Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelp! Drugs gevonden tijdens werk.

Help! Drugs gevonden tijdens werk.

42 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kan me voorstellen dat je wel even geschrokken bent....maar zoals al aangegeven denk ik niet dat er achteraf nog heisa van gaat komen....het kan vanalles zijn geweest!
Lang geleden is bij mij een joint in mijn pak shag gevonden toen een collega dat pak shag zag liggen alwaar een joint in zat, en hij pakte dit pakje om er een peuk uit te gaan draaien.
Terloops vroeg hij of het Afghaanse was, waarop ik zei dat het Marokkaanse was...
Nooit meer iets van gehoord.
Stupide om deze joint zo bij me te hebben uiteraard....
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Is even schrikken, maar heel simpel als die er over begint gewoon eerlijk vertellen, dat je weleens in het weekend bij maten iets gebruik , het is op vrijdag gebeurd dus die dots zijn makkelijk naar elkaar te brengen
J
JackAss69Lid
01-01-2024, 00:00
#3
MyBadLife zei:
Hallo, ik zit ergens mee.

Om het vanaf het begin voor iedereen duidelijk te maken: ik heb nog nooit drugs gebruikt tijdens werktijd!



Om het niet al te lang te maken in het kort wat er is gebeurd:



Ik moest afgelopen vrijdag werken van 1 tot 7 samen met mijn teamleider.

Ik ben van te voren langs mijn dealer gegaan on 1gr keta te halen omdat mijn dealer savonds niet kon, en ik savond een feestje had.



Aan het einde van onze dienst rond kwart voor 7 gingen we onze spullen bij elkaar pakken en opruimen en toen zei mijn teamleider dat ie nog ff naar de wc ging, en terwijl hij dat zegt valt dat zakje keta uit mijn tas op de grondβ€¦πŸ€¦β€β™‚οΈ



Ik weet zeker dat mijn teamleider het heeft gezien. Hij keek een beetje verward/verbaasd en liep toen naar de wc.
Ik zat op dat moment helemaal in spanning .



Toen hij terug kwam van de wc liet hij niets merken en wenste hij me een goed weekend zoals altijd. We stonden al op punt van weggaan toen hij naar de wc ging



Maar ik zit nu al heel het weekend in mn hoofd wat er kan gebeuren. Ik heb echt niks tijdens werktijd gebruikt en dat zou ik ook nooit doen!
Klik om te vergroten...
Geen stress man. Áls hij erna vraagt (wat ik niet denk anders had ie het gelijk gezegd) gewoon zeggen wat je hebt getyped. Dat het voor een feest was. Want je kan niet werken onder invloed van ket haha.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
JackAss69 zei:
Geen stress man. Áls hij erna vraagt (wat ik niet denk anders had ie het gelijk gezegd) gewoon zeggen wat je hebt getyped. Dat het voor een feest was. Want je kan niet werken onder invloed van ket haha.
Klik om te vergroten...

Zou ik niet doen. Dat is wel een stok geven om mee te slaan als je gaat zeggen dat het drugs was.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
HierEnDaarEenFuifje zei:
Zou ik niet doen. Dat is wel een stok geven om mee te slaan als je gaat zeggen dat het drugs was.
Klik om te vergroten...
Ja das echt het meeste domme wat je kan doen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mee eens. Niet doen, dus.
Gewoon je werk doen, en rustig afwachten.
Maar ik denk dat je er niets meer van hoort.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
FredKroket zei:
Ja das echt het meeste domme wat je kan doen.
Klik om te vergroten...

Maar wat is een klein zakje met poeder dan wΓ©l, als het geen drugs is? πŸ˜… Ik zou denk ik toch in de verleiding komen om eerlijk te zijn als het ter sprake werd gebracht, maar ik denk dat jullie gelijk hebben en dat liegen hier toch beter is (ook al is er echt weinig andere logische verklaring voor het fenomeen β€˜zakje dat wit poeder bevat’ dan: drugs haha).

Ik denk echter dat er niks mee zal gebeuren, want dan had hij er - zoals hierboven al gezegd - direct iets van moeten zeggen en/of mee moeten doen. Achteraf is het gewoon niet te bewijzen van zijn kant, dus zou het raar zijn als hij er nog over zou beginnen. Ik denk dat er twee reΓ«le opties zijn: hij heeft het niet gezien/niet bewust geregistreerd, of hij heeft het wel gezien maar de beslissing genomen er niks over te zeggen en jou dus te β€˜matsen’ door je de confrontatie te besparen. Ik kan me voorstellen dat ik dit laatste misschien ook zou doen als teamleider als ik dit zag gebeuren bij een collega die gewoon goed/normaal functioneert. Het kan eigenlijk niet, maar je wil iemand er niet op pakken want je doet je werk goed en bent niet op je werk onder invloed, dan is zwijgen misschien gewoon het beste en een gevalletje β€˜what happens on… stays on…’. :wink:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Er zijn ooit twee XTC pillen in een gripzakje uit mijn jaszak gevallen toen ik bij de Kruidvat werkte. Leidinggevende kwam in de pauze naar mij toe. Ik zei dat het medicijnen waren maar hij zei volgens mij is het XTC. Toen ik beloofde nooit meer drugs mee te nemen en AL HELEMAAL NIET onder invloed te zijn onder werk tijd was het goed. Ik kreeg zelfs de pillen gewoon terug.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Maar wat is een klein zakje met poeder dan wΓ©l, als het geen drugs is?
Klik om te vergroten...
Tja daar gaat de teamleider nooit achter komen :wink:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Tja daar gaat de teamleider nooit achter komen :wink:
Klik om te vergroten...
Gaat ie testen, is iedereen vervolgens een uur eerder klaar dan verwacht.
J
JackAss69Lid
01-01-2024, 00:00
#11
HierEnDaarEenFuifje zei:
Zou ik niet doen. Dat is wel een stok geven om mee te slaan als je gaat zeggen dat het drugs was.
Klik om te vergroten...
Wat zit anders in zo'n zakje? Wasmiddel? 🀣
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
JackAss69 zei:
Wat zit anders in zo'n zakje? Wasmiddel? 🀣
Klik om te vergroten...
Dat weet die teamleider toch niet, helemaal niet als het al een paar dagen geleden is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
CuriousExplorer zei:
Als je echt pech hebt heb je gewoon een groot probleem.
Het is niet omdat je geen drugs gebruikt op je werk, hoe kunnen zij je daarin geloven of controleren?, dat je drugs bij je mag hebben op de werkvloer.
Ik ben bijna 100% zeker dat je een arbeidsreglement hebt ondertekend waarin staat dat drugs op het werk absoluut verboden zijn.



Met wat geluk zegt je chef helemaal niets.
Klik om te vergroten...
CuriousExplorer zei:
Werkt dit echt zo in NL?


Hier in BE kun je gewoon ontslagen worden als je drugs naar het werk brengt.
Klik om te vergroten...
Het verschilt ook een beetje per sector, maar het is zeker niet standaard dat in contracten wordt opgenomen dat iemand direct wordt ontslagen als er drugs aanwezig zijn. Wel kan er alsnog ontslag volgen als iemand drugs bij heeft of drugs heeft gebruikt op het werk. De procedures daaromheen zijn alleen wel ingewikkeld.

In principe heeft je baas niks te maken met drugsgebruik van jou in je vrije tijd. Dus als het in je vrije tijd gebeurt (en niet tijdens een bedrijfsuitje bijvoorbeeld en ook niet tijdens een borrel met collega's), en zolang je werk niet lijdt onder je drugsgebruik, dan is er niks aan de hand.
De aanwezigheid van drugs op werk kan wel een probleem zijn. Afhankelijk van het middel, en afhankelijk van de situatie, kan dat wel grond zijn voor ontslag op staande voet.

HuisbaasBob zei:
Dat kan allemaal wel wezen, maar dat hadden ze dan op dat moment moeten doen. Nu slaat het natuurlijk nergens op om als werkgever te zeggen

'teamleider dacht een wit zakje te zien 3 dagen geleden. Dat zal wel drugs geweest zijn'

Hoe willen ze dat concreet gaan maken. Ik wens ze succes.
Klik om te vergroten...
De procedures die gevoerd worden over het ontslag vallen binnen het civiele recht. Daar is de bewijslast wel een stuk minder zwaar. Als het aankomt op een welles-nietes spelletje tussen de baas die zegt dat hij een zakje drugs zag, en een medewerker die zegt dat er geen drugs in het zakje zaten, dan weet ik niet of de rechtbank de verklaring van de werkgever als geloofwaardig acht. In principe heb je wel onschuldpresumptie dus dat zou leidend moeten zijn. Aan de andere kant spelen dan ook weer zaken mee zoals dat de discussie over wel of geen drugs in het zakje de vertrouwensrelatie zo heeft beschadigd dat de rechter zulke dingen ook meeweegt. Het feit dat de teamleider het gesprek niet meteen is aangegaan is dan wel weer een omstandigheid in jouw voordeel.

Zoals ik zeg: dat zijn lastige procedures.

Mocht er iets Γ©cht uit de hand gaan lopen dan kun je nog altijd grijpen naar een noodmaatregel: toegeven dat je verslaafd bent, hulp vragen en hulp accepteren. Mensen mogen in Nederland niet ontslagen worden vanwege hun verslaving (want dat is een geestesstoornis en daarvoor moet er hulp zijn). Dat is juridisch een veiligere route. Wel wordt het dan twijfelachtig of je contract wel verlengd zou gaan worden indien je geen vast contract hebt. Maar goed, dat is waarschijnlijk sowieso al het geval als je baas gaat lopen zeuren over drugs.

Zie ook:

Wat te doen bij alcoholmisbruik en drugsmisbruik door een werknemer? - Arbeidsrechter.nl

Alcohol en drugsmisbruik kan gezien worden als verwijtbaar handelen en ontslag op staande voet of ontbinding via kantonrechter tot gevolg hebben.
www.arbeidsrechter.nl www.arbeidsrechter.nl
M
MyBadLifeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nogmaals bedankt voor de reacties allemaal dat waardeer ik enorm.

ik heb inderdaad al een vast contract werk er nu 7 jaar. Werk in de farmacy ICT
We zitten al met personeel tekort en ik ben een redelijk onmisbare schakel geworden in ons team, en ook niet makkelijk te vervangen.

eerlijk toegeven lijkt me persoonlijk ook niet zo’n goed idee nee en denk niet dat ik dat durf. Ookal worden er in de toekomst nog vragen gesteld

Is het misschien een idee om gripzakjes met echte eiwit poeder te maken (dit keer wel echt heel goed weggestopt) en als er dan gevraagd wordt kan ik die eiwitpoeder laten zien alszeinde supplementen en zeggen dat dat vrijdag ook was πŸ˜‚
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
MyBadLife zei:
Is het misschien een idee om gripzakjes met echte eiwit poeder te maken (dit keer wel echt heel goed weggestopt) en als er dan gevraagd wordt kan ik die eiwitpoeder laten zien alszeinde supplementen en zeggen dat dat vrijdag ook was πŸ˜‚
Klik om te vergroten...

Goed idee! πŸ˜‚
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
MyBadLife zei:
Nogmaals bedankt voor de reacties allemaal dat waardeer ik enorm.

ik heb inderdaad al een vast contract werk er nu 7 jaar. Werk in de farmacy ICT
We zitten al met personeel tekort en ik ben een redelijk onmisbare schakel geworden in ons team, en ook niet makkelijk te vervangen.

eerlijk toegeven lijkt me persoonlijk ook niet zo’n goed idee nee en denk niet dat ik dat durf. Ookal worden er in de toekomst nog vragen gesteld

Is het misschien een idee om gripzakjes met echte eiwit poeder te maken (dit keer wel echt heel goed weggestopt) en als er dan gevraagd wordt kan ik die eiwitpoeder laten zien alszeinde supplementen en zeggen dat dat vrijdag ook was πŸ˜‚
Klik om te vergroten...
Eerlijk... Ik denk dat je je veel te druk maakt. Lees vooral de reactie van @Purplext (EDIT: ik bedoelde inderdaad @Proxima )nog eens door. Ik denk dat dat het meest realistisch is.

Zeker nu je omschrijft dat je in de ict werkt een een onmisbare positie hebt. Denkt je teamleider ook zo over jou? Zijn ze tevreden met jou?
Zeker dan hoef je je denk ik niet snel zorgen te maken. Dit is een incident, de teamleider twijfelt misschien zelfs wel aan zichzelf wat ie heeft gezien. Zolang het niet besproken is, heb je geen idee.

Zelf ben ik verslaafd. Ik heb wel onder werktijd gebruikt, al ben ik nooit op heterdaad betrapt. Maar voor mij geld ook. Mijn leidinggevende is tevreden over mij en ze houden me graag. Ook al ben ik al langere tijd ziek en nog niet 100% gereintegreerd.

Dat is ook omdat ik laat zien dat ik beter wil worden.

Ik denk dat, zolang dit een incident blijft, je geen zorgen hoeft te maken. Ziet je chef een tweede keer een zakje poeder vallen. Dan zou ik me meer zorgen gaan maken.

Maar om nou zakjes eiwitpoeder voor te gaan bereiden voor het geval ze het opbrengen πŸ˜‚
Ik denk zelfs als je eerlijk zou vertellen dat het ket is, maar dat het nooit meer zal gebeuren, dat je bij veel bedrijven niet direct ontslagen wordt. Zeker niet met een vast contract en als ze dik tevreden over je zijn. Al zou het wel kunnen natuurlijk. De meeste bedrijven schrijven inderdaad iets in hun arbeidsreglement over geen drugs op werk.

Zien ze je liever gaan en proberen ze iets te vinden om je te kunnen ontslaan, dan is het een heel ander verhaal. Heb je een tijdelijk contract of werk je zzp, dan wordt het ook al een stuk riskanter denk ik.

(Ohja en dan hebben we het nog niet gehad over de huidige krapte op de arbeidsmarkt πŸ˜‰)
M
MyBadLifeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik had overigens die zelfde vrijdag ochtend nog mijn jaarlijkse beoordelingsgesprek gehad bij mijn teamleider:)))))
M
MyBadLifeLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Eerlijk... Ik denk dat je je veel te druk maakt. Lees vooral de reactie van @Purplext nog eens door. Ik denk dat dat het meest realistisch is.

Zeker nu je omschrijft dat je in de ict werkt een een onmisbare positie hebt. Denkt je teamleider ook zo over jou? Zijn ze tevreden met jou?
Zeker dan hoef je je denk ik niet snel zorgen te maken. Dit is een incident, de teamleider twijfelt misschien zelfs wel aan zichzelf wat ie heeft gezien. Zolang het niet besproken is, heb je geen idee.

Zelf ben ik verslaafd. Ik heb wel onder werktijd gebruikt, al ben ik nooit op heterdaad betrapt. Maar voor mij geld ook. Mijn leidinggevende is tevreden over mij en ze houden me graag. Ook al ben ik al langere tijd ziek en nog niet 100% gereintegreerd.

Dat is ook omdat ik laat zien dat ik beter wil worden.

Ik denk dat, zolang dit een incident blijft, je geen zorgen hoeft te maken. Ziet je chef een tweede keer een zakje poeder vallen. Dan zou ik me meer zorgen gaan maken.

Maar om nou zakjes eiwitpoeder voor te gaan bereiden voor het geval ze het opbrengen πŸ˜‚
Ik denk zelfs als je eerlijk zou vertellen dat het ket is, maar dat het nooit meer zal gebeuren, dat je bij veel bedrijven niet direct ontslagen wordt. Zeker niet met een vast contract en als ze dik tevreden over je zijn. Al zou het wel kunnen natuurlijk. De meeste bedrijven schrijven inderdaad iets in hun arbeidsreglement over geen drugs op werk.

Zien ze je liever gaan en proberen ze iets te vinden om je te kunnen ontslaan, dan is het een heel ander verhaal. Heb je een tijdelijk contract of werk je zzp, dan wordt het ook al een stuk riskanter denk ik.

(Ohja en dan hebben we het nog niet gehad over de huidige krapte op de arbeidsmarkt πŸ˜‰)
Klik om te vergroten...
Bedankt. Ik denk dat ik me inderdaad te veel druk maak. Is ook niet niks maar blijft toch in m’n gedachten rondspoken πŸ˜…

ik denk/hoop dat het wel goed zit
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Eerlijk... Ik denk dat je je veel te druk maakt. Lees vooral de reactie van @Purplext nog eens door. Ik denk dat dat het meest realistisch is.

Zeker nu je omschrijft dat je in de ict werkt een een onmisbare positie hebt. Denkt je teamleider ook zo over jou? Zijn ze tevreden met jou?
Zeker dan hoef je je denk ik niet snel zorgen te maken. Dit is een incident, de teamleider twijfelt misschien zelfs wel aan zichzelf wat ie heeft gezien. Zolang het niet besproken is, heb je geen idee.

Zelf ben ik verslaafd. Ik heb wel onder werktijd gebruikt, al ben ik nooit op heterdaad betrapt. Maar voor mij geld ook. Mijn leidinggevende is tevreden over mij en ze houden me graag. Ook al ben ik al langere tijd ziek en nog niet 100% gereintegreerd.

Dat is ook omdat ik laat zien dat ik beter wil worden.

Ik denk dat, zolang dit een incident blijft, je geen zorgen hoeft te maken. Ziet je chef een tweede keer een zakje poeder vallen. Dan zou ik me meer zorgen gaan maken.

Maar om nou zakjes eiwitpoeder voor te gaan bereiden voor het geval ze het opbrengen πŸ˜‚
Ik denk zelfs als je eerlijk zou vertellen dat het ket is, maar dat het nooit meer zal gebeuren, dat je bij veel bedrijven niet direct ontslagen wordt. Zeker niet met een vast contract en als ze dik tevreden over je zijn. Al zou het wel kunnen natuurlijk. De meeste bedrijven schrijven inderdaad iets in hun arbeidsreglement over geen drugs op werk.

Zien ze je liever gaan en proberen ze iets te vinden om je te kunnen ontslaan, dan is het een heel ander verhaal. Heb je een tijdelijk contract of werk je zzp, dan wordt het ook al een stuk riskanter denk ik.

(Ohja en dan hebben we het nog niet gehad over de huidige krapte op de arbeidsmarkt πŸ˜‰)
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je @Proxima bedoelt!
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#20
Op mijn werk was m'n collega een keer bezig in de koffiehoek, er was een vlaai getrakteerd en ze ruimde de bordjes op en ik hoor haar nog zeggen: 'ik vul het koffiezetapparaat wel even met die lekkere bonen die M*** mee heeft genomen uit Columbia'

Vervolgens draait ze zich om en zie ik dat witte poeder van die vlaai onder haar neus zitten.

Nou, je kon me opvegen 🀣 En zij snapte niet waarom... Dus ik zei: 'heb je wat lekkers gevonden in dat pak Columbiaanse koffiebonen? Ga maar even naar de wc en in de spiegel kijken!'

True story dit...

Stel je voor dat ik haar niet gezien had en een andere collega/baas/patiënt haar zo had aangetroffen 😳

Anyhow, ik zou er ook niet uit mezelf over beginnen, binnenkort is dit wel weer vergeten TO!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."