Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutisme en drugs.

Autisme en drugs.

99 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geen enkele autist is hetzelfde. Er zijn autisten die goed kunnen omgaan met drugs en autisten die dat niet kunnen. Maar dat geldt voor alle mensen, autistisch of niet.

Persoonlijk kan ik door het feit dat ik een aanverwante vorm van autisme heb, 10 x zo goed omgaan met drugs dan andere mensen. Mij helpt het.

@ tomz0r: Jij begrijpt niet wat autisme is. Je veralgemeend weer, zoals altijd. Door mijn "stoornis", dat vindt ik eigenlijk een heel lelijk woord ervoor, kan ik veel meer aan op geestelijk vlak dan de meeste mensen. Jij ziet het als iets negatiefs, maar eigenlijk is het iets positiefs. Je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan.
E
EendagsvliegLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alsjeblieft "sublimo", verheerlijk een (neuro-biologische) aandoening niet. AD(H)D, autisme, of weet ik veel wat, is gewoon zwaar kut.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sublimo zei:
@ tomz0r: Jij begrijpt niet wat autisme is. Je veralgemeend weer, zoals altijd. Door mijn "stoornis", dat vindt ik eigenlijk een heel lelijk woord ervoor, kan ik veel meer aan op geestelijk vlak dan de meeste mensen. Jij ziet het als iets negatiefs, maar eigenlijk is het iets positiefs. Je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan.
Klik om te vergroten...

Wanneer wordt er autisme gediagnostiseerd? Wanneer mensen problemen ondervinden. Anders hoeft het niet gediagnostiseerd te worden. Zo is het bij jou dus ook gegaan. En jij noemt het iets positiefs? Dat vind ik vreemd.

Natuurlijk zou het kunnen dat je op geestelijk vlak op sommige gebieden verder bent dan normale mensen. Maar vaak is het praktische nut van die dingen nergens te zien.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Eendagsvlieg zei:
Alsjeblieft "sublimo", verheerlijk een (neuro-biologische) aandoening niet. AD(H)D, autisme, of weet ik veel wat, is gewoon zwaar kut.
Klik om te vergroten...

Hangt ervan af. Ik begin steeds meer mijn weg erin te vinden en de positieve kanten ervan te zien.

Die zijn er echt wel hoor.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
tomz0r zei:
Sublimo zei:
@ tomz0r: Jij begrijpt niet wat autisme is. Je veralgemeend weer, zoals altijd. Door mijn "stoornis", dat vindt ik eigenlijk een heel lelijk woord ervoor, kan ik veel meer aan op geestelijk vlak dan de meeste mensen. Jij ziet het als iets negatiefs, maar eigenlijk is het iets positiefs. Je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan.
Klik om te vergroten...

Wanneer wordt er autisme gediagnostiseerd? Wanneer mensen problemen ondervinden. Anders hoeft het niet gediagnostiseerd te worden. Zo is het bij jou dus ook gegaan. En jij noemt het iets positiefs? Dat vind ik vreemd.

Natuurlijk zou het kunnen dat je op geestelijk vlak op sommige gebieden verder bent dan normale mensen. Maar vaak is het praktische nut van die dingen nergens te zien.
Klik om te vergroten...

Dat klopt. En vroeger had ik daar ook enorm veel problemen mee, absoluut geen leuke tijd geweest. Maar daar ga ik nu echt niet meer zielig over doen, dingen gebeuren. Leer ermee leven.

Aan autisme zitten ook positieve dingen. Ik kan dingen doen die andere mensen niet kunnen, juist omdat ik autisme heb. Dat is iets positiefs. En als ik dan nog leer leven met mijn negatieve kanten of ze zelfs helemaal elimineer, valt er goed mee te leven.

Vroeger was ik een compleet ander persoon als nu. Je kunt autisme ten goede veranderen, echt waar.

Daarbij komt nog dat elke vorm anders is, ik heb een aanverwante vorm of pdd-nos of asperger. Ze weten het zelf niet. Daarbij ben ik hoogbegaafd en heb een fotografisch geheugen. Daar heb ik geluk mee gehad, ik kon ook autisme hebben en lomp zijn. Dus het is niet altijd positief. Maar de meeste mensen die ik hier gesproken heb en die autisme hebben zijn zeer intelligent.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sublimo zei:
tomz0r zei:
Sublimo zei:
@ tomz0r: Jij begrijpt niet wat autisme is. Je veralgemeend weer, zoals altijd. Door mijn "stoornis", dat vindt ik eigenlijk een heel lelijk woord ervoor, kan ik veel meer aan op geestelijk vlak dan de meeste mensen. Jij ziet het als iets negatiefs, maar eigenlijk is het iets positiefs. Je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan.
Klik om te vergroten...

Wanneer wordt er autisme gediagnostiseerd? Wanneer mensen problemen ondervinden. Anders hoeft het niet gediagnostiseerd te worden. Zo is het bij jou dus ook gegaan. En jij noemt het iets positiefs? Dat vind ik vreemd.

Natuurlijk zou het kunnen dat je op geestelijk vlak op sommige gebieden verder bent dan normale mensen. Maar vaak is het praktische nut van die dingen nergens te zien.
Klik om te vergroten...

Dat klopt. En vroeger had ik daar ook enorm veel problemen mee, absoluut geen leuke tijd geweest. Maar daar ga ik nu echt niet meer zielig over doen, dingen gebeuren. Leer ermee leven.

Aan autisme zitten ook positieve dingen. Ik kan dingen doen die andere mensen niet kunnen, juist omdat ik autisme heb. Dat is iets positiefs. En als ik dan nog leer leven met mijn negatieve kanten of ze zelfs helemaal elimineer, valt er goed mee te leven.

Vroeger was ik een compleet ander persoon als nu. Je kunt autisme ten goede veranderen, echt waar.
Klik om te vergroten...

Dat geloof ik graag, dat je er een beetje mee om kan leren gaan, maar drugs zijn dan een enorm risico dat alles weer instort, lijkt me.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
@tomz0r

Inderdaad ja. Je moet er goed mee om kunnen gaan anders is het risico te groot.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mathijs zei:
@tomz0r

Inderdaad ja. Je moet er goed mee om kunnen gaan anders is het risico te groot.
Klik om te vergroten...

Is dat mogelijk, denk je? Ik weet het niet.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#9
tomz0r zei:
Dat geloof ik graag, dat je er een beetje mee om kan leren gaan, maar drugs zijn dan een enorm risico dat alles weer instort, lijkt me.
Klik om te vergroten...

Tuurlijk. Daar heb je volkomen gelijk in. Soms moet je nu eenmaal risico's nemen in het leven. Ik zou heus niet elke autist aanraden om drugs te pakken. Absoluut niet. Maar dat zou ik de meeste "normale" mensen ook niet aanraden.

Ik heb geluk. Ik kan ermee omgaan. Zoals ik al zei, elke vorm is anders. Ik ben iemand die er enorm goed mee kan omgaan.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
tomz0r zei:
Mathijs zei:
@tomz0r

Inderdaad ja. Je moet er goed mee om kunnen gaan anders is het risico te groot.
Klik om te vergroten...

Is dat mogelijk, denk je? Ik weet het niet.
Klik om te vergroten...

Waarom niet ? Ik ben er toch een voorbeeld van. Heb je dan het idee dat ik niet weet wat ik doe ? Lijkt me toch niet. :P

Je hebt altijd een middengroep, een ene uiterste en een andere uiterste. Ik behoor tot het uiterste dat er meer dan fatsoenlijk mee om kan gaan.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sublimo zei:
tomz0r zei:
Mathijs zei:
@tomz0r

Inderdaad ja. Je moet er goed mee om kunnen gaan anders is het risico te groot.
Klik om te vergroten...

Is dat mogelijk, denk je? Ik weet het niet.
Klik om te vergroten...

Waarom niet ? Ik ben er toch een voorbeeld van. Heb je dan het idee dat ik niet weet wat ik doe ? Lijkt me toch niet. :P

Je hebt altijd een middengroep, een ene uiterste en een andere uiterste. Ik behoor tot het uiterste dat er meer dan fatsoenlijk mee om kan gaan.
Klik om te vergroten...

Klinkt leuk. Maar veilig drugsgebruik bestaat niet. Zeker niet bij LSD.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#12
tomz0r zei:
Klinkt leuk. Maar veilig drugsgebruik bestaat niet. Zeker niet bij LSD.
Klik om te vergroten...

Ben je er bang voor ?

Veilig is relatief. Niks is opzich veilig.

En even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet "sociaal schuw". Ik ben juist veel socialer geworden door het gebruik van drugs. Blijvend, niet alleen als ik gebruik.

Stop met veralgemenen, alsjeblieft. Er zijn autisten die sociaal schuw zijn, maar zo zijn er ook "normale" mensen die dat ook zijn.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je haalt een aantal zaken door elkaar...

En het geeft mij niet het gevoel dat ik socialer ben, het is werkelijkheid. Tuurlijk is het gevaarlijk, zo goed als ik veel socialer ben geworden kun je ook de negatieve kant op gaan, permanent.

Ik ontken dat niet. Ik wil gewoon praten met mensen over autisme en hun drugsgebruik. Goed of slecht. Dit is absoluut geen propaganda topic.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sublimo zei:
tomz0r zei:
Klinkt leuk. Maar veilig drugsgebruik bestaat niet. Zeker niet bij LSD.
Klik om te vergroten...

Ben je er bang voor ?

Veilig is relatief. Niks is opzich veilig.
Klik om te vergroten...

Daarom kan je doen wat je wil? Wat is dat nou voor argument? Je kan dan net zo goed van een gebouw afspringen. "Er zijn mensen die het overleven, en niks is veilig, als ik op de fiets zit gebeurt er misschien ook wel wat."

Sublimo zei:
En even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet "sociaal schuw". Ik ben juist veel socialer geworden door het gebruik van drugs. Blijvend, niet alleen als ik gebruik.

Stop met veralgemenen, alsjeblieft. Er zijn autisten die sociaal schuw zijn, maar zo zijn er ook "normale" mensen die dat ook zijn.
Klik om te vergroten...

Het gaat niet alleen over jou. Het kenmerk van autisme is nou eenmaal dat ze sociaal niet sterk zijn en daardoor moeilijk hun plek kunnen vinden in de maatschappij. Daarom is het ook een stoornis. Klinkt hard, maar zo is het wel.

Dat drugs jou tot nu toe het gevoel geven dat je socialer bent geworden betekent ABSOLUUT niet dat het veilig is. Er is een GROOT risico dat het nog fout gaat als je hiermee door gaat.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
MDMA is bij mij wel een belangrijke schakel geweest om los te komen en me beter in te leven in anderen.
Toen heb ik een tijdje met tripmiddelen gekloot, maar dat werkte voor mij averechts. Trippen blijft voor mij zwaar kut en heeft eerder dingen verziekt dan geholpen.
Met Amfetamine heb ik meer in mezelf kunnen graven en het een en ander heel helder gekregen.

Of dit allemaal met Asperger te maken heeft? - I donno, drugs blijven verschillende uitwerkingen hebben op mensen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Chris Pontius zei:
MDMA is bij mij wel een belangrijke schakel geweest om los te komen en me beter in te leven in anderen.
Toen heb ik een tijdje met tripmiddelen gekloot, maar dat werkte voor mij averechts. Trippen blijft voor mij zwaar kut en heeft eerder dingen verziekt dan geholpen.
Met Amfetamine heb ik meer in mezelf kunnen graven en het een en ander heel helder gekregen.

Of dit allemaal met Asperger te maken heeft? - I donno, drugs blijven verschillende uitwerkingen hebben op mensen.
Klik om te vergroten...

Bij mij is het juist omgekeerd. Ik kan meer bereiken met tripmiddelen dan met amfetamines.

Heb jij Asperger dan ?
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Yep en daarom denk ik dus dat elke drug iemand kan maken of kan slopen (of het doet natuurlijk geen flikker); het verschilt gewoon per persoon, of je nou autist bent of niet.
Ik denk hooguit dat autisten (en mensen met andere stoornissen) eerder geneigd zijn dope te gebruiken. Volgens mij zijn er ook meerdere onderzoeken die dit aantonen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Chris Pontius zei:
Yep en daarom denk ik dus dat elke drug iemand kan maken of kan slopen (of het doet natuurlijk geen flikker); het verschilt gewoon per persoon, of je nou autist bent of niet.
Ik denk hooguit dat autisten (en mensen met andere stoornissen) eerder geneigd zijn dope te gebruiken. Volgens mij zijn er ook meerdere onderzoeken die dit aantonen.
Klik om te vergroten...

Daar heb je gelijk in. :)
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het is net als naar het casino gaan. Als je er mee door blijft gaan dan gaat het op den duur sowieso een keer fout. Elke keer dat je gebruikt is de kans aanwezig dat je er wat aan overhoudt.

Op de korte termijn kan het misschien een gevoel van sterkte opwekken, en het kan ook wel een flinke tijd goed gaan, maar niet voor eeuwig. Dit geldt vooral voor tripmiddelen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je moet al bijna een autist zijn om te begrijpen hoe het in elkaar steekt. :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."