SubstanceMaster zei:
Mindless zei:
Mijn opvatting is trouwens dat het werkelijk waar is dat de ervaring van wat wij realiteit noemen een illusie is. Een hologram. Niets gebeurd ooit in werkelijkheid, het is altijd nu, er zijn geen 'anderen' en je (hogere zelf) heeft deze ervaring en alle mogelijke ervaringen ooit gecreëerd. Echter, dit is niet een slecht iets. Vanuit het ego bekeken is dit rampzalig, maar vanuit je ware zelf bekeken betekent dit absolute eeuwige vrijheid + de mogelijkheid om werelden in tijd en ruimte te bedenken en daarin als entiteit te leven.
Wat bedoel je hier precies mee? Dat alles wat realiteit is niet echt realiteit is? Mijn "hogere zelf" is toch ook onderdeel van mijn bewustzijn en dat heeft zich genesteld in mijn hoofd lijkt me toch? Dus in principe is alles wat we meemaken het gevolg van neuronen die op een bepaalde manier met elkaar communiceren. Dat is toch realiteit? Wat zou dit van te voren voorspelt hebben? Dat zou dus betekenen dat er een soort van entiteit/god bestaat.
Nogmaals, het is mijn opvatting. Maar ik bedoel ermee dat de wereld zoals wij denken dat deze is, een valse realiteit is. Alleen wanneer er observatie zonder ego is, is er observatie van de werkelijkheid. Zolang je denkt dat je een persoon (ego) bent, label je vervolgens alles in je ervaring gebaseerd op die ik-gedachte. Wordt ingezien dat er geen ego is, dan zijn er ook geen anderen, geen dingen, etc. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook gewoon (meestal) een ego.
Wat zijn neuronen, los van het concept dat we daarbij hebben? Alleen wanneer we geloven in het concept van een neuron, "bestaat" een neuron in onze belevingswereld. Als je dat je realiteit noemt, leef je in een conceptuele werkelijkheid, oftewel een droom. Een "werkelijkheid" die aan elkaar hangt van taal/woorden. Maar we kunnen het er hoop ik wel over eens zijn dat dit bestaan meer is dan slechts woorden.
Je kan het god noemen, of je noemt het bewustzijn, of bestaan of de hogere zelf. Geen enkele van die beschrijvingen kan waar zijn, omdat het allemaal conceptueel is. Maar dat wat je bent in je kern, het enige wat geen concept is, dat is waar naar verwezen wordt.
@MeejheM
Daarom zeg ik ook: 'Mijn opvatting'
![:wink:]()
En uiteraard is het een omschrijving.