In de tijd dat ik dexamfetamine op doktersvoorschrift had, had ik een huisarts die ontzettend makkelijk was met pillen voorschrijven. Hij is nu inmiddels met pensioen... volgens mij werd dat wel tijd. Ik vroeg tijdens een consult eens of hij een nieuw recept kon doorsturen naar de apotheek. ''Hoeveel wil je er hebben dan?'', kreeg ik als vraag terug. Serieus waar. M'n zus ook eens zoiets. Had 's ochtends opeens hevige rugpijn, kon haar bed niet uit. Huisarts gebeld. ''Ik zal een receptje doorsturen naar de apotheek, kun je het dadelijk op komen halen''. M'n ma voor zus naar de apotheek, komt ze terug met 30 stuks diazepam. Inmiddels had zuslief al nergens last meer van.
Ik vind het zorgwekkend dat er zo laks wordt omgesprongen met medicatie, helemaal wanneer het gaat om verslavende of anderszins mogelijk schadende middelen. Hier in Nederland valt het echter nog mee. Vergeleken met de VS zijn ze hier nog héél terughoudend. Er heerst daar een heuse verslavingsepidemie, aan opiaten vooral. Heroïne is daar weer helemaal terug van weggeweest, doordat velen die verslaafd zijn geraakt aan opiaten op voorschrift uiteindelijk hier hun toevlucht tot hebben genomen. Een heuse nieuwe verslavingsgolf, volledig veroorzaakt door de medische molen aldaar. Schrijnend toch?
Ik vind het zorgwekkend dat er zo laks wordt omgesprongen met medicatie, helemaal wanneer het gaat om verslavende of anderszins mogelijk schadende middelen. Hier in Nederland valt het echter nog mee. Vergeleken met de VS zijn ze hier nog héél terughoudend. Er heerst daar een heuse verslavingsepidemie, aan opiaten vooral. Heroïne is daar weer helemaal terug van weggeweest, doordat velen die verslaafd zijn geraakt aan opiaten op voorschrift uiteindelijk hier hun toevlucht tot hebben genomen. Een heuse nieuwe verslavingsgolf, volledig veroorzaakt door de medische molen aldaar. Schrijnend toch?