Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWerk discipline opbouwen door doorhalen?

Werk discipline opbouwen door doorhalen?

18 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
g
guapLid
01-01-2024, 00:00
#1
hey DF!


Ik heb een vraag en ben benieuwd hoe jullie er tegen over staan.

Ik ben 19 jaar en een scooterbezorger bij een franchise waar ik afgelopen 3 jaar vrijdag zaterdag en zondag werk. Ongeveer om de week op zaterdag doen ik en een paar vrienden 3mmc, daarna kunnen we nooit slapen dus we blijven wakker.

In de ochtend heb ik nog wel wat 3m over altijd maar dat raakt in de loop van de dag op waardoor ik me altijd vet brak voel wanneer ik om 5 uur begin met werk. Een vriend van me meld zich altijd ziek na een nachtje door, nou probeer ik een beetje aan mijn lakse gedrag te werken en een beetje disipline te kweken zodat ik niet om het minste geringste me ziek meld op werk.

Door doorgehaald naar me werk te gaan en gewoon de hele werkdag keihard te werken van 17.00 tot 22.30 leer ik mezelf dat niet alles een goeie reden is om niet te komen en dat het na een uurtje hard werken weer prima te doen is.

Dan denk ik in het vervolg als ik me ziek wil melden zonder goede reden: "ik kan ook doorgehaald een werkdag afmaken dus dan moet dit een eitje zijn".

Nu heb ik de volgende vragen:

is het heel fout dat ik drugs gebruik om mezelf aan te leren door te zetten?

Zou het beter zijn om niet te komen als ik de nacht ervoor 3m gebruikt heb?

Is het een goeie manier om een beter beeld van mijn werk te krijgen en in te zien dat ik het gemakkelijk heb daar?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dus eigenlijk rijd je onder werktijd nog onder invloed en zonder geslapen te hebben op een scooter? Wat denk je zelf dat dit goed is? Klinkt mij nogal gevaarlijk voor de verkeersveiligheid. Als je zelf onderuit gaat is 1, je zal maar een kind aanrijden dan. Ik vind je vrienden heel verstandig dat ze zich dan ziekmelden. Maar beter kun je gewoon niet gebruiken als je moet werken. Want dan ga je een keer in de problemen komen. Of doordat er wat gebeurt of omdat je je wel te vaak ziek meldt.
g
guapLid
01-01-2024, 00:00
#3
Onder invloed is nogal zwaar uitgedrukt, officieel als ik een drugstest zou krijgen ben ik nog onder invloed ja. Alleen meestal is me zooi op om 12.30 ongeveer dus tegen de tijd dat ik op werk ben voel ik niks meer van die 3m.

Hoewel ik je wel gelijk geef dat rijden onder invloed niet de beste keus is, rijd ik inmiddels al 3 jaar elke week op dezelfde scooters de zelfde ritjes en is het nog nooit fout gegaan.
(Ik anticipeer altijd goed op wat me medeweggebruiker doet zodat ik altijd op tijd kan reageren).
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Niks meer voelen is geen criterium voor of je nog onder invloed rijdt of niet. Het na-effect kan nog veel langer duren. De halfwaardetijd en voordat het helemaal uitgewerkt is kan veel langer zijn. Met 1 pilletje Diazepam mag je bijvoorbeeld al 3 dagen niet rijden officieel.
En je kunt merken dat je pas 19 bent met die laatste alinea. Tot nu toe is het altijd goed gegaan. Maar het hoeft maar 1 keer fout te gaan...
En dan hoeft de oorzaak nog niet eens bij jezelf te liggen. Je komt erg overmoedig over.
g
guapLid
01-01-2024, 00:00
#5
MyLittlePonyPack zei:
Niks meer voelen is geen criterium voor of je nog onder invloed rijdt of niet. Het na-effect kan nog veel langer duren. De halfwaardetijd en voordat het helemaal uitgewerkt is kan veel langer zijn. Met 1 pilletje Diazepam mag je bijvoorbeeld al 3 dagen niet rijden officieel.
En je kunt merken dat je pas 19 bent met die laatste alinea. Tot nu toe is het altijd goed gegaan. Maar het hoeft maar 1 keer fout te gaan...
En dan hoeft de oorzaak nog niet eens bij jezelf te liggen. Je komt erg overmoedig over.
Klik om te vergroten...
Je hebt zeker gelijk, alleen het maakt niet uit of het nou jointjes zijn of 3m, als ik een drugstest krijg willekeurig of na een valpartij ben ik zowieso de klos. Ik blow namelijk dagelijks/ om de dag dus mocht ik getest worden komt er voor wiet sowieso wel een positief uit. Verder beinvloed het na effect van de 3m mijn rijgedrag niet echt.

Ik ben van mezelf ook geen overmoedig persoon meestal eerder bescheiden, alleen als het over scooter rijden gaat ben ik zo zelfverzekerd.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
guap zei:
hey DF!
Klik om te vergroten...
Yo!
guap zei:
is het heel fout dat ik drugs gebruik om mezelf aan te leren door te zetten?
Klik om te vergroten...
Yes. Dat is een manier waarop mensen verslaafd raken.
guap zei:
Zou het beter zijn om niet te komen als ik de nacht ervoor 3m gebruikt heb?
Klik om te vergroten...
Ja, zeker als scooterrijden bij je werk hoort.
guap zei:
Is het een goeie manier om een beter beeld van mijn werk te krijgen en in te zien dat ik het gemakkelijk heb daar?
Klik om te vergroten...
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt maar drugs gebruiken op je werk is niet slim. Het is denk ik één van de
weinige redenen voor ontslag op staande voet als je werkgever er achter komt, zeker als het besturen van
machines onderdeel van het werk is.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#7
(De reacties die ik zou geven zijn hier al genoemd, dus overbodig).

Verder: goed dat je hier een topic over aanmaakt!
Je noemt ook het blowen. Er was een tijd geleden een artikel over een man die op staande voet ontslagen is na 20+ jaar conducteur te zijn. Hij had zeker 24u niet geblowd. Wel was het nog wel te vinden middels een drugstest.

Dat je niks voelt betekent dus inderdaad, zoals eerder genoemd, niet dat het geen invloed meer heeft.
MyLittlePonyPack zei:
Als je zelf onderuit gaat is 1, je zal maar een kind aanrijden dan.
Klik om te vergroten...
Dit. Als jij je niet ziek meldt voor jezelf, doe dit dan alsjeblieft wél voor anderen. Neem je verantwoordelijkheid.
Geniet van het doorhalen maar zorg dat je de dag erop vrij bent. :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
guap zei:
Is het een goeie manier om een beter beeld van mijn werk te krijgen en in te zien dat ik het gemakkelijk heb daar?
Klik om te vergroten...

Het is een goede manier om een verslaafd brein te creëren. Je hebt het namelijk makkelijk doordat je aan de 3m zit....?
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je zoekt naar wegen om drugsgebruik te integreren in je dagelijkse leven.

Niet doen.

😘
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
guap zei:
Door doorgehaald naar me werk te gaan en gewoon de hele werkdag keihard te werken van 17.00 tot 22.30 leer ik mezelf dat niet alles een goeie reden is om niet te komen en dat het na een uurtje hard werken weer prima te doen is.

Dan denk ik in het vervolg als ik me ziek wil melden zonder goede reden: "ik kan ook doorgehaald een werkdag afmaken dus dan moet dit een eitje zijn".
Klik om te vergroten...
Goed dat je je niet zomaar ziek wilt melden. Het lijkt mij dat je inmiddels wel aan jezelf hebt bewezen dat je op 10% gewoon kunt functioneren, maar stop hier onmiddelijk mee. Dit is absoluut niet de juiste aanpak om jezelf iets "goeds" aan te leren. Zeker niet als je moet rijden voor je werk. Neem voortaan lekker de zondag vrij als je op zaterdag drugs gebruikt. Lijkt mij voor jezelf ook veel prettiger.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
guap zei:
Hoewel ik je wel gelijk geef dat rijden onder invloed niet de beste keus is, rijd ik inmiddels al 3 jaar elke week op dezelfde scooters de zelfde ritjes en is het nog nooit fout gegaan.
(Ik anticipeer altijd goed op wat me medeweggebruiker doet zodat ik altijd op tijd kan reageren).
Klik om te vergroten...
Pure overschatting van je.
Je bent onder invloed, dus altijd fout.
Stop met goedpraten.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#12
guap zei:
als ik een drugstest krijg willekeurig of na een valpartij ben ik zowieso de klos.
Klik om te vergroten...
Of een ongeluk waarbij iemand letsel oploopt.
Het gaat niet alleen om jou hè, maar juist om andere verkeersdeelnemers of omstanders.
Wil je dat bewust op het spel zetten?
Dan ben je zeker de klos, maar dat verdien je dan ook volledig.
Geloof me: tegen die tijd zul je janken van de spijt die je hebt.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Buiten dat het niet verstandig is om te gaan werken onder invloed en te gaan rijden.

Is er nog een ander belangrijk punt. Dit is het begin van een mogelijke verslaving. Waarom zeg ik dit? Omdat ik 10 jaar geleden hetzelfde gedaan heb, maar dan met GHB. Als ik het flesje mee nam naar werk kon ik de dag wel aan na een zwaar weekend. Daar waar ik me eerst ziekmeldde. Als ik die keuze toch eens kon omdraaien had me leven er zoveel anders uitgezien. Ik ben nu 28. Ik was ook 18 of 19 toen.

Gewoon niet doen, stoppen na die avond en je kater accepteren. Part of it.

En oja..
Lees dit bericht over een paar jaar maar terug en dan realiseer je je wat voor rare overweging/vraag je nu stelt. TUURLIJK NIET!
g
guapLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nathaniel zei:
Je zoekt naar wegen om drugsgebruik te integreren in je dagelijkse leven.

Niet doen.

😘
Klik om te vergroten...
Ik ga niet door met gebruiken op werk natuurlijk, ik laat het over de dag uitwerken.
Raver zei:
Het is een goede manier om een verslaafd brein te creëren. Je hebt het namelijk makkelijk doordat je aan de 3m zit....?
Klik om te vergroten...
Tegenovergestelde eerlijk, ik voel me totaal brak omdat de 3m uitgewerkt is. Ik doe dit ook zeker niet elke werkdag alleen soms in het weekend na een feestje. Ik sta trouwens elk weekend vrij, za, zondag ingeroosterd op werk dus dan zou naar feestjes gaan me werkreputatie heftig beïnvloeden als ik me elke keer ziekmeld.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
guap zei:
is het heel fout dat ik drugs gebruik om mezelf aan te leren door te zetten?
Klik om te vergroten...
Eerlijk gezegd denk ik dat je eerst de drugs gebruikt en pas daarna besluit om nog discipline te hebben.
guap zei:
Zou het beter zijn om niet te komen als ik de nacht ervoor 3m gebruikt heb?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het goed is dat je alsnog naar je werk probeert te gaan. Maar dat jouw werk zich in het verkeer afspeelt vind ik dan wel weer een probleem. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Voor jezelf, maar ook voor anderen. Dat is trouwens een mogelijk kenmerk van verslaving: dat je door blijft gaan met gebruiken, ondanks dat het gevaarlijke situaties oplevert.
guap zei:
Is het een goeie manier om een beter beeld van mijn werk te krijgen en in te zien dat ik het gemakkelijk heb daar?
Klik om te vergroten...
Dat je zo brak je werk kan uitvoeren kan zeker wel een teken zijn dat je te makkelijk werk doet ja! Het kan een valkuil zijn als je dan gaat denken "ooh, maar dan is drugs nemen kennelijk niet zo'n probleem"
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Dat je zo brak je werk kan uitvoeren kan zeker wel een teken zijn dat je te makkelijk werk doet ja! Het kan een valkuil zijn als je dan gaat denken "ooh, maar dan is drugs nemen kennelijk niet zo'n probleem"
Klik om te vergroten...
Koerierswerk/bezorgwerk is idd redelijk makkelijk te doen als je “herstellend” bent

Want je hoeft niet op de klok te kijken,
het doel is van a naar b,
en het contact met mensen is voorspelbaar.

(Of je een gevaar bent op de weg is je eigen verantwoordelijkheid)

@guap
Als je je discipline wilt trainen na een nachtje doorhalen dan moet je eens in de horeca gaan werken. Of in iedergeval iets wat je op dezelfde plek moet doen met lekker veel mensen om je heen.

Ik heb dat 1 keer gedaan na een feestje met xtc (in een winkel) en het is 1 van mijn zwaarste dagen ooit geweest. Dat doe ik nooit weer.
Ik heb het ook 1 keer gedaan na een nacht wakker met alleen alcohol en dat was vrijwel netzo zwaar 🙁. (Maar die keer na xtc was wel kutter.)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
Koerierswerk/bezorgwerk is idd redelijk makkelijk te doen als je “herstellend” bent
Klik om te vergroten...
Ja als je 19 bent dan is het natuurlijk normaal om een bijbaantje te hebben wat niet bijster spannend is. Goed dat @guap daarin gedisciplineerd is. Wel gun ik je werk waarbij je jezelf echt moet inzetten, op zo'n manier dat je op vrijdagavond tegen je vrienden zegt: "sorry, maar ik wil morgen wel mijn best kunnen doen op werk. Dus vanavond even geen 3-MMC."
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
guap zei:
Ik ben 19 jaar en een scooterbezorger bij een franchise waar ik afgelopen 3 jaar vrijdag zaterdag en zondag werk. Ongeveer om de week op zaterdag doen ik en een paar vrienden 3mmc, daarna kunnen we nooit slapen dus we blijven wakker.
Klik om te vergroten...
Trouwens een heel andere - praktische - tip om gedisciplineerd met drugs om te gaan. Je kunt natuurlijk ook ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld één keer in de maand niet op zaterdag of zondag werkt. Dan kun je de dag ervoor 3-MMC gebruiken zonder je baas plotseling op te zadelen met een (vermijdbaar) probleem met de bezetting.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Trouwens een heel andere - praktische - tip om gedisciplineerd met drugs om te gaan. Je kunt natuurlijk ook ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld één keer in de maand niet op zaterdag of zondag werkt. Dan kun je de dag ervoor 3-MMC gebruiken zonder je baas plotseling op te zadelen met een (vermijdbaar) probleem met de bezetting.
Klik om te vergroten...
Gewoon los gaan samen met je baas.

1743765038147.jpeg
Zieke wheelie ouwe 😂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."