Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVoordelen en nadelen van benzo gebruiken om te slapen na stimulansen gebruik

Voordelen en nadelen van benzo gebruiken om te slapen na stimulansen gebruik

31 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
ReggaeBlaster zei:
DPH. Veel over gelezen. Valt in t zelfde straatje als Datura toch? (delyrianten dacht ik? Ik weet dat DPH een antihistamine is maar op hoge dosis heeft t tripeffecten als een deliriant.
Klik om te vergroten...

Nooit zoveel genomen.

Lijkt me niks. Hoog gedoseerde delirianten vind ik niet leuk en zijn erg risicovol.

Bij mij werkte het tegen slapeloosheid en jeuk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
H
Hugo909Lid
01-01-2024, 00:00
#2
ReggaeBlaster zei:
DPH. Veel over gelezen. Valt in t zelfde straatje als Datura toch? (delyrianten dacht ik? Ik weet dat DPH een antihistamine is maar op hoge dosis heeft t tripeffecten als een deliriant.
Klik om te vergroten...
Klopt, op zeer hoge/gevaarlijke dosis is het een tripmiddel (benadryl).
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hugo909 zei:
Klopt, op zeer hoge/gevaarlijke dosis is het een tripmiddel (benadryl).
Klik om te vergroten...

Daarom had ik het ook gekocht in Florida en daarna in Antwerpen (zonder recept) het hielp tegen de jeuk [trigger warning]
Spoiler
van schurft
wat de 'modernere' antihistamine van de drogist niet deed.

Maar ik heb het eigenlijk altijd als slaapmiddel gebruikt waar het in België voor verkocht wordt. En dat bevalt goed. Beter dan benzo's om te slapen, al is het in de dosissen die ik neem niet zo sterk. (Nustasium 50 MG. Neem er één, hooguit twee en bij uitzondering).
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Er zijn natuurlijk diverse soorten benzo’s en je kan ze ook nog van 10 tot 50 mg krijgen. Ik gebruik na een avondje/nachtje (altijd sos) één, max. twee Oxazepam 10mg. Dat is dus geen hele hoge dosis en ook niet een hele zware benzo. Mijn gebruik is wisselend, maar max. 1x per week. Ik merk totaal geen afhankelijkheid of afvlakking. Zonder oxa lig lig ik de hele nacht wakker, ook al stop ik al om twee uur. Voor mij werkt het dus goed en wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Sowieso krijg ik ze van de huisarts en haal ze niet online of via de dealer. Dus het gebruik is heel erg gecontroleerd. Als ik binnen de 1,5 maand weer een strip bestel, roept de huisarts mij op het matje. 🤣

Maar ik denk dat er niet zo makkelijk een antwoord is op je vraag. Het gaat er ook om wat je als stim gebruikt en welke (en aantal mg) benzo je wilt gebruiken. Tevens speelt je frequentie erg mee en of je gevoelig bent voor verslaving.

Lees ook veel hier dat men benzo’s gebruikt bij het bingen en dus combineert met langdurig gebruik, om de angst en paniek tegen te gaan die het nachtenlange bingen veroorzaakt. Dat is voor mij een stap te ver en lijkt me ook geen goede ontwikkeling in je gebruik patroon…
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Snooky zei:
Er zijn natuurlijk diverse soorten benzo’s en je kan ze ook nog van 10 tot 50 mg krijgen. Ik gebruik na een avondje/nachtje (altijd sos) één, max. twee Oxazepam 10mg. Dat is dus geen hele hoge dosis en ook niet een hele zware benzo. Mijn gebruik is wisselend, maar max. 1x per week. Ik merk totaal geen afhankelijkheid of afvlakking. Zonder oxa lig lig ik de hele nacht wakker, ook al stop ik al om twee uur. Voor mij werkt het dus goed en wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Sowieso krijg ik ze van de huisarts en haal ze niet online of via de dealer. Dus het gebruik is heel erg gecontroleerd. Als ik binnen de 1,5 maand weer een strip bestel, roept de huisarts mij op het matje. 🤣

Maar ik denk dat er niet zo makkelijk een antwoord is op je vraag. Het gaat er ook om wat je als stim gebruikt en welke (en aantal mg) benzo je wilt gebruiken. Tevens speelt je frequentie erg mee en of je gevoelig bent voor verslaving.

Lees ook veel hier dat men benzo’s gebruikt bij het bingen en dus combineert met langdurig gebruik, om de angst en paniek tegen te gaan die het nachtenlange bingen veroorzaakt. Dat is voor mij een stap te ver en lijkt me ook geen goede ontwikkeling in je gebruik patroon…
Klik om te vergroten...

Met je eens.
Grotendeels.

Want ik geloof er ook in dat een gewoonte een verslaving kan worden. Maar ik denk dat dat een andere vorm van verslaving is. Niet de beruchte craving. Het verschil tussen dagelijks eh wekelijks gebruik
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeker geen gewoonte van maken. Je kan het af en toe doen maar als je dat regelmatig doet, pak dagekijks voor een week of 2 ga je niet meer kunnen slapen zonder. Je slaappatroon geraakt helemaal verstoord en dat kan lang gevolgen hebben.
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik gebruik al 5 jaar iedere dag (lees: nacht) 1 tablet 7,5mg Zopiclone voor het slapen en heb een heel normaal slaappatroon.

Het is een vervelende gewoonte geworden waarbij ik het idee heb niet meer zonder te kunnen, maar niets is minder waar. Toen mijn dochter geboren werd ben ik er gewoon mee gestopt. Ik heb welgeteld alleen de eerste nacht er last van gehad, de tweede nacht sliep ik al zonder problemen (op de baby na dan natuurlijk haha).

Helaas is verslaving slaaf zijn van gewoontjes, en na 3 maanden ben ik er toch weer mee begonnen. Eerst alleen als ik naar kantoor moest, toen na een avondje kaarten, en voor je het weer weer iedere nacht ...

Ik wil er eigenlijk weer van af, maar doordat ik zo weinig negatieve bijwerkingen ervaar en ik een hekel heb aan niet in slaap kunnen komen (doorslapen is nooit het probleem) is het best wel lastig.

Eigenlijk is dit een beetje offtopic, excuses daarvoor.
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
KoningToto zei:
Ik gebruik al 5 jaar iedere dag (lees: nacht) 1 tablet 7,5mg Zopiclone voor het slapen en heb een heel normaal slaappatroon.

Het is een vervelende gewoonte geworden waarbij ik het idee heb niet meer zonder te kunnen, maar niets is minder waar. Toen mijn dochter geboren werd ben ik er gewoon mee gestopt. Ik heb welgeteld alleen de eerste nacht er last van gehad, de tweede nacht sliep ik al zonder problemen (op de baby na dan natuurlijk haha).

Helaas is verslaving slaaf zijn van gewoontjes, en na 3 maanden ben ik er toch weer mee begonnen. Eerst alleen als ik naar kantoor moest, toen na een avondje kaarten, en voor je het weer weer iedere nacht ...

Ik wil er eigenlijk weer van af, maar doordat ik zo weinig negatieve bijwerkingen ervaar en ik een hekel heb aan niet in slaap kunnen komen (doorslapen is nooit het probleem) is het best wel lastig.

Eigenlijk is dit een beetje offtopic, excuses daarvoor.
Klik om te vergroten...
Een maat van mij had 2 weken geen oog dicht gedaan nadat hij gestopt was en dan geleidelijk ging het beter, nu slaapt hij redelijk goed maar no niet ideaal. Iedereen reageert ook anders.
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#9
-R4sc4L- zei:
Een maat van mij had 2 weken geen oog dicht gedaan nadat hij gestopt was en dan geleidelijk ging het beter, nu slaapt hij redelijk goed maar no niet ideaal. Iedereen reageert ook anders.
Klik om te vergroten...
Wat nam hij dan, en hoeveel? Want dat maakt natuurlijk nogal een verschil.
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Zolpidem, dat is niet exact een benzo maar trekt er hard op. Hoe veel weet ik niet maar ik ken hem wel als iemand die hem aan de voorgeschreven dosis houd.
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#11
-R4sc4L- zei:
Zolpidem, dat is niet exact een benzo maar trekt er hard op. Hoe veel weet ik niet maar ik ken hem wel als iemand die hem aan de voorgeschreven dosis houd.
Klik om te vergroten...
Is kort werkend en relatief gezien een vrij licht middel met een korte halfwaardetijd. Als hij zich aan de normale dosis van 1 maal daags 10mg houdt en nooit meer dan dat heeft genomen is het opmerkelijk dat hij 2 weken lang geen oog dicht heeft gedaan toen hij ermee stopte.

Heb hier ook mega hoeveelheden tot aan 300mg per dag langs zien komen op dit forum, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar mijn ervaring is dat je makkelijk van 7,5mg Zopiclone en/of 10mg Zolpidem af kunt komen zonder al te veel problemen. Zelfs na jaren dagelijks gebruik.

(En helaas ook weer even makkelijk terug in die val kunt geraken)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Prijs jezelf gelukkig @KoningToto

Een voorbeeld van hoe het ook kan zijn. Het is echt heel persoonlijk. Maar als het mis gaat is het wel echt een hel.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."