Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe ziet jouw ideale drugsjaar eruit?

Hoe ziet jouw ideale drugsjaar eruit?

28 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat is simpel.
Een drugsvrij jaar.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mijn goede drugsjaar is een jaar zonder drogerende middelen.
Alhoewel ik wel weer eens 2 fdck zou willen nemen.
Maar dat gaat zeer waarschijnlijk niet gebeuren.
Op zich ben ik wel klaar met drugs.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben er ook klaar mee.

Ik slik nog steeds een kleine dosering voorgeschreven medicatie.
Maar ik merk nu hoe de wereld eruit ziet zonder die vertroebeling, en de katers.

Het zijn de pillen, maar je loopt ook nog dagen met de afbraakstoffen ervan in je lijf. Ik heb me ongemerkt zo beroerd gevoeld.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
lieveheersbeestje2.jpgwelkome gast op een zeer paarskleurige 'white gorilla haze'
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hippie Langwaus zei:
Bekijk bijlage 54609welkome gast op een zeer paarskleurige 'white gorilla haze'
Klik om te vergroten...
Lijkt me geen slecht leven om als lieveheersbeestje je leven door te brengen op de wietplant van een gastvrije tuinman 😊
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hippie Langwaus zei:
Bekijk bijlage 54609welkome gast op een zeer paarskleurige 'white gorilla haze'
Klik om te vergroten...
Deze moest eigenlijk in het topic 'Maak een foto van wat je nu voor je ziet'.

Maar hier past hij ook wel. Als ladybug een luizenleventje leiden met voldoende wiet om je heen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hippie Langwaus zei:
Deze moest eigenlijk in het topic 'Maak een foto van wat je nu voor je ziet'.
Klik om te vergroten...
Ik vond hem al heel diep, maar ergens wel toepasselijk.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe ziet jouw ideale drugsjaar eruit? Daar ben ik benieuwd naar! Hoevaak zou je hoeveel willen gebruiken van wat? Rekening houdend met dingen als je gezondheid en tolerantie natuurlijk… het moet wel realistisch blijven.

Ik kwam op het idee om dit te vragen omdat Gerben Hellinga en Hans Plomp in Uit je bol: Gids voor bewust gebruik van ‘drugs’ een voorbeeld geven van een vol maar redelijk verstandig drugsjaar. Daar staat bijvoorbeeld:

‘- Ecstasy. 4 keer per jaar.
- LSD. 2 keer per jaar. Zomer/winter of lente/herfst.
- Kaalkopjes. Hoge dosis: 3 à 4 keer per jaar; lage dosis: af en toe, niet regelmatig.’
Etc.
(Ik ga het niet helemaal overtypen)

Van jou zou ik ook zo’n lijstje willen (met info over dosering). Toelichting zou interessant zijn als je tijd hebt, maar laten we de discussie voor een ander moment bewaren.

En jouw ideale drugsjaar mag ook een lege agenda zijn…
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dan bijt ik meteen maar de spits af. Mijn ideale drugsjaar is:

Maximaal 6 drugsmomenten met minimaal 2 maanden pauze:
2 keer 225 μg lsd
1 keer 600 mg mescaline
1 keer mdma (dosis afhankelijk van mijn gewicht)
2 keer ketamine (racemaat), op gevoelsbasis

Ik zit momenteel in een drugspauze voor onbepaalde tijd, dus ik weet niet of het hier ooit nog van gaat komen, maar dit lijkt me redelijk te doen. Uppers en downers hebben geen plek meer in mijn leven en ik gebruik altijd thuis, dus ik ben voor mijn momentjes niet afhankelijk van feestjes of festivals. Ik ben wel afhankelijk van een oppas voor mijn dochter.

Op mdma ben ik een beetje uitgekeken en ik moet er vanwege de stimulerende werking mee oppassen, maar één keer per jaar met mijn vrouw, dat is wel bijzonder (we vinden dat aangenaam en waardevol).

Lsd is voor mij het perfecte tripmiddel met een ideale werkingsduur en schaalbaarheid. Mijn sweet spot ligt tussen de 225 en 275 μg, daarboven vergeet ik mijn naam nog weleens. Voor de afwisseling is mescaline leuk (dat heeft toch een eigen karakter). Uit ervaring weet ik dat ik aan 500 mg net niet genoeg heb, dus daar zou ik dan iets boven gaan zitten. Één keer per jaar is genoeg — het is duur spul.

Ketamine noem ik vooral uit nostalgie, omdat het mijn favoriete drug was in mijn illegale tekno dagen. Ik ken die stof vrij goed en ik weet waar mijn grenzen liggen, dus ik kijk in het moment even hoe diep ik wil gaan (niet al te diep). That’s it!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een ideaal drugsjaar klinkt voor mij te mooi om waar te zijn.
Mijn gebruik is niet ideaal, maar ik probeer het zo goed en verstandig mogelijk te verdelen over de verschillende feestjes.
Dat lukt niet altijd.
Seroslurpers lukt 2 maanden pauze wel, soms 3 maanden.
Ik wil niet ideaal doen en ideaal zijn en het is ook niet mijn streven.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeehond zei:
Ik wil niet ideaal doen en ideaal zijn en het is ook niet mijn streven.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde het in de zin van “iets om na te streven”, dus misschien is “het beste van de situatie maken” hier jouw ideaal? Misschien heb ik het ook niet “ideaal” verwoord? 😉

Ik vond het persoonlijk wel nuttig om mijn visie voor een goed drugsjaar concreet te formuleren. Door na te denken over wat ten aanzien van drugs voor mij de juiste keuzes zijn krijg ik een helderder beeld van de richting die ik op wil, ook al is het ideaal als ideaal nooit haalbaar. Maar ik snap dat idealen meer kwaad kunnen doen dan goed als het streven naar perfectie de overhand krijgt. Dan heb je alleen nog maar oog voor tekortkomingen.

Je zou kunnen zeggen dat ik op zoek ben naar een balans tussen aspiratie en acceptatie — streven maar niet te krampachtig. En dan vind ik dit wel een handig gedachte-experiment.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Met dit onderwerp wilde ik een plek creëren op DF waar er ruimte was om stil te staan bij je langetermijnplanning ten aanzien van drugs en die planning (en je overwegingen daarbij) te delen met anderen zonder oordelen.

Het formuleren van ideaal drugsjaar lijkt me niet alleen leuk (stukje voorpret), maar het zorgt ook voor bewustwording (wat wil ik in jaar tijd nou eigen wel en niet doen ten aanzien van drugs). Daarnaast kan het delen van jouw ideale drugsjaar met anderen een manier zijn om op een waardevrije manier van gedachte te wisselen over hoe verstandig drugsgebruik er op jaarbasis uit zou moeten zien.

We hebben allemaal een idee over wat verstandig zou zijn ten aanzien van drugs, maar hoe passen we dat inzicht toe op ons eigen leven (met al zijn praktisch beperkingen) — daar ben ik nieuwsgierig naar. Dat we in werkelijkheid wel eens afwijken van onze persoonlijke voornemens spreekt voor zich.

Ik wilde mijn intenties even verduidelijken omdat er tot nu toe weinig interesse is in dit onderwerp.
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#13
Leuk idee!
Om alles precies uit te schrijven (misschien later nog) heb ik nu even geen tijd voor. Maar ik zal wel grofweg mijn doelen en idealen delen, een soort middenweg. Dus niet het verstandigste maar ook niet het meest ingetrokken.

Losse drugs:
Entactogenen:

MDMA/XTC - 1x per jaar
is leuk maar heb persoonlijk ook andere entactogenen die ik veel leuker vind.

6-apb - 2/3x per jaar (280mg) met minimaal 3 maanden tussenpauze
Mijn favoriete empactogeen die ik zo vaak mogelijk wil gebruiken.

Stimulanten:

Cathinonen (behalve pyros) 7x per jaar met minimaal 2 weken tussenpauze.
Niet mijn favoriete drugsgroep maar is af en toe wel leuk.

Amfetamines - 2/3x per maand
Heerlijk maar oppassen wegens verslavingsrisico

Cocaine - niet meer

overige rc stimulanten - 1x per maand
uit nieuwsgierigheid elke maand een nieuwe.

downers:

Alcohol - minder dan dagelijks
is heerlijk maar heb ik persoonlijk wat pproblemen mee gehad in het verleden, rustig aandoen dus

Benzodiazepines - 24x per jaar (2x per maand) doseringen vergelijkbaar met 1.5mg bromazolam, 0.5mg flubrotizolam etc.
Liefst puur voor inslapen na gebruik van spychedelica, stimulanten en dissociatieven. Veel minder dan dat ik nu gebruik (3x per week)

Spychedelica:

LSD achtige
750ug 2x per jaar
500 ug 1x per jaar
300 ug 5x per jaar
200 ug 2x per jaar

4--HO-MET
20mg 5x per jaar
60mg 2x per jaar
100mg 2x per jaar

5-MeO-DMT 30x per jaar 10mg

DMT 40x per jaar

MET fumurate/freebase uitproberen

Paddos 2x per jaar
1x 10g
1x 30g

Andere rc tryptamines 10x per jaar

Wiet 40x per jaar

Combi gebruik uitproberen

50mg DCK + 400ug 1p-LSD + 200mg wiet

500ug 1p-LSD + 60mg 4-HO-MET

2F-Ketamine + 100mg 4-FMA

220mg 6apb + 200ug LSD

8g Paddos + ketamine + 80ug LSD + 500mg hasj edibles

Ben vast zat vergeten maar dit zou een beetje een idee moeten geven😉
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bedankt voor je bijdrage @plex! Je staat denk ik de spijker op zijn kop:
plex zei:
ik zal wel grofweg mijn doelen en idealen delen, een soort middenweg. Dus niet het verstandigste maar ook niet het meest ingetrokken.
Klik om te vergroten...
We zoeken met drugs allemaal een middenweg tussen wat gezond en verstandig is en wat prettig, plezierig, opwindend en waardevol is. Ik vond het erg leuk om te lezen hoe jij voor jezelf die afweging maakt voor verschillende middelen!
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#15
Interessant topic, is kijken of ik hier een fatsoenlijk antwoord op kan geven.
BelowTheFlow zei:
Het hangt er behoorlijk vanaf in welke drugsfase iemand zit. Het antwoord is anders voor iemand die aan het ontdekken is, dan voor iemand die al een hoop ervaren heeft met mogelijk zelfs periodes van overmatig gebruik (eufemisme).
Klik om te vergroten...
Dit geldt inderdaad voor mij, ik vind zelf dat ik nog in de ontdekkingsfase zit. Ondanks dat zal mijn realistische verstandige/ideale drugsjaar denk ik bescheiden zijn. Als ik vanaf nu kijk naar aankomende 12 maanden kijk, zal dit mijn lijst zijn:

Uppers:

MDMA/XTC: toevallig dit weekend na 3 maanden weer gedaan, en het viel mij weer tegen. Misschien verwacht ik te veel? Te korte pauze? Ik weet het niet. Deed het gemiddeld 4x per jaar maar ga nu wellicht voor maar 1x. Dit keer 1 op 1 met mijn vriendin denk ik (nooit gedaan). Dosis zal in totaal rond de 200 mg liggen (misschien zelfs lager).

6apb: voor mij toch wel echt tot nog toe de leukere versie van XTC dus dit zal ik denk ik 2 a 3 x doen. Een dosis ook rond de 200 mg in totaal, misschien een keertje hoger of een keertje lager.

(Geteste) 4mmc: ik heb 'denk ik' zowel 3 als 4 gehad, maar nooit getest dus weet het niet zeker. Ik zou daarom graag 1x de geteste 4m willen proberen. (Dosis nog echt geen flauw idee).

Speed/3-fa: 3-fa beviel mij goed, alleen vond ik het heel potent en kon ik ongv 36 u niet slapen. Wellicht 1x speed gebruiken, maar niet zeker nog.

Tripmiddelen:
Lsd: nogsteeds niet gedaan, het duurt zolang... Beetje spannend. Maar dit jaar zeker de eerste keer!

2cb en/of truffels: misschien 1x dit jaar een hogere dosis

Alles hierboven zijn voor mij realistische doelen en is in het verleden altijd goed gegaan. Ik denk eerlijk gezegd dat ik mijn drugsgebruik zelfs overschat voor dit jaar. Dit omdat ik dit hele jaar stage ga lopen, dit neem ik erg serieus. Ik wil geen dinsdagdip of vermoeidheid hebben op stage (positieve faalangst? xD).

Nu de frequent gebruikte middelen

Cannabis: afgelopen zomer gebruikte ik het zo'n 4x per week in hoge doseringen. Toch wel 6 joints op een avond, waarvan vaak L gedraaide of andere jonko figuren. Dit jaar 1 keer in het weekend, of misschien wel gewoon helemaal niet meer. 1x per maand dan? Nog even kijken.

Alcohol: jah goeie vraag, toch wel echt mijn meest gebruikte drug. Ik ga voor max 2x per week. Dosering slaat hierbij naar mijn mening nergens op, ik drink gewoon totdat het op is, het geld gaat kosten of ik in slaapval.

Edit: ohja ik vergeet dissociatieven, hier heb ik nog weinig ervaring mee. Maar ik zou zeggen 1x 2fdck en 1x ketamine dit jaar.

Da was em
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Clean.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#17
Droom jaar: elke dag gebruiken zonder consequenties.
Verstandig jaar: mdma 1x per 2-3 maanden (doe ik ook) . Ghb , speed- 1x per maand
Realistisch: mdma 1x per 2 maanden, ghb ( gemiddeld) 1x per 3 weken. Op zich ben ik voorlopig redelijk blij met mijn gebruik van afgelopen maanden met uitzondering van Awakenings. Ik ga niet te hard en niet lang.
Ik blijf bij 2, max 3 rondjes g zonder andere middelen of 1-3 lijntjes coke . 2022 was erger
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#18
Erg leuk topic. Als het gaat om aanzetten tot denken, is dat bij mij in ieder geval gelukt.

Het hangt er behoorlijk vanaf in welke drugsfase iemand zit. Het antwoord is anders voor iemand die aan het ontdekken is, dan voor iemand die al een hoop ervaren heeft met mogelijk zelfs periodes van overmatig gebruik (eufemisme).
Ik durfde mijn eerste XTC 25 jaar geleden aan. Van een drie maanden regel (hoeveel kanttekeningen daar ook bij te maken zijn) had toen nog niemand gehoord. Daar is redelijk snel GHB/GBL bijgekomen.
Pas drie jaar geleden (37 maanden om precies te zijn) kwam ik in aanraking met 3-mmc. Net voor het verbod heb ik zelfs na een eerste proefgrammetje, 10 gram gekocht ! (helaas vrijwel op)
Ongeveer vanaf dat moment stond "RC" voor iets anders dan een afkorting in de typeaanduiding van een auto.

Sindsdien de tijd gevonden om 5, nee 6 andere RC's te testen, sommige vaker dan andere. NEP en 4-HO-Met ieder nog maar 1 keer.

Dus:
Javelin zei:
Droom jaar: elke dag gebruiken zonder consequenties.
Klik om te vergroten...
Maar ook
plex zei:
Ben vast zat vergeten maar dit zou een beetje een idee moeten geven😉
Klik om te vergroten...
Wordt sowieso al een hele toer om die lijst te verwerken naar een jaardienstregeling !

Bottomline: mijn ideale drugsjaar draait niet om drugs !
> Drugs spelen wel een belangrijke rol (want leuk&lekker): opportunistisch met zoveel als mogelijk redelijke pauzes. In ieder geval zonder andere activiteiten in de weg te zitten !
> Ik ervaar wat trippen/psychedelica inhoudt, geniet maximaal van entactogenen en gebruik stims om bij techno heerlijk te dansen.
> Die middelen verhogen dan ook nog eens het genot in seksueel geladen ontmoetingen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
BelowTheFlow zei:
Het hangt er behoorlijk vanaf in welke drugsfase iemand zit. Het antwoord is anders voor iemand die aan het ontdekken is, dan voor iemand die al een hoop ervaren heeft met mogelijk zelfs periodes van overmatig gebruik (eufemisme).
Klik om te vergroten...
Scherpe observatie. Als je nog aan het experimenteren bent met verschillende stoffen en combinaties dan zit je drugsjaar al snel wat voller. En na een periode van overmatig gebruik blijft het idd altijd oppassen.

Mijn ideale drugsjaar bestaat daarom uit een zeer bescheiden gebruik van een aantal “gouden ouwen” die voor mij een hoge therapeutische waarde hebben en een lage kans op misbruik. Maar dat is dus na jaren van experimenteren en een periode van verslaving. De normen kunnen voor een ander weer totaal anders liggen.

Edit: Mijn bedoeling met dit topic is dan ook dat we persoonlijke normen over drugsgebruik op jaarbasis (en onze overwegingen daarbij) met elkaar delen. Persoonlijke normen aan elkaar opleggen is expliciet niet de bedoeling.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja, doe mij ook maar weer eens dat Engelse ontbijt: Ham & Eggs. Relax een jaartje Helemaal Niks!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."