Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStimulanten stimuleren mij niet?

Stimulanten stimuleren mij niet?

44 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kit Kat zei:
Er is wel degelijk verschil. Iemand met ADHD is vaak drukker of 1 brok onrustig..

Ik weet niet of dat volle brein zich dan uit bij iemand met ADHD uit door meteen stoom af te blazen. En door te gaan.

ADD is juist dat je stiller kan zijn en helemaal in je hoofd zit. Maar ik een gesprek vlieg ik van de hak op de tak. En eindig met ... Wat was de vraag ook al weer. Thuis ben ik stil. Denk te veel. Lees geen naar nieuws.skip ik. Ik kan er weken over na denken en buikpijn van krijgen...( Ook hoogsensitief)

Ik heb geen inzicht in het verwerken van een ADHD brein.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat er een verschil is:) Ik heb precies als wat jij beschrijft, ik ben ooit gediagnosticeerd met ADD maar het valt nu onder ADHD. Ik bedoelde dat ADD geen officiele diagnose meer is volgens de DSM-5) De term is outdated en is nu inattentive subtype, dat valt onder de diagnose ADHD.
En dat de reactie op stims vaak ongeveer hetzelfde. Daarom worden mensen met attentive en inattentive ook beide behandeld met medicatie zoals dexamfetamine
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fudgey zei:
Hey ik vind dit een fantastische bericht maar ik gebruik normale en hoge doseringen.
Klik om te vergroten...

Ik ben geen biochemicus en kan niet vertellen wat bij jou de oorzaak is dat je zo op stimulanten reageert, maar de reactie die je omschrijft is dus wel iets wat regelmatig voorkomt. Ik herken zelf de ‘stilte in het hoofd’ van stims ook goed, en ben geloof ik nog nooit fysiek echt actief geworden van welke drug dan ook, ik word met name mentaal scherper van stims. (Ik krijg weliswaar medicatie voorgeschreven voor ADD en vermoed ook dat ik het heb, hoewel ik er (nog) niet officieel mee gediagnosticeerd ben.)

Psychofarmacologie is iets enorm complex, soms is ook gewoon niet te zeggen wat de reden is dat mensen zo verschillend op een zelfde stof reageren. Ieder lichaam is uniek. :)

Voorbeeldje: @Eik en ik doen zo nu en dan wel eens een tripje samen. Als we LSD doen nemen wij dezelfde dosis en ben ik een fractie verder ‘heen’, wat logisch is en in de lijn der verwachting ligt gezien ik een stuk kleiner en lichter ben. Maar als we 6-APB doen bijvoorbeeld moet ik standaard zo’n 40 mg meer nemen als we op hetzelfde level willen uitkomen, terwijl dat niet ‘klopt’ op basis van lichaamsgewicht - dan zou ik juist een lagere dosis nodig moeten hebben. Kennelijk verwerkt ons lichaam die stof gewoon net even anders, geen idee waarom. Ik had hetzelfde met mijn lange en dus zwaardere (ex-)partner, we gebruikten vroeger wel eens samen MDMA. In die tijd nam ik nog niets van medicatie, het verschil in gevoeligheid lijkt dus niet tolerantiegerelateerd. 🤷🏻‍♀️

Legio factoren zouden indirect of direct mee kunnen spelen.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hangt dit niet af van hoe je je dat moment voelt, of waar je maar net mee bezig bent?
Ik heb zelf geen ADD/ADHD maar herken wet wat je partner heeft.


Er zijn avonden dat ik onder invloed van stims niets meer doe dan enkel op de gsm bezig zijn.
Maar er zijn ook avonden dat ik me helemaal te pletter dans, of uren kan babbelen.

Ligt volgens mij meer (schiet me er niet op dood) aan teveel gebruik/ te weinig hersteltijd.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Er zijn avonden dat ik onder invloed van stims niets meer doe dan enkel op de gsm bezig zijn.
Maar er zijn ook avonden dat ik me helemaal te pletter dans, of uren kan babbelen.
Klik om te vergroten...

Het is ook inderdaad maar net waar op dat moment je hyperfocus toevallig op valt. De gedragingen die je noemt zijn wel allemaal overduidelijke dopamine-effecten, die ansich weer onder invloed staan van set-setting.
S
SillousLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fudgey zei:
Hadden die artsen het mis?
Klik om te vergroten...

Wat deze vraag betreft, artsen kunnen altijd mis zijn.

Het zijn immers geen robotten en de patient is geen see-through.

Ik praat uit eigen ervaring namelijk dat ik de diagnose van autisme heb maar ik heb dat heb ik lang niet.

-klein detail- ik was 6 jaar. :grimacing:

Ik heb wel dyscalculie en had vroeger sociale angsten en nog wat issues lol.. diagnoses zijn moeilijk te stellen op jonge leeftijd. Al valt 15j wel heel goed mee

Langs de ene kant was het vroeger moeilijker om diagnoses te stellen omdat er nog weinig bekend was van de stoornis en begrippen die toen nog niet "bestonden". En langs de andere kant is het nu imo wat lastiger om concreet een onderscheid te maken tussen al de nieuwe stoornissen die nu wel gekend zijn.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sillous zei:
Wat deze vraag betreft, artsen kunnen altijd mis zijn.

Het zijn immers geen robotten en de patient is geen see-through.

Ik praat uit eigen ervaring namelijk dat ik de diagnose van autisme heb maar ik heb dat heb ik lang niet.

-klein detail- ik was 6 jaar. :grimacing:

Ik heb wel dyscalculie en had vroeger sociale angsten en nog wat issues lol.. diagnoses zijn moeilijk te stellen op jonge leeftijd. Al valt 15j wel heel goed mee

Langs de ene kant was het vroeger moeilijker om diagnoses te stellen omdat er nog weinig bekend was van de stoornis en begrippen die toen nog niet "bestonden". En langs de andere kant is het nu imo wat lastiger om concreet een onderscheid te maken tussen al de nieuwe stoornissen die nu wel gekend zijn.
Klik om te vergroten...

Eens.

Gewoon nieuwsgierig: laat je je nog opnieuw evalueren, of ga je er gewoon vanuit dat er een verkeerde diagnose gesteld is en je de diagnose ASS niet hebt? En heb je vrede met die conclusie?
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fudgey zei:
Yess in 2016 vastgesteld. Een van de redenen voor mij om stims te gebruiken is pijnverlichting
Klik om te vergroten...
met mij werken stims slecht.
omdat chronische pijn meestal overgevoelig zenuwstelsel is en stims kunnen dan alles nog heviger maken.
ik hou wel van de korte rush maar voor de rest geven stims mij meer ellende maar toch half verslaafd eraan denk ik jammer genoeg. voelt zo hard op mijn lichaam atijd
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kit Kat zei:
Me too in 2015.
Helpt me te ontspannen en me.niet ziek te voelen.
Klik om te vergroten...
jij ook fibro en cvs ? heb de diagnose van 2020 pas maar al sinds 2010 klachten en wordt altijd erger en erger.
nu 6maanden uit blaasverwijdering voor blaaspijnsyndroom... tijd om echt mijn leven te verbeteren...
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fudgey zei:
Ik gebruikte best veel, soms 1.5 gram of meer in een dag. Er zijn tijden geweest waarbij ik meerdere keren per week gebruikt hebt en zelfs weken gehad dat ik dagelijks gebruikte. Doe ik nu niet meer hoor, no worries. Maarja ik heb er heel wat doorheen gesnoven over de jaren heen.
Klik om te vergroten...
Doe je dit nu nog steeds?
F
FudgeyLid
01-01-2024, 00:00
#10
MetalGuy zei:
Doe je dit nu nog steeds?
Klik om te vergroten...
Nee nee ik ben nu verantwoord bezig met drugs. Ik gebruik zelden, ongeveer eens in de 3 maanden, en gebruik dan wel genoeg om een dag of 3 wakker te zijn.
F
FudgeyLid
01-01-2024, 00:00
#11
silkroad zei:
met mij werken stims slecht.
omdat chronische pijn meestal overgevoelig zenuwstelsel is en stims kunnen dan alles nog heviger maken.
ik hou wel van de korte rush maar voor de rest geven stims mij meer ellende maar toch half verslaafd eraan denk ik jammer genoeg. voelt zo hard op mijn lichaam atijd
Klik om te vergroten...
ik heb zelf vaak naderhand meer last, maar die paar dagen even minder last hebben zorgt er bij mij voor dat ik even rustig kan ademen, om het zo te zeggen.
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#12
Fudgey zei:
ik heb zelf vaak naderhand meer last, maar die paar dagen even minder last hebben zorgt er bij mij voor dat ik even rustig kan ademen, om het zo te zeggen.
Klik om te vergroten...
paar dagen ?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
silkroad zei:
paar dagen ?
Klik om te vergroten...

Ze gebruikt eens in de zoveel tijd enkele dagen op rij, staat in een van haar vorige posts.

Ik snap wel dat iemand soms even een escape wil hebben van chronische pijn… paar dagen lekker in je eigen lijf… dat is niet veel gevraagd toch? Poeh, je zou om minder verslaafd raken, continu geterroriseerd te worden door pijn, dat gun je niemand, goed dat je het gebruik wel onder controle hebt @Fudgey.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fudgey zei:
Nee nee ik ben nu verantwoord bezig met drugs. Ik gebruik zelden, ongeveer eens in de 3 maanden, en gebruik dan wel genoeg om een dag of 3 wakker te zijn.
Klik om te vergroten...
Goed van je! Verder ook geen ''momentjes buiten de tijd?''
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Ze gebruikt eens in de zoveel tijd enkele dagen op rij, staat in een van haar vorige posts.

Ik snap wel dat iemand soms even een escape wil hebben van chronische pijn… paar dagen lekker in je eigen lijf… dat is niet veel gevraagd toch? Poeh, je zou om minder verslaafd raken, continu geterroriseerd te worden door pijn, dat gun je niemand, goed dat je het gebruik wel onder controle hebt @Fudgey.
Klik om te vergroten...
Zou die iemand dan niet beter gebaat zijn met keta?


Ik leef ook al jaren met rugpijn en moet toch toegeven dat stims enkel nefast zijn voor dergelijke pijnen.


Keta werkt pas pijnstillend. 😍
F
FudgeyLid
01-01-2024, 00:00
#16
MetalGuy zei:
Goed van je! Verder ook geen ''momentjes buiten de tijd?''
Klik om te vergroten...
Af en toe eens, maar dat komt zelden voor.
H
HiyouLid
01-01-2024, 00:00
#17
silkroad zei:
met mij werken stims slecht.
omdat chronische pijn meestal overgevoelig zenuwstelsel is en stims kunnen dan alles nog heviger maken.
ik hou wel van de korte rush maar voor de rest geven stims mij meer ellende maar toch half verslaafd eraan denk ik jammer genoeg. voelt zo hard op mijn lichaam atijd
Klik om te vergroten...
Same
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#18
CuriousExplorer zei:
Zou die iemand dan niet beter gebaat zijn met keta?


Ik leef ook al jaren met rugpijn en moet toch toegeven dat stims enkel nefast zijn voor dergelijke pijnen.


Keta werkt pas pijnstillend. 😍
Klik om te vergroten...
ketamine wordt al lang en vaak gebruikt voor chronische pijn / centraal sensitisatie. maar op lange termijn moet je altijd denken.
cannabis geeft meer pijn voor mij
stims zijn hard op het lichaam voor mij
downers wordt ik lui en moe van en komt er niets goeds van in huis
psychedelica nog nooit gedaan maar zou ook wel iets kunnen zijn maar dan zou ik graag iemand bij mij willen hebben die ik vertrouw en de situatie kent en met kleine doseringen. het is niet de bedoeling voor mij om daar een escaperoom van te maken en dan zou ik liefst de oude lsd / druppels proberen en niet de RC varianten.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
silkroad zei:
ketamine wordt al lang en vaak gebruikt voor chronische pijn / centraal sensitisatie. maar op lange termijn moet je altijd denken.
cannabis geeft meer pijn voor mij
stims zijn hard op het lichaam voor mij
downers wordt ik lui en moe van en komt er niets goeds van in huis
psychedelica nog nooit gedaan maar zou ook wel iets kunnen zijn maar dan zou ik graag iemand bij mij willen hebben die ik vertrouw en de situatie kent en met kleine doseringen. het is niet de bedoeling voor mij om daar een escaperoom van te maken en dan zou ik liefst de oude lsd / druppels proberen en niet de RC varianten.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde vooral "keta ten opzichte van stims".


Natuurlijk is hoe minder drugs/medicijnen er nodig zijn, hoe beter.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Ik ga mijn reactie op een vorig topic over ditzelfde onderwerp even bijvoegen.

Bekijk bijlage 45384
Klik om te vergroten...
Wordt idd veel te snel een link tussen rustig zijn op stims en adhd gelegd. Is gewoon ook fijn om gedachten te kunnen ordenen en dingen te doen zonder stress dat het niet zou lukken anders.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."