Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Bedankt voor het aanbod! Ben wel al veel aan het opzoeken/lezen/kijken geweest de afgelopen tijd. Maar een paar goede tips zijn zeker welkom."
"Dank voor de moeite die genomen wordt in de reacties. Inderdaad, het is niet gek bij jezelf te rade te gaan als zoiets heftigs gebeurd. Bij jezelf te rade gaan is ook het enige dat overblijft als je niet meer met de ander kan praten.. vooralsnog blijf ik veel in de gedachtecirkel van 'als dit, dan misschien dat' hangen. Ik vrees dat ik hierdoor nog niet goed kan komen bij het omdenken en bij wat er allemaal wel was. Al waren mijn intenties nog zo goed, ik sta nog kritisch tegenover mijn handelen omdat ik nu kennis heb die ik toen niet had. Het blijft nog moeilijk te hanteren dat we niets meer anders kunnen doen ook al besef ik goed dat je echte invloed op een ander veel beperkter is dan we soms hopen."
"Dank voor de kijktips en stof tot nadenken.. Ik lees de reacties meerdere keren.."
"Hoe zal ik beginnen.. Kort geleden heb ik een jong familielid verloren aan een ongewilde overdosis. Veel verschillende middelen zijn er aangetroffen in zijn bloed en urine. Zelf ben ik nu zoekende wat ik had kunnen doen en heb nagelaten. Gevoelens van tekort schieten spelen mij parten. Ik weet niet zo goed wat ik wil vragen, alles wat ik wel/ niet heb gedaan is in een ander daglicht komen te staan nu het onomkeerbaar is. Mijn gedachte is geweest; niet veroordelen maar luisteren, hulp aan bieden zonder druk te zetten, confronteren vanuit gelijkwaardigheid, vertrouwelijk blijven zodat er op mij teruggevallen kan worden. Nu denk ik, had ik maar harder geconfronteerd, alles en iedereen bij elkaar geroepen, geen hulp aangeboden maar gewoon een afspraak voorgelegd etc. Ik denk steeds na over wat ik anders had kunnen doen, en puzzel hoe hiermee verder te kunnen gaan."
"Dank voor je reactie, dat vind ik heel fijn. Ik blijf toch zo zoekende, als de ander niet kan, heb je dan juist niet je omgeving nodig die het voor je doet tot je zelf aan kan haken. Aan de andere kant weet ik niet of ik hem had afgeschrikt en juist verder weg had gedreven door 'harder' te handelen.. En ook had ik niet meer kunnen doen om hem dichter bij de wil tot veranderen te brengen."
"Dank voor de reacties, ik snap dat ieder mens anders werkt en toch is het helpend om te horen. Ik denk ook totaal niet aan woorden als dom of zwak. Hij bekeek heel precies wat hij met wat kon combineren en toch verloor hij grip en ging het gruwelijk mis. Soms is iemand in de kern nog zo jong en ook al was je eigen intentie goed en kwam je hulp uit liefde dan nog vrees ik dat je niet optimaal gehandeld kan hebben. Dat is hetgeen waarmee we nu moeten zien te leven. In je hoofd voer je je gesprekken honderd keer opnieuw, in het echt kan dat nooit meer. Vandaar dat ik hier nu veel lees en dit bericht post, om meer te snappen van wat je nooit meer echt kan weten."