Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPaarse en gevoelloze lichaamsdelen van 3mmc

Paarse en gevoelloze lichaamsdelen van 3mmc

56 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Het betekend niet dat jij dat hebt he.
Ik ben geen dokter. Ik zie overeenkomsten en ALS ik eens flink aan een upper zit (gebruik stims haast niet meer en zo wel altijd heel weinig) heb ik wel sneller een aanval.

Het gekke is dat ik het met mijn medicatie Methylfenidaat niet erger heb.
Klik om te vergroten...
Ik wou het net zeggen. Ik zou toch even laten checken bij je huisarts. Als het erfelijk (dus genetisch) dan zou je het denk ik ook als kind hebben gehad? Hoeft niet per se zo te zijn hoor. Alzheimer is ook erfelijk en gaat pas "spelen" op latere leeftijd.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
mrorange zei:
Ik wou het net zeggen. Ik zou toch even laten checken bij je huisarts. Als het erfelijk (dus genetisch) dan zou je het denk ik ook als kind hebben gehad? Hoeft niet per se zo te zijn hoor. Alzheimer is ook erfelijk en gaat pas "spelen" op latere leeftijd.
Klik om te vergroten...
De bron zegt dat het meestal begint bij mensen tussen de 12 en de 30 jaar. Dat hoeft overigens niets over erfelijkheid te zeggen.
Niet alles dat erfelijk is, is aangeboren. Voor veel dingen kan je genetische aanleg hebben, maar raakt het pas in het verloop van het leven actief. Denk aan verslaving, psychoses, verschillende soorten kanker, etc. Allemaal vatbaar voor genetische aanleg, maar raken pas op latere leeftijd actief.

De Dunne zei:
https://www.google.nl/search?q=fenomeen+van+raynaud&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari

www.thuisarts.nl

Ik heb het fenomeen van Raynaud

www.thuisarts.nl www.thuisarts.nl


welcome to the club!
Ik heb het bij stims maar een enkele keer gehad. Ik gebruik dan ook altijd weinig. Wel met kou en vooral als het koud EN vochtig weer is. Dat waterkoude weer.

Is niks aan te doen, erfelijkheid vooral. ± 25% vd westerlingen hebben er in meer of mindere mate last van.
Klik om te vergroten...

Heb jij het wel? Ik heb er zelf nooit een dokter naar laten kijken eigenlijk.

Als ik foto's zie bij het fenomeen van raynoud, dan zie ik best wel heftige plaatjes. Zó paars en rood zie ik mijn ledematen (gelukkig) nooit. Zó wit af en toe wel als het zeer koud is.
Al zijn die foto's misschien ook wel enkel de heftige gevallen.

Maar ik ben weleens benieuwd. Ik heb zelf ook echt serieus vaak wel last van koude handen en voeten. En idd de gekke paarse kleuren op de armen en benen.
Al weet ik vrij zeker dat mijn koude handen vaak stress gerelateerd zijn omdat de spierspanning tussen mijn schouderbladen de doorbloeding naar mijn handen afknelt. Maar ik weet steeds meer houdingen te vinden dat ik het ineens open krijg en mn handen inneens gloeiende kooltjes worden haha

Als dat nou bij mn voeten eens zou kunnen....
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
De bron zegt dat het meestal begint bij mensen tussen de 12 en de 30 jaar. Dat hoeft overigens niets over erfelijkheid te zeggen.
Niet alles dat erfelijk is, is aangeboren. Voor veel dingen kan je genetische aanleg hebben, maar raakt het pas in het verloop van het leven actief. Denk aan verslaving, psychoses, verschillende soorten kanker, etc. Allemaal vatbaar voor genetische aanleg, maar raken pas op latere leeftijd actief.
Klik om te vergroten...
Dat bedoelde ik ook met voorbeeld Alzheimer.
J
JackAss69Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Het betekend niet dat jij dat hebt he.
Ik ben geen dokter. Ik zie overeenkomsten en ALS ik eens flink aan een upper zit (gebruik stims haast niet meer en zo wel altijd heel weinig) heb ik wel sneller een aanval.

Het gekke is dat ik het met mijn medicatie Methylfenidaat niet erger heb.
Klik om te vergroten...
Wat ik heb heet blijkbaar gemarmerde huid
B
BrykrsLid
01-01-2024, 00:00
#5
HuisbaasBob zei:
ik heb een kliniek geprobeerd, maar dat bleek een hinderlijke onderbreking van mijn drugsgebruik
Klik om te vergroten...
Hé vriend, stap maar is een keer in een leven zonder familie en vrienden. Het is logisch dat ik zo reageer want ik heb nooit dingen geleerd. Over hoe ik met dingen om moet gaan. Ik heb helemaal niemand waar ik mee praat op 19 jarige leeftijd. Jij kan je het helemaal niet voorstellen. Fijn weekend nog.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoe gaat het nu met je?
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#7
Brykrs zei:
Hé vriend, stap maar is een keer in een leven zonder familie en vrienden. Het is logisch dat ik zo reageer want ik heb nooit dingen geleerd. Over hoe ik met dingen om moet gaan. Ik heb helemaal niemand waar ik mee praat op 19 jarige leeftijd. Jij kan je het helemaal niet voorstellen. Fijn weekend nog.
Klik om te vergroten...
Als ze je de pis maar niet lauw maken
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#8
Brykrs zei:
Hé vriend, stap maar is een keer in een leven zonder familie en vrienden. Het is logisch dat ik zo reageer want ik heb nooit dingen geleerd. Over hoe ik met dingen om moet gaan. Ik heb helemaal niemand waar ik mee praat op 19 jarige leeftijd. Jij kan je het helemaal niet voorstellen. Fijn weekend nog.
Klik om te vergroten...
En dat kun je zegmaar wel leren in behandeling. Moet je dat alleen wel aan (kunnen) gaan.

Anyway, heb je al een nieuw wachtwoord aangevraagd voor je andere account? Dubbelaccount is namelijk nog steeds niet toegestaan.
B
BrykrsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mevrouw Pløp zei:
En dat kun je zegmaar wel leren in behandeling. Moet je dat alleen wel aan (kunnen) gaan.

Anyway, heb je al een nieuw wachtwoord aangevraagd voor je andere account? Dubbelaccount is namelijk nog steeds niet toegestaan.
Klik om te vergroten...
Ja kan er weer in. Dit account kan weg.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Brykrs zei:
Hé vriend, stap maar is een keer in een leven zonder familie en vrienden. Het is logisch dat ik zo reageer want ik heb nooit dingen geleerd. Over hoe ik met dingen om moet gaan. Ik heb helemaal niemand waar ik mee praat op 19 jarige leeftijd. Jij kan je het helemaal niet voorstellen. Fijn weekend nog.
Klik om te vergroten...
No offense maar waar had je dan heimwee naar?

Okay ja wel offense dus eigenlijk en ook geen sorry, want mensen wijzen je hier alleen op je verslaafde brein dat smoesjes bedenkt. Er zijn niet eindeloos veel manieren om met je verslaving om te gaan namelijk. En op een bepaald niveau (bijvoorbeeld als je ledenmaten aangeven je gebruik niet meer te kunnen hendelen...) is er geen zachte hand meer mogelijk.

Hoop dat je dat inziet en kritischer op jezelf durft te zijn, in plaats van op forummers met goede bedoelingen. Daarnaast hoop ik ook dat je mooie mensen leert kennen met wie je wel dingen durft te delen. Zet m op.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja, helaas een bekend verschijnsel bij 3m!

Door de iets te lange verslaving van een paar jaar, is dit bij mij permanent geworden. Je ziet het vooral wanneer ik het laat hangen, zoals hier:
20230329_180249.jpg
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#12
Brykrs zei:
Ja kan er weer in. Dit account kan weg.
Klik om te vergroten...
Top gedaan
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dit is het Raynaud syndroom. Vanaf de basisschool heb ik al herinneringen van abnormale koude handen maar rond mijn pubertijd werd het erger en ben ik naar de dokter gegaan. Zij heeft toen gezegd dat het raynaud syndroom is, en 26 jaar later heb ik er nog evenveel last van. Mijn moeder heeft het ook, dit is (althans voor mij) erfelijke rotzooi.

Des de meer aandacht ik het altijd gaf des de erger het altijd leek te worden. Dus ik let er al jaren niet meer op, ik krijg soms nog wel eens de opmerking van "zweef kijk eens naar je handen" en dan zie ik mensen soms naar mij kijken of ik naar het ziekenhuis moet ( ik let wel op mijn gezondheid maar ik negeer de blauwe handen)
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zweef zei:
Dit is het Raynaud syndroom. Vanaf de basisschool heb ik al herinneringen van abnormale koude handen maar rond mijn pubertijd werd het erger en ben ik naar de dokter gegaan. Zij heeft toen gezegd dat het raynaud syndroom is, en 26 jaar later heb ik er nog evenveel last van. Mijn moeder heeft het ook, dit is (althans voor mij) erfelijke rotzooi.

Des de meer aandacht ik het altijd gaf des de erger het altijd leek te worden. Dus ik let er al jaren niet meer op, ik krijg soms nog wel eens de opmerking van "zweef kijk eens naar je handen" en dan zie ik mensen soms naar mij kijken of ik naar het ziekenhuis moet ( ik let wel op mijn gezondheid maar ik negeer de blauwe handen)
Klik om te vergroten...
Maar wat hier benoemd word is paarse handen door vasoconstrictie door drugsgebruik🙈
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#15
Is Raynaud niet ook kenmerkend door ook vaak juist hele bleke vingers
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#16
klopt
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
mrorange zei:
Ik wou het net zeggen. Ik zou toch even laten checken bij je huisarts. Als het erfelijk (dus genetisch) dan zou je het denk ik ook als kind hebben gehad? Hoeft niet per se zo te zijn hoor. Alzheimer is ook erfelijk en gaat pas "spelen" op latere leeftijd.
Klik om te vergroten...
Bij mij uitte het zich pas rond mijn 30e-35e. Je hebt primaire vorm en secondaire vorm.
Ik dacht altijd de primaire vorm te hebben die totaal onschadelijk is en geen blijvende schade of gevaar kan veroorzaken aan iets in je lijf. Helaas is toch gebleken dat ik de secondaire vorm heb. Afgelopen maand om precies te zijn.

Ze zijn dat gaan onderzoeken omdat ik sinds kort af en toe slik-problemen heb, vooral juist met kleine stukjes van droge of juist plakkerige substanties zoals hele klein stukje chips of koek, snoep wat qua structuur lijkt op smiles/wine gums of drop. Kan het ook hebben met andere structuren. Laatst bv 2 uren lang een heel klein stukje vermicelli van een cup a soup dat ik niet weg kreeg en precies tussen keel/neus/opening slokdarm bleef hangen. Rochelen, keel schrapen, proberen weer op te halen of juist wegslikken met veel water lukte niet.
Ook omdat ik een aanval van Raynaud nooit symmetrisch heb aan beide handen maar aan 1 kant. Komt wel aan beide handen (voeten echt minimaal) voor maar nooit tegelijk.

Ook heb ik al net zo lang als ik Fenomeen van Raynaud heb “last” (je voelt er niets van daarom tussen aanhalingstekens) van teleangiëctasieën, iniemini tijdelijk wegdrukbare rode plekjes op de huid van maximaal 1 mm klein. Nooit acht op geslagen omdat ik er weinig tot geen in gezicht of op handen/armen heb. Wel enkelen op buik, onderbenen en voeten.

Ook heb ik al jaren dikkere vingers, vooral rond de middelste kootjes (tussen knokkels en vingertop) wat ik gooide op werkhanden of in onze familie voorkomende aandoening: ziekte van Dupuytren. Dit ook omdat ik vooral mijn rechterhand niet meer met gemak plat krijg op tafel. Ik moet kracht zetten dat te doen anders strekt de hand zich niet volledig.

Ze hebben nu een zeer sterk vermoeden dat ik “systemische sclerose” heb. En wel de 2e vorm die “gelimiteerde cutane vorm” heet. Het is een auto-immuunziekte. Vrij zeldzaam ook daarom is er nooit eerder aan gedacht. Mede omdat ik niet zo dokter-gaanderig ben… Pas bij echte pijn, belemmering van mijn leven of bewegen ga ik naar de dokter. Mijn extreem hoge pijngrens helpt ook niet.

Lang verhaal na een lange tijd afwezig zijn hier maar wel belangrijk te vermelden imo.


Hallo weer iedereen trouwens! 👋
Mijn afwezigheid zal ik elders hier deels verklaren.


Edit: foto’s vergeten:


IMG_5840.jpeg


IMG_5838.jpeg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."