Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBorstvoeding en XTC

Borstvoeding en XTC

41 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#1
alles gaat voorbij zei:
Het lijkt me dat je hier over na moet hebben gedacht voordat ze er zijn?
En ik ken een ouder die het niet aandurft vanwege haar kinderen, ik had haar mening overgenomen.
En ik denk/dacht dat je 24/7 voor ze klaar moet staan ook al zijn ze bij opa en oma. Maar als je keihard zit te trippen (of zo leip bent als een deur), dan kan dat toch niet?

En je zet ze op de wereld in een realiteit waaruit je zelf maar al te graag even uit ontsnapt, ik vind dat niet helemaal fair.

Maar iedereen zn menig hierover is heel persoonlijk merk ik, en ik zeg dit vanuit mijn pov. Ik vind deze realiteit ingewikkeld en geen pretje.

En ik ben trouwens ook gewend om hem goed te raken terwijl de meeste mensen lang zoveel niet gebruiken (denk ik) en daardoor minder tijd nodig zijn voor herstel. Dus vanuit dat punt kan ik er idd moeilijk over oordelen.
Klik om te vergroten...
Dus als je een kind krijgt, mag je nooit meer alcohol of drugs nemen?

On topic, tijdens de borsvoedingsperiodes is geen drugs gebruikt. Teveel gedoe en voelde niet goed. Wel af en toe 1 glas alcohol en strak timen en/of afkolven.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dick_van_Leeuwen zei:
Dus als je een kind krijgt, mag je nooit meer alcohol of drugs nemen?
Klik om te vergroten...
Het is maar een mening, ik veroordeel er niemand om (zolang je je kind niet verwaarloosd), maar ik zelf zou geen drugs meer doen als ik een kind moet opvoeden. Voorderest moet iedereen dat lekker voorzichzelf uit maken.

Maar als je graag xtc wilt doen terwijl je nog borstvoeding geeft dan vind ik dat je ook “all the way” moet gaan en je kind lekker van die melk moet laten genieten….😬
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
alles gaat voorbij zei:
Het lijkt me dat je hier over na moet hebben gedacht voordat ze er zijn?
En ik ken een ouder die het niet aandurft vanwege haar kinderen, ik had haar mening overgenomen.
En ik denk/dacht dat je 24/7 voor ze klaar moet staan ook al zijn ze bij opa en oma. Maar als je keihard zit te trippen (of zo leip bent als een deur), dan kan dat toch niet?

En je zet ze op de wereld in een realiteit waaruit je zelf maar al te graag even uit ontsnapt, ik vind dat niet helemaal fair.

Maar iedereen zn menig hierover is heel persoonlijk merk ik, en ik zeg dit vanuit mijn pov. Ik vind deze realiteit ingewikkeld en geen pretje.

En ik ben trouwens ook gewend om hem goed te raken terwijl de meeste mensen lang zoveel niet gebruiken (denk ik) en daardoor minder tijd nodig zijn voor herstel. Dus vanuit dat punt kan ik er idd moeilijk over oordelen.
Klik om te vergroten...
Je hebt iemand anders mening overgenomen. Dus je baseert je oordeel op... niks eigenlijk.

Ik vind dat je een een vreemd beeld hebt van kinderen opvoeden. Het is niet alsof je geen eigen persoon en tijd meer hebt. Balans is enorm belangrijk, juist om een goede ouder te zijn.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Altijd vragen om meer leer nou eens blij te zijn met wat je ao hebt.
Klik om te vergroten...
Dus... ik HEB m? Nice
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Nee hoor. Dat kunnen mannen ook
Klik om te vergroten...
Ja maar hij zegt dat het moeilijk is. En ik kan dat beamen. Gezien dit topic over borstvoeding geven gaat: ik heb het heel lang geprobeerd en echt mn best gedaan, maar het lukte me niet.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#6
FerdFatoehaus zei:
Je hebt iemand anders mening overgenomen.
Klik om te vergroten...
Je vormt je mening naar wat in je straatje past, dat doe je blijkbaar onbewust.
FerdFatoehaus zei:
Dus je baseert je oordeel op... niks eigenlijk.
Klik om te vergroten...
En ik geef toch ook andere argumenten maar daar ga je niet op in.
Of is het jou mening dat dat ook niks is?
FerdFatoehaus zei:
Balans is enorm belangrijk, juist om een goede ouder te zijn.
Klik om te vergroten...
Heb jij ook kinderen dan ?

Is daar trouwens bewijs voor dat mensen die drugs gebruiken beter in balans zijn?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
alles gaat voorbij zei:
Het lijkt me dat je hier over na moet hebben gedacht voordat ze er zijn?
Klik om te vergroten...
Uiteraard.
alles gaat voorbij zei:
En ik ken een ouder die het niet aandurft vanwege haar kinderen, ik had haar mening overgenomen.
Klik om te vergroten...
Je zou ook zelf eens na kunnen denken hoe je hier mee om zou gaan. Ipv je mening op angst baseren.
alles gaat voorbij zei:
En ik denk/dacht dat je 24/7 voor ze klaar moet staan
Klik om te vergroten...
Het is niet alsof je 24/7 oproep dienst hebt. Het verschilt ook in welke leeftijd ze zitten.
alles gaat voorbij zei:
Maar als je keihard zit te trippen (of zo leip bent als een deur), dan kan dat toch niet?
Klik om te vergroten...
Als je dat wil doen dan vergt dat simpelweg een stukje planning.
alles gaat voorbij zei:
En je zet ze op de wereld in een realiteit waaruit je zelf maar al te graag even uit ontsnapt, ik vind dat niet helemaal fair.
Klik om te vergroten...
Hier zitten nogal wat aannames in. Alsof iedereen die drugs gebruikt het doet om 'graag uit de realiteit te ontsnappen'. Het is juist een verrijking van de realiteit en geen ontsnapping vind ik.
alles gaat voorbij zei:
Heb jij ook kinderen dan ?
Klik om te vergroten...
Ik niet, mijn partner wel.
alles gaat voorbij zei:
Is daar trouwens bewijs voor dat mensen die drugs gebruiken beter in balans zijn?
Klik om te vergroten...
Nee maar dat is ook niet wat ik zeg. Als je drugs gebruikt omdat je het leuk vindt en als toevoeging ziet ipv ontsnapping dan werkt het juist ontspannend. Mijn hele punt is dat een balans tussen het 'huishouden' en ontspanning heel belangrijk is.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je baby glowsticks in haar knuistjes heeft in plaats van een rammelaar is het mis.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik gebruikte drugs als ontsnappingsmiddel.
Mijn balans was erg ver te zoeken in die tijd.
Qua balans hielpen die drugs mij alleen maar dieper in de onbalans. Jazeker!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Echt hoe krijg je het je bek uit😂
“We hebben bevolkingsgroei nodig voor MIJN winst en toekomst”
“O ja naja ik wil eigenlijk niet meer baren want ik word gelukkiger van m’n eigen ontwikkeling dus ja he kijk maar ff hoe je het regelt”
“Ja maar deze economie heeft GROEI NODIG geef me een kind!!!!!!”
“O ja nee mijn baarmoeder is even niet beschikbaar dit leven, maar er zijn heel veel mensen die dolgraag hier willen werken en wonen waarom vraag je hun niet”
“NEEEEEEEE GEEEN ENGE IMMIGRANTEN NEEEEEEEEEE AAAAAH VOL IS VOL”
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
FerdFatoehaus zei:
Ik vind dat je een een vreemd beeld hebt van kinderen opvoeden. Het is niet alsof je geen eigen persoon en tijd meer hebt. Balans is enorm belangrijk, juist om een goede ouder te zijn.
Klik om te vergroten...
Ik ken ook genoeg ouders de juist heel graag dat tegenovergestelde doen én kunnen… Dus eigenlijk een deel van je leven offeren om er volledig te kunnen zijn voor je gezin. Vanuit mijn persoonlijke standpunt snap ik daar niks van (en ik vind er ook echt wat van als je als vrouw stopt met werken bijvoorbeeld) maar die wens/mening heb ik evengoed te respecteren.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Dus eigenlijk een deel van je leven offeren om er volledig te kunnen zijn voor je gezin.
Klik om te vergroten...
Wat jij hier een deel noemt, voelt voor mij aan als alles.

Kinderen krijgen zie ik als het vrijwillig afstaan van je eigen autonomie.
En daar betaal je nog heel veel geld (bloed, zweet en tranen) voor ook.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
Wat jij hier een deel noemt, voelt voor mij aan als alles.
Klik om te vergroten...
Voor mij ook, daarom zou ik het ouderschap zelf nooit op die manier willen invullen.


alles gaat voorbij zei:
Kinderen krijgen zie ik als het vrijwillig afstaan van je eigen autonomie.
En daar betaal je nog heel veel geld (bloed, zweet en tranen) voor ook.
Klik om te vergroten...
Voor een deel is dit gewoon een feit, maar voor een groot deel ook niet denk ik. Blijkt ook wel uit bovenstaande reacties van mensen met kinderen… tis echt een groot deel hoe je er zelf mee omgaat en dat maakt je geen betere of minder goede ouder.
J
JanDeBrandweermanLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Echt hoe krijg je het je bek uit😂
Klik om te vergroten...
Mensen hebben een mond, geen bek juffrouw.

ljuv zei:
“We hebben bevolkingsgroei nodig voor MIJN winst en toekomst”
Klik om te vergroten...
Waar heb ik dat gezegd dan? Ik wil gewoon niet gedumpt worden in een bejaardehuis als ik 70 ben, liever dat mijn kinderen voor mij zorgen uit dankbaarheid dan een onbekend persoon die het alleen doet voor een salaris. Is dat vreemd in 2025?

ljuv zei:
“O ja naja ik wil eigenlijk niet meer baren want ik word gelukkiger van m’n eigen ontwikkeling dus ja he kijk maar ff hoe je het regelt”
Klik om te vergroten...
Ik wil kinderen hebben en ze een gezonde opvoeding schenken, dan moet ik een salaris verdienen waardoor mijn vrouw niet hoeft te werken, momenteel zit ik een situatie waar ik te weinig werk en daar is moeilijk verandering in te brengen.

ljuv zei:
“Ja maar deze economie heeft GROEI NODIG geef me een kind!!!!!!”
Klik om te vergroten...
Veel handen maken licht werk.

ljuv zei:
“O ja nee mijn baarmoeder is even niet beschikbaar dit leven, maar er zijn heel veel mensen die dolgraag hier willen werken en wonen waarom vraag je hun niet”
Klik om te vergroten...
Dit is letterlijk wat er gebeurt.

ljuv zei:
“NEEEEEEEE GEEEN ENGE IMMIGRANTEN NEEEEEEEEEE AAAAAH VOL IS VOL”
Klik om te vergroten...
Ik ben niet bang van immigranten, ik ben er zelf eentje grapjas. Ik denk gewoon dat niemand van ze zich hier werkelijk thuisvoelt, dat Nederland gezellig is en de mensen hier lief zijn maakt daar weinig verschil in, oost west thuis best.
H
HansklokLid
01-01-2024, 00:00
#15
Denk dat als je kinderen hebt je liever een downer neemt en gaat slapen voor 24 uur dan upper hahahaha door alle slapeloze nachten 😜

Hotel boeken om lekker te slapen 💤
Nee ik zou zeggen je moet je ouderschap sws zelf indelen. Kijk 1 a 2 keer per jaar xtc op een festival moet kunnen. zolang je maar eet dat de comedown je niet zo nekt. Als je ze weer ziet.

de borstvoeding durf ik ook geen advies over te geven maar dit zijn ook gewoon vragen die je aan je huisarts kunt stellen. Om het zo veilig mogelijk te houden voor je kindje 😊
J
JanDeBrandweermanLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Vanuit mijn persoonlijke standpunt snap ik daar niks van (en ik vind er ook echt wat van als je als vrouw stopt met werken bijvoorbeeld) maar die wens/mening heb ik evengoed te respecteren.
Klik om te vergroten...
Alhoewel het natuurlijk fijn is als je als dame een vrouwelijke huisdokter hebt om je te behandelen, lijkt het mij toch alsof het overgrote deel van de vrouwen op de werkvloer het alleen doen omdat je tegenwoordig niet meer met één salaris een gezin kan onderhouden, omdat de overheid lang geleden een simpel trucje bedacht om de belastingsinkomen te verdubbelen.

Ik zie moeilijk in wie voor de kinderen gaat zorgen als mama en papa allebei zijn aan het werken, grotendeel van de ouders laten tegenwoordig de opvoeding over aan de telefoon die hun kind krijgt op hun derde verjaardag, ten koste van hun mentale gezondheid. Mijn vrouw hoeft voor mij nooit te werken als ze dat niet wilt!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
JanDeBrandweerman zei:
lijkt het mij toch alsof het overgrote deel van de vrouwen op de werkvloer het alleen doen omdat je tegenwoordig niet meer met één salaris een gezin kan onderhouden
Klik om te vergroten...
O? Heb je dat alle vrouwen gevraagd? Of… hoe kom je erbij haha?

Je hoeft me er niet van te overtuigen dat je tegenwoordig geen gezin meer kan onderhouden of huis kan kopen als 1 verdiener… Dat is evident en volgens mij op heel veel manieren problematisch. Maar vooral gezien we steeds meer eenpersoonshuishoudens hebben, niet alleen voor traditionele gezinnen. Die komen ook steeds minder vaak voor, namelijk.

Maar de oorzaak-gevolg in deze zin klopt volgens mij niet. De vrouwen emancipatie en de intrede van de vrouw op de arbeidsmarkt begon namelijk eerder (jaren 60 en 70) dan dat de economische noodzaak van tweeverdieners ontstond (jaren 90-00). Edit: Van de mensen/vrouwen die MINDER WILLEN werken zal de belangrijkste reden om dat niet te doen een economische reden zijn. Maar dat is niet hetzelfde als dat de meeste vrouwen alleen maar willen werken omdat ze anders geen gezin kunnen onderhouden.

JanDeBrandweerman zei:
omdat de overheid lang geleden een simpel trucje bedacht om de belastingsinkomen te verdubbelen.
Klik om te vergroten...
Ojajoh? Welk trucje dan?

Ik ken de theorie, maar hier is volgens mij nooit bewijs van gekomen. Ja: er zijn overheden geweest die campagne voerden voor de emancipatie van de vrouw (“een slimme meid…”), maar dat paste toen in de bredere context van maatschappelijke veranderingen. Sterker nog, het was daar een gevolg van.
Veel moderne vrouwen wíllen gewoon graag werken en bijdragen aan de maatschappij met dezelfde positie als mannen in dat werkleven… Veel vrouwen wíllen economische onafhankelijkheid, willen hun talenten inzetten en ontwikkelen en een carrière opbouwen. Net als mannen - en terecht! Dat vrouwen én mannen nu vaak niet meer de keuze hebben om níet te werken is een probleem dat vooral een gevolg is van de stijging van huisprijzen (eind jaren 90 en opnieuw na 2016), stijgende zorgkosten (invoeren nieuwe stelsel in 2006), stagnerende lonen (inflatie, jaren 00) en de flexibilisering van de arbeidsmarkt (ook jaren 90/00) én (vooral belangrijk mbt de laatste zorg die je deelt) heel hoge kosten voor kinderopvang.

Het percentage werkende vrouwen was in de jaren 70 al snel 30%, in de jaren 90 al 45% en vanaf de jaren 00 meer dan 55%.
Toen de economische druk voor tweeverdieners écht begon op te lopen, werkte dus al de helft van de vrouwen. Nu is dat zo’n 66%.

JanDeBrandweerman zei:
Mijn vrouw hoeft voor mij nooit te werken als ze dat niet wilt!
Klik om te vergroten...
Wat lief van je! Mijn vriend hoeft dat ook niet van mij!
J
JanDeBrandweermanLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Veel vrouwen wíllen economische onafhankelijkheid, willen hun talenten inzetten en ontwikkelen en een carrière opbouwen.
Klik om te vergroten...
Dan wordt ook nog eens zorgen voor kinderen moeilijk en dan krijg je vergrijzing, wat weer leidt tot nood aan immigranten, etc. want voor zover ik weet (geen expert natuurlijk) kan een kapitalistische economie alleen blijven groeien als de bevolking groeit (zodat o.a. pensioen kan worden uitbetaald).

Maarja ... wij zijn geen politici en stemmen lijkt ook nog maar weinig te veranderen tegenwoordig naar mijn gevoel. Vroeg of laat zal de huidige maatschappij wel inklappen want een oplossing lijkt niet voor de hand te liggen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
JanDeBrandweerman zei:
Dan wordt ook nog eens zorgen voor kinderen moeilijk
Klik om te vergroten...
Nee hoor. Dat kunnen mannen ook.

JanDeBrandweerman zei:
dan krijg je vergrijzing,
Klik om te vergroten...
Dus?

JanDeBrandweerman zei:
wat weer leidt tot nood aan immigranten
Klik om te vergroten...
Dus?

Je ziet allemaal spoken die ik niet zie.

JanDeBrandweerman zei:
etc. want voor zover ik weet (geen expert natuurlijk) kan een kapitalistische economie alleen blijven groeien als de bevolking groeit
Klik om te vergroten...
Ik ben dan ook niet zo enthousiast over de kapitalistische groeieconomie.

Maar los van dat ik al deze argumenten bullshit vind omdat ik de problemen die jij ziet helemaal niet als problemen ervaar en het kapitalisme dat jij wil beschermen juist weer wel als probleem ervaar…

Hoezo de fuck moeten vrouwen dat oplossen door niet meer of minder te werken😂😂😂 Doe het lekker zelf als je t zo belangrijk vindt. Of mag jij niet-niet werken van je vrouw?!😜
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zanza zei:
Ja maar hij zegt dat het moeilijk is. En ik kan dat beamen. Gezien dit topic over borstvoeding geven gaat: ik heb het heel lang geprobeerd en echt mn best gedaan, maar het lukte me niet.
Klik om te vergroten...
Ok je mag m’n tiet wel lenen maar verder ga ik niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."