Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumstypexverdunner

typexverdunner

50 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
DruppeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
sjah..
volgehouden.... wat kon ik anders doen he :( !!!
beetje rondgedoold ook op de parkeerplaats he, en int gras en op bankje... pfff waaaaazig dwaaaazig!! :rolleyes:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Maar dit gaat over typexverdunner...
D
DruppeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
ja moet gaan over tipexverdunner!
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Toch maar ff op gegoogled.
Ghehe, het heeft iets opwekkends. Lijkt me lastig snuiven, een rol pepermunt
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#5
Aan iedereen die dit zou willen proberen na het lezen van deze post,

doe geen moeite!

Enkele jaren terug (ik heb het nu over +5jaar) bevatte alcohol-stiften, verschillende soorten lijmen en 'erasers' -zoals tip-ex- solventen i.p.v. methanol of iets dergelijks.

Het ging dan over tolueen, benzeen, hexaan.
Wegens een laag verdampings-punt waren deze stoffen natuurlijk ideaal om een andere stof te dragen, en bij uitdroging de andere stof achter te laten.
Het inhaleren van deze solventen (door deze bijv. in een gesloten kleine ruimte te brengen) heeft een roes die te vergelijken is met ether (wat dus ook een solvent is).

Vandaag de dag bevat geen enkele stift, tip-ex potje, ... nog deze specifieke solventen.
Toch niet in België of Nederland in ieder geval. Zou je een tube lijm vanuit derde-wereld landen meebrengen, is hier wel nog een grote kans in. In deze landen is het namelijk niet verboden om deze solventen te gebruiken bij het productieproces.

Ikzelf heb nooit de vluchtige walmen van stiften/erasers gesnoven; beschuldig me dus niet op voorhand van een kenner te zijn; er zijn zoveel andere mooie dingen om te 'gebruiken'! :)
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#6
endor zei:
Nog nooit van gehoord , en spreekt me ook niet echt aan.
Klik om te vergroten...

je hebt die periode van 'snuifbare' solventen (i.v.m. stiften/lijm/...) niet meer meegemaakt endor...
Het zou maar erg zijn moest je zo vroeg in je leven met deze solventen in contact gekomen zijn.

(Kzag je leeftijd in het 'hoe oud zijn jullie?-topic) :wink:
e
endorLid
01-01-2024, 00:00
#7
Scopolamine zei:
endor zei:
Nog nooit van gehoord , en spreekt me ook niet echt aan.
Klik om te vergroten...

je hebt die periode van 'snuifbare' solventen (i.v.m. stiften/lijm/...) niet meer meegemaakt endor...
Het zou maar erg zijn moest je zo vroeg in je leven met deze solventen in contact gekomen zijn.

(Kzag je leeftijd in het 'hoe oud zijn jullie?-topic) :wink:
Klik om te vergroten...

Ik ben allesinds blij dat ik 't nooit heb gedaan.
En ik ben het ook niet van plan.

EDIT : ik heb wel in het 6de leerjaar ooit eens poppers gesnoven , maar daar bleef het dan ook bij.
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik denk dat het effect van poppers wel vergelijkbaar is.
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fidge zei:
Ik denk dat het effect van poppers wel vergelijkbaar is.
Klik om te vergroten...

Helemaal niet zelfs.
Het snuiven van de solventen uit stiften/lijmen/... zorgt voor een zuurstof-tekort (anoxie) waardoor de gebruiker zich slap en loom zal voelen.

Poppers werkt op een ander principe.
Goede poppers bevatten amyl-nitraat, wat via de longen in het bloed opgenomen kan worden.
Deze amyl-nitraat zet dan vervolgens alle vaten van het lichamelijk-stelsel open, wat op zijn plaats weer zorgt voor ontspanning van alle gladde spieren.
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#10
'Poppers' (wat de commerciële naam is voor amyl-nitraat flesjes) werden vroeger namelijk gebruikt als astma-middel. Bij astma vernauwen de longblaasjes waardoor de patiënt moeilijker kan ademen en een benauwd gevoel krijgt. Door het inhaleren van amyl-nitraat (toen nog ampulle) zetten de longen weer open, en dan de patiënt weer beter adem halen.

Moest iemand een solvent onder een astma-patiënt duwen zou deze nog meer ademnood /astma-aanval krijgen.

Natuurlijk is dit een stom voorbeeld, maar gewoon maar om even aan te tonen dat het wel degelijk een verschil bevat.
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb nooit echt bewust oplosmiddelen gesnoven maar volgens mij leek het wel op elkaar, kwa effect. Idd een loom dizzy, duizelig gevoel. Maar ga het niet herhalen om het verder uit te zoeken, alhoewel....ghehe
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#12
*Scopolamine haalt speciaal zijn amyl-nitraat uit 'de doos*

Ik wordt -persoonlijk- niet sloom ofzo van poppers... Gewoon warm- en opgelucht gevoel, net alsof je je hart voelt kloppen in je hoofd. Is zo snel weer over, alsdat het opkomt.

Ik heb meerdere vluchtige solventen staan voor chemische processen,
maar deze ga ik niet uitproberen en beschrijven! daar blijf ik van af.. lol
e
endorLid
01-01-2024, 00:00
#13
Die aceton in de drukkerij ruikt ook verdomd goed. :openmouth:
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#14
endor zei:
Die aceton in de drukkerij ruikt ook verdomd goed. :openmouth:
Klik om te vergroten...


Nagellak!!! Ik vind het trouwens ook een geweldig gezicht als een vrouw haar nagels lakt, dus dubbelop :)
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#15
Daar heb je ook gelijk in; sommige solventen bevatten benzeen-ringen in hun structuur, wat zeer carcinogeen (kankerverwekkend voor lichaams-cellen) is.

'Eens ruiken aan een fles', om zeker te weten wat iets bevat, kan in principe geen kwaad, maar een zak vullen met een solvent, en inhaleren gaat te ver. :)
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Scopolamine zei:
Daar heb je ook gelijk in; sommige solventen bevatten benzeen-ringen in hun structuur, wat zeer carcinogeen (kankerverwekkend voor lichaams-cellen) is.
Klik om te vergroten...

Huh? Dan zou pep ook kankerverwekkend moeten zijn. Net als een hoop onschuldige smaak/geurstoffen trouwens. Vanilline of benzaldehyde bijvoorbeeld. Zijn die kankerverwekkend? :confused:

Aceton vind ik ook niet echt prettig ruiken :P Dat zit (verdund) in nagellakverwijderaar als het goed is, niet in de nagellak zelf. Maar aceton is ook geen goed voorbeeld want dat is geen aromatische verbinding.

Edit: Nevermind, zie nu dat enkel verbindingen bestaande uit meerdere benzeenringen zonder functionele groepen kankerverwekkend zijn. Amines vallen daar dus niet onder :P
F
Fishhead0707Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Geen ervaringen met dit soort dingen. Ik hou het toch liever bij de drugs en de doeleinden waarvan ze gemaakt zijn.. :grin:

Maar zeg nooit nooit. Nou zeg bijna nooit nooit.
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Scheikunde is lang geleden maar benzeen is niet gezond. Misschien met een atoompje erbij of er af dat het dan ineens niet meer giftig is
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Scheikunde is ook lang geleden hier :grin:

Maar ik vond het een rare uitspraak omdat ik nog wist dat veel smaak/geurstoffen wel een benzeenring bevatten (aromatische verbinding) maar niet kankerverwekkend zijn. En pep natuurlijk :P Ben er inmiddels al uit though.

Speedpasta blijkt overigens wel kankerverwekkend te zijn, haha, want tolueen is een solvent dat gebruikt of gevormd wordt in het productieproces. Het wordt iig wel aangetroffen. Goeie reden om je pep te drogen :grin:
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#20
W.F.L. zei:
Scheikunde is ook lang geleden hier :grin:

Maar ik vond het een rare uitspraak omdat ik nog wist dat veel smaak/geurstoffen wel een benzeenring bevatten (aromatische verbinding) maar niet kankerverwekkend zijn. En pep natuurlijk :P Ben er inmiddels al uit though.

Speedpasta blijkt overigens wel kankerverwekkend te zijn, haha, want tolueen is een solvent dat gebruikt of gevormd wordt in het productieproces. Het wordt iig wel aangetroffen. Goeie reden om je pep te drogen :grin:
Klik om te vergroten...

je hebt daarin gelijk hoor, niet alle stoffen met benzeen-verbindingen zijn kankerverwekkend, is enkel te zien hoe hun structuur is, en welke andere verbindingen er zijn bij-gesynthetiseerd.
Maar omdat het over lijmen ging en tip-ex verdunner, sprak ik enkel over hun inhoud;
niet over benzaldehyde of vanilline, dan zouden de stiften gewoon lekker geroken hebben! :grin:

Er klopt een deel van wat je zegt i.v.m. de amfetamine synthese.
Om P2P te maken heb je een kleine hoeveel tolueen nodig, maar de hoeveelheid tolueen die overblijft in de P2P is te verwaarlozen om het schadelijk te noemen in het eindproduct (de pep).
De P2P is gewoonweg een basis-stof om verschillende kanten mee uit te gaan; en voor de synthese van amfetamine sulfaat komt er geen tolueen meer aan te pas.

EDIT: :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."