#1
Verslaving heeft zelden iets te maken met (een gebrek aan) intelligentie. Domme opmerkingen maken overigens dan weer wel.Je kon hier niks aan doen.. Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Verslaving heeft zelden iets te maken met (een gebrek aan) intelligentie. Domme opmerkingen maken overigens dan weer wel.Je kon hier niks aan doen.. Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Waar het oordeel begint daar eindigt de waarneming.Je kon hier niks aan doen.. Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Je kunt mensen pas helpen als ze geholpen willen worden. Voor sommige mensen vormen drugs een uitweg voor gevoelens die als ze onacceptabel ervaren, waardoor die gevoelens verdoofd moeten worden. In zulke gevallen is drugsgebruik het gevecht van een persoon tegen zichzelf. Daar kan je als buitenstaander gewoon niet zoveel mee omdat je niet in iemands hoofd kunt kijken, en omdat je ook geen controle hebt over wat er in die persoons hoofd omgaat. Iemand hard aanpakken heeft ook geen zin, omdat het probleem in dit soort gevallen juist is dat mensen een deel van zichzelf niet kunnen accepteren. Als je dan hard tegen iemand tekeer gaat dan versterk je dus dat diepgevoelde idee van afkeer en zelfhaat. Hard aanpakken werkt daardoor meestal contra-productief. De drang om te vluchten voor die onacceptabele gevoelens wordt groter.Hoe zal ik beginnen..
Kort geleden heb ik een jong familielid verloren aan een ongewilde overdosis. Veel verschillende middelen zijn er aangetroffen in zijn bloed en urine.
Zelf ben ik nu zoekende wat ik had kunnen doen en heb nagelaten. Gevoelens van tekort schieten spelen mij parten. Ik weet niet zo goed wat ik wil vragen, alles wat ik wel/ niet heb gedaan is in een ander daglicht komen te staan nu het onomkeerbaar is.
Mijn gedachte is geweest; niet veroordelen maar luisteren, hulp aan bieden zonder druk te zetten, confronteren vanuit gelijkwaardigheid, vertrouwelijk blijven zodat er op mij teruggevallen kan worden. Nu denk ik, had ik maar harder geconfronteerd, alles en iedereen bij elkaar geroepen, geen hulp aangeboden maar gewoon een afspraak voorgelegd etc.
Ik denk steeds na over wat ik anders had kunnen doen, en puzzel hoe hiermee verder te kunnen gaan.
Dat is iets wat iemand zonder empatie of moreel besef zou zeggen. Vooral lekker in je bubbel blijven. Daar is het veilig.Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Je kon hier niks aan doen.. Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Haha nu wordt er in mijn brein een fantasierijk scenario afgespeeld waarin ik voor me zie hoe zo'n modoverleg gaat. Zo van:Je begint echt een heel storende aanwezigheid te worden op deze manier. Gisteren zat je ook al andere leden belachelijk te maken. Ik overleg even met de overige mods wat we precies met je moeten, maar als het aan mij ligt niet veel goeds.
Haha nu wordt er in mijn brein een fantasierijk scenario afgespeeld waarin ik voor me zie hoe zo'n modoverleg gaat. Zo van:
'Nou jongens, wat moeten we hiermee?'
-'Tja, welke opties hebben we precies? Vierendelen? Poederbrief via de kabouterpost? Of doen we deze keer toch maar gewoon een "foei"?'
Wat ben jij een geniepig mannetje. Dat dit uberhaupt in je opkomtPoederbrief via de kabouterpost
Haha nu wordt er in mijn brein een fantasierijk scenario afgespeeld waarin ik voor me zie hoe zo'n modoverleg gaat. Zo van:
'Nou jongens, wat moeten we hiermee?'
-'Tja, welke opties hebben we precies? Vierendelen? Poederbrief via de kabouterpost? Of doen we deze keer toch maar gewoon een "foei"?'
Okee, ik wil eigenlijk nog meer grapjes maken hierover, maar dat lijkt me eigenlijk nogal respectloos voor @Nieuw .Wat ben jij een geniepig mannetje. Dat dit uberhaupt in je opkomt![]()
Mijn excuus ook. Gecondoleerd @NieuwDus excuus voor de meligheid hier. @Dirkjan en ik zijn in verschillende posts grapjes aan het maken en daardoor had ik even niet door dat het onderwerp hier niet zo lollig is.
Ja ik heb ook altijd dat mijn brein eerst in over-analytische stand schiet. Als je wil kan ik ook allerlei aanbevelingen doen om te kijken en/of lezen over verslaving. Ik ken veel films / docu's / series / boeken / webartikelen die goed uitleggen hoe het allemaal werkt. Dus we kunnen hier ook helpen een beter begrip te krijgen van hoe dit nou eigenlijk heeft kunnen gebeuren.Dank voor de moeite die genomen wordt in de reacties.
Inderdaad, het is niet gek bij jezelf te rade te gaan als zoiets heftigs gebeurd. Bij jezelf te rade gaan is ook het enige dat overblijft als je niet meer met de ander kan praten.. vooralsnog blijf ik veel in de gedachtecirkel van 'als dit, dan misschien dat' hangen. Ik vrees dat ik hierdoor nog niet goed kan komen bij het omdenken en bij wat er allemaal wel was. Al waren mijn intenties nog zo goed, ik sta nog kritisch tegenover mijn handelen omdat ik nu kennis heb die ik toen niet had. Het blijft nog moeilijk te hanteren dat we niets meer anders kunnen doen ook al besef ik goed dat je echte invloed op een ander veel beperkter is dan we soms hopen.
Bedankt voor het aanbod! Ben wel al veel aan het opzoeken/lezen/kijken geweest de afgelopen tijd. Maar een paar goede tips zijn zeker welkom.
Je kon hier niks aan doen.. Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Ik kan voornamelijk de film A Beautiful Boy aanraden. Daarin is de hoofdpersoon een betrokken en bezorgde vader die trots is op zijn zoon, maar wie het maar niet lukt om te helpen bij de verslaving van zijn zoon. Vandaar ook de titel: de vader ziet zijn zoon als een beautiful boy, maar zijn zoon kan dat zelf niet zien. Je kan daarin goed de negatieve spiraal van een verslaving in herkennen waarin gebruik leidt tot schuld en schaamte, wat leidt tot een negatief zelfbeeld en daardoor ook tot de noodzaak om te vluchten voor al die nare gevoelens.Bedankt voor het aanbod! Ben wel al veel aan het opzoeken/lezen/kijken geweest de afgelopen tijd. Maar een paar goede tips zijn zeker welkom.
Ik daag je werkelijk uit om mijn jeugd te hebben gehad en dan nog zo te oordelen!Je kon hier niks aan doen.. Sommige mensen zijn (hard gezegd) te dom of te zwak qua drugsgebruik.
Het is heel menselijk en normaal om de mensen waar je om geeft, te willen behoeden voor narigheid. Dat kan van allerlei narigheid zijn. Ik heb een nichtje dat regelmatig in elkaar getrimd wordt door haar vriendje. Tot nu toe is het mij ook nog niet gelukt om haar niet terug te laten gaan naar hem. Heel afschuwelijk.Ik denk steeds na over wat ik anders had kunnen doen, en puzzel hoe hiermee verder te kunnen gaan.
Ik daag je werkelijk uit om mijn jeugd te hebben gehad en dan nog zo te oordelen!
Maar ik realiseer me ook dat je onderhuids zo teleurgesteld en kwaad bent op drugsgebruikers dat je dit oordeel nodig hebt om iets te rechtvaardigen in jezelf. Ik hoop dat je daar uit kunt komen, want deze houding is voor niemand fijn.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."