Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlaap problemen & kortsluitingen?

Slaap problemen & kortsluitingen?

44 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
f
fgamerLid
01-01-2024, 00:00
#1
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=742
Klik om te vergroten...


Dit is exact wat ik heb na een weekje pep en eergisteren afgesloten te hebben met een iets te hoge dosis XTC.

Maar ik kan hier nog wel van genieten eerlijk gezegd.
Alleen is er gisteravond een ander fenomeen opgetreden.
Redelijk beangstigend.

Ik doe mijn ogen dicht, en probeer te slapen.
Echter voel ik dat ik eigenlijk aan het slapen ben, maar zie eigenlijk nog altijd de omgeving.
Ik zie dan ook mijn omgeving gewoon en krijg een hele rare stroom, energie, druk ofzoiets door mijn lichaam die ter hoogte van mijn borst wel het hoogste is. Ook wordt ik dan wakker.
Als ik probeer gewoon te blijven doorslapen (ik kan dit zeg maar een beetje controleren) wordt die druk erger.. en schiet ik alsnog wakker. Ook heb ik dan lichte visuals, vind 't wel geinig.
Maar binnenkort moet ik weer gaan werken en ik zou niet willen dat dit mijn slaap beinvloed.

Dit gebeurde gister 3 of 4 keer na elkaar. Voordat ik echt in een diepe slaap viel en heerlijke dromen beleefde.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Hoe kan ik dit behelpen?
Gaat dit na een tijdje over als ik geen drugs meer gebruik?
Is er een kans dat dit permanent aanwezig zal zijn?

Ik las iets over slaapverlamming, maar kon het daar eerlijk gezegd niet mee vergelijken.
Of nouja, het is gewoon moeilijk uit te leggen en het kan zijn dat ik de symptonen die zij beschrijven niet begrijp maar dat ze misschien toch wel zo zouden moeten beschreven worden.

:wave:
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben even de naam kwijt van dit fenomeen, maar dit komt wel vaker voor na overmatig XTC gebruik. Je lichaam geeft eigenlijk aan dat je nu je grenzen te ver verlegt. Stop voor lange tijd met het consumeren van XTC. Die verschijnselen die je nu hebt trekken mettertijd wel weg.
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik raad je aan om nog een week aan de pep te gaan, puur en alleen om deze verschijnselen te counteren. Aan het eind van de week zou ik er (om het natuurlijk wel helemaal goed af te sluiten) nog een knallend harde xtc avond aan vast plakken. Stel, dit alles helpt niet.... Dan zou ik beginnen met het consumeren van hoge doses cocaïne.










Nee even zonder grapjes. Het is niet slim (eigenlijk gewoon mega dom) wat je doet en dit is niet de eerste keer dat je met dit soort dingen komt. Jij bent duidelijk nog niet volwassen genoeg om drugs te gebruiken dus KAP ERMEE!
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#4
MusicIsLife zei:
Ik raad je aan om nog een week aan de pep te gaan, puur en alleen om deze verschijnselen te counteren. Aan het eind van de week zou ik er (om het natuurlijk wel helemaal goed af te sluiten) nog een knallend harde xtc avond aan vast plakken. Stel, dit alles helpt niet.... Dan zou ik beginnen met het consumeren van hoge doses cocaïne.
Klik om te vergroten...
Je was heroïne vergeten, maar voor deze ene keer zal ik dat door de vingers zien :P .

MusicIsLife zei:
Nee even zonder grapjes.
Klik om te vergroten...
Goed dat je dat erbij zet, immers, het laatste wat je wilt is dat mensen het serieus nemen.

MusicIsLife zei:
Het is niet slim (eigenlijk gewoon mega dom) wat je doet en dit is niet de eerste keer dat je met dit soort dingen komt. Jij bent duidelijk nog niet volwassen genoeg om drugs te gebruiken dus KAP ERMEE!
Klik om te vergroten...
Ik deel je mening en had het niet beter kunnen zeggen.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#5
Snowblind, het kan inderdaad je nachtrust verstoren als je niet bekend bent met dit fenomeen, maar ik denk dat het eerder de vreemde ervaring is die je wakker maakt. Als je hier in mee gaat kan je lucide dromen (met bepaalde technieken dan) waar je wel gewoon in uitrust. Buiten het lucide dromen is overmatig drugs gebruik nooit goed. :P
f
fgamerLid
01-01-2024, 00:00
#6
MusicIsLife zei:
Ik raad je aan om nog een week aan de pep te gaan, puur en alleen om deze verschijnselen te counteren. Aan het eind van de week zou ik er (om het natuurlijk wel helemaal goed af te sluiten) nog een knallend harde xtc avond aan vast plakken. Stel, dit alles helpt niet.... Dan zou ik beginnen met het consumeren van hoge doses cocaïne.










Nee even zonder grapjes. Het is niet slim (eigenlijk gewoon mega dom) wat je doet en dit is niet de eerste keer dat je met dit soort dingen komt. Jij bent duidelijk nog niet volwassen genoeg om drugs te gebruiken dus KAP ERMEE!
Klik om te vergroten...

Ik ben van 23 februari gestopt geweest met alles.
Trouwens van 23 oktober niet meer op het forum geweest tot een dikke week of 2 weken geleden.

Ik heb op 4 dagen tijd 2,5 gram pep geconsumeerd ongeveer. Tussendoor goed gegeten en geslapen.
En overmatig zou ik het niet noemen, ik heb zo een 2 pillen van 180mg MDMA geslikt.
In 4 halfjes op een tijd van 6 uur.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#7
fgamer zei:
Ik heb op 4 dagen tijd 2,5 gram pep geconsumeerd ongeveer.
En overmatig zou ik het niet noemen, ik heb zo een 2 pillen van 180mg MDMA geslikt.
In 4 halfjes op een tijd van 6 uur.
Klik om te vergroten...
Ben jij serieus van mening dat dit qua doseringen wel meevalt? Ik heb genoeg mensen op de SEH gezien die minder gebruikt hadden en serieus in de problemen waren gekomen. Maar goed, als je niet naar onze adviezen wilt luisteren dan moet je het zelf maar weten.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Toen ik je verhaal door las moest ik direct aan een OBE oftewel een Out-Of-Body Experience denken. Als je natuurlijk niet weet wat het is kan het beangstigend zijn, maar dit heeft er mee te maken dat je lichaam al in slaap valt, maar je hersenen nog volledig wakker zijn. Het gevolg hiervan is dat je wakker in je droom wereld komt en dit gaat vaak met een zwaar gevoel op je buik en een elektrische stroom die naar mate je dieper erin komt ook weer afneemt. Veel mensen denken dat dit de overgangsfase is waarin je lichaam wordt uitgeschakeld en je je niet meer kan bewegen. Soms kan het zijn dat je geluiden, stemmen of zelf een knal kan horen, maar dat laatste komt niet heel vaak voor. Het zal wellicht door je gebruik komen, maar zo lang je goed slaapt zal die niet problematisch zijn. Je zou zelf wat kunnen opzoeken over dit topic, lucid dreaming. Erg vet als je dit kan masteren en soms zelfs erg handig. Maak je vooral geen zorgen, maar hou de grote dosissen vooral achterwege. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
ElvenSpice, een OBE is niet hetzelfde als lucide dromen (toch?). Een OBE is toch dat je hier in deze 'realiteit' (de waakstaat) loskomt van je lichaam? En lucide dromen is toch hetzelfde als gewoon dromen, met het verschil dat je weet dat je droomt?

Ik heb een grote interesse in lucide dromen, aangezien ik het een paar keer in mijn leven heb gehad. Het is echt enorm interessant om je droom te verkennen terwijl je bewust bent. Dan kom je er ineens achter dat dromen geen wazige boel zijn, maar "echter" en meer gedetailleerd dan de waakstaat. Ik heb in bossen gelopen met extreem detail: wind, geluid, zonlicht/schaduw, alles was aanwezig. Elk blad aan de bomen had meer detail dan in het "echt". Ook midden in een grote stad gestaan met wederom alle dingen aanwezig: hyper realistisch. Geen psychedelische trip gehad die er ook maar bij in de buurt komt. Ik zou het graag weer meemaken, maar het is helaas al een hele tijd niet gebeurd.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi Mindless, een OBE kan inderdaad ook buiten je slaap gebeuren (bij dissociatieve middelen kan de gebruiker ook uit zijn lichaam treden en op psychedelica kan de gebruiker ervaren dat hij zich zelf kan zien vanuit een perspectief dat niet door de je fysieke ogen wordt waargenomen).
Ik denk zelf dat de grens tussen dromen, hallucineren terwijl je niet slaapt vrij klein is als het gaat om de ervaring van een OBE.

Lucide dromen is erg interessant omdat je je eigen werelden ter plekke kan creëren. Buiten dat het erg leuk is en je je inderdaad hyper bewust bent van elke grasspriet tot druppelwater in je droom, kan je het ook nog gebruiken voor creatieve doeleinden. Een architect kan zo zijn meest wilde fantasie kwijt en er zelf doorheen lopen, je kan gaan skydiven over onbekende werelden of zelfs door de ruimte vliegen. Je bewustzijn is letterlijk je eigen limiet.

Er zijn verschillende methodes om een lucide droom te starten.
Zo heb je een WILD (Wake Induced Lucid Dream) Methode, MILDs (Mnemonic Induction of Lucid Dreams), DEILD (Dream Exit Induced Lucid Dreams), DILD (Dream Induced Lucid Dreams). Allemaal met hun eigen voor- en nadelen, sommige werken goed voor de een maar niet voor een ander.

De TS beschreef echt alle stappen die vaak voorkomen bij een Wake Induced Lucid Dream.
Het vergt enorm veel discipline om dit te beheersen, veel er over lezen kan je erg helpen om een goede start te maken. Sommige mensen kunnen het bijna iedere dag doen terwijl andere het maar paar keer per jaar lukt. Het bij houden van een droomdagboek is misschien wel het belangrijkste. Zo integreer je dat je hersenen de dromen die je s'nachts hebt onthoud en ook meer lucide gaat ervaren. Reality checks in het dagelijkse leven doen helpt ook erg, uiteindelijk neem je dit over in je dromen en word je vanzelf lucide.

Ik zelf ben twee jaar gelden begonnen om dit te trainen. Toen heb ik ook een paar keer een ervaring gehad waaraan psychedelica soms niet aan kan tippen, maar ben de laatste tijd er niet echt meer mee bezig geweest en dan verdwijnt het inderdaad.

Een simpele manier is om gewoon een 'Guided OBE Meditation' op te zetten voordat je gaat slapen. Dit werkt het beste als je je lichaam goed hebt uitgeput die dag, maar nog niet mentaal moe bent (uur'tje eerder gaan slapen). Succes en laat maar horen als het gelukt is :grin:
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#11
Herken er wel iets van. Na achterlijke hoeveelheden uppers gepakt te hebben werd ik wel eens half wakker. Hoorde in een schemertoestand geknetter terwijl ik het gevoel had dat er zware kortsluiting op trad in een soort netwerk van elektrische bedranging door heel mijn lichaam. Kreeg geen lucht meer en voelde me als het ware sterven.

Misschien vallen problemen in je neuraal systeem en dit soort boze dromen samen tijdens zo'n moment. Laat het in ieder geval een waarschuwing zijn dit soort risico's niet meer op te zoeken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wauw ElvenSpice, bedankt! Ongelofelijk dat van bijvoorbeeld die architect. De paar keren dat ik het heb gehad, had ik ook steeds het gevoel dat ik weer bijna wakker werd en me moest haasten om zoveel mogelijk in me op te nemen. Dat is ook te trainen (om niet snel wakker te worden), neem ik aan? Ik wist dat je 't wel wat kon trainen, maar dat het zo ver ging als jij beschrijft...
f
fgamerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gisteravond weer hetzelfde gehad.

Dus deze avond er niet tegen in gaan en gewoon zo diep mogelijk gaan?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
ElvenSpice, een OBE is niet hetzelfde als lucide dromen (toch?). Een OBE is toch dat je hier in deze 'realiteit' (de waakstaat) loskomt van je lichaam? En lucide dromen is toch hetzelfde als gewoon dromen, met het verschil dat je weet dat je droomt?
Klik om te vergroten...
Een out of body experience is wel echt iets anders dan lucide dromen inderdaad. OBE is simpelweg met je geest uit je lichaam treden, ik heb dit nou een paar keer mee gemaakt met dissociatieven en psychedelica. Echt heel bizar als je jezelf ziet zitten bijvoorbeeld of je geest door de kamer aan het zweven is. Als je wilt kun je ook trainen om OBE zelf op te wekken, dat heet Astral projectie.

Lucide dromen zijn ook heel bijzonder inderdaad, maar vragen meestal ook veel training om dat goed te beheersen. Als het je eenmaal lukt kun je inderaad bijzondere dingen gaan doen zoals ElvenSpice al opnoemde, je zou het een beetje als de matrix kunnen zien haha.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik blijf het apart vinden hoe verschillend de ervaringen zijn met o.a. psychedelica. Zo heb jij al meerdere malen een OBE gehad tijdens het trippen en spreken vele mensen (bij vooral LSD) van synesthesie. Beide heb ik nog nooit meegemaakt, terwijl ik toch wel aardig wat heb getript. Niet dat ik ontevreden ben, maar die twee ervaringen lijken me zo geweldig. :) Ik kwam er laatst trouwens achter dat mijn vader vroeger een OBE heeft gehad toen hij een klein jongetje was. Hij wilde vroeger een gereedschapskist van een hoge plank in de garage pakken en toen viel dat zware ding op hem. Op dat moment stond hij ineens in een andere hoek van de garage naar dit hele gebeuren (naar hemzelf en dat die kist op hem viel) te kijken. Als je mijn vader kent is dit best grappig, omdat hij helemaal niets met dergelijke zweverigheid te maken wil hebben. :P Hij heeft het er dan ook nooit met anderen over gehad, behalve met mijn moeder. En die heeft het weer aan mij verteld. :wink:
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#16
fgamer zei:
Gisteravond weer hetzelfde gehad.

Dus deze avond er niet tegen in gaan en gewoon zo diep mogelijk gaan?
Klik om te vergroten...

Het lijkt mij op termijn nogal slopend als je hierdoor niet aan je nachtrust toekomt. Uit je bovenstaande posts is het me niet helemaal duidelijk hoe lang je geen speed en MDMA gebruikt hebt maar na een paar weken zou deze 'kortsluiting' toch wel weg moeten trekken.

Kan ook niet uit je verhaal opmaken of je die vrij stevige dosissen speed en MDMA tegelijk gebruikt hebt. Die combinatie is nogal neurotoxisch waardoor de kans op hersenschade vergroot wordt.
Kan je nu enkel adviseren een tijdje deze uppers niet te nemen om je herstel te bespoedigen.
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nou, toen die eerste nacht ben ik als een idioot gaan googlen en vond ik uiteindelijk "brain zaps" zowel in de context van SSRI's als MDMA, dat exact beschreef wat ik voelde.

Google maar eens "brain zaps", de eerste paar hits linken het allemaal aan antidepressivum-onthouding.

(edit)

http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... 2&start=40

Check anders deze link, veel bruikbare en herkenbare info. Lijkt samen te hangen met MDMA-kristallen, worden relatief vaak genoemd terwijl lang niet zo vaak gebruikt als pillen. Ook ik had het na 3 dagen kristallen (naast normale pillen). 2 weken eerder ook al xtc, dus ja, overmatig gebruik.

Lijkt me ook dat de link met XTC veel sterker is dan met antidepressiva, maar ja, meer mensen zitten aan de antidepressiva en er wordt meer onderzoek naar gedaan, vandaar waarschijnlijk.
l
lolboomkinLid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor mij begon het en tijd geleden. Na een tijdje xtc misbruik begon ik met truffels, en ik was hier vrij enthiousast over. Ik had het gebruikt en paar keer en viel na lang informatie te hebben opgezocht over truffels in slaap. Ik had een droom waarin ik truffels gebruikte en wat ik voelde in mijn droom was vrij onaangenaam en erg realitisch. Ik werd wakker en moest ff bessefen dat ik eigenlijk nuchtr was en geen drugs had genomen.

De komende 2 maanden had ik vaker zulke dromen over drugs, waar ik me in mijn droom ook echt space voel. Ik kreeg de zogeheete brain buzz , oftewel schokkerig gevoel en paar keer in mijn slaap maar wist niet of dit echt was of weer en realische droom. Tot ik 5x wakker werd vrij space in mijn hoofd, weer in slaap en weer wakker etc. Ik liet het nog ff gaan

Ik moet zeggen dat ik om de week wel xtc gebru8kten eigenlijk. Ik gebruikte hierbij 5-HTP, niet vaak maar op zen tijd. En ik heb later gelezen dat dit verantwoordelijk kan zijn voor de realistische drome. ( Iets over teveel serotonine dat omgezet wordt in iets anders. Dit stofje creert na verwachting meer levendige dromen. Ik begon mij hierin wat meer te verdiepen nadat ik gister in slaap viel. Ik werd eerst wakker met het schokkerige gevoel in mijn hood, het voelde of mij hele lichaam pijn deed dus ik wou meteen van positie veranderen maar ik merkte dat ik niet kon bewegen, na 4 a 8 seconden was dit over en was ik wakker. Het leek of ik nooit pijn heb gehad en ik weet nog steeds niet of ik het droomde kf als het echt was. Ik viel weer in slaap en werd weer wakker. Op en manier net als mdma dat ik ff me ogen open en het lijkt alsof ik ergens anders ben.

Ik merkte al snel in een seconde dat ik in me kamer was en ff confused was. Maar ik zag en vrouw aan het eind van me bed staan ( ik weet niet of ik wakker was of droomde. Ik twijfel omdat ik herinder dat de vrouw eigenlijk me bureau stoel was) ik wist dat het nep was maar merkte dat ik niet kon bewegen. Ik had opeens het gevoel dat de vrouw naar me toe liep. Ik wou eigelijk me kamer uit, ookal wist ik dat het nep was. Maar ik kon niet bewegen. Dit duurde niet lang.toen ik wakker werd was ik totaal niet bang en begon me weer aftevrage wat er nou gebeurt was.

Maar ff over dat schokkerige gevoel, ik kan begrijpe waarom het zo beschreven wordt. Tog vondt ik het echt als drugs voele, zonder euforie. Een beetje als lachgas heel overweldigend.

Sorry voor dit rommelige verhaal. Ik ben op dit moment onder invloed :mrgreen: en schrijf het op mijn tablet.

Maar ik vindt het wel heel interesant hoe dit soort stofjes werken en invloed hebben op ons. Ik hoop daarom dat dit soort topics levend blijven.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heb dit topic een beetje gelezen. Soms als ik wat rust kan ik me kamer zien met me ogen toe tot de kleinste detail bijna. Dit heb ik soms als ik niks neem van drugs en dan heb ik het soms achter dat ik drugs neem. Ik vind het wel fascinerend ik zou eens moeten proberen verder gaan wie weet zit ik in australie weer met me geest. Ik wil nog eens liquid dromen dan kan ik alles doen. Jammer dat ik geen liquid dromen meer heb ik had ze bijna iedere avond.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sinds ik drugs gebruik zijn mijn dromen ook wel veranderd hoor. Realistischer geworden en soms lijkt het samen te lopen met het wakker zijn. Zo heb ik ook wel vaker het fenomeen dat de wakkere wereld waarin ik me bevind door loopt in een droom, een voorbeeld hiervan.

Ik zit naast mijn vriendin in de auto en zij rijd. Ik ben een beetje met mijn mobiel aan het kloten en val in slaap. Ik heb dit alleen niet door want voor mijn beleving ben ik nog steeds met mijn mobiel bezig en stuur ik een vriend van me een paar berichtjes. Ineens schrik ik wakker en mijn hand met mobiel licht gewoon te rusten op mijn been en het schermpje is uit. Ik check en heb die vriend helemaal niks gestuurd.

Heel vreemd fenomeen. Ik heb dit wel sneller als ik stress heb.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."