Ik wou het net zeggen. Ik zou toch even laten checken bij je huisarts. Als het erfelijk (dus genetisch) dan zou je het denk ik ook als kind hebben gehad? Hoeft niet per se zo te zijn hoor. Alzheimer is ook erfelijk en gaat pas "spelen" op latere leeftijd.
Bij mij uitte het zich pas rond mijn 30e-35e. Je hebt primaire vorm en secondaire vorm.
Ik dacht altijd de primaire vorm te hebben die totaal onschadelijk is en geen blijvende schade of gevaar kan veroorzaken aan iets in je lijf. Helaas is toch gebleken dat ik de secondaire vorm heb. Afgelopen maand om precies te zijn.
Ze zijn dat gaan onderzoeken omdat ik sinds kort af en toe slik-problemen heb, vooral juist met kleine stukjes van droge of juist plakkerige substanties zoals hele klein stukje chips of koek, snoep wat qua structuur lijkt op smiles/wine gums of drop. Kan het ook hebben met andere structuren. Laatst bv 2 uren lang een heel klein stukje vermicelli van een cup a soup dat ik niet weg kreeg en precies tussen keel/neus/opening slokdarm bleef hangen. Rochelen, keel schrapen, proberen weer op te halen of juist wegslikken met veel water lukte niet.
Ook omdat ik een aanval van Raynaud nooit symmetrisch heb aan beide handen maar aan 1 kant. Komt wel aan beide handen (voeten echt minimaal) voor maar nooit tegelijk.
Ook heb ik al net zo lang als ik Fenomeen van Raynaud heb “last” (je voelt er niets van daarom tussen aanhalingstekens) van teleangiëctasieën, iniemini tijdelijk wegdrukbare rode plekjes op de huid van maximaal 1 mm klein. Nooit acht op geslagen omdat ik er weinig tot geen in gezicht of op handen/armen heb. Wel enkelen op buik, onderbenen en voeten.
Ook heb ik al jaren dikkere vingers, vooral rond de middelste kootjes (tussen knokkels en vingertop) wat ik gooide op werkhanden of in onze familie voorkomende aandoening: ziekte van Dupuytren. Dit ook omdat ik vooral mijn rechterhand niet meer met gemak plat krijg op tafel. Ik moet kracht zetten dat te doen anders strekt de hand zich niet volledig.
Ze hebben nu een zeer sterk vermoeden dat ik “systemische sclerose” heb. En wel de 2e vorm die “gelimiteerde cutane vorm” heet. Het is een auto-immuunziekte. Vrij zeldzaam ook daarom is er nooit eerder aan gedacht. Mede omdat ik niet zo dokter-gaanderig ben… Pas bij echte pijn, belemmering van mijn leven of bewegen ga ik naar de dokter. Mijn extreem hoge pijngrens helpt ook niet.
Lang verhaal na een lange tijd afwezig zijn hier maar wel belangrijk te vermelden imo.
Hallo weer iedereen trouwens! 👋
Mijn afwezigheid zal ik elders hier deels verklaren.
Edit: foto’s vergeten:
