Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeel onverstandig drugsgebruik op festivals.

Veel onverstandig drugsgebruik op festivals.

40 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
Ik twijfel vaak of dingen het waard zijn om een topic van te maken. Toch doe ik het want geen idee waar ik anders dit verhaal kwijt moet.
Ik ga over het algemeen best veel naar festivals/raves hoe je het ook wil noemen. Genres als dnb techno hardcore raw psytrance, alles eig wel. Ene keer ga ik nuchter andere keer nuttig ik een substantie. En als ik dan onder invloed ben babbel ik nogal graag... En de laatste tijd is er 1 ding wat mij heel erg opvalt en dat is het volgende. "Wat heb je op?" "Nu zo'n 2.5 pil X van 200 mg en paar puntjes 3m." Of "3m, mdma, speed, ket en beetje ghb." Etc. Bizar hoge doseringen en levensgevaarlijke combinaties. Wtf

En ja ik weet natuurlijk dat hier en daar een gekkie rondloopt. Maar er zijn meer mensen die bij wijze van 3 pillen op hebben dan mensen die er 1 op hebben. Voornamelijk in de technoscene lopen echt veel mensen rond die geen flauw idee hebben wat ze in hun mik stoppen. Enigszins logisch want techno is nu mainstream en drugsgebruik word daardoor ook steeds normaler.
Ik wilde dit even delen omdat ik het zorgwekkend vind en benieuwd ben naar jullie mening/ervaring hierover.
t
thetrustedLid
Ik weet niet precies wat je vraag nu is. 2,5 pil is wel gewoon erg veel. dit kan er aan liggen dat de pillen misschien minder sterk zijn maar het effect blijft het zelfde. xtc blijven gewoon een serotine slurper en dit duurt gewoon 2 maanden tot je lichaam dit weer volledig aan maakt. doe je dit vaker dan die tijd is het effect gewoon anders.

wil hierbij wel zeggen vanuit persoonlijke ervaring; als jij zelf gewoon de controle er in hebt en de grens weet is dit prima. probeer soms afwisseling te geven door alcohol te drinken. 3m (denk dat je miauw bedoelt) is iig geen serotine slurper, het triggert het wel erg. dus dit ligt er gewoon aan hoe je ermee om gaat. dit reageer weer wel erg op dopamine. hou gewoon afwisseling in alles.

je zegt zelf dat je soms ook gewoon nuchter gaat, dit is oprecht al erg goed. mocht je ooit hierover een op een willen praten stuur mij gerust prive berichtje.
S
StraffeNeelLid
PsyTekz zei:
Gaat al tijden zo. Mijn 1ste feestje toen ik nog geen drugs deed dacht ik dat iedereen gewoon alcohol deed. Tot een vriendelijke dame mij 6 dubbele hartjes verkocht en meteen doorhad dat 99% van de club gewoon onder invloed was 🤣.

Feestjes van The OH en The Fun waar mensen in een hoekje hun lever uitkotsten en helemaal lijp gingen van speed en pillen. Nu zijn er al een pak meer jongeren die iets behoedzamer en verstandiger omgaan met drugs door opzoekwerk online, drugsfora,...

23 jaar geleden was dit allemaal nog niet beschikbaar en slikten we maar wat tot we voelden dat het teveel was, de pannen van het dak hallucineerden en de plafonddienst gewoon uitzitten.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar. Paar keer out gegaan op pillen, echt onverstandige risico's genomen vroeger.
M
MoestuinierLid
Psychojohn zei:
En de laatste tijd is er 1 ding wat mij heel erg opvalt
Klik om te vergroten...

De laatste tijd?
Dan ga je nog niet lang genoeg uit. Er is altijd al hevig gebruik geweest op feestjes.
Je hebt er die 1 pilletetje slikken en enkele drankjes nuttigen.
Je hebt er die 4 pillen, wat lijnen speed, 2c-b en liters drank verzetten.
Van ieder een soort net zoals de muziek en dat gaat al zo sinds begin 2000 (en waarschijnlijk daarvoor) toen ik begon te feesten.
T
TorchicLid
Ik denk wel dat sinds de ‘TikTok generatie’ techno en hardere stijlen feesten bezoekt er veel meer genuttigd word, hoge doseringen worden genomen, onvoorzichtig word gebruikt en gecombineerd. Drugs gebruik word gezien als iets dat stoer is en onderling naaien ze elkaar op:

- wie het meeste heeft gehad
- de dikste lijnen legt
- het langste wakker kan blijven etc.

En natuurlijk, ik ben ook niet heilig en heb genoeg dingen gedaan die niet zo slim waren. Maar hoe deze generatie er over het algemeen mee omgaat vind ik te makkelijk.

Ik ga inmiddels al bijna 10 jaar naar feestjes toe en merk het verschil heel erg. Ook dat er nu veel jongeren naar deze festivals gaan omdat het mainstream is maar niet echte muziekliefhebbers zijn van dit genre. Het zet wel een andere sfeer neer helaas.
P
PsychojohnLid
thetrusted zei:
Ik weet niet precies wat je vraag nu is.
Klik om te vergroten...
Het was een kennisdeling en vraag naar anderen hun mening/ervaring.
Torchic zei:
Ik ga inmiddels al bijna 10 jaar naar feestjes toe en merk het verschil heel erg. Ook dat er nu veel jongeren naar deze festivals gaan omdat het mainstream is maar niet echte muziekliefhebbers zijn van dit genre. Het zet wel een andere sfeer neer helaas.
Klik om te vergroten...
Ja precies. Ik vind het erg jammer om te zien dat het een soort competitie is wie het meeste kan nemen. Ook veel van mijn vrienden nemen belachelijke hoeveelheden tot zich. Als je er iets van zegt dan moet je je niet zo aanstellen. Maargoed wat doe je draan he ....
H
HighonlifeLid
Mij valt het ook op dat mensen op bijvoorbeeld festivals vaak onverantwoorde hoeveelheden aan verschillende soorten middelen tot zich nemen. Soms gaat dit goed, soms ook niet. Denk inderdaad dat de oorzaak vooral zit in een combinatie van stoer haantjesgedrag en onwetendheid. Men weet vaak niet wat 'veel' is, en zeker omdat veel drugs vaak ongetest gebruikt worden zie je dat 'hoeveelheid' en 'dosering' hier nogal ver uit elkaar liggen. Dit verklaart waarom je sommigen er vaak belabberd bij ziet lopen. Soms zal dit gewild zijn, soms ongewild.
_
_shikantazaLid
Tijdens mijn meest recente festivalbezoek (DGTL) vond ik het best wel meevallen eigenlijk. En ik had zelf alleen Spa Rood achter de kiezen dus mijn blik was niet vertroebeld :) Wel een goed gemengd publiek en ik denk ook wel relatief veel liefhebbers. Er liepen wel wat mensen rond die om 15:00 al helemaal naar de klote waren (ogen als molenstenen). Toch vrij veel mensen waarvan ik kon zien dat ze onder invloed waren (en ook redelijk goed waarvan) maar helemaal niet overdone ofzo.

Maar ik houd meer van de kleinere festivals met een mix van bekend en onbekend talent, en iets als Tomorrowland lofzo igt me helemaal niet. Ik houd meer van mensen die voor de muziek komen dan het type dat Techno leuk vindt maar alleen met drugs op. Dus enigszins selectief en met beperkte steekproef :)
D
Diablo69Lid
Zeker zorgwekkend en misschien een onpopulaire mening maar op dit forum lijken sommige ook te showen met wat ze allemaal opkunnen…
F
FerdFatoehausLid
Nieuwe titel voor dit topic:

Veel water in de zee
S
StraffeNeelLid
PsyTekz zei:
De laatste tijd?
Dan ga je nog niet lang genoeg uit. Er is altijd al hevig gebruik geweest op feestjes.
Je hebt er die 1 pilletetje slikken en enkele drankjes nuttigen.
Je hebt er die 4 pillen, wat lijnen speed, 2c-b en liters drank verzetten.
Van ieder een soort net zoals de muziek en dat gaat al zo sinds begin 2000 (en waarschijnlijk daarvoor) toen ik begon te feesten.
Klik om te vergroten...
Daarvoor was dat ook al. Ik ben blij dat er nu DF is, kan ik t.z.t. m'n kinderen ook op wijzen als ze in aanraking komen met drugs. Vroeger ook regelmatig erg stomme dingen gedaan die op het randje waren. Gelukkig altijd weer bijgekomen zonder ambulance.
P
PinkFluffyUnicornLid
Vroeger zag ik dat niet, wist ik niet eens wat het was.
nop m’n 30e eerste maal xtc gedaan, en sindsdien kan ik ze er ook zo uithalen… en ik was met verstomming geslagen van hoeveel er wel niet nemen 🫣
Dit terzijde, telkens ik uitga, gaat er IEDERE keer wel enen out die ik help afvoeren.. laatste keer was een jongen, ik schat nog geen 18 jaar… xtc, lag op de grond, politie errond, op hem zelf (zo agressief door paniek)… die jongen viel flauw, werd wakker en zag agenten die hem tegenhielden.. => paniek.:: weer out,. Tot ambu er was… dit was op carnaval in maart.
en aan iedere café, aan IEDERE wc stond wel iemand wat te verkopen … onder het moto “eerste keer carnaval na Corona” … ambu reed non stop op en af…

en idd opvallend, jongeren die door lockdown lang niet uitgingen, of nog niet mochten van thuis en daardoor wat ouder.. onder invloed en zuipen voor dood…
H
HighonlifeLid
PinkFluffyUnicorn zei:
Vroeger zag ik dat niet, wist ik niet eens wat het was.
nop m’n 30e eerste maal xtc gedaan, en sindsdien kan ik ze er ook zo uithalen… en ik was met verstomming geslagen van hoeveel er wel niet nemen 🫣
Dit terzijde, telkens ik uitga, gaat er IEDERE keer wel enen out die ik help afvoeren.. laatste keer was een jongen, ik schat nog geen 18 jaar… xtc, lag op de grond, politie errond, op hem zelf (zo agressief door paniek)… die jongen viel flauw, werd wakker en zag agenten die hem tegenhielden.. => paniek.:: weer out,. Tot ambu er was… dit was op carnaval in maart.
en aan iedere café, aan IEDERE wc stond wel iemand wat te verkopen … onder het moto “eerste keer carnaval na Corona” … ambu reed non stop op en af…

en idd opvallend, jongeren die door lockdown lang niet uitgingen, of nog niet mochten van thuis en daardoor wat ouder.. onder invloed en zuipen voor dood…
Klik om te vergroten...
Vergeet het effect van alcohol niet. Carnaval staat erom bekend een enorm zuipfestijn te zijn waardoor er ook veel alcohol-gerelateerde incidenten zijn. Tuurlijk gaat een hoge alcoholconsumptie vaak gepaard met drugsgebruik.
P
PinkFluffyUnicornLid
Highonlife zei:
Vergeet het effect van alcohol niet. Carnaval staat erom bekend een enorm zuipfestijn te zijn waardoor er ook veel alcohol-gerelateerde incidenten zijn. Tuurlijk gaat een hoge alcoholconsumptie vaak gepaard met drugsgebruik.
Klik om te vergroten...
Zag zelfs meisjes van 15-16jaar iets uit hun zak nemen, wat leek op een tampon.. tot ze het aan hun mond zetten 🥹
M
MoestuinierLid
Gaat al tijden zo. Mijn 1ste feestje toen ik nog geen drugs deed dacht ik dat iedereen gewoon alcohol deed. Tot een vriendelijke dame mij 6 dubbele hartjes verkocht en meteen doorhad dat 99% van de club gewoon onder invloed was 🤣.

Feestjes van The OH en The Fun waar mensen in een hoekje hun lever uitkotsten en helemaal lijp gingen van speed en pillen. Nu zijn er al een pak meer jongeren die iets behoedzamer en verstandiger omgaan met drugs door opzoekwerk online, drugsfora,...

23 jaar geleden was dit allemaal nog niet beschikbaar en slikten we maar wat tot we voelden dat het teveel was, de pannen van het dak hallucineerden en de plafonddienst gewoon uitzitten.
L
LucidLucyLid
Ik denk dat de veiligheids standaarden hier op het forum redelijk hoog liggen. Terecht ook, het is immers een forum dat zich richt op harm reduction. Maar als je naar de realiteit kijkt op de harde feestjes, gaat het er echt wel anders aan toe.

Ik vraag me af hoevelen van ons op dit forum oprecht niet meer mdma wegwerken dan 1,5mg/kg lichaamsgewicht per sessie. Ik denk dat dat er maar heel weinig zijn. Één hedendaagse pil, is dan vaak al veel teveel....
Ik heb me er zelf nooit aan kunnen houden in elk geval. De drie maanden regel dat dan weer wel als het op mdma aankomt.

Die regel ging echter wel volledig van de baan later bij 3/4-mmc en RC's.

Maarja, ik denk dat sommige mensen ook weinig benul hebben van wat en hoeveel ze nemen. Maar ook dat is vast van alle tijden.

Kijk maar naar dat filmpje waar Bastiaan vraagt wat iemand op heeft.
"Ja xtc, ik zit denk nu op 5 pillen."
"Wat?! 5 pillen?!"
"Is dat veel?"

Maar ook fikse combinaties. Bij de harde techno ravers is het een beetje standaard dieet toch? De schijf van 5?

Gezond is het zeker niet. Uiteindelijk betaal je de prijs er toch een keer voor. Soms heb ik wel echt dingen gezien dat ik me afvroeg of ik niet in moest grijpen.

Wat ik eerlijk gezegd wel komisch vond altijd was als 's ochtends vroeg de lichten aangingen. En er dan ineens heel veel mensen tegelijk naar die metalen tonnen rennen en over hun giechel gaan 😂

Ik gok wel een beetje dat dit iets van alle tijden is. Hoewel het met MDMA misschien wel heftiger is geworden door de sterke pillen. Of was het vroeger 'gebruikelijk' om 12 pillen van 80mg te vreten? (Ipv 5 van 200) Een oudere raver die hier meer over kan vertellen?

Zelf lag voor mij de grens wel echt op 450mg op een avond. Daarboven vond ik de bijeffecten niet meer opwegen tegen de lol. En dit is uiteraard gewoon al veel te veel.
S
StraffeNeelLid
LucidLucy zei:
Of was het vroeger 'gebruikelijk' om 12 pillen van 80mg te vreten? (Ipv 5 van 200) Een oudere raver die hier meer over kan vertellen?
Klik om te vergroten...
Waren het sterke, dan stopte het inderdaad wel bij max. 5 (op een enkele keer na) waren het slappe dan tot je goed waus was. Dat was ook nog 's veel te vaak, dus er was zeker in de zomer wel dat ze minder sterk binnenkwamen. Ik heb ook al jaren niet meer dat warme fijne gevoel van euforie en liefde, enkel nog waus (kauwen, spierspanning en trillen).
We deden ook nooit testen. Een paar keer out gegaan waar ik hele stukken kwijt van ben en met heel hoge hartslag rete strak wakker werd. Achteraf tamelijk dom en gevaarlijk bezig geweest en het plezier van mdma lijkt voorgoed sterk verminderd. Nu kickten pilletjes 5-mpab wel in een maand of twee terug. Komende zomer nog eens mdma proberen, wellicht met eentje 5-mpab. Wie weet. Trouwens, gewoon met een max. van 120mg (of 80/90 + één zo'n andertje), zo stom als vroeger doe ik niet meer 😉
N
Neo-ShulginistLid
Psychojohn zei:
Ik twijfel vaak of dingen het waard zijn om een topic van te maken. Toch doe ik het want geen idee waar ik anders dit verhaal kwijt moet.
Ik ga over het algemeen best veel naar festivals/raves hoe je het ook wil noemen. Genres als dnb techno hardcore raw psytrance, alles eig wel. Ene keer ga ik nuchter andere keer nuttig ik een substantie. En als ik dan onder invloed ben babbel ik nogal graag... En de laatste tijd is er 1 ding wat mij heel erg opvalt en dat is het volgende. "Wat heb je op?" "Nu zo'n 2.5 pil X van 200 mg en paar puntjes 3m." Of "3m, mdma, speed, ket en beetje ghb." Etc. Bizar hoge doseringen en levensgevaarlijke combinaties. Wtf

En ja ik weet natuurlijk dat hier en daar een gekkie rondloopt. Maar er zijn meer mensen die bij wijze van 3 pillen op hebben dan mensen die er 1 op hebben. Voornamelijk in de technoscene lopen echt veel mensen rond die geen flauw idee hebben wat ze in hun mik stoppen. Enigszins logisch want techno is nu mainstream en drugsgebruik word daardoor ook steeds normaler.
Ik wilde dit even delen omdat ik het zorgwekkend vind en benieuwd ben naar jullie mening/ervaring hierover.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er wel een trend is dat dealers nu standaard meer verschillende middelen verkopen. Was zo'n 30 jaar geleden het lijstje wel compleet met 'coke, speed, xtc, LSD, en wiet/hasj', hebben de meeste dealers er nu ook middelen bij zoals 2C-B, GHB, benzodiazepinen, ketamine, en vaak ook enkele relatief populaire research chemicals (bijvoorbeeld 4-FA en/of 3-MMC).

Zulke trends zijn vrij gangbaar in allerlei verschillende economische sectoren, omdat je met een diverser aanbod een breder publiek kan bedienen en daardoor meer winst kunt maken, of bepaalde kosten kunt delen tussen meerdere inkomstenbronnen. Economen noemen dat economies of scope. Ondernemers (of in dit geval drugsdealers) herinvesteren hun winst in een breder aanbod, waardoor ze nog efficiënter winst kunnen maken.

We weten uit de gezondheidswetenschap wel dat het beschikbare aanbod van drugs een belangrijke factor is voor de prevalentie van gebruik. Dus het is niet zo gek om te denken dat mensen meer verschillende drugs door elkaar gaan gebruiken als die middelen vaak tegelijkertijd worden aangeboden. Dat is overigens precies de reden waarom de politiek in Nederland heeft besloten om coffeeshops te gedogen; zodat klanten niet tegelijkertijd wiet, hasj en heroïne bij de dealer kopen. Jammer dat er sinds de jaren '70 alleen nog maar moralistisch gesteggel is geweest over wel/niet toestaan van drugs. Want daardoor zijn er dus veel kansen gemist om effectiever de volksgezondheid te bevorderen via het gericht beïnvloeden van het aanbod.
H
Hebbenze?Lid
LucidLucy zei:
Ik denk dat de veiligheids standaarden hier op het forum redelijk hoog liggen. Terecht ook, het is immers een forum dat zich richt op harm reduction. Maar als je naar de realiteit kijkt op de harde feestjes, gaat het er echt wel anders aan toe.

Ik vraag me af hoevelen van ons op dit forum oprecht niet meer mdma wegwerken dan 1,5mg/kg lichaamsgewicht per sessie. Ik denk dat dat er maar heel weinig zijn. Één hedendaagse pil, is dan vaak al veel teveel....
Ik heb me er zelf nooit aan kunnen houden in elk geval. De drie maanden regel dat dan weer wel als het op mdma aankomt.

Die regel ging echter wel volledig van de baan later bij 3/4-mmc en RC's.

Maarja, ik denk dat sommige mensen ook weinig benul hebben van wat en hoeveel ze nemen. Maar ook dat is vast van alle tijden.

Kijk maar naar dat filmpje waar Bastiaan vraagt wat iemand op heeft.
"Ja xtc, ik zit denk nu op 5 pillen."
"Wat?! 5 pillen?!"
"Is dat veel?"

Maar ook fikse combinaties. Bij de harde techno ravers is het een beetje standaard dieet toch? De schijf van 5?

Gezond is het zeker niet. Uiteindelijk betaal je de prijs er toch een keer voor. Soms heb ik wel echt dingen gezien dat ik me afvroeg of ik niet in moest grijpen.

Wat ik eerlijk gezegd wel komisch vond altijd was als 's ochtends vroeg de lichten aangingen. En er dan ineens heel veel mensen tegelijk naar die metalen tonnen rennen en over hun giechel gaan 😂

Ik gok wel een beetje dat dit iets van alle tijden is. Hoewel het met MDMA misschien wel heftiger is geworden door de sterke pillen. Of was het vroeger 'gebruikelijk' om 12 pillen van 80mg te vreten? (Ipv 5 van 200) Een oudere raver die hier meer over kan vertellen?

Zelf lag voor mij de grens wel echt op 450mg op een avond. Daarboven vond ik de bijeffecten niet meer opwegen tegen de lol. En dit is uiteraard gewoon al veel te veel.
Klik om te vergroten...
10 jaar geleden toen ik nog elk weekend op een hardstyle feest stond was het allemaal niet anders. De kwaliteit van de mdma in de pillen was wel beter denk ik. Volgens mij ontstond toen de hype om 180/200mg knallers te drukken bij een van grotere 'pillenpersers'

helaas jong en roekeloos toen ook aangeleerd met hele en halfjes te werken. Anderen leerden zichzelf aan met 1,5 pil Max in kwartjes een feest door te komen. Zij hadden een betere keus gemaakt.
m
mandragoraLid
LucidLucy zei:
Of was het vroeger 'gebruikelijk' om 12 pillen van 80mg te vreten? (Ipv 5 van 200) Een oudere raver die hier meer over kan vertellen?
Klik om te vergroten...
12 pillen, nooit. Vroeger slikte ik wel nooit halfjes. Er gingen 2...maximaal 3 pillen in tijdens 1 feest/ervaring. Meestal 1 pil, dik uur later nog een pil.... , over de 3 maanden regel was in mijn ´jonge´ tijd niets bekend hier, dus was het helaas vaak maximaal wekelijks met wat afwisseling van speed.(ben 37 nu)

Nu houd ik me wel aan de 3 maanden regel maar eerlijk gezegd zit ik ook wel wat boven de 1,5mg/kg lichaamsgewicht.
Maar heb er verder niet echt een nadeel van, dus dit veranderen doe ik ook niet.
Ik weeg maar 64, dus eigenlijk is dat een voordeel maar door de 3 maanden regel te respecteren is het wel zo...als ik ga dan wil ik all the way gaan en het maximale er uithalen. Wel slik ik steevast NOOIT een pil in 1 keer in, ik werk altijd met halfjes/kwartjes.
LucidLucy zei:
Klik om te vergroten...
Dat is voor mij veel te veel🤣

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."