Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInfo: combinatie gebruik

Info: combinatie gebruik

50 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik combineer ook vaak verschillende downers en heb ook nog nooit problemen gehad, dus ik snap heus wel dat gewenning/tolerantie en jezelf en je grenzen kennen uitmaakt. Maar dat betekent niet dan ik mijn lichaam minder schade toedoe dan de persoon die voor t eerst een halve gram keta heeft gehad ofzo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb vooral nare ervaringen met ketamine, wat ineens echt veel harder aankomt als je stimulerende drugs zoals 4-MMC op hebt. Al een paar keer mee in de fout gegaan.
F
Fried RiceLid
01-01-2024, 00:00
#3
ILoveRCs zei:
psychonautwiki
Klik om te vergroten...
psychonautwiki beschrijft sommige middelen onduidelijk, en of niet in geval van nieuwe rc's. De werkings-tabel klopt soms ook niet wanneer je het zelf ervaart hebt bij sommige middelen. Het is een informatieve website, maar net zoals bij Wikipedia kloppen sommige dingen niet.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Bullshit… als je bepaalde benzos met alcohol combineert treedt er gewoon een acuut gevaar en op voor je lichaam.
Klik om te vergroten...
Je vergeet nu wel een beetje de rol van tolerantie. Als iemand een grote tolerantie heeft voor benzos en/of alcohol dan zal de combinatie minder gevaarlijk zijn voor die persoon dan voor iemand die die tolerantie niet heeft. Wellicht dat @CloudSurfer daar ook een beetje op doelt…
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Je vergeet nu wel een beetje de rol van tolerantie. Als iemand een grote tolerantie heeft voor benzos en/of alcohol dan zal de combinatie minder gevaarlijk zijn voor die persoon dan voor iemand die die tolerantie niet heeft. Wellicht dat @CloudSurfer daar ook een beetje op doelt…
Klik om te vergroten...

Ik ga een groot stuk mee met @ljuv.
In de tijd dat het mij gebeurde was mijn tolerantie voor alcohol hoog. Toch is het me toen overkomen.

Het probleem zit hem er in dat als je 2 downers combineert je hart / lever / hersenen minder goed gaat werken.
Wat altijd een acuut gevaar kan zijn.

Anderzijds; heb je weinig middelen in je geloof ik ook best dat het negatieve effect van combineren minder zal zijn.
Pest is alleen dat ik vantevoren nooit weet hoe iets valt; de ene keer valt een trippeltje zwaar en de andere keer voelt het als pils.

Daarom ook dit topic gestart;
Hoe voorkom je nu met elkaar dat het mis gaat. Bij onschuldig lijkende combi's vooral. Dat 50 mg oxa metbghb niet ok is weten we hopelijk allemaal bv
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
In de tijd dat het mij gebeurde was mijn tolerantie voor alcohol hoog. Toch is het me toen overkomen.
Klik om te vergroten...
Ik wil niet ontkennen dat sommige combinaties risicovol zijn. Alleen dosering en tolerantie spelen wel degelijk een rol. Een risicovolle combinatie is minder risicovol als er lagere dosissen gebruikt worden of als er tolerantie in het spel is. Zonder tolerantie voor alcohol was je er nog veel erger aan toe geweest.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Zonder tolerantie voor alcohol was je er nog veel erger aan toe geweest
Klik om te vergroten...

Als je het door die bril bekijkt ga ik idd wel met je mee. Dan hadden de vitale functies mogelijk al sneller terug geschakeld, of niet sneller terug kunnen schakelen naar hoger niveau. En wellicht ook hoe goed je lever werkt

Maar wat zou er bij gevaarlijke combi's dan vooral gebeuren;

De lever is overbelast, hij verwerkt 1 middel tegelijk en dan krijgt de andere stof teveel / gevaarlijk speelruimte in je bloed?

Of moeten we dan meer denken aan dat je met een stuk hout op je gezicht geslagen wordt en door de harde snelle impact out gaat?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alle combinaties met alcohol zijn erg gevaarlijk. Niet alleen lichamelijk tast het je lichaam aan, maar ook geestelijk en rationeel gaat het behoorlijk achteruit.

Ik kan met vrijwel alle drugs van te voren voornemen hoeveel ik neem en of ik herdoseer. Ik ben vrij goed in mezelf dan aan dat voornemen te houden. Zelfs met 3-MMC lukt me dat.

Maar bij alcohol gaat dat mis. Na 2 of 3 drankjes ben ik niet meer rationeel in staat om te stoppen met drinken en wordt er een zucht naar meer alcohol aangewakkerd, die ik dan niet kan of wil stoppen.

Ook is dan de kans groter dat ik het ga combineren met van alles. Dat is nooit slim, maar in dronken toestand levensgevaarlijk.
F
Fried RiceLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Alleen dosering en tolerantie spelen wel degelijk een rol. Een risicovolle combinatie is minder risicovol als er lagere dosissen gebruikt worden of als er tolerantie in het spel is.
Klik om te vergroten...
Dit bedoelde ik dus
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ikzelf heb nauwelijks in 10 jaar tijd nooit nadelen van de combinatie ervaren met betrekking alcohol en benzo's. Ik zeg niet dat dit risicoloos is en of verstandig, maar zelf nooit een probleem ervaren.

Het heeft ook wel met mate te maken. Als je een hele fles alcohol drinkt van 30/40% en ook nog een benzo neemt, ja dan kom je zeker weten in de problemen.
Denk ook dat dit per persoon verschillend is en afhankelijkheid van alcohol en of benzo's ook een verschil maakt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
Alle combinaties met alcohol zijn erg gevaarlijk. Niet alleen lichamelijk tast het je lichaam aan, maar ook geestelijk en rationeel gaat het behoorlijk achteruit.
Klik om te vergroten...

Met je eens.
De hersenen krijgen ook een gigantische dreun. Met pech ook wel snel blijvende schade geloof ik.

Hippie Langwaus zei:
Maar bij alcohol gaat dat mis. Na 2 of 3 drankjes ben ik niet meer rationeel in staat om te stoppen met drinken en wordt er een zucht naar meer alcohol aangewakkerd, die ik dan niet kan of wil stoppen.
Klik om te vergroten...

Dat herken ik ook wel.
Maar met momenten. Of als ik in een slechte bui ben of juist in een gezellige bui.
Wat bij mij helpt is de fles uit het zicht zetten. Dan weet ik dat als het glas op is het glas op is en klaar.
Ik heb een tijd lang een "drankenkast" gehad in de mancave. Maar dat was me te gevaarlijk, want dan kijken de doppen je aan zo van "draai maar los"

Ei-Salade zei:
Ikzelf heb nauwelijks in 10 jaar tijd nooit nadelen van de combinatie ervaren met betrekking alcohol en benzo's
Klik om te vergroten...

Terwijl jij ook sterk drinkt toch?

Ei-Salade zei:
Het heeft ook wel met mate te maken. Als je een hele fles alcohol drinkt van 30/40% en ook nog een benzo neemt, ja dan kom je zeker weten in de problemen.
Denk ook dat dit per persoon verschillend is en afhankelijkheid van alcohol en of benzo's ook een verschil maakt.
Klik om te vergroten...

Vooral dat denk ik.
Met of zonder benzo.
Teveel sterke drank is nooit goed.
Denk dat je daar altijd een dreun van krijgt.
Alleen is die zonder benzo nog misschien wel op te vangen (kijk naar het 54 procent voorbeeld van ozne beste @Hippie Langwaus deze week.
Had hij er een benzo bij genomen was hij misschien niet meer op kunnen staan na de val, maar had hij in coma gelegen.

Maar één ding heb ik geleerd.
Als of wat als hebben we niks aan.
Bij de een gebeurd dit, bij de ander gebeurd dat.
Denk ook dat het verschil kan liggen in hoe je je voelt, drink je 1 avond of heb je al meer gedronken. Idem voor benzo gebruik.
Zeker met die lange halfwaarde tabletten
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#12
CloudSurfer zei:
psychonautwiki beschrijft sommige middelen onduidelijk, en of niet in geval van nieuwe rc's. De werkings-tabel klopt soms ook niet wanneer je het zelf ervaart hebt bij sommige middelen. Het is een informatieve website, maar net zoals bij Wikipedia kloppen sommige dingen niet.
Klik om te vergroten...
weet ik, het klopt niet allemaal, geloof me ik heb edits geprobeerd te maken en sommige zijn toegelaten maar niet allemaal omdat er geen mod/admin meer is die er iets om geeft. maar veel klopt wel, en daarbij is het een heel goeie manier om te ontdekken wat voor combinatiegebruik gevaarlijk kan zijn.
je leert er giga veel van. maar PW is wel super pussy style geschreven. de meest extreme harm reduction ooit met combinatie gebruik. je kunt best een biertje drinken met keta bijv. maar ik denk dat het een redelijke basis is. beetje gezond verstand erbij helpt ook een hele hoop. verder houd ik mn mond weer.

https://combo.tripsit.me/ en erowid zijn ook mooie bronnen
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb vele downers gecombineerd. Opiaten + benzo's , GHB + benzo's én alcohol + benzos.

Het verschil is alleen dat ik altijd een tolerantie had voor benzo's of GHB. Dan is het gevaar vele malen minder. Het is echt niet zo dat je meteen een ademhalingstilstand krijgt als je downers combineert. Alleen moet je gewoon voorzichtig zijn en nooit grote hoeveelheden combineren.

En kun je overmoedig raken. Dus het is absoluut geen aanrader. Alleen ik sliep bijvoorbeeld gewoon bijna niet zonder benzo's toen ik GHB verslaafd was.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Het probleem zit hem er in dat als je 2 downers combineert je hart / lever / hersenen minder goed gaat werken.
Wat altijd een acuut gevaar kan zijn.
Klik om te vergroten...
Uhu ja hier doelde ik meer op.

Dat dat voor jou als persoon anders kan zijn door tolerantie of omdat je je grenzen al vaker hebt opgezocht en kent, is hoe je dat risico calculeert. Ik heb ook downer op downer gestapeld maar dat betekent wel dat ik m’n lichaam in gevaar breng, niet meer of minder dan anderen omdat ik t misschien meer gewend ben.

OtherShore zei:
Je vergeet nu wel een beetje de rol van tolerantie. Als iemand een grote tolerantie heeft voor benzos en/of alcohol dan zal de combinatie minder gevaarlijk zijn voor die persoon dan voor iemand die die tolerantie niet heeft. Wellicht dat @CloudSurfer daar ook een beetje op doelt…
Klik om te vergroten...
Je zou namelijk ook kunnen zeggen dat het gevaarlijker wordt. De combinatie kan nog steeds dezelfde reactie van je lichaam uitlokken, maar andere hoeveelheden. Je grens verschuift dus en t kan ineens link worden. Zéker met benzo’s en bv keta. Het risico wordt niet minder risicovol, het treedt alleen bij andere hoeveelheden op.

Het “als je weet wat je doet en het gewend ben dan kan het gewoon” stukje vind ik júíst heel gevaarlijk, wil ik er maar mee zeggen. Het gros van mensen die een benzo blackout of erger hebben meegemaakt zeiden te weten wat ze deden… Het merendeel van de verslaafden hier ook.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb door zowel de combinatie van GHB + benzo’s maar ook Oxycodon + benzo’s mijn ademhaling zo verloren dat mijn hartslag ook zo erg wegzakte en ze in het ziekenhuis ervan uitgingen dat ik het niet meer ging halen.

Maar dit was wel met absurde hoeveelheden.
Het ligt aan zoveel factoren.
Maar die downers combineren blijft gewoon een slecht plan.

Zeker met benzo’s, je schiet zo in een black out en je hebt gewoon geen idee meer wat je naar binnen werkt.
Levensgevaarlijk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spyro zei:
Ik heb door zowel de combinatie van GHB + benzo’s maar ook Oxycodon + benzo’s mijn ademhaling zo verloren dat mijn hartslag zo erg wegzakte en ze in het ziekenhuis ervan uitgingen dat ik het niet meer ging halen.

Maar dit was wel met absurde hoeveelheden.
Het ligt aan zoveel factoren.
Maar die downers combineren blijft gewoon een slecht plan.

Zeker met benzo’s, je schiet zo in een black out en je hebt gewoon geen idee meer wat je naar binnen werkt.
Levensgevaarlijk.
Klik om te vergroten...

Heel heftig.
En zo snel kan het gaan.
Laat het dus een waarschuwing zijn voor iedereen.

Ademdepressie noemen ze dat geloof ik ook wel.
Enerzijds ben ik blij dat mijn vrouw destijds niet 112 heeft gebeld.
Maar ik realiseer me sinds die tijd wel dat ik met mijn leven heb gespeeld.
En een kat ben met zeven levens, want heb vaker oog in oog gestaan met het kruisje :wink: (op het ex werk, niet drugsgerealteerd)
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Heel heftig.
En zo snel kan het gaan.
Laat het dus een waarschuwing zijn voor iedereen.

Ademdepressie noemen ze dat geloof ik ook wel.
Enerzijds ben ik blij dat mijn vrouw destijds niet 112 heeft gebeld.
Maar ik realiseer me sinds die tijd wel dat ik met mijn leven heb gespeeld.
En een kat ben met zeven levens, want heb vaker oog in oog gestaan met het kruisje :wink: (op het ex werk, niet drugsgerealteerd)
Klik om te vergroten...
Ja, heel vreselijk!
Het voelde alsof er een blok beton op mijn borst lag toen ik teveel GHB en Diazepam op had.
Daarna werd het ademen steeds moeilijker en raakte ik in paniek.
De paniek duurde niet lang want daarna ging ik out.
Wat was ik blij en verbaasd dat ik nog wakker werd.

En ja, dat heb ik ook idd… Heb teveel gespeeld met mijn leven. Verbaasd mij soms dat ik er nog zo “goed” vanaf ben gekomen.
Jij gelukkig ook!
F
Fried RiceLid
01-01-2024, 00:00
#18
ik doe wekelijks downers met 2-4 normale biertjes, gaat prima. Misschien wat wankelig op de benen maar verder
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Ik heb ook downer op downer gestapeld maar dat betekent wel dat ik m’n lichaam in gevaar breng, niet meer of minder dan anderen omdat ik t misschien meer gewend ben.
Klik om te vergroten...
Maar eigenlijk ga je er dus vanuit dat het combineren van twee downers altijd extra belastend is voor het lichaam in de zin van 1 + 1 = 3? Ik weet niet of dat zo is. Ik denk van niet eigenlijk.

Het “risico” of “gevaar” van het combineren van downers bestaat volgens mij uitsluitend uit het risico op bewusteloosheid en ademstilstand. Dat risico wordt kleiner als er sprake is van tolerantie/gewenning. Dus voor iemand die meer gewend is, is dit risico (dosis afhankelijk) wel degelijk kleiner. Zo zie ik het tenminste.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Het “risico” of “gevaar” van het combineren van downers bestaat volgens mij uitsluitend uit het risico op bewusteloosheid en ademstilstand. Dat risico wordt kleiner als er sprake is van tolerantie/gewenning. Dus voor iemand die meer gewend is, is dit risico (dosis afhankelijk) wel degelijk kleiner. Zo zie ik het tenminste.
Klik om te vergroten...
Denk dat ik iets kan aanvullen over de gevaren.

Het zodanig onder invloed worden dat je flink vreemde dingen gaat doen. Als je pech hebt ben je buiten en word je wakker in een cel en krijg je de meest vreemde verhalen over jezelf te horen en dat je het helemaal niet weet.
Wat je vaak ook ziet als iemand bijvoorbeeld helemaal bezopen is dat ie ander gedrag laat zien wat je niet gewend bent. Als daar ook nog benzo's in spelen heb je al helemaal geen grenzen meer.
Heb dit wel paar keer mee gemaakt bij mensen in onze groep die niet erg bekend waren met de combinatie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."