#1
Re: Lachgas/N2O eerste keer: hoe lang doe je met zo'n patroo
Ik vermoed dat we inderdaad alle '2' niet teveel vragen
Ik vermoed dat we inderdaad alle '2' niet teveel vragen
Narayani zei:Een cracker werkt voor geen meter vind ik persoonlijk tov een slagroomspuit al is de laatste wel stukken duurder.
SmartieAndMe zei:Die crackers zijn een afrader... Het gas is ijs en ijskoud wat uit een patroon komt. Brandwonden van bevriezing komen vaak voor met crackers, een slagroomspuit is veel veiliger omdat het gas dan eerst in je bus komt en dan pas in de ballon.
Een slagroomspuit kost 40 euro ongeveer en patronen kosten een tientje voor 50 bij de makro (prijzen voor legale producten mogen wel neem ik aan?
Voor 50 euro heb je dus veel meer als je het even ergens anders koopt dan bij Wapwinkel.
Ik zie het wel eens gebeuren dat de ballonnen hergebruikt worden, en nog enigsinds vochtig zijn. Als je dan het gas in de ballon laat lopen kan dat vocht bevriezen en een soort brandwonden veroorzaken. Vooral ook als je voor meerdere mensen tegelijk een ballon vult.Attimo zei:Als je het gas in je ballon even laat zitten vooraleer je het naar binnen heist moet het toch al wat minder koud zijn?
Volume is dan ook een slechte maatstaaf voor een product waarvan de temperatuur flink schommelt en volume significant afhangt van die temperatuur. Voor de hoeveelheid moleculen zal het wel niet zoveel uitmaken lijkt me, of gaat die fles soms kapot?MeejheM zei:de fles gas begint onderaan meestal pas te bevriezen als er al 2/3e uit is. Als je die niet op temperatuur laat komen/het ijs wat onderaan vorm wegkrabt krijg je niet het maximale volume uit een fles.
Als je de temperatuur in de ballon weet kun je dat inderdaad prima uitrekenen, maar ik denk niet dat je met die informatie erg veel opschiet. Helemaal omdat het nogal lastig is om te weten hoeveel volume er in je ballonnetje zit.Capsules kun je maar 1 keer lekprikken, maar niet te snel leeghalen levert ook een groter volume gas op (slagroomspuit vs. cracker?). bij 1 (16g?) patroon is het toch makkelijk om uit te rekenen hoeveel volume dat gas bij 1,01 bar ongeveer inneemt?
Volgens mij leer je dat ook op het vmbo.
MeejheM zei:Wanneer je zo'n cilinder te snel leeg trekt heb je uiteindelijk 800 ballonnen in plaats van 1000-1100 in de praktijk. Ik weet niet wat hier precies allemaal een rol bij speelt, maar de keuze is reuze. dan bedoel ik een 11kg cilinder n2o2
MeejheM zei:Ik kan jouw ballonnetjes niet vergelijken met de mijne, om een hoop redenen. De aantallen die ik noem zijn alleen relevant om het verschil aan te geven.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."