#1
Mijn excuus ook. Gecondoleerd @NieuwDus excuus voor de meligheid hier. @Dirkjan en ik zijn in verschillende posts grapjes aan het maken en daardoor had ik even niet door dat het onderwerp hier niet zo lollig is.
Mijn excuus ook. Gecondoleerd @NieuwDus excuus voor de meligheid hier. @Dirkjan en ik zijn in verschillende posts grapjes aan het maken en daardoor had ik even niet door dat het onderwerp hier niet zo lollig is.
Ja ik heb ook altijd dat mijn brein eerst in over-analytische stand schiet. Als je wil kan ik ook allerlei aanbevelingen doen om te kijken en/of lezen over verslaving. Ik ken veel films / docu's / series / boeken / webartikelen die goed uitleggen hoe het allemaal werkt. Dus we kunnen hier ook helpen een beter begrip te krijgen van hoe dit nou eigenlijk heeft kunnen gebeuren.Dank voor de moeite die genomen wordt in de reacties.
Inderdaad, het is niet gek bij jezelf te rade te gaan als zoiets heftigs gebeurd. Bij jezelf te rade gaan is ook het enige dat overblijft als je niet meer met de ander kan praten.. vooralsnog blijf ik veel in de gedachtecirkel van 'als dit, dan misschien dat' hangen. Ik vrees dat ik hierdoor nog niet goed kan komen bij het omdenken en bij wat er allemaal wel was. Al waren mijn intenties nog zo goed, ik sta nog kritisch tegenover mijn handelen omdat ik nu kennis heb die ik toen niet had. Het blijft nog moeilijk te hanteren dat we niets meer anders kunnen doen ook al besef ik goed dat je echte invloed op een ander veel beperkter is dan we soms hopen.
Bedankt voor het aanbod! Ben wel al veel aan het opzoeken/lezen/kijken geweest de afgelopen tijd. Maar een paar goede tips zijn zeker welkom.
Je kon hier niks aan doen.. Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Ik kan voornamelijk de film A Beautiful Boy aanraden. Daarin is de hoofdpersoon een betrokken en bezorgde vader die trots is op zijn zoon, maar wie het maar niet lukt om te helpen bij de verslaving van zijn zoon. Vandaar ook de titel: de vader ziet zijn zoon als een beautiful boy, maar zijn zoon kan dat zelf niet zien. Je kan daarin goed de negatieve spiraal van een verslaving in herkennen waarin gebruik leidt tot schuld en schaamte, wat leidt tot een negatief zelfbeeld en daardoor ook tot de noodzaak om te vluchten voor al die nare gevoelens.Bedankt voor het aanbod! Ben wel al veel aan het opzoeken/lezen/kijken geweest de afgelopen tijd. Maar een paar goede tips zijn zeker welkom.
Ik daag je werkelijk uit om mijn jeugd te hebben gehad en dan nog zo te oordelen!Je kon hier niks aan doen.. Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Het is heel menselijk en normaal om de mensen waar je om geeft, te willen behoeden voor narigheid. Dat kan van allerlei narigheid zijn. Ik heb een nichtje dat regelmatig in elkaar getrimd wordt door haar vriendje. Tot nu toe is het mij ook nog niet gelukt om haar niet terug te laten gaan naar hem. Heel afschuwelijk.Ik denk steeds na over wat ik anders had kunnen doen, en puzzel hoe hiermee verder te kunnen gaan.
Ik daag je werkelijk uit om mijn jeugd te hebben gehad en dan nog zo te oordelen!
Maar ik realiseer me ook dat je onderhuids zo teleurgesteld en kwaad bent op drugsgebruikers dat je dit oordeel nodig hebt om iets te rechtvaardigen in jezelf. Ik hoop dat je daar uit kunt komen, want deze houding is voor niemand fijn.
Mijn god, die scene dat die vader van Jane dat huis binnenloopt en die naalden en lepels naast dat bed ziet. Die scene staat op mijn netvlies gebrand. Hoe je je eigen dochter in zo'n staat tegenkomt. Ik ben echt een filmjankerd en hield het niet droog bij die scene. Alles wat je wilt is dat je eigen dochter gelukkig is.Hoe tragisch en wrang het ook is, je kan soms enkel 'toekijken' hoe iemand verdwaald in slechte keuzes.
Je was er voor die persoon, en je hebt uit goede wil gehandeld. Reken het jezelf niet teveel aan. Succes met de verwerking
Hoe zal ik beginnen..
Kort geleden heb ik een jong familielid verloren aan een ongewilde overdosis. Veel verschillende middelen zijn er aangetroffen in zijn bloed en urine.
Zelf ben ik nu zoekende wat ik had kunnen doen en heb nagelaten. Gevoelens van tekort schieten spelen mij parten. Ik weet niet zo goed wat ik wil vragen, alles wat ik wel/ niet heb gedaan is in een ander daglicht komen te staan nu het onomkeerbaar is.
Mijn gedachte is geweest; niet veroordelen maar luisteren, hulp aan bieden zonder druk te zetten, confronteren vanuit gelijkwaardigheid, vertrouwelijk blijven zodat er op mij teruggevallen kan worden. Nu denk ik, had ik maar harder geconfronteerd, alles en iedereen bij elkaar geroepen, geen hulp aangeboden maar gewoon een afspraak voorgelegd etc.
Ik denk steeds na over wat ik anders had kunnen doen, en puzzel hoe hiermee verder te kunnen gaan.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."