Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlaap problemen & kortsluitingen?

Slaap problemen & kortsluitingen?

44 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben ik hier soms bij een genootschap der lucide dromers geraakt of zo? :P

Heb op een ander forum gelezen dat het drinken van appelsap voor het slapen gaan lucide dromen bevordert.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Misschien wel :grin: , ik denk dat elke vorm van reizen door je onderbewustzijn interessant is. "Lucid dreaming" is misschien niet iets waar je iedere dag met iemand over praat en de meeste je misschien raar aan zullen kijken, maar het is het zeker waard om uit te proberen.

Ik zelf vind de standaard posts over drugs (met name niet-psychedelica gerelateerd) leuk om te lezen, maar de topics die dieper in gaan over het onderbewustzijn spreken mij extra aan. Als het aan mij ligt zou er wel een subforum bij mogen komen desbetreffende onderbewuste ervaringen; door meditatie, near-death-experience, lucid dreaming of een andere vorm. Lijkt me erg interessant om dit te vergelijken met ervaring waarbij mensen drugs op hebben. Is natuurlijk maar een idee. :stoned:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
ElvenSpice zei:
Misschien wel :grin: , ik denk dat elke vorm van reizen door je onderbewustzijn interessant is. "Lucid dreaming" is misschien niet iets waar je iedere dag met iemand over praat en de meeste je misschien raar aan zullen kijken, maar het is het zeker waard om uit te proberen.

Ik zelf vind de standaard posts over drugs (met name niet-psychedelica gerelateerd) leuk om te lezen, maar de topics die dieper in gaan over het onderbewustzijn spreken mij extra aan. Als het aan mij ligt zou er wel een subforum bij mogen komen desbetreffende onderbewuste ervaringen; door meditatie, near-death-experience, lucid dreaming of een andere vorm. Lijkt me erg interessant om dit te vergelijken met ervaring waarbij mensen drugs op hebben. Is natuurlijk maar een idee. :stoned:
Klik om te vergroten...
Ik ben voor! :grin:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
ElvenSpice zei:
Ik zelf vind de standaard posts over drugs (met name niet-psychedelica gerelateerd) leuk om te lezen, maar de topics die dieper in gaan over het onderbewustzijn spreken mij extra aan. Als het aan mij ligt zou er wel een subforum bij mogen komen desbetreffende onderbewuste ervaringen; door meditatie, near-death-experience, lucid dreaming of een andere vorm. Lijkt me erg interessant om dit te vergelijken met ervaring waarbij mensen drugs op hebben. Is natuurlijk maar een idee. :stoned:
Klik om te vergroten...
Ik vind het ook wel een goed idee. Post je idee anders even in het subforum feedback, dan kunnen we even kijken hoeveel animo er voor is.
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#5
ElvenSpice zei:
topics die dieper in gaan over het onderbewustzijn spreken mij extra aan.
Klik om te vergroten...

Je hebt me al om hoor. Hoe dieper we in onzelf afdalen en door ons immanente universum reizen, des te beter we het mysterie kunnen kunnen doorgronden dat we zijn. :)
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#6
ElvenSpice zei:
Misschien wel :grin: , ik denk dat elke vorm van reizen door je onderbewustzijn interessant is. "Lucid dreaming" is misschien niet iets waar je iedere dag met iemand over praat en de meeste je misschien raar aan zullen kijken, maar het is het zeker waard om uit te proberen.

Ik zelf vind de standaard posts over drugs (met name niet-psychedelica gerelateerd) leuk om te lezen, maar de topics die dieper in gaan over het onderbewustzijn spreken mij extra aan. Als het aan mij ligt zou er wel een subforum bij mogen komen desbetreffende onderbewuste ervaringen; door meditatie, near-death-experience, lucid dreaming of een andere vorm. Lijkt me erg interessant om dit te vergelijken met ervaring waarbij mensen drugs op hebben. Is natuurlijk maar een idee. :stoned:
Klik om te vergroten...

Ik ben voor!

In een psychedelische trance geraken zonder drugs te hoeven nemen is voor mij wel een pluspunt.
Aangezien ik geen drugs meer neem omdat ik vader wordt. :P

Nog één vraagje, is een near-death-experience en een out-of-body experience niet hetzelfde?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Met een near-death experience wordt denk ik een complete ego-oplossing bedoeld. Een diepe duik in je eigen bewustzijn, waarbij je ziet wat je werkelijk bent, voorbij je identiteit. "Near-death" is wat een misleidende naam, omdat er vanuit de (valse) identiteit gekeken wordt naar wat de 'dood' is. De 'dood' is slechts een concept. In de ego-loze staat bestaat er geen tijd en zie je dat je sowieso niet 'in' dit lichaam zit. Vanuit die "staat" bestaat er geen werkelijke dood.

Nog nooit een OBE gehad, maar ik denk niet dat dit sowieso gepaard gaat met een ego-oplossing. Uit verhalen van mensen die OBE's ervaren hebben, blijkt vaak wel dat de identiteit daar nog steeds aanwezig was. Maar anderen kunnen je hier wellicht meer over vertellen.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Met een near-death experience wordt denk ik een complete ego-oplossing bedoeld. Een diepe duik in je eigen bewustzijn, waarbij je ziet wat je werkelijk bent, voorbij je identiteit. "Near-death" is wat een misleidende naam, omdat er vanuit de (valse) identiteit gekeken wordt naar wat de 'dood' is. In de ego-loze staat bestaat er geen tijd en zie je dat je sowieso niet 'in' dit lichaam zit. Vanuit die "staat" bestaat er geen werkelijke dood.

Nog nooit een OBE gehad, maar ik denk niet dat dit sowieso gepaard gaat met een ego-oplossing. Uit verhalen van mensen die OBE's ervaren hebben, blijkt vaak wel dat de identiteit daar nog steeds aanwezig was. Maar anderen kunnen je hier wellicht meer over vertellen.
Klik om te vergroten...

Tot nu toe geen van beide gehad.

Enigste psychedelica die ik ooit heb gepakt zijn truffels, lsd, salvia, 2-cb.
Truffels 2 keer, en alle twee de keren maar een halve portie van de lichtste truffels.
LSD heb ik maar 1 keer gedaan, maar was nogal redelijk gespannen en heb toen maar een lichte dosis genomen.
Salvia 1 keer genomen, heeft niet gewerkt en toen ook besloten dit niet meer te doen.
2-CB was wel leuk, een MDMA vergelijkbare hallucinaties.

Ketamine heb ik tot nu toe een keer gehad. Maar een lijntje nog korter dan de lengte van je vingernagel van je pink. :)

Nog nooit echt iets ondernomen om genoeg te nemen om zo een ervaring te verkrijgen.
Jammer genoeg zal het er de volgende jaren er ook niet opzitten met een kind opkomst.
T
Timmie94Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Een goed idee voor een dergelijk subforum vind ik. Het is zeer interessante materie, lucide dromen, OBE's en NDE's,

Maar een NDE hoeft niet hetzelfde te zijn als een Ego-oplossing toch? bij een NDE is het namelijk ook zo dat je daadwerkelijk bijna dood gaat, op fysiek vlak, terwijl een ego-oplossing volgens mij alleen dat gevoel is op mentaal vlak, fysiek is er dan (haast) niks mis.

Dat van die realitychecks is misschien wel een goed idee ja om is een tijdje te doen, denk alleen dat ik er heel slecht in ben om het consequent te doen, wat juist zo belangrijk is erbij :rolleyes:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
MentalFucked zei:
Nog nooit echt iets ondernomen om genoeg te nemen om zo een ervaring te verkrijgen. Jammer genoeg zal het er de volgende jaren er ook niet opzitten met een kind opkomst.
Klik om te vergroten...
Wat ik zelf heb ondervonden is dat het er niet zozeer om gaat hoeveel je neemt, maar hoe je tript. Het is niet slechts een kwestie van veel nemen en afwachten, maar meer een kwestie van niet je gedachten volgen. Gedachten willen je altijd leiden naar ofwel het verleden of de toekomst. Maar jij bent hier en nu, altijd. Door ook bewust hier en nu te zijn en te blijven, ga je dieper en dieper het 'nu' in. Dit is niets meer of minder dan meditatie. Dingen als psychedelica kunnen hierbij helpen. Het is met zulke middelen vaak makkelijker om je te distantiëren van je gedachten. Maar het is niet nodig. Je kunt dit prima zonder drugs doen, al is hier meer geduld voor nodig. En verwacht minder vuurwerk (visuals) :wink:

Timmie94 zei:
Maar een NDE hoeft niet hetzelfde te zijn als een Ego-oplossing toch? bij een NDE is het namelijk ook zo dat je daadwerkelijk bijna dood gaat, op fysiek vlak, terwijl een ego-oplossing volgens mij alleen dat gevoel is op mentaal vlak, fysiek is er dan (haast) niks mis.
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk is dit natuurlijk lastig om te zeggen, aangezien mensen hun ervaringen niet werkelijk kunnen delen. Maar als ik die verhalen van mensen lees over hun NDE, dan komt dat vaak erg overeen met mijn eigen ervaringen op psychedelica. Wat je dan vaak wel ziet, is dat een bijvoorbeeld religieus persoon de boel dan een religieus tintje geeft, met dat ze Jezus ontmoetten en dergelijke. :wink: Waarschijnlijk is veel hiervan interpretatie achteraf (van de identiteit met al zijn culturele bagage).

Maar bij een ego-oplossing zie je dat er niets fysieks bestaat. In één keer doorzie je de illusie van materie. Er bestaat geen materie, het heeft nooit bestaan en het kan ook nooit bestaan. Als er geen materie bestaat, kan er ook geen lichaam bestaan zoals wij denken dat dit bestaat en vervalt het hele concept van de dood ook. Ja, uiteraard houdt het lichaam op een dag op met ademen, maar zegt dat wat over jou (bewustzijn)? We nemen aan van wel, want we nemen aan dat we het lichaam zijn. M.a.w. er is identificatie met het lichaam. Het lichaam bestaat in tijd, terwijl jij de waarnemer van tijd bent en daar tegelijkertijd compleet los van staat. Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Er bestaat geen materie, het heeft nooit bestaan en het kan ook nooit bestaan. Als er geen materie bestaat, kan er ook geen lichaam bestaan zoals wij denken dat dit bestaat en vervalt het hele concept
Klik om te vergroten...

William Shakespear liet het lang geleden Othelo al lang geleden zeggen:

'We are such stuff, as dreams are made on, and our little life is rounded with a sleep.'
T
Timmie94Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Timmie94 zei:
Maar een NDE hoeft niet hetzelfde te zijn als een Ego-oplossing toch? bij een NDE is het namelijk ook zo dat je daadwerkelijk bijna dood gaat, op fysiek vlak, terwijl een ego-oplossing volgens mij alleen dat gevoel is op mentaal vlak, fysiek is er dan (haast) niks mis.
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk is dit natuurlijk lastig om te zeggen, aangezien mensen hun ervaringen niet werkelijk kunnen delen. Maar als ik die verhalen van mensen lees over hun NDE, dan komt dat vaak erg overeen met mijn eigen ervaringen op psychedelica. Wat je dan vaak wel ziet, is dat een bijvoorbeeld religieus persoon de boel dan een religieus tintje geeft, met dat ze Jezus ontmoetten en dergelijke. :wink: Waarschijnlijk is veel hiervan interpretatie achteraf (van de identiteit met al zijn culturele bagage).

Maar bij een ego-oplossing zie je dat er niets fysieks bestaat. In één keer doorzie je de illusie van materie. Er bestaat geen materie, het heeft nooit bestaan en het kan ook nooit bestaan. Als er geen materie bestaat, kan er ook geen lichaam bestaan zoals wij denken dat dit bestaat en vervalt het hele concept van de dood ook. Ja, uiteraard houdt het lichaam op een dag op met ademen, maar zegt dat wat over jou (bewustzijn)? We nemen aan van wel, want we nemen aan dat we het lichaam zijn. M.a.w. er is identificatie met het lichaam. Het lichaam bestaat in tijd, terwijl jij de waarnemer van tijd bent en daar tegelijkertijd compleet los van staat. Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.
Klik om te vergroten...

Ja ik zei het misschien iets oppervlakkiger dan dat het daadwerkelijk is natuurlijk. jij verwoord het net even wat beter dan ik :wink:
Want inderdaad wat je zegt, je hebt het gevoel niet te bestaan alszijnde lichaam/persoon en alleen je werkelijke indentiteit het bestaan is. Ik heb ook wel redelijk veel over NDE's gelezen en lijkt het soms wel in de buurt te komen van psychedelische ervaringen, ongetwijfeld. Maar ik dacht dat ze juist die termen verschillend/los van elkaar gebruikten om aan te tonen of het daadwerkelijk om een levensbedreigende situatie gaat of niet.

"Met een bijna-doodervaring (gewoonlijk afgekort tot BDE) wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie, het gaat dus om het daadwerkelijk nabij de dood zijn." - wiki

Ik vind het mooi hoe jij die dingen altijd weet te verwoorden mindless, voor sommigen zal het ongetwijfeld redelijk 'zweverig' klinken allemaal maar ik kan me er wel in vinden en dan kan jij het net ff beter uitleggen :P
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.
Klik om te vergroten...

Lot's of respect Mindless. Je vat hier kernachtig een pantheïstische opvatting samen die o.a. Spinoza in zijn wijsgerige overpeinzingen uitgewerkt heeft.
Ervaar dit zelf het sterkste wanneer ik sober in de ongerepte natuur vertoef of fascinerende gesprekken voer. En als ik appels eet. Jwz: de boom van het leven in de Hof van Eden. :sunglasses:
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bijna dood ervaringen..
Als kind werd mij geleerd dat dit betekent dat je aan de dood ontsnapt bent.
Bijvoorbeeld dat je in een auto ongeluk verzeild raakt en dat je wordt omgereden door een vrachtwagen bijvoorbeeld en dan bewusteloos tegen de grond aan valt ofzo..
Dan zien sommige mensen zogezegd "Het licht".
En worden ze wakker en hebben ze door een of ander wonder niks aan zich..


PS; Ik geloof niet in god, ik vind dat religie en de wereld van spiritualiteit verschillende dingen zijn.

Ik ben atheïst, maar ik geloof in een soort spirituele wereld.
Maar dan in de vorm van een parallelle universum.
Wanneer wij een Out of body experience ervaren, denk ik dat ons bewustzijn zich verplaatst heeft in dat parallelle universum en het daardoor is dat wij onszelf kunnen zien van een afstand.

Ook bijvoorbeeld bij psychedelica denk ik dat deze stoffen ervoor zorgen dat onze ogen het parallelle universum kunnen waarnemen.

Als je hetzelfde erover denkt als mij, denk dan eens terug aan die keer dat je veel te veel MDMA op had of een hele normale dosis MDA en je een overleden persoon naast je zag zitten op de bank s'avonds? Raar toch?

Ik neem een overleden persoon uit mijn familie waar, heel soms.
Nuchter ook..
Ik denk dat dit komt omdat ons brein onbewust contact maakt met het parallelle universum waar de overleden personen wel nog leven en dat psychedelica ons hierbij helpen!

Verklaart meteen ook waarom dat ik mensen dubbel zie als ik teveel alcohol heb gedronken. :tearsofjoy:

Nouja, dat over die alcohol was niet serieus bedoeld, maar de rest wel!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Interessante discussie ontstaan hier!

MentalFucked zei:
Nog één vraagje, is een near-death-experience en een out-of-body experience niet hetzelfde?
Klik om te vergroten...
Ik heb toch maar even wiki er bij gehaald voor wat het begrip NDE nou precies inhoud en het blijkt nogal een ruim begrip te zijn waar OBE en een ego oplossing onderdeel van zijn. Je zou die twee dus varianten kunnen noemen van de NDE.

Ik kan in ieder geval bevestigen dat ik meerdere varianten van de NDE heb meegemaakt met behulp van psychedelica en dissociatieven. Persoonlijk vind ik dit toch de meest bijzondere staten van bewustzijn die er zijn en waar ik uiteindelijk vaak het meest van leer ondanks dat ze zover van onze dagelijkse bewustzijn af staan. Verder kan ik ook zeggen dat een OBE niet perse gepaard gaat met een ego oplossing. De paar keer dat ik uit mijn lichaam ben getreden was ik mij wel degelijk nog bewust van mijn eigen identiteit of ego. Sterker nog in zeker zin denk ik dat je je ego ook nog deels nodig hebt om je uberhaupt te realiseren dat je uit je lichaam getreden bent. Tijdens een volledige ego oplossing ben ik mij namelijk ook niet meer bewust van mijn lichaam en dus mogelijkerwijs ook uit mijn lichaam getreden, echter is het begrip lichaam niet meer relevant tijdens een ego oplossing en kun je dus ook niet door hebben dat je uit je lichaam getreden bent.

Mindless zei:
Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.
Klik om te vergroten...
Mooi verwoord. Echter zou ik willen stellen dat wanneer je nog het besef hebt dat jij als persoon niet werkelijk bestaat je nog steeds geen volledige ego oplossing hebt. Je bent dan een heel eind op weg, alleen je denkt dan nog steeds in het concept van jou als persoon en dat betekent dat je ego toch nog een klein beetje aanwezig is. Wanneer je een volledige ego oplossing hebt dan is er geen besef meer van jou als persoon, je gaat dan gewoon volledig op in het universum en begrippen als personen, ruimte, tijd, etc bestaan dan niet meer. Ik zelf zie het ego als een ui die laag voor laag gepeld kan worden. Psychedelica zorgen eigenlijk standaard in het pellen van meerdere lagen van je ego, wanneer je dieper gaat zal er ook steeds minder over blijven tot je ego volledig gepeld is en alleen het universum overblijft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Timmie94 zei:
Ja ik zei het misschien iets oppervlakkiger dan dat het daadwerkelijk is natuurlijk. jij verwoord het net even wat beter dan ik :wink:
Want inderdaad wat je zegt, je hebt het gevoel niet te bestaan alszijnde lichaam/persoon en alleen je werkelijke indentiteit het bestaan is. Ik heb ook wel redelijk veel over NDE's gelezen en lijkt het soms wel in de buurt te komen van psychedelische ervaringen, ongetwijfeld. Maar ik dacht dat ze juist die termen verschillend/los van elkaar gebruikten om aan te tonen of het daadwerkelijk om een levensbedreigende situatie gaat of niet.

"Met een bijna-doodervaring (gewoonlijk afgekort tot BDE) wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie, het gaat dus om het daadwerkelijk nabij de dood zijn." - wiki
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik het al een beetje begrijp. Hoe het daar staat op wiki bedoelen ze alles op een conceptuele manier. Hoe ik het omschrijf, heb ik het over de werkelijke ervaring van een BDE/NDE. Dat waar die concepten naar verwijzen. De werkelijke ervaring van een BDE/NDE is imo niet anders dan een ego-oplossing. Bewustzijn schrikt wakker als het ware. Een levensbedreigende situatie kan hier wel de oorzaak van zijn, maar heeft niets te maken met de ervaring zelf. Maar of bewustzijn nu wakker schrikt of rustig wakker wordt: wakker = wakker. Het blijft een lastig iets om over na te denken, omdat je concepten moet gebruiken voor iets wat niet een concept is...

Ik vind het mooi hoe jij die dingen altijd weet te verwoorden mindless, voor sommigen zal het ongetwijfeld redelijk 'zweverig' klinken allemaal maar ik kan me er wel in vinden en dan kan jij het net ff beter uitleggen :P
Klik om te vergroten...
Geef me maar niet teveel credit hoor. :wink: Ik heb enorm veel gelezen en gezien van non-dualiteit leraren en dan pik ik daar enorm veel van op. Niet dat ik hun gewoon na zit te praten natuurlijk, ik heb het natuurlijk wel over mijn eigen ervaring. Maar de woorden van die non-dualiteit leraren neem je toch wel in je op en die komen dan vaak ook weer bovendrijven als ik aan het typen ben. En ik kan het goed begrijpen als mensen mijn teksten zweverig vinden klinken. Een paar jaar terug had ik hetzelfde gedacht (diehard atheïst/materialist). Maakt verder ook niet uit. :)

Psychedelibee zei:
Mindless zei:
Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.
Klik om te vergroten...
Mooi verwoord. Echter zou ik willen stellen dat wanneer je nog het besef hebt dat jij als persoon niet werkelijk bestaat je nog steeds geen volledige ego oplossing hebt. Je bent dan een heel eind op weg, alleen je denkt dan nog steeds in het concept van jou als persoon en dat betekent dat je ego toch nog een klein beetje aanwezig is. Wanneer je een volledige ego oplossing hebt dan is er geen besef meer van jou als persoon, je gaat dan gewoon volledig op in het universum en begrippen als personen, ruimte, tijd, etc bestaan dan niet meer. Ik zelf zie het ego als een ui die laag voor laag gepeld kan worden. Psychedelica zorgen eigenlijk standaard in het pellen van meerdere lagen van je ego, wanneer je dieper gaat zal er ook steeds minder over blijven tot je ego volledig gepeld is en alleen het universum overblijft.
Klik om te vergroten...
Heel goed punt. Het is sowieso een tricky iets omdat elk diep inzicht in je eigen bewustzijn je het gevoel geeft van "dit is het!". Maar de volgende keer ga je dan weer dieper en dan denk je weer "dit is het!". :wink: En verlichte meesters hebben ook vaak gezegd dat wanneer je het Absolute "aanraakt", je ego dit niet zal overleven. Dus of ik zelf een volledige ego-oplossing heb gehad betwijfel ik ten zeerste, omdat mijn ego alive and kicking is. :tearsofjoy:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Heel goed punt. Het is sowieso een tricky iets omdat elk diep inzicht in je eigen bewustzijn je het gevoel geeft van "dit is het!". Maar de volgende keer ga je dan weer dieper en dan denk je weer "dit is het!". En verlichte meesters hebben ook vaak gezegd dat wanneer je het Absolute "aanraakt", je ego dit niet zal overleven. Dus of ik zelf een volledige ego-oplossing heb gehad betwijfel ik ten zeerste, omdat mijn ego alive and kicking is.
Klik om te vergroten...
Ik heb dus 1 keer een volledige ego oplossing ervaren, waarbij dus alle concepten die aan je ego hangen volledig zijn verdwenen, echter komen die helaas snel weer terug daarna. Aan de andere kant is dat misschien ook wel beter, want functioneren is er niet bij in zo'n staat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat heb ik dus ook een paar keer ervaren. Dat mijn complete identiteit weg was en er geen "dingen" meer waren. Er was wel perceptie, maar niet perceptie van "iets". Er was alleen een gevoel van bestaan over. Klinkt voor sommigen misschien niet erg aantrekkelijk allemaal, maar het was ongelofelijk bevrijdend en je weet meteen dat je 'thuis' bent.

Maar je hoort van die meesters dus wel eens dat mensen naar hen toekomen die zeggen dat ze een ontwaking hebben gehad, maar dat toen vervolgens het ego weer terugkwam. Die meesters zeggen dan altijd dat als het ego terugkomt, dat je niet tot de essentie van jezelf (het Absolute) bent gegaan. Want raak je dat eenmaal aan, dan is het einde verhaal voor het ego. Er is dan geen weg terug. Uiteraard moet niemand dit zomaar geloven, ook al zeggen dergelijke zogenaamde verlichte meesters dat. Maar zelf hou ik het even open. :wink:
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eventjes back on-topic, ik heb iets soortgelijks gehad en men noemt het ook wel "brain zaps"... Mensen die van SSRI's (antidepressiva) afkicken hebben er met name last van, het heeft dus met je serotoninehuishouding te maken. Derhalve is het ook relevant voor MDMA-gebruik.

Na 3 dagen aan de MDMA gezeten te hebben, zowel pillen als kristallen, had ik nog twee nuchtere nachten last van dit fenomeen.

Tijdens de eerste nacht kreeg ik telkens als ik in slaap viel een droom van 1 seconde waarin ik een stroomschok zag en vooral hoorde, en wakker schrok. Vervolgens was ik weer 1,5 uur klaarwakker. En dat de hele nacht door. Toen ik even opstond was ik ook een beetje angstig, dat ik alle lampen in huis aanmaakte en zo.

Tijdens nacht 2 hetzelfde, maar toen droomde ik telkens over een springveer, dat ik dacht dat m'n matras kapot sprong of zo.

Daarna geen last meer van gehad. Veel fruit gegeten en gesport, misschien dat dat heeft geholpen.

Heb zoiets ook gehad nadat ik paddo's op had, in de periode daarna had ik soms last van lichte derealisatie, waardoor ik wat angstig werd. Als ik dan 's avonds in bed lag te draaien, droomde ik ook telkens over stroomschokken.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
''Brain zaps,'' dat was het woord waar ik steeds naar op zoek was. Kan inderdaad optreden na te frequent xtc gebruik. Trekt met de tijd wel weg.

Mensen die van SSRI's (antidepressiva) afkicken hebben er met name last van, het heeft dus met je serotoninehuishouding te maken.
Klik om te vergroten...

Bron? Ik heb zelf ongeveer een half jaar antidepressiva gebruikt, toen cold turkey gekapt en nergens last van gehad. Inmiddels wel alweer een jaar eraan, zou het tijdbestek meespelen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."