Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStimulanten stimuleren mij niet?

Stimulanten stimuleren mij niet?

44 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ga mijn reactie op een vorig topic over ditzelfde onderwerp even bijvoegen.

AE308506-F723-4643-9D76-C722E50B7CD1.jpeg
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gunz For Hire zei:
Dat vind ik wel apart. ADHD en ADD zijn namelijk wel echt twee verschillende dingen.
Klik om te vergroten...
Ja en nee. ADD is de inattentive type van ADHD. Volgensmij wordt de term ook nog wel gebruikt als subtype, maar het is geen officiele diagnose meer want het is niet een compleet andere stoornis. Behandeling is ook hetzelfde.

MetalGuy zei:
Jullie zijn vrienden begrijp ik? 😁
Klik om te vergroten...
Fudgey is mn partner hihi
Maar hij is echt alles behalve ADHD. Hij heeft niks van typische ADHD kenmerken en geen slechte concentratie. Hij helpt mij zelfs heel veel bij mn ADHD, want ik ben vet chaotisch en raak ook alles constant kwijt, weet hij gelijk waar het ligt 😂 wel grappig
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rat zei:
Fudgey zit m altijd lekker rustig te chillen en ik word helemaal leip manisch klets hem de oren van z'n kop. Terwijl ik wel ADHD heb. 😂
Klik om te vergroten...
Moet wel zeggen ik neem altijd hoge dosissen, heb ook altijd meer nodig dan Fudgey terwijl hij 2x zo groot is als ik, dat heeft denk ik wel met mijn ADHD te maken. Lage tot normale dosis voel ik niet zoveel. Maar Fudgey is in hoge dosissen ook rustig
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#4
jij hebt ook fibromyalgie ?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gunz For Hire zei:
Dat vind ik wel apart. ADHD en ADD zijn namelijk wel echt twee verschillende dingen.
Klik om te vergroten...

Je hebt tegenwoordig ADHD-I (hoofdzakelijk inattentive), ADHD-H (hoofdzakelijk hyperactive) en ADHD-combined (combo van beide).

Ik moet zeggen dat ik het ook verwarrend vind in de communicatie, omdat de niet-hyperactieve variant zich zó anders kan uiten dan het standaardbeeld wat mensen voor zich zien bij de term ADHD, helemaal bij vrouwen. Ik hanteer zelf eigenlijk nog steeds de termen ADD en ADHD omdat het gewoon duidelijker is voor veel mensen, al is die aanduiding officieel niet meer correct.

Daarnaast kan ik me überhaupt niet geheel vinden in de samenvatting ‘inattentive’, en is AD(H)D in mijn ogen in het algemeen meer een ‘attention dysregulation’ probleem dan een ‘deficit’: de aandacht is er wel, maar wordt op een andere manier verdeeld en gereguleerd. Plus dat ik de overige problemen met executief functioneren mis in de terminologie, die net zo goed op de voorgrond kunnen staan.

Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal en hier off-topic. :)
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gunz For Hire zei:
Hebben ze jou toen ook getest op ADD?

Wordt zelf ook rustig van stims en bij mij werd ADD geconstateerd.
Klik om te vergroten...
Precies.ADD en Hoogsensitief.
Je brein komt tot rust..waar anderen niet te veel nadenken,overdenken en loslaten. Verwerken wij veel emoties, voelen wat anderen voelen soms. En dan ineens is er rust. Niets. Chill. Lekker toch.?
F
FudgeyLid
01-01-2024, 00:00
#7
silkroad zei:
jij hebt ook fibromyalgie ?
Klik om te vergroten...
Yess in 2016 vastgesteld. Een van de redenen voor mij om stims te gebruiken is pijnverlichting
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rat zei:
Ik ben destijds gediagnosticeerd met ADD maar er wordt in de DSM-5 geen onderscheid meer gemaakt tussen ADHD en ADD dus heb nu ADHD.
Klik om te vergroten...
Er is wel degelijk verschil. Iemand met ADHD is vaak drukker of 1 brok onrustig..

Ik weet niet of dat volle brein zich dan uit bij iemand met ADHD uit door meteen stoom af te blazen. En door te gaan.

ADD is juist dat je stiller kan zijn en helemaal in je hoofd zit. Maar ik een gesprek vlieg ik van de hak op de tak. En eindig met ... Wat was de vraag ook al weer. Thuis ben ik stil. Denk te veel. Lees geen naar nieuws.skip ik. Ik kan er weken over na denken en buikpijn van krijgen...( Ook hoogsensitief)

Ik heb geen inzicht in het verwerken van een ADHD brein.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fudgey zei:
Yess in 2016 vastgesteld. Een van de redenen voor mij om stims te gebruiken is pijnverlichting
Klik om te vergroten...
Me too in 2015.
Helpt me te ontspannen en me.niet ziek te voelen.
F
FudgeyLid
01-01-2024, 00:00
#10
MetalGuy zei:
Hmmm...

Nog géén antwoord, maar zou ik mogen vragen hoeveel en hoevaak je stims neemt?
Klik om te vergroten...
Ik gebruikte best veel, soms 1.5 gram of meer in een dag. Er zijn tijden geweest waarbij ik meerdere keren per week gebruikt hebt en zelfs weken gehad dat ik dagelijks gebruikte. Doe ik nu niet meer hoor, no worries. Maarja ik heb er heel wat doorheen gesnoven over de jaren heen.
F
FudgeyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gunz For Hire zei:
Hebben ze jou toen ook getest op ADD?

Wordt zelf ook rustig van stims en bij mij werd ADD geconstateerd.
Klik om te vergroten...
Nee, alleen ADHD bij mijn weten. Zou ik er goed aan doen om er eens naar te vragen bij mijn huisarts?
F
FudgeyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Ik ga mijn reactie op een vorig topic over ditzelfde onderwerp even bijvoegen.

Bekijk bijlage 45384
Klik om te vergroten...
Hey ik vind dit een fantastische bericht maar ik gebruik normale en hoge doseringen.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kit Kat zei:
Er is wel degelijk verschil. Iemand met ADHD is vaak drukker of 1 brok onrustig..

Ik weet niet of dat volle brein zich dan uit bij iemand met ADHD uit door meteen stoom af te blazen. En door te gaan.

ADD is juist dat je stiller kan zijn en helemaal in je hoofd zit. Maar ik een gesprek vlieg ik van de hak op de tak. En eindig met ... Wat was de vraag ook al weer. Thuis ben ik stil. Denk te veel. Lees geen naar nieuws.skip ik. Ik kan er weken over na denken en buikpijn van krijgen...( Ook hoogsensitief)

Ik heb geen inzicht in het verwerken van een ADHD brein.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat er een verschil is:) Ik heb precies als wat jij beschrijft, ik ben ooit gediagnosticeerd met ADD maar het valt nu onder ADHD. Ik bedoelde dat ADD geen officiele diagnose meer is volgens de DSM-5) De term is outdated en is nu inattentive subtype, dat valt onder de diagnose ADHD.
En dat de reactie op stims vaak ongeveer hetzelfde. Daarom worden mensen met attentive en inattentive ook beide behandeld met medicatie zoals dexamfetamine
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fudgey zei:
Hey ik vind dit een fantastische bericht maar ik gebruik normale en hoge doseringen.
Klik om te vergroten...

Ik ben geen biochemicus en kan niet vertellen wat bij jou de oorzaak is dat je zo op stimulanten reageert, maar de reactie die je omschrijft is dus wel iets wat regelmatig voorkomt. Ik herken zelf de ‘stilte in het hoofd’ van stims ook goed, en ben geloof ik nog nooit fysiek echt actief geworden van welke drug dan ook, ik word met name mentaal scherper van stims. (Ik krijg weliswaar medicatie voorgeschreven voor ADD en vermoed ook dat ik het heb, hoewel ik er (nog) niet officieel mee gediagnosticeerd ben.)

Psychofarmacologie is iets enorm complex, soms is ook gewoon niet te zeggen wat de reden is dat mensen zo verschillend op een zelfde stof reageren. Ieder lichaam is uniek. :)

Voorbeeldje: @Eik en ik doen zo nu en dan wel eens een tripje samen. Als we LSD doen nemen wij dezelfde dosis en ben ik een fractie verder ‘heen’, wat logisch is en in de lijn der verwachting ligt gezien ik een stuk kleiner en lichter ben. Maar als we 6-APB doen bijvoorbeeld moet ik standaard zo’n 40 mg meer nemen als we op hetzelfde level willen uitkomen, terwijl dat niet ‘klopt’ op basis van lichaamsgewicht - dan zou ik juist een lagere dosis nodig moeten hebben. Kennelijk verwerkt ons lichaam die stof gewoon net even anders, geen idee waarom. Ik had hetzelfde met mijn lange en dus zwaardere (ex-)partner, we gebruikten vroeger wel eens samen MDMA. In die tijd nam ik nog niets van medicatie, het verschil in gevoeligheid lijkt dus niet tolerantiegerelateerd. 🤷🏻‍♀️

Legio factoren zouden indirect of direct mee kunnen spelen.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hangt dit niet af van hoe je je dat moment voelt, of waar je maar net mee bezig bent?
Ik heb zelf geen ADD/ADHD maar herken wet wat je partner heeft.


Er zijn avonden dat ik onder invloed van stims niets meer doe dan enkel op de gsm bezig zijn.
Maar er zijn ook avonden dat ik me helemaal te pletter dans, of uren kan babbelen.

Ligt volgens mij meer (schiet me er niet op dood) aan teveel gebruik/ te weinig hersteltijd.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
CuriousExplorer zei:
Er zijn avonden dat ik onder invloed van stims niets meer doe dan enkel op de gsm bezig zijn.
Maar er zijn ook avonden dat ik me helemaal te pletter dans, of uren kan babbelen.
Klik om te vergroten...

Het is ook inderdaad maar net waar op dat moment je hyperfocus toevallig op valt. De gedragingen die je noemt zijn wel allemaal overduidelijke dopamine-effecten, die ansich weer onder invloed staan van set-setting.
S
SillousLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fudgey zei:
Hadden die artsen het mis?
Klik om te vergroten...

Wat deze vraag betreft, artsen kunnen altijd mis zijn.

Het zijn immers geen robotten en de patient is geen see-through.

Ik praat uit eigen ervaring namelijk dat ik de diagnose van autisme heb maar ik heb dat heb ik lang niet.

-klein detail- ik was 6 jaar. :grimacing:

Ik heb wel dyscalculie en had vroeger sociale angsten en nog wat issues lol.. diagnoses zijn moeilijk te stellen op jonge leeftijd. Al valt 15j wel heel goed mee

Langs de ene kant was het vroeger moeilijker om diagnoses te stellen omdat er nog weinig bekend was van de stoornis en begrippen die toen nog niet "bestonden". En langs de andere kant is het nu imo wat lastiger om concreet een onderscheid te maken tussen al de nieuwe stoornissen die nu wel gekend zijn.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sillous zei:
Wat deze vraag betreft, artsen kunnen altijd mis zijn.

Het zijn immers geen robotten en de patient is geen see-through.

Ik praat uit eigen ervaring namelijk dat ik de diagnose van autisme heb maar ik heb dat heb ik lang niet.

-klein detail- ik was 6 jaar. :grimacing:

Ik heb wel dyscalculie en had vroeger sociale angsten en nog wat issues lol.. diagnoses zijn moeilijk te stellen op jonge leeftijd. Al valt 15j wel heel goed mee

Langs de ene kant was het vroeger moeilijker om diagnoses te stellen omdat er nog weinig bekend was van de stoornis en begrippen die toen nog niet "bestonden". En langs de andere kant is het nu imo wat lastiger om concreet een onderscheid te maken tussen al de nieuwe stoornissen die nu wel gekend zijn.
Klik om te vergroten...

Eens.

Gewoon nieuwsgierig: laat je je nog opnieuw evalueren, of ga je er gewoon vanuit dat er een verkeerde diagnose gesteld is en je de diagnose ASS niet hebt? En heb je vrede met die conclusie?
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fudgey zei:
Yess in 2016 vastgesteld. Een van de redenen voor mij om stims te gebruiken is pijnverlichting
Klik om te vergroten...
met mij werken stims slecht.
omdat chronische pijn meestal overgevoelig zenuwstelsel is en stims kunnen dan alles nog heviger maken.
ik hou wel van de korte rush maar voor de rest geven stims mij meer ellende maar toch half verslaafd eraan denk ik jammer genoeg. voelt zo hard op mijn lichaam atijd
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kit Kat zei:
Me too in 2015.
Helpt me te ontspannen en me.niet ziek te voelen.
Klik om te vergroten...
jij ook fibro en cvs ? heb de diagnose van 2020 pas maar al sinds 2010 klachten en wordt altijd erger en erger.
nu 6maanden uit blaasverwijdering voor blaaspijnsyndroom... tijd om echt mijn leven te verbeteren...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."