Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
46 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Dank je, @Deadwing!
Ik ga er voorlopig nog mee door!
Klik om te vergroten...

Top.
En proficiat met de status df koning

Alinde; wat balen van die huisarts.
Maar geen idee om je buurman even kort bij te praten. Dat het nu anders is dan een jaar geleden bv toen je om 7u naar ah to go ging voor je wijn
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bezinning.

Ik denk steeds aan de broer die geen contact meer wil. De bijbehorende schoonzus zie ik dus ook niet meer, hoewel ik niet weet hoe zij er zelf in staat.

Ik zou stil moeten staan bij de rest van de broers en zussen, die mij ondanks alles willen zien met kerst. De broer die het meest met mij te stellen heeft gehad, heeft mij zelf uitgenodigd. Zijn vrouw had er genoeg van kunnen hebben. Alle keren dat broer naar mij toe gekomen is. Zij moest thuis de boel draaiende houden, zwanger, hoogzwanger..... 3 kleine kinderen. De dag dat ze een bruiloft hadden, de kids uit logeren moesten etc etc. (Natuurlijk was ik mij er op het moment van terugvallen niet van bewust dat zij die bruiloft hadden).
De keren dat ik ze s nachts belde. Soms met een hulpvraag soms met complete onzin. Soms nuchter, vaak niet.
Ze nodigen mij uit, ondanks alles. Het was niet verplicht om mij te vragen, ik was al onder de spreekwoordelijke plannen met kerst. Zij verdient een medaille. Ik weet dat haar ouders ook veel voor anderen doen en dat dat haar met de paplepel is ingegoten. Maar ZO veel. Nooit heeft ze geappt dat ze het zat was.

Er is geen cadeau te bedenken voor mensen die alles al hebben. Het meeste wat ik voor mijn broer kan doen is van zijn kinderen houden. Heel veel. Soms is het jammer dat ik zelf geen kinderen heb maar dat zou er los van moeten staan. Het is leuk een kinderloze tante te hebben. Kinderloze tantes zijn anders dan tantes met kinderen. Mijn jongste tante had heel lang geen kinderen, pas toen ik 22 was werd zij moeder. Onze tante Et, wat hebben we veel leuke dingen met haar gedaan en wat denk ik vaak dat ik een Et wil zijn.

Ik heb toch een mooi cadeau voor mijn broer. 'Mooi' tussen aanhalingstekens. Toen hij 12 was maakte hij een fietstocht met mijn vader, een lange. Het moet een bijzonder moment zijn geweest want het gezin was altijd druk en eindelijk had hij onze vader een paar dagen voor zichzelf. Dagen waarin mijn vader hem leerde om door te zetten. Iets wat hij inderdaad geleerd heeft, dat zien we elke dag.
Vorige week was ik af en toe aan het opruimen (Mindless, dat met die grijze container :wink: ) en ik vond een werkstuk dat ik maakte over hun fietsvakantie. 1997. Adobe bestond nog niet of in ieder geval niet in mijn leven. Alles geknipt, geplakt en met kleurpotloden ingekleurd. Het gymnasiummeisje dat ik ooit was. Het verslag is mooi gebleven, de inkt is niet vervaagd zeg maar. Letterlijk. Ik appte broer en hij had meteen interesse.

Dat soort dingen. Ik kan het niet meer terugdraaien, de velen terugvallen. Nogmaals ik vind dat GGZ wel eerder verslavingszorg had mogen inschakelen maarja. Wel kan ik ipv de Alinde die alleen maar neemt, de Alinde worden die ook geeft.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Top.
En proficiat met de status df koning

Alinde; wat balen van die huisarts.
Maar geen idee om je buurman even kort bij te praten. Dat het nu anders is dan een jaar geleden bv toen je om 7u naar ah to go ging voor je wijn
Klik om te vergroten...
Ja zeker. Alleen ik heb ze al vaker gesproken dat ik nu echt gestopt was. En dan ging ik weer... IK legde wel uit dat ik naar de huisarts was geweest maar hij verstond het niet zo goed, was net uit bed in pyjama. Het is een oudere man. Komt vast weer goed. Hij dacht dat zijn vrouw eraan kwam zei hij, die was even weg.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Alinde ,
Denk niet te vaak en te diep over wat het vroeger allemaal was, daar word je niet beter van kan ikzelf uit eigen ervaring en ellende zeggen.....
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb de nieuwe Casemanager Brijder gesproken en die is wel heel oké. Ik was ff niet blij dat ik werd overgedragen maar daar kon deze man persoonlijk natuurlijk niks aan doen. Hij belt de mensen voor de feestdagen en ik heb na de feestdagen ook weer een gesprek en dat vind ik echt super.

Nu kan ik ook goed mijn relatie bespreken waarbij ik (eindelijk) niet meteen te horen krijg dat ik dan maar geen relatie moet beginnen met iemand van de kliniek. Ik zei hardop, mijn vriend is crackverslaafd. En hij heeft het hele weekend op zijn zolder gezeten.

Eindelijk iemand zonder oordeel en met begrip. Vriend is niet teruggevallen en ik ook niet en ik denk dat de feestdagen-stress al voor de feestdagen gezakt is. En ik vind het best knap van mezelf dat ik het uithoud met deze crackverslaafde.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
@Alinde ,
Denk niet te vaak en te diep over wat het vroeger allemaal was, daar word je niet beter van kan ikzelf uit eigen ervaring en ellende zeggen.....
Klik om te vergroten...
Nee we gaan straks weer in doelen werken. Je hebt gelijk hoor. Maar om het met de familie weer te fixen daar is ook even een moment van terugblik en besef voor nodig.
Genoeg families die er NIET meer uit komen na een verslaving.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alinde zei:
Genoeg families die er NIET meer uit komen na een verslaving.
Klik om te vergroten...
Daar heb je gelijk in!
Het is een goede zaak dat iig jullie eruitgekomen zijn!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
@De Zandman, nog niet helemaal, één broer laat het kerstdiner aan zich voorbij gaan.
Maar ik mag dankbaar zijn dat de rest wél komt.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
.allemaal appjes van Meneer (die ik even op archiveren had gezet), hij had een verrassing gehad gisteravond. Het was een mooie verrassing maar niet als je weet dat ik op mijn tandvlees loop. Ik zei al, ik dacht dat ik naar die kut robert ten brink moest kijken.
Klik om te vergroten...
Manipulatie
Alinde zei:
Ik ga wel naar die tennisclub (ja zwak) maar met eigen vervoer en dan kan ik ook zo weer weg. Dat valt geloof ik ook verkeerd. Vanavond kan ik met broer met de auto dan ben ik niet afhankelijk van zijn nukken en grillen. Als hij toch besluit te komen dan komt ie maar zelf met zijn vervoer en kan hij ook zo weer weg.
Klik om te vergroten...
Wil jij wel dat hij komt?
Alinde zei:
Ik heb genoeg gehoord over huisgenoot X zei ik en hij zei: Ik heb genoeg gehoord over Brijder en GGZ. Ja wat wil je nou.... dat ik met herstel bezig ben of niet Die terugvallen van mij vond hij ook niet leuk dus beter dit, lijkt me.

(niet gedronken dus en ook geen extra pammen genomen)
Klik om te vergroten...
Lieve schat... Kies voor jezelf.

Alinde zei:
Ik heb zijn mentor geappt dat hij wel een stalker lijkt met al die berichtjes. En dat ik me schaam naar mijn familie met steeds aanmelden en weer afmelden. Weet alleen niet of die vandaag aan t werk is.
Klik om te vergroten...
Hij lijkt inderdaad wel een stalker met zn bellen en zn appen en zn eisen. Wat gun je jezelf?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dankjewel. Ik gun mezelf vooral een kerst die ik niet door hem laat verzieken. Ik heb niks gebruikt gisteren, ook geen extra benzo's. Ik heb goed geslapen, alleen helaas niet uitgeslapen. Maar ben vaker tussen 7 en 8 wakker.

Ben al opgetut voor kerst en ben nu aan t ontbijten. Hij is nu even stil. Gelukkig vind ik het helemaal niet erg om alleen naar familie te gaan, vrijgezelle broer komt ook en haalt mij op met de auto.

Ik baal een beetje dat door al het gedoe de kerstkaarten er bij in geschoten zijn. Ik heb nieuwjaarskaarten besteld. Mijn 'eigen dingen' sneeuwen onder al een tijdje.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Voel mij schuldig naar de familie dat ze al boodschappen hebben gedaan. Maargoed het meeste vries je zo weer in.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Dankjewel. Ik gun mezelf vooral een kerst die ik niet door hem laat verzieken. Ik heb niks gebruikt gisteren, ook geen extra benzo's. Ik heb goed geslapen, alleen helaas niet uitgeslapen. Maar ben vaker tussen 7 en 8 wakker.
Klik om te vergroten...
Stel dan veilig dat je het niet door hem laat verzieken.
Alinde zei:
Ben al opgetut voor kerst en ben nu aan t ontbijten. Hij is nu even stil. Gelukkig vind ik het helemaal niet erg om alleen naar familie te gaan, vrijgezelle broer komt ook en haalt mij op met de auto.
Klik om te vergroten...
Goedzo!
Alinde zei:
Voel mij schuldig naar de familie dat ze al boodschappen hebben gedaan. Maargoed het meeste vries je zo weer in.
Klik om te vergroten...
Daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen! De vriezer in, morgen kliekjes eten, opties genoeg
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Haha dank je. IK ben even bakjes aan het afwassen zodat ik ook restjes mee naar huis kan nemen. Anders weten mijn ouders morgen niet wat ze met al dat eten aan moeten. Moeder maakt toch al veel te veel.

Ik heb gedroomd van de kliniek, herinner ik mij nu. Alles door elkaar. Dat ik een tas had waarmee ik de kliniek uit kon vluchten, dat ik die altijd bij me had. Alleen dan zo dat ze bij de tassencontrole niet meteen konden zien dat ik van plan was te vluchten. Er zaten 5 hoeden in en op een dag dacht ik, waarom sleep ik steeds 5 hoeden heen en weer?
De vader van Meneer was er en die was heel aardig eigenlijk. Hij bleek de broer van tante Mia, de favoriete verpleegkundige. Heel raar allemaal maar niet naar. Ik was gewoon mijzelf in die droom. Wist dat ik eigenlijk weg wilde uit de kliniek maar dat ik mij er tegelijk thuis voelde. Het was in de zomer.

Ik ben aan het verwerken denk ik. Droom vaak over de kliniek.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk dat de mentor vandaag avonddienst heeft. Maar bizar dat ik nu bezig ben met wat die mentor voor dienst heeft. Aan de andere kant vind ik dat zij steken laten vallen door regelmatig niet langs te gaan terwijl dat twee keer op een dag zou moeten.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat ook altijd zo irritant was... ik MOET echt ontbijten s ochtends anders word ik slap en chagrijnig. Dat heb ik al duidelijk gemaakt toen ik nog in de kliniek zat en ik om 8 uur, 12 uur en 17.30 een soort hongerklop kreeg. Dat hoorde ik van meer dames, dat je je instelt op die extreme regelmaat onbewust.

Er was zo vaak geen eten in huis bij Mister. Vorige week heb ik zelf muesli gekocht (eentje die hij niet lust zodat hij het niet weer zelf opeet) en een pak melk. Kreeg ik commentaar dat ik de melk op het verkeerde plankje van de koelkast had gelegd. Zondag had ik zelf boterhammen mee, om niet het risico te lopen dat ik weer geen eten zou krijgen.

Als ik hem thuis brood aanbied wil hij soms niet en eet hij popcorn. Ik begin nu een beetje door te krijgen hoe raar het eigenlijk is allemaal. Word wel heel herkenbaar zo maar whatever. Op zich bij het schrijven altijd wel rekening gehouden met evt herkenning.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het is wel goed om het face to face uit te maken en niet met een appje. Toch ruim 9 maanden bij elkaar geweest. Ik fiets gewoon naar die tennisclub, het is best lekker buiten om te fietsen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Wat ook altijd zo irritant was... ik MOET echt ontbijten s ochtends anders word ik slap en chagrijnig. Dat heb ik al duidelijk gemaakt toen ik nog in de kliniek zat en ik om 8 uur, 12 uur en 17.30 een soort hongerklop kreeg. Dat hoorde ik van meer dames, dat je je instelt op die extreme regelmaat onbewust.

Er was zo vaak geen eten in huis bij Mister. Vorige week heb ik zelf muesli gekocht (eentje die hij niet lust zodat hij het niet weer zelf opeet) en een pak melk. Kreeg ik commentaar dat ik de melk op het verkeerde plankje van de koelkast had gelegd. Zondag had ik zelf boterhammen mee, om niet het risico te lopen dat ik weer geen eten zou krijgen.

Als ik hem thuis brood aanbied wil hij soms niet en eet hij popcorn. Ik begin nu een beetje door te krijgen hoe raar het eigenlijk is allemaal. Word wel heel herkenbaar zo maar whatever. Op zich bij het schrijven altijd wel rekening gehouden met evt herkenning.
Klik om te vergroten...

Het spijt me om op Kerstdag te moeten zeggen;
Als ik afgelopen dagen je story's hier lees is hij niet de man voor jou, en al helemaal niet in herstelfase van je leven.

Alinde zei:
Het is wel goed om het face to face uit te maken en niet met een appje.
Klik om te vergroten...


Dat sowieso.
Misschien samen met de mentor?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alinde zei:
Dankjewel.

Het gaat ook over doseren. Ik zei in de kliniek al, ik kan mijn grenzen bewaren omdat de kliniek mij verplicht deze grenzen te stellen.
Maar nu thuis.... hij dringt zich best op maar ook omdat hij bang is dat ik terugval als ik even niet bereikbaar ben. Dat benauwt mij. En ik snap het ook wel want hij heeft mij gezien tijdens terugvallen. Drinken terwijl je antabus slikt... dat ziet er niet leuk uit voor andere mensen.

We hebben echt een leuke zomer gehad hoor. Maar nu is het winter en het beklemt mij dat hij er zo bovenop zit. Al dat bellen. Bah. Ik wil gewoon ook rustig thuis kunnen zijn en thuis rommelen. Ben altijd alleen geweest. Ik heb niet altijd zin om bij ZIJN vrienden op de koffie te moeten, verhalen over zijn huisgenoten te horen.

Ik houd van alleen zijn. Hij niet. Maar ik wil niet alles samen.
Klik om te vergroten...
Gewoon lekker LAT-ten. Kun je je eigen ding doen en toch samen zijn.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Gewoon lekker LAT-ten. Kun je je eigen ding doen en toch samen zijn.
Klik om te vergroten...
Ook dan is dit geen gezonde relatie.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ruim 15 maanden na het openen van mijn eerste topic.

Ik vroeg om tijd van bezinning en die heb ik gekregen.

Ik heb een rollercoaster achter de rug. Eentje met vele over-de-kops en waar ik voor mijn gevoel een paar keer uit het karretje ben gevlogen. Opnieuw ingestapt, weer gevallen, soms een tijdje bloedend op de grond blijven liggen. Zo voelt het en zo was het eigenlijk ook.
Iedereen hier die mij gesteund en geholpen heeft heel erg bedankt. Helaas is 'alleen' een forum niet genoeg soms en heb je een plekje nodig om te herstellen met de juiste hulp. Dat plekje werd uiteindelijk een bedje in een kliniek waar ik lange tijd kan blijven. Met heel veel dank aan de paar personen die dat voor mij geregeld hebben. Zij dachten dat het misschien nog iets kon worden met mij, hadden er vertrouwen in, en dat vertrouwen heb ik niet geschaad. Sinds het ritje met de ambulance, in maart, heb ik geen druppel meer gedronken.

Ik open maar weer een topic zodat ik niet her en der op het forum allemaal losse dingen schrijf. Ik zal geen namen of plaatsen van klinieken noemen maar er is hier heel professionele begeleiding, een zeer goede en bevlogen verslavingsarts, heel veel sport, veel eten, veel natuur en ik ervaar vooral..... ruimte.

Het zijn rare maanden. Je kiest de mensen niet uit en je kunt ze in feite ook niet vertrouwen. Dat heb ik in al die tijd wel geleerd: Verslaafden moet je niet zomaar vertrouwen. Ik wissel bijna geen telefoonnummers uit hier. Het gaat soms bijna vanzelf, met name als iemand boodschappen voor je meeneemt en je een tikkie wilt sturen maar ook dat doe ik niet meer. Ik heb meestal contant geld en anders maar geen boodschappen. Helaas zijn vier mensen met wie ik goed om ging, hier vandaan gegaan omdat ze weer in gebruik gegaan waren en dat is kut. Ik heb sinds april een vriend, die al een tijd clean was en in een nieuwe woonplaats een nieuwe start wilde maken. Het had wat voeten in aarde... en nu ik gezien heb hoe andere romances de mist in gegaan zijn (samen gebruiken) snap ik waarom ze het sterk afraden. Maar we zijn beiden clean, we steunen elkaar. Hij is niet gevoelig voor alcohol en ik niet voor zijn middel.

Inmiddels krijg ik regelmatig verlof. Ik heb overwogen te verhuizen of helemaal in een nieuwe plaats te beginnen. Maar ik heb al zo vaak een nieuwe start willen maken in een nieuwe plaats..... ik wil eigenlijk niet weer ergens from scratch beginnen, niemand kennen etc etc. Je hebt ook niet zomaar een plekje ergens anders. Bovendien heb ik in mijn huis, mijn stad, ook goede jaren meegemaakt. Dus nu zit ik in de fase van huis opruimen. Ik had in april al eens de flessen weggegooid met mijn broer samen. Mijn moeder heeft de ergste smerigheid schoongemaakt (wc, koelkast, keuken, beddengoed, was) in de eerste weken van mijn opname. Ik ben nu al een paar keer een middag bezig geweest maar het blijft nog een beetje pijnlijk allemaal. Verschillende stapels met spullen/papieren van Brijder, de tasjes die ik mee had als ik drank ging halen, handdoeken waar de vlekken niet meer uit gaan, beddengoed dat in de vuilnis kan, etc.
Ik moest ook regelmatig braken tijdens gebruik en ben nu in de fase dat ik oude emmers, teiltjes en dat soort dingen allemaal weggooi en nieuwe koop in een andere kleur. Ik hoef die dingen niet meer te zien.

In principe ben ik in deze kliniek wel 'uit geleerd' maar als ik naar huis ga val ik weer onder de GGZ van mijn regio. Normaal gesproken heb je Zorg Afstemmings Gesprekken waar de hoofdbehandelaar dan bij zit maar helaas is mijn contactpersoon elke keer verhinderd. De Brijder en mijn broer waren wel trouw op de gesprekken maar Brijder gaat er tussenuit omdat de hoofd-diagnose bipolair is en niet verslaving. Het komt er op neer dat mijn contactpersoon al sinds maart niet betrokken is. Afgelopen week was er een gesprek met de Klinisch Casemanager, mijzelf en mijn broer waarbij Mevrouw GGZ alleen telefonisch meedeed en ik vond het echt prut. Ze had zich niet ingelezen niks.

Verder heb ik naast alcoholverslaving een medicijnverslaving waar ik mij nog wel zorgen over maak. Mevrouw GGZ zegt 'het zit toch op een rol dan is het toch niet moeilijk'. Het gesprek was vorige week en ik moest het even laten bezinken. Broer, casemanager en ik zaten helemaal op één lijn, we vinden dat er een plan moet zijn voor als het weer fase oranje wordt of rood. Dat ze niet (weer) van familie kunnen vragen om als crisisopvang te functioneren.

De vakantietijd was ook niet zo makkelijk, personeel om de beurt weg en veel vakantiekrachten. Soms echt een houtje-touwtje-team van invallers die normaal bijv met niet-verslaafde-ouderen werken en geen benul hebben van de mensen hier en/of de gang van zaken of waar alles ligt. Het personeelstekort is heel erg voelbaar helaas. Gelukkig is het nu september en komen morgen - volgens mij - een paar goede vaste krachten terug van vakantie.

Ik ben dit jaar wel in een wereld gekomen die ik hiervoor nog niet kende. Mensen die ik graag mocht vallen terug en/of belanden op straat. Ik lig soms huilend in mijn bedje maar kan de emoties niet altijd tonen in de groep want het kan tegen je gebruikt worden. Ik was helemaal niet bekend met criminaliteit.... mijn middel haalde ik gewoon in de winkel. Hier leer ik veel.... teveel.... maar ik word er hard van en sterk. Niet iedereen heeft geluk met waar het wiegje gestaan heeft, daar kom ik hier wel achter. Dan heb ik eigenlijk tot en met mijn 22e best een stabiel leven geleid.

Samengevat, mijn plek van bezinning is hier. Zondagmiddag met mijn laptop in mijn kliniekkamertje. Ik ben vaak buiten de deur hoor, die vrijheid krijg je wel als je geen terugvallen hebt. Ik zal af en toe hier mijn zorgen delen en het proces om de goede nazorg te regelen.

Nog een paar weken en dan kan ik mijn 6 maanden clean-muntje in ontvangst nemen.

Oja mijn bloedwaarden zijn in juli gemeten en waren allemaal goed. Bij binnenkomst in maart was het niet best maar ik ben dus hersteld. Mijn gebit is nog goed, mijn haar komt dikker terug. Het vet rond mijn organen (naam vergeten) zit op 7% wat laag is. Mensen die gedronken hebben hebben vaak veel hoger percentage.

Dus ik was op zich nog wel te redden. Lichamelijk zie je niets meer van de verslaving en psychisch moet alles nog een beetje landen. En het zal fijn zijn als ik weer gewone mensen om mij heen heb ipv mensen die net uit crisis komen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."