel? Is er eigenlijk een reden om met deze drugs te experimenteren, buiten jezelf kapot willen maken?
Klik om te vergroten...

Zou eerst eens voor me zelf duidelijk proberen te krijgen waarom je drugs wilt gaan gebruiken. Uit nieuwsgierigheid, om te ontspannen, gewoon voor de fun, uit verveling, of omdat je aan iets negatiefs in je leven wil proberen te ontsnappen?

Als verveling of vluchtgedrag het motief vormt, begin er dan niet aan. In dat geval weet je in ieder geval bij de hierboven door jou genoemde middelen dat ze met je op de loop zullen gaan.

Mocht je erin slagen eerlijk tegen jezelf te zijn en vandaaruit te kunnen concluderen dat je lekker in je vel zit, er een mooi perspectief in je leven aanwezig is en je voldoende liefde, warmte en erkenning van je omgeving ontvangt, dan zou je kunnen overwegen om af en toe iets te nemen.
Toch zou ik dan nog gereserveerd er tegenover staan omdat bovengenoemde drugs een mindtransforming karakter hebben: ze ontregelen de beloningssystemen in je hersenen: de grote hoeveeelheden dopamine en serotonine die tijdens de roes vrijkomen brengen een hevig geluksgevoel teweeg. Je brein koppelt deze sublieme ervaring feiloos aan de dope die je gebruikt hebt en zal - als het basisgeluksgvoel waar je aan gewend bent als onvoldoende ervaren wordt- alles op alles gaan zetten om een herhaling van de hevige kick te ondergaan...
1x per maand iets nemen kan al teveel zijn want je body denkt in een staat van kortsluiting 'cool, als ik het opnieuw doe, dan krijg ik weer die hemelse beloning'... en gaat dan interne patronen ontwikkelen die van drugsconsumptie een gewoonte gaan maken. Soms wordt het erg lastig om die gewoonte te lozen. Mede door veranderingen die door het gebruik op kunnen treden in de prefrontale cortex.

Een goede reden om met genoemde drugs te gaan experimenteren is er eigenlijk niet. Er huist een blinde wil in de mens die hem in zijn eigen obsessies kan laten verdrinken. Ook al stort ik me tegenwoordig maar 2x per maand in de poel van illusionair genot, ik doe dag en nacht niets anders dan zwemmen richting een verloren kust.

Ik zou lekker stoppen met roken & blowen en een Japanse krijgskunst gaan beoefenen. Aikido of zoiets waarbij ze tevens meditieoefeningen doen. En een verrekijker + een CD met vogelgeluiden kopen en dan het bos in trekken. Heerlijk op het mos onder een boom gaan liggen luisteren naar de lijsters en het ruisen van de bladeren...


Heb het idee dat jij niet de personificatie van je nickname wil worden :wink:
H
HetEindeVanAllesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

Ik zou lekker stoppen met roken & blowen en een Japanse krijgskunst gaan beoefenen. Aikido of zoiets waarbij ze tevens meditieoefeningen doen. En een verrekijker + een CD met vogelgeluiden kopen en dan het bos in trekken. Heerlijk op het mos onder een boom gaan liggen luisteren naar de lijsters en het ruisen van de bladeren...


Heb het idee dat jij niet de personificatie van je nickname wil worden :wink:[/quote]


Prachtig geschreven eigenlijk. en ja, ik begin ook meer en meer in te zien dat er een groot monster in mij schuilt dat gevoed wilt worden. Met...
Ik zal alleen zelf sterk genoeg moeten zijn om te vechten tegen dat monster... Hem de juiste voedingswaren toedienen en met mate :wink:

Ik ben geen verslaafde maar obsessies kunnen hardnekkig zijn... zeker als artiest :)

bedankt
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

HetEindeVanAlles zei:
En roken, ja... Als ik er niet bij nadenk smaken ze nergens naar en als ik erover nadenk te stoppen zijn ze gewoon zalig. Maar ik ben er bijna klaar voor :)
Klik om te vergroten...

Zware junk dus ...

:wave:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Drugs die goed zijn, drugs die slecht zijn

lysergine25 zei:
HetEindeVanAlles zei:
En roken, ja... Als ik er niet bij nadenk smaken ze nergens naar en als ik erover nadenk te stoppen zijn ze gewoon zalig. Maar ik ben er bijna klaar voor :)
Klik om te vergroten...

Zware junk dus ...

:wave:
Klik om te vergroten...
Inderdaad, stoppen met roken ben je nooit bijna klaar voor. Zo werkt dat niet want dat blijf je uitstellen, als je wilt stoppen, koop je vanaf nu geen sigaretten meer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."