Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMicrodoseren van psychedelica (achtergrond en ervaringen)

Microdoseren van psychedelica (achtergrond en ervaringen)

249 antwoorden
95 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
wel, ik mag toch mijn mening hebben? net zoals jij een mening over mij mag hebben. en met mijn leesvaardigheid is echt niets mis hoor en ik lees vooral over net iets te hoog gedoseerd en dus last. het lijkt me onmogelijk te bepalen welke microdosering nu het beste voor je is want die is elke keer anders. hoe zit je in je vel, wat heb je gegeten, hoe heb je geslapen, zo veel onzekere factoren, lijkt me gewoon puur gokken, en dan heb je na x keer last en x keer geen resultaat want te weinig heus wel een dag dat alles meezit en je er een keer een beetje profijt van hebt. maar is dat het dan wel waard?
B
BexelLid
01-01-2024, 00:00
#2
fair enough, heb je een goed punt. Het gaat me ook meer om de "puurheid" denk ik, zit erin wat erin hoort te zitten zeg maar.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
wel, ik mag toch mijn mening hebben? net zoals jij een mening over mij mag hebben. en met mijn leesvaardigheid is echt niets mis hoor en ik lees vooral over net iets te hoog gedoseerd en dus last. het lijkt me onmogelijk te bepalen welke microdosering nu het beste voor je is want die is elke keer anders. hoe zit je in je vel, wat heb je gegeten, hoe heb je geslapen, zo veel onzekere factoren, lijkt me gewoon puur gokken, en dan heb je na x keer last en x keer geen resultaat want te weinig heus wel een dag dat alles meezit en je er een keer een beetje profijt van hebt. maar is dat het dan wel waard?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat krannatom vooral een beetje viel over je houding en toon, 'microdoseren is bullshit want ik vind het niks.' Er is verder opzich niks mis mee om er een kritische mening over te hebben. Als ik het goed heb (maar moet eerlijk bekennen dat ik me nooit uitgebreid in dit onderwerp heb verdiept, dus als iemand me tegen kan spreken, graag!), is het daadwerkelijke nut van microdoseren ook nog (!) niet echt duidelijk aangetoond. Maar dat betekent niet dat individuen er geen baat bij kunnen hebben natuurlijk. Ik ben ook geneigd er wat sceptisch tegenover te staan maar vind het juist daarom wel een heel boeiend onderwerp, en lees hier op het forum graag over ervaringen van mensen. Wil zelf ook nog wel e.e.a. gaan uitproberen. :) Ben vooral wel benieuwd naar het sociale aspect waar Psychedelibee over schrijft. Als je ergens interesse in hebt en je blijkt er ook nog enige profijt van te kunnen hebben, waarom zou het het dan niet waard zijn om er wat mee te gaan experimenteren?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
hoe zit je in je vel, wat heb je gegeten, hoe heb je geslapen, zo veel onzekere factoren, lijkt me gewoon puur gokken, en dan heb je na x keer last en x keer geen resultaat want te weinig heus wel een dag dat alles meezit en je er een keer een beetje profijt van hebt. maar is dat het dan wel waard?
Klik om te vergroten...
Maar dat is allemaal eenmalig uitzoeken. Mijn eerste keer microdoseren zat ik net iets te hoog, maar inmiddels zit ik elke keer op de perfecte hoeveelheid omdat ik nu gewoon precies weet hoeveel LSD voor mij de sweet spot is.

Als een klein beetje experimenteren jou teveel moeite lijkt, dan hoef je er niet aan te beginnen uiteraard.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ok, sorry als ik wat fel overkwam.

een klein beetje experimenteren is voor mij uiteraard echt niet te veel moeite, anders zou ik überhaupt geen drugs gedaan hebben en niet op dit forum zitten.

ik zie het nut niet zo van microdosering. als ik naar mezelf kijk dan werken psychedelische drugs bij mij pas therapeutisch bij hogere doseringen. als de effecten een klein beetje tegenvallen bij het trippen door wat voor reden dan ook dan heb ik echt geen inzichten en dergelijke dus verwacht ik van microdoseringen op dat gebied al helemaal niets.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
acht.zes zei:
ik zie het nut niet zo van microdosering. als ik naar mezelf kijk dan werken psychedelische drugs bij mij pas therapeutisch bij hogere doseringen. als de effecten een klein beetje tegenvallen bij het trippen door wat voor reden dan ook dan heb ik echt geen inzichten en dergelijke dus verwacht ik van microdoseringen op dat gebied al helemaal niets.
Klik om te vergroten...
Het hebben van inzichten tijdens trips is natuurlijk heel mooi, maar als je ze daarna niet integreert heb je er zo weinig aan. Dat integreren kost veel tijd en moeite na trips en microdoseringen kunnen daar wel bij helpen aangezien het je bewuster maakt van hoe jij handelt in het dagelijks leven.

Ik zie microdoseren ook vooral als een aanvulling op trips.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
De momenten waarop het mij erg helpt zijn wanneer ik veel sociale afspraken heb op werk of wanneer ik de hele dag wil programmeren. Ook als ik ontzettend brak ben helpt het enorm, maar eigenlijk vind ik dat dan wel weer zonde van mijn microdose.
Klik om te vergroten...

Ja dit herken ik wel. Ik ben van nature wat introvert en ook gewoon niet echt zo'n spraakwaterval. Met een microdose kan ik al heel veel liefde voor mensen beginnen voelen en echt een soort drang voelen om het die mensen wat te staan lullen. Tijdens het gesprek gaat alles ook zo vanzelf. Waar ik nuchter nog eens moet nadenken over wat ik zeg komt het met LSD zo m'n mond uit.

Ook als je wat mottig bent kan het helpen ja. Ooit eens een microdose gedaan na 2 nachten kut geslapen te hebben. Het gaf mij wel veel energie en zorgde ervoor dat ik niet ging crashen. Maar na een uur of 5/6 wanneer ik zo in die reflectiefase van acid begon te komen had ik toch wel niet zo'n fijne gedachten...
B
BexelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hallo iedereen,

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik veel aan dit forum heb gehad qua info over micro dosering, daarvoor dank! Na veel onderzoek en nog meer te hebben gelezen heb ik besloten om "het" ook eens te proberen...

Hierbij mijn/ons avontuur, met ons bedoel ik, mijn vriendin en ik.

Na veel onderzoek was dan de stap daar, we gaan het echt toch een keertje proberen. Het eerste en wellicht het lastigste van het proces is het bemachtigen van LSD. Via mijn foute vriendengroep kwam ik er al snel achter dat LSD iets lastiger te verkrijgen is dan zeg een pilletje of sos en daarbij was het een beetje vaag allemaal. Hierop besloot ik om eens te surfen op het dark web. Na het lezen van vele reviews en vooral verbaasd zijn over het gemak heb ik 10 zegels LSD besteld. Binnen 1 werkdag lag er netjes een envelop op de mat met mijn "Aztek dia de los muertos 120ug" zegels.
Inmiddels had ik ook al een ehrlich test binnen en heb ze dan ook gelijk getest, aangezien ik hiermee nogal onervaren was, was het even vaag of ik het allemaal wel goed deed. De test deed er vrij lang over om van kleur te veranderen, maar na een minuut of 5 was de kleur dan toch echt paars. Dit icm de reviews gaf mij voldoende vertrouwen dat het daadwerkelijk om lsd ging.

Vervolgens 12ml water en 1 blotter in een druppelflesje gedaan en dit een nacht laten staan. Hiermee krijg ik een geadverteerde waarde van 1ml= 10ug . Het enige wat me toch dwars blijft zitten is dat je nooit zeker weet of dit ook daadwerkelijk het geval is, mja weinig andere keuze zeg maar.

Op een vrije maandag om 13:00 uur hebben m'n vriendin en ik beide 10ug genomen, netjes onder de tong gespoten en eventjes wachten voordat we het doorslikten.

Wat: LSD "Aztek dia de los muertos 120ug""

Hoeveel: begonnen met 10ug en 2x 4ug bijgenomen

T+ 1u: Inmiddels zijn we een serie aan het kijken en beide voelen we eigenlijk nog niks.

T+ 2u: Nog steeds kijken we elkaar aan van, voel jij al iets? We weten dat we niet in een trip gaan belanden maar we zullen toch wel iets moeten gaan voelen, maar nope helemaal niks. Het grappige is overigens wel, omdat je weet dat je lsd hebt genomen en verwacht iets te voelen, dat je je zelf bijna iets gaat aanpraten. "volgens mij voel ik me ietsje warmer" of "ja ik denk dat ik iets vrolijker ben" waren dan ook wel uitspraken die hier mooi bij passen.

T+ 2,5u: Nog steeds eigenlijk geen effect, we besluiten om 4ug bij te nemen. Tenslotte is dit de dag waarin we een beetje willen experimenteren en als we een beetje over de grens heen gaan is dat niet erg.

T+ 3u: Het gevoel is wellicht aanwezig maar heel lastig om te omschrijven. Vaker voelen we beide niets dan wel, daarbij moet ik zeggen dat mn vriendin eigenlijk helemaal niets voelde. Ondertussen is mn vriendin aan het afwassen en maken we grapjes over het feit dat schoonmaken nog steeds niet leuk is haha.

T+ 5u: Nog steeds niet de effecten van micro dosering, we besluiten om nogmaals 4ug bij te nemen. Een half uurtje later gaan we wandelen naar de appie, wellicht moeten we wat actiever zijn...
In de supermarkt heb ik het gevoel dat het iets interessanter is ofzo, erg lastig te omschrijven, een beetje melig wellicht? Daarnaast merk ik dat mensen aankijken wel leuk is ofzo, maar dit allemaal is erg maar dan erg licht aanwezig. Het was dus absoluut niet zo dat ik mensen aan het aanstaren was, maar meer tijdens het lopen.

T+ 8u: Eigenlijk is er vrij weinig veranderd, iets minder eetlust van ons beide dat merkten we wel op. We besluiten nu dan ook dat we over 3 dagen iets meer in een keer gaan nemen en draaien een jointje. Na het roken van een jointje niets anders, lsd totaal niet versterkt.

T+ 24u: De na effecten zijn totaal niet aanwezig, ochtendhumeur is zoals gewoonlijk nog steeds aanwezig en voel me totaal niet anders. Het in slaap vallen ging ook gewoontjes, niet anders dan normaal zeg maar.


Mijn verklaring is toch dat de lsd behoorlijk minder sterk is dan de aangegeven 120ug, het blijft frustrerend dat ik niet weet hoeveel minder het daadwerkelijk is. We gaan donderdag 15ug in een keer nemen en bekijken of dat wellicht beter werkt.

Concluderend kan ik zeggen dat het gewenste effect absoluut niet is bereikt, eigenlijk is er niet zoveel gebeurd. Het experimenteren was, en is absoluut erg leuk. Het hele traject van bestellen op het darkweb tot het afmeten met een spuit en de effecten aanvoelen blijft leuk en fascinerend.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bexel zei:
Wat: LSD "Aztek dia de los muertos 120ug""
Klik om te vergroten...
Paar dingen: in totaal heb je 18ug genomen, maar verspreid over een langere tijd. In mijn ervaring heeft het bijslikken van LSD na ongeveer langer dan 2 uur eigenlijk geen zin meer, anders dan dat je het effect wat verlengt.

Als ik al bijslik, doe ik dat binnen een uur, daarna niet meer.

Ten tweede: de werkelijke hoeveelheid bepaal ik meestal achterstevoren. Dus ik slik een bepaalde dag een bepaalde hoeveelheid. En dan ga ik meestal eerder wat te hoog zitten, dan te laag. Dus ik mik op bv theoretisch 40ug(stel: 20 druppels), en zorg dat het niet erg is voor die dag als ik wat te hard ga voor een microdosering. Dan heb ik een gevoel hoeveel in theorie 40 ug zou moeten zijn, en ga ik afbouwen tot ik het gewenste effect heb. Dus als 20 druppels echt redelijk sterk was, dan drie dagen later bv 15 druppels. Als 15 druppels nog n tikje te sterk is, drie dagen later bv 12 druppels. Als 12 druppels de perfecte dosis is (ik merk op de achtergrond voor ongeveer 8 uur lang effect, zonder mijn normale gang van zaken al te veel te verstoren) dan heb ik de juiste 'microdosering' en ga er dan vanuit dat 12 druppels ongeveer 20ug moet zijn. Vandaaruit concludeer ik dan dat de 'echte' sterkte voor 20 druppels dus iets lager dan 40ug moet zijn, (aangezien 12druppels * 2 = 24 druppels voor 40).

Op het moment dat ik dan de goede dosering heb, weet ik voor de volgende keer: zoveel water met die zegels, dan is 12 druppels goed.

Omdat het checken van de goede sterkte van je verdunning soms wat onhandig is, gooi ik meestal 2 zegels in een flesje. Als ik dan eenmaal de juiste dosering weet, hoef ik daar gedurende dat hele flesje me niet meer druk om te maken.

TLDR: begin hoog en werk terug. Slik niet bij na +1 uur. Ga ervan uit dat wat de perfecte dosering blijkt te zijn, ongeveer 20ug is (ipv wat de 'geadverteerde' sterkte van je zegel zou moeten zijn)
B
BexelLid
01-01-2024, 00:00
#10
cheiron zei:
Paar dingen: in totaal heb je 18ug genomen, maar verspreid over een langere tijd. In mijn ervaring heeft het bijslikken van LSD na ongeveer langer dan 2 uur eigenlijk geen zin meer, anders dan dat je het effect wat verlengt.
Klik om te vergroten...

Zoals je het nu omschrijft maakt het perfect sense... Gister niet echt over nagedacht eigenlijk, we gingen inderdaad uit van de omgekeerde volgorde. Dat van die 2 blotters is ook een goede tip trouwens, dank.

Overigens net contact gehad met verslavingszorg en ik kreeg het volgende te horen:


Als je een kwalitatieve test wilt, volstaat het om één LSD-zegel in te leveren. Kwalitatief betekent dat je alleen te horen krijgt of het zegel LSD bevat of niet.


Wil je een kwantitatieve test (waarbij je ook te horen krijgt wat de sterkte is), dan moet je twee aaneengesloten zegels inleveren. Omdat er landelijk maar weinig LSD kan worden getest in verband met de hoge kosten, is er geen garantie dat jouw zegels daadwerkelijk worden getest. Daarom is het handig om aan te geven bij welke testservice je langs wilt komen (Groningen, Assen of Leeuwarden) en wanneer je dat wilt doen. We kunnen dan tevoren contact opnemen met het lab om te vragen of er ruimte is voor jouw test.
Klik om te vergroten...

Een beetje dubbel maar ik zal morgen even contact met ze opnemen over hoe dit nou precies zit.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#11
hmm, tja, met dat testen... Ik zou zeggen dat het zonde is van je zegels. Uiteindelijk maakt het helemaal niks uit hoeveel ug je nu exact slikt: als je maar een dosering hebt die voor jouw werkt. Het maakt mij echt niet zoveel uit of die 10 druppels die ik slik nou exact 14ug, of 18ug, of 25ug zijn. 10 druppels is voor mij de goede dosering, that's all I need.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mooi te lezen! Dit klinkt wel meer richting wat ik als een goede microdosering zou beschouwen.
Ook herkenbaar wat je schrijft, zo van "gewoon een erg goede dag".
En ook het "remember, no one knows you're on acid" gevoel.

Wat ik ook ken, is als het opkomt, dat het een beetje als een soort rush kan voelen, het eerste uur ofzo. Meestal voel ik rond de 1,5 uur wel een soort "inslaan". Ik heb het idee dat dat minder wordt, wanneer ik de druppels net zo lang in mijn mond houdt, totdat ik al lichtjes de eerste effecten kan voelen, heel subtiel, meestal na een minuut of 2 of 3 ofzo. Een deel wordt dan sublinguaal direct opgenomen, de rest gaat dan via je maag. Wordt wat beter verspreid, vermoed ik.

Zorg wel dat je echt minstens 2 dagen ertussen houdt. dus doseren, 2 dagen niks, dan pas weer een microdosering. Dat gaat ook niet heel lang goed, na een dag of 30 ga je dan ook tolerantie krijgen. Maar voor even is dat goed.

Vaak voel ik pas met de comedown pas hoe aanwezig het was. Daarom prefereer ik ook echt tijdens het opstaan al. Gewoon, onder de douche stappen om 730 met 10 druppels onder je tong :) Dan kun je echt tot de avond het verloop voelen en is het helemaal weg als je gaat slapen.

Als je een goede dosering hebt, is het best interessant om te kijken wat je wel, en niet graag doet ermee. Sociale dingen kan erg goed zijn, voor een feestje doseer ik meestal iets hoger. Bv kerstfeest met de familie, pak ik ongeveer een dubbele dosering. Genoeg om niet vreemd te doen, maar ook genoeg om geen alcohol te hoeven drinken. Productieve dingen liever lager, dus werk echt 20ug, en dan ook niet alles.

Anyway, succes met het experimenteren!
B
BexelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Die rush was inderdaad duidelijk aanwezig inderdaad, ik heb de druppels ongeveer 7/8 min in m'n mond gehouden voordat ik het doorslikte. Ik hou inderdaad voor deze experimentele fase het fadiman schema aan, 2 dagen er tussen laten.

Het leuke begint nu pas inderdaad, nu ik op de goede weg zit qua dosering kan ik er iets meer uitproberen qua bezigheden. Ben erg benieuwd hoe de komende weken zullen gaan. Leuk trouwens om met iemand je ervaringen te delen die het zelfde heeft gedaan. Merk wel dat het erg lastig is om dit te vertellen aan mensen in je omgeving, tenslotte staat niet iedereen er zo open in. Hou het ook lekker voor me zelf (en vriendin) om dat leuke gevoel van "no one knows I'm on acid" te hebben.

@cheiron heb jij met de coming down ook een beetje dat drukkende hoofdpijn gevoel?
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Heb je het topic gelezen? Want hier gaat het topic zo ongeveer over namelijk.
Klik om te vergroten...
jaja dat zeker wel. vind de uitleg ook wel goed maar vind het moeilijk eruit op te merken wat tot hoe verre
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#15
Afgelopen vrijdag mijn eerste experimentje met een microdosis gedaan. Ik heb 12ug genomen rond 10.30 uur 's ochtends.

Na een half uurtje merkte ik wel iets van effect. Ik kreeg een positievere mood en had opeens geen behoefte meer aan meer koffie. Ik was vrij en kon een beetje experimenteren met verschillende dingetjes doen. Al mijn activiteiten waren net een klein beetje leuker dan normaal en ik kon me goed concentreren. Ik merkte wel dat ik niet te lang bij 1 activiteit bleef maar snel wilde wisselen van activiteit.

Lichamelijk viel het me op dat ik een hele milde positieve bodyload kreeg van deze dosis. Mijn lijf voelde prettig aan. Wel kreeg ik het op gegeven moment redelijk warm. Geinig ook om te merken dat LSD, zelfs op deze minimale dosis, als aphrodisium werkt voor mij :sweatsmile:

Ik vond eigenlijk het effect nog het meest opvallen in een sociale context. Ik had duidelijk meer zin in sociale interactie en had ook het idee dat het me beter afging dan normaal.

Al met al een bijzonder geslaagd experiment. Ik denk dat 12ug een prima dosis is voor een werkdag. Vooral een werkdag met veel vergaderingen. Als recreatieve dosis voor thuis of op een festival vond ik het wat te mild.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Bexel, die tweede keer klinkt meer als een geslaagde microdosering. Fijn dat het zo goed beviel.

Het is een beetje experimenteren de eerste paar keer. Mijn eerste keer was juist net iets aan de hoge kant, waardoor ik net iets te high voor werk werd. Vanaf mijn tweede keer zat ik eigenlijk altijd goed, maar heb ik nog wel gezocht naar een voor mij perfecte range qua dosering.

Als ik op werk microdoseer en ik moet me goed kunnen concentreren dan neem ik meestal tussen de 10 en 15ug. Het effect is dan echt heel subtiel, maar ik herken wel echt duidelijk de effecten van LSD terug. Na zo'n 30 a 45 minuten merk ik dan vaak eerst dat mijn humeur iets beter wordt en ik meer energie krijg, meer zin om dingen te doen. Dan ontstaat er inderdaad een beetje een rush die, zeker bij doseringen aan de hogere kant, soms voor mij zorgt dat ik me juist slechter kan concentreren. Ook krijg ik het vaak een beetje warm tijdens het opkomen. Maar die rush verdwijnt meestal na zo'n uur alweer en daarna blijft het goede humeur hangen en kan ik me juist heel goed concentreren.

Als ik veel afspraken op werk heb en ik dus meer sociaal wil zijn neem ik soms iets meer, rond de 18ug. Ook bij deze dosis kan ik me nog altijd prima concentreren, maar dan moet ik er iets meer moeite voor doen. Sociaal vind ik het juist perfect aangezien ik door de energie ook een stuk actiever wordt. Enige nadeel is dat ik vanaf deze dosering het vrijwel continu vrij warm begin te krijgen, wat aanhoudt tot ver in de avond.

Niemand heeft het verder door inderdaad. De eerste paar keer was ik hier nog wel mee bezig als ik het op werk deed, maar inmiddels denk ik er niet eens meer aan eigenlijk. Wat me al wel een paar keer gebeurd is, is dat ik nog een stukje zegel op mijn tong had terwijl ik op werk kwam en met een collega stond te praten.

Verder is het een beetje zoeken naar de voor jou gewenste frequentie. Ik heb zelf niet echt een vaste frequentie, soms doe ik het weken niet en soms een paar weken achter elkaar. In de weken dat ik het neem doe ik het meestal ook maar 1 keer per week, heel soms 2. Het schema van fadiman heb ik slechts een keer een weekje gedaan in het begin, maar vond ik persoonlijk net iets te vaak. Ik merkte na zo'n 3 keer al lichte tolerantie en had ook niet echt zin in elke derde dag microdoseren.
B
BexelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Klopt inderdaad, nu ik de dosering redelijk te pakken heb kan ik een beetje heen en weer qua dosering en frequentie. In de praktijk zal het inderdaad een stuk minder worden, maar voor deze experimentele fase is het fadimann schema prima te doen.
Ik zie overigens absoluut wel de potentie van microdosering kan genoeg situaties bedenken waarin het best waardevol kan zijn.
O
OntdekkingsreizigerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben na mijn tweede geslaagde LSD trip drie weken terug enorm geïnteresseerd geraakt in microdosing en zodra ik terug ben ik Nederland zal ik het ook snel gaan uitproberen.

Ik hou jullie op de hoogte!
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Leuk! Wat deed het microdoseren bij jou?
Mochten de truffels mij niet zo bevallen dan wil ik LSD proberen, maar is lastig omdat ik de exacte dosering van mijn zegels niet weet. Zou ik beter ALD of 1P kunnen kopen denk ik.
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#20
Microdosing LSD at breakfast could cure your Facebook addiction...

http://metro.co.uk/2016/03/14/takin...lps-you-beat-your-facebook-addiction-5751904/

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."