Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOpname in een kliniek

Opname in een kliniek

64 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Afbouwschema, voor drank is 1 glas per dag. En dat is al heel veel.

Je kan dat het makkelijkste doen door elke dag een uurtje ofzo later te gaan drinken. Maar echt niet sneller, want anders krijg je ongemerkt na een paar dagen extreem veel zin. Of 1 glas in de gootsteen en terugaanvullen met 1 glas water. En zo verdunnen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
reDStone zei:
Gelukkig maar , zijn er figuren zoals jij.
Klik om te vergroten...
😘
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
verslavingszorgachterhoek.nl

Verslavingszorg Achterhoek | Samen voor herstel | VZA-GGZ

Verslavingszorg Achterhoek biedt professionele en persoonlijke hulp bij verslavingen zoals alcohol, drugs, gokken. Samen werken we aan herstel
verslavingszorgachterhoek.nl verslavingszorgachterhoek.nl

Dan zul jemoeten afbouwen. Detox opname is daar te kort voor maar kan prima ambulant. Bij voorkeur voordat je überhaupt opgenomen wordt.
Klik om te vergroten...
Ik woon niet in de achterhoek helaas :(

Ja daar raak ik dus mee in de knel, tenzij mijn dokter mij hierbij kan ondersteunen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Goede stap. Ik zag af en toe je berichten hier en hoopte dat je ‘t snel beu zou zijn 😘

Ik ben niet de detox ingeweest, dat hoeft niet voor mijn drug of choice. Wel bij Alcohol, Benzo's, GHB en opiaten omdat die een gevaarlijke afkick hebben.

Ik heb het best fijn gehad bij Triora in de zeven weken die de opname duurde. De verpleging begon plm een maand van te voren met bellen. Vond ik regelmatig irritant maar was eigenlijk heel goed bedacht - ruimte om vragen te stellen, tips te vragen en natuurlijk de verpleging een beetje te leren kennen alvast. Het was best relaxed om een bekende stem te horen bij aankomst waarmee ik al wat lief en leed gedeeld had.

In de kliniek - eigen kamer met wc en douche. Ik vond het lekker om ‘s avonds op mezelf te zijn en dat kon gewoon. Overdag wordt inzet en aanwezigheid verwacht. Wel lange dagen en vrij groot; rond de 30 cliënten, voor de behandelingen opgedeeld in 3 groepen. De eerste twee weken mag je 't terrein niet af, daarna eerst alleen onder begeleiding van iemand die er langer zit, en de laatste maand kun je alleen weg, 's avonds naar meetings en in het weekend op verlof. In het weekend yoga en strandwandeling voor de liefhebbers die wel blijven. Ik zat er in Corona tijd en ben niet op verlof geweest, maar dat kwam ook wel doordat ik een reistijd van 2+h had naar huis. 12 stappenkliniek, als je je fijn voelt bij NA is dit ook onderdeel van de behandeling. https://triora.nl/

Zeer zeker geen gevangenis. 24/7 medewerkers op standby, voor van alles en nog wat - hulp bij aanvraag UWV, je hart luchten, medische hulp heb ik allemaal gehad. Hele fijne verslavingsarts en ik had een (iets te) lieve persoonlijk begeleider. Uiteraard was er ook plek voor lol met elkaar.

Als ik weer zou moeten kiezen zou ik wel kleinschaliger gaan zitten en wat strenger. Bij Triora kon ik me in de groep wat op de achtergrond houden zonder dat ‘t opviel en we mochten onze mobiel gewoon bij ons houden. Was fijn maar niet ideaal voor de vibe en behandeling. Als je ook niet zo graag op de voorgrond treedt zou ik wel voor een strengere kliniek kiezen.

Het zal zeker wel lastig zijn de eerste paar dagen. Zoek hulp met wat je ervaart. Ik werd o.a. opgevangen door een hele fijne mede-cliënt die er al een paar weken zat. Bij Triora krijg je ook een buddy toegewezen om je wegwijs te maken, maar daar had ik echt pech mee. Maar je vindt vanzelf de mensen die bij je passen. Tegen het einde van mijn verblijf in de kliniek heb ik teruggegeven wat ik heb mogen ontvangen en wat mensen die het zwaar hadden opgevangen.

Ohja, toch nog een puntje van kritiek - de nazorg was ronduit slecht geregeld. Triora zit in Den Haag en ik woon in het Oosten. Daardoor werd er gezegd "daar kennen wij de weg niet" en werd het aan mij overgelaten om dat te regelen. Uiteindelijk heb ik de weg gevonden via fellows van NA maar dat was echt niet in de haak. Zorg echt dat je nazorg geregeld hebt voordat je de kliniek in gaat. 't is zo ontzettend belangrijk dat je veilig landt als je weer naar huis gaat.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hangt er vanaf naar welke kliniek je gaat, je krijgt zoals in een algemene kliniek gewoon een 2 persoonskamer, tenzij je betaald voor een 1 persoonskamer, met een wc. Douches zijn gemeenschappelijk meestal. Het kan zijn dat ze je de eerste 2 a 3 weken op een gesloten afdeling zetten waar je toestemming moet vragen om de afdeling te verlaten. Als je je gedraagd vormt dat meestal geen probleem en kan je gewoon van de afdeling af, er is wel telkens iemand die de deur moet openen voor u.

Daarna ga je naar een open afdeling en dan is het zoals in elke kliniek. Je zult wel therapieën moeten volgen en vooral niet gebruiken. Na een tijdje kan je in het weekend naar huis. Maak je maar geen zorgen, zolang je er als vrijwillige petiënt bent opgenomen is het zeker geen gevangenis. Je verlaat je kamer wanneer je wil. Als je betrapt wordt op gebruik kunnen ze je wel in een isoleerkamer steken waar je dan moet blijven tot je nuchter bent.

Je zult regelmatig getest worden op alcohol en drugs. Als je bv. van een weekend thuis terug komt zullen ze je laten blazen en in een potje laten pissen. Voor de rest is het gewoon zoals opgenomen zijn in een algemeen ziekenhuis met het verschil dat je moet meedoen met allerlei therapiën en niets mag gebruiken, zelfs geen pint.

Elke kliniek heeft zo zijn eigen methodes, ik vertel hier hoe het bij mij ging toen ik in opname was, bij jou gaan er dingen anders zijn maar zolang je als vrijwillig petiënt bent opgenomen wordt je ook gewoon zo behandeld, als een patiënt dus.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geen antwoord op je vraag, kom hier alleen om te zeggen: wat mooi, goed en knap dat je deze stap durft te zetten, en om mijn ervaring te delen mocht het helpen.
Zelf zit ik nog enorm klem tussen wat moet en wat mogelijk is. Heb alleen ervaringen met gemengde (verslavings/psychiatrie) en psychiatrische klinieken. Nog geen specifieke (enkel en alleen) verslavingskliniek.

Bij mij was de psychiatrische afdeling éénpersoons met eigen badkamer/wc. De locatie waar verslaafde psychiatrische patiënten zaten hadden we gedeelde douches, wc's en één ligbad (wow). Een stuk of 4 toiletten en douches had je daar, was op zich geen punt. Je leert je tijdelijke buren snel kennen is mijn ervaring, dan weet je ook welke wc je wilt vermijden.

Succes en sterkte!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hangt af van welke detox je naar toe gaat. Maar als je écht zelf wilt stoppen en inziet dat er geen weg meer terug is dan voelt een detox aan als een bevrijding.

Ik snap enorm dat het spannend is om voor t eerst naar een kliniek te gaan. Ik heb in totaal 7 keer opgenomen gezeten. 6 keer ervaren als een fijne omgeving en fijn de hulp te krijgen die je nodig hebt.

2 keer Triora en 1 keer intensieve schema therapie.
De overige keren detoxificatie van GHB. Ik heb 1 keer meegemaakt dat we gedeelde wc's en douches hadden. Alle overige keren had ik alles voor mezelf.

Het spannendste eraan vind ik altijd afwachten in wat voor groep je terecht komt! Maar privacy heb je genoeg. Mijn ervaring is ook dat als de afkick heel heftig is dat er heel makkelijk ruimte is om je even terug te trekken etc.

Tot slot heeft je eigen motivatie en doorzettingsvermogen ook invloed op hoe de opname gaat zijn. Toen ik het écht wilde en op me tandvlees bij de detox aankwam voelde het fijn. Maar dat is ook anders geweest.
Succes!!
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Super bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik krijg Triora helaas steeds niet te pakken, hebben jullie nog andere instellingen waarbij jullie goede ervaringen hebben? Heb er ook een aantal gebeld waar je dus wel gedeeld slaapt. Ik ben heel erg gesteld op mijn privacy dus wil dat echt liever niet. Ik wil gwn kunnen losbarsten met huilen etc en dat lijkt mij toch lastiger met iemand op de kamer.
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ook zelfs eentje gehad zelfs waarbij je met 5 mensen op een kamer slaapt, tis toch geen hostel :flushed:
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Koffieb00n zei:
Ik struisvogel niet, wij denken er gewoon anders over.
Klik om te vergroten...

Hij is meer een kasuaris.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
superlucy zei:
Super bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik krijg Triora helaas steeds niet te pakken, hebben jullie nog andere instellingen waarbij jullie goede ervaringen hebben? Heb er ook een aantal gebeld waar je dus wel gedeeld slaapt. Ik ben heel erg gesteld op mijn privacy dus wil dat echt liever niet. Ik wil gwn kunnen losbarsten met huilen etc en dat lijkt mij toch lastiger met iemand op de kamer.
Klik om te vergroten...
Privé kamers zijn behoorlijk duur tenzij je een heel goeie verzekering hebt. Maar mogelijk zit je, zoals ook hierboven al vermeld, de eerste paar dagen of weken in isolatie.

Ben zelf 1x geweest en lag 3 dagen alleen op benzo detox en moest m’n mobiel inleveren, toestemming vragen om te roken en kon 1x per dag bellen. Daarna was het naar een gemeenschappelijke kamer van 3 met therapie. Vond het zelf geen aangename ervaring en heb het dus ook vroegtijdig beëindigd, maar er heerste wel een positieve sfeer omtrent het stoppen van drugs tussen de patiënten toen.
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuffelaar zei:
Privé kamers zijn behoorlijk duur tenzij je een heel goeie verzekering hebt. Maar mogelijk zit je, zoals ook hierboven al vermeld, de eerste paar dagen of weken in isolatie.

Ben zelf 1x geweest en lag 3 dagen alleen op benzo detox en moest m’n mobiel inleveren, toestemming vragen om te roken en kon 1x per dag bellen. Daarna was het naar een gemeenschappelijke kamer van 3 met therapie. Vond het zelf geen aangename ervaring en heb het dus ook vroegtijdig beëindigd, maar er heerste wel een positieve sfeer omtrent het stoppen van drugs tussen de patiënten toen.
Klik om te vergroten...
Ja ik vind dit echt lastig joh... ik denk dat het eerder traumatisch is voor mij dan werkend als ik met een onbekend persoon opeens alles moet delen. Ik heb ook autisme waardoor dit ook lastiger is. Hmm wat te doen. Heb Triora gesproken, zij bieden geen detox aan alleen langere opname. Detox is bij Brijder, iemand daar positieve ervaringen mee?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
superlucy zei:
Ja ik vind dit echt lastig joh... ik denk dat het eerder traumatisch is voor mij dan werkend als ik met een onbekend persoon opeens alles moet delen. Ik heb ook autisme waardoor dit ook lastiger is. Hmm wat te doen. Heb Triora gesproken, zij bieden geen detox aan alleen langere opname. Detox is bij Brijder, iemand daar positieve ervaringen mee?
Klik om te vergroten...
Woon in België dus kan je niet verder helpen hiermee. Weet niet of er bij jullie zoiets als een PAAZ opname bestaat? Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis voor korte crisis opnames?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
superlucy zei:
Ook zelfs eentje gehad zelfs waarbij je met 5 mensen op een kamer slaapt, tis toch geen hostel :flushed:
Klik om te vergroten...
Poe, dat zou ik echtniet fijn gevonden hebben. Ik heb eerst naar U-Center gekeken. Best luxe maar daar staat ook een eigen bijdrage van €5000 tegenover. Toen ik me bedacht dat ik niks om luxe geef, en dat het eigendom is van een grote bank toch maar niet gedaan. Ze doen wel aan dubbele diagnose, dus wat dat betreft wel een goeie fit voor jou.

Er is een sticky post in Verslaving met klinieken, misschien staat daar wat tussen voor je.
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
dupont zei:
Poe, dat zou ik echtniet fijn gevonden hebben. Ik heb eerst naar U-Center gekeken. Best luxe maar daar staat ook een eigen bijdrage van €5000 tegenover. Toen ik me bedacht dat ik niks om luxe geef, en dat het eigendom is van een grote bank toch maar niet gedaan. Ze doen wel aan dubbele diagnose, dus wat dat betreft wel een goeie fit voor jou.

Er is een sticky post in Verslaving met klinieken, misschien staat daar wat tussen voor je.
Klik om te vergroten...
Nee, ik zelf ook niet. En de man aan de lijn zei nog, van ja dat moet je er dan voor over hebben het is maar 2 weken. Maar mensen snappen niet hoe intens ik het leven ervaar en dat ik altijd mezelf moet terug kunnen trekken. Oh ja, die 5000 euro heb ik helaas niet :(
A
AstronautLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben zelf 2x opgenomen (kost niets) in een GGZ kliniek in Hoorn door psychose (schizofrenie) ik hoor stemmen enz door paddo's en lsd en wiet en trauma's enz..... en in de kliniek werd ik altijd heerlijk nuchter want drugs is natuurlijk verboden. Het is wel voor crisis dus als je in crisis verkeerd is dit mogelijk een optie. Je krijgt een eigen kamer er zijn douches die je op elk moment van de dag mag gebruiken, om half 9 is er ontbijt en half 1 lunch en half 6 avondeten bereid door een chef kok op sommige dagen. Elke dag anders eten. Er is een buiten plaats waar je kunt roken als je daar behoefte aan hebt. In het begin mag je niet zelfstandig naar buiten maar als het goed gaat krijg je vrijheid onder begeleiding (dus samen met iemand naar de winkel) en als het nou helemaal goed gaat dan mag je zelfstandig naar buiten voor bepaalde tijd, uurtje ofzo. Er zijn altijd zusters op de afdeling die je kunnen helpen als je wilt praten of wat dan ook. Verder qua sfeer ja je zit tussen mensen die problemen hebben en dus ook die energie met zich meedragen daar had ik het wel moeilijk mee, veel verdrietige en wanhopige energie op de afdeling. Sommige zijn psychopaten, psychoten, verslaafden. Maar achteraf was het zo erg nog niet. Misschien dat het GGZ wat voor je kan betekenen hierin? Heel veel sterkte superlucy
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#17
superlucy zei:
Ja ik vind dit echt lastig joh... ik denk dat het eerder traumatisch is voor mij dan werkend als ik met een onbekend persoon opeens alles moet delen. Ik heb ook autisme waardoor dit ook lastiger is. Hmm wat te doen. Heb Triora gesproken, zij bieden geen detox aan alleen langere opname. Detox is bij Brijder, iemand daar positieve ervaringen mee?
Klik om te vergroten...
De opnames in de klinieken waar ik geweest ben duren wel telkens 2 maanden, de reden daarvoor is dat het bij mensen gemiddeld 7 weken duurt om een gewoonte af te leren, dus als je van een verslaving af wil is 2 maanden opname toch wel een vereiste, en dan moet je wel eerlijk zijn tegen jezelf en niets meer gebruiken tijdens die 2 maanden om dan na de opname een kans te maken.

In België zijn er ook plaatsen waar je voor een weekje detox terecht kan maar om een verslaving deftig te behandelen reken maar op 2 maanden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
superlucy zei:
Ja tuurlijk, ik ben niet gek haha. Ik sta allang op de wachtlijst, maar er is pas plek in september/oktober.
En de andere kliniek in mijn buurt behandeld alleen mensen die al 9 weken clean zijn.
(ik woon niet in Rotterdam maar ergens anders waar er niet veel opties zijn)
Klik om te vergroten...
Ik weet in het Oosten des lands nog een goeie optie.
superlucy zei:
Dus nu ga ik maar weer naar mijn dokter.

Nou ik heb nooit hele grote hoeveelheden gebruikt, denk aan 3/4 glazen alcohol per dag (laatste weken soms een fles per dag) en 2 benzo's (bijv 2 bromazolam) ongeveer. En dan nog phenibut 1/2 x per week. Dus het zit op het randje denk ik? qua afkickverschijnselen.
Klik om te vergroten...

Voor de zekerheid toch maar detoxen dan, zeker als je al langere tijd dagelijks drinkt. Hoe vaak nam je Benzo’s?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
@superlucy is https://www.afkickkliniekwijzer.nl/portfolio/solutions/ misschien wat? Ik heb er goede verhalen over gehoord (flink streng) en ze doen ook dubbele diagnoses. Verder kwam ik ook nog https://www.afkickkliniekwijzer.nl/portfolio/ighd-verslavingszorg/ tegen - ze zeggen een heel persoonlijke en kleinschalige behandeling aan te bieden. Dat klinkt als iets waar jij baat bij zou kunnen hebben. Dubbele diagnose staat alleen niet vermeld, maar toch een poging waard lijkt mij.

Je kunt ook met de afkickkliniekwijzer bellen op 020 - 532 0030 voor advies. Ik ga er dan van uit dat ze de weg beter kennen dan ik :)
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#20
Verschillende organisaties, verschillende manieren. Ik heb altijd gelukkig eigen kamer-sanitair gehad, vind ik zelf ook wel erg belangrijk eigen ruimte te hebben. Zelf niet op een deel kamer gezeten, zou ik zelf ook niet willen.
De eerste dagen mag je vaak niet zonder "begeleiding" naar buiten en dat vind ik altijd het zwaarst. Ik snap dat mensen in bescherming genomen moeten worden, maar vind het ongepast bij mij. Voor mij heeft het héél veel moeite gekost om alsnog met samenwerking eerder de vrijheid te mogen ervaren, maar heb dus wel 3 dagen erover gedaan. Gelukkig ook n keer met één gesprek gehad. Was allebei zelfde organisatie, maar andere kliniek. Het belangrijkste is de samenwerking en je eigen motivatie. Weet wel, dat er altijd ruimte is voor persoonlijke aanpak, als de arts daar ook voordelen in ziet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."