lijkt het mij toch alsof het overgrote deel van de vrouwen op de werkvloer het alleen doen omdat je tegenwoordig niet meer met één salaris een gezin kan onderhouden
O? Heb je dat alle vrouwen gevraagd? Of… hoe kom je erbij haha?
Je hoeft me er niet van te overtuigen dat je tegenwoordig geen gezin meer kan onderhouden of huis kan kopen als 1 verdiener… Dat is evident en volgens mij op heel veel manieren problematisch. Maar vooral gezien we steeds meer eenpersoonshuishoudens hebben, niet alleen voor traditionele gezinnen. Die komen ook steeds minder vaak voor, namelijk.
Maar de oorzaak-gevolg in deze zin klopt volgens mij niet. De vrouwen emancipatie en de intrede van de vrouw op de arbeidsmarkt begon namelijk eerder (jaren 60 en 70) dan dat de economische noodzaak van tweeverdieners ontstond (jaren 90-00). Edit: Van de mensen/vrouwen die MINDER WILLEN werken zal de belangrijkste reden om dat niet te doen een economische reden zijn. Maar dat is niet hetzelfde als dat de meeste vrouwen alleen maar willen werken omdat ze anders geen gezin kunnen onderhouden.
omdat de overheid lang geleden een simpel trucje bedacht om de belastingsinkomen te verdubbelen.
Ojajoh? Welk trucje dan?
Ik ken de theorie, maar hier is volgens mij nooit bewijs van gekomen. Ja: er zijn overheden geweest die campagne voerden voor de emancipatie van de vrouw (“een slimme meid…”), maar dat paste toen in de bredere context van maatschappelijke veranderingen. Sterker nog, het was daar een gevolg van.
Veel moderne vrouwen wíllen gewoon graag werken en bijdragen aan de maatschappij met dezelfde positie als mannen in dat werkleven… Veel vrouwen wíllen economische onafhankelijkheid, willen hun talenten inzetten en ontwikkelen en een carrière opbouwen. Net als mannen - en terecht! Dat vrouwen én mannen nu vaak niet meer de keuze hebben om níet te werken is een probleem dat vooral een gevolg is van de stijging van huisprijzen (eind jaren 90 en opnieuw na 2016), stijgende zorgkosten (invoeren nieuwe stelsel in 2006), stagnerende lonen (inflatie, jaren 00) en de flexibilisering van de arbeidsmarkt (ook jaren 90/00) én (vooral belangrijk mbt de laatste zorg die je deelt) heel hoge kosten voor kinderopvang.
Het percentage werkende vrouwen was in de jaren 70 al snel 30%, in de jaren 90 al 45% en vanaf de jaren 00 meer dan 55%.
Toen de economische druk voor tweeverdieners écht begon op te lopen, werkte dus al de helft van de vrouwen. Nu is dat zo’n 66%.
Mijn vrouw hoeft voor mij nooit te werken als ze dat niet wilt!
Wat lief van je! Mijn vriend hoeft dat ook niet van mij!