#1
En de grap is: dit is nu een momentopname. Misschien denk ik er over een jaar weer heel anders over.
Zonder iedereen met verslavingsproblematiek te niet te doen...
Maar ik krijg hier op het forum ook een beetje een ander gevoel bij het omgaan met verslaving. Als in: voor mij voelt het soms alsof men elkaar nog dieper in de verslaving/slachtofferrol duwt dan nodig is. Onbedoeld en goedbedoeld though. Ik weet niet zo goed hoe ik dit goed duidelijk moet maken, zonder mensen tegen het zere been te trappen, want dat is niet mijn bedoeling.
Maar... Zoals ik gister ergens gepost heb, ben ik zelf bijv. "gewoon" gestopt met mijn verslavingen. Zonder veel last of cravings. Enkel de benzo's hebben me wat langer in hun greep gehouden en soms ook weer teruggetrokken. Maar om nou te zeggen dat ik door een hel ging, vind ik overdreven. Het enige nadeel van die benzo's, is dat je daar (over het algemeen) niet op de zanzamanier mee kan stoppen en er dus een aantal weken/maanden voor uit moet trekken, vanwege het gevaar op acute ontwenningsverschijnselen die mogelijk levensbedreigend zijn. Dat soort tips vind ik wel helpend natuurlijk. In alle gevallen.
En als ik om me heen kijk in mijn eigen kring, hebben de meesten een of meerdere verslavingen (coke/speed/cannabis/alcohol/nicotine, bijv.) ook op dezelfde wijze gestaakt. Júíst omdat men verder van weinig informatie omtrent verslavingsproblematiek voorzien is.
Nou zie ik ook wel dat er hier erg zware gevallen bij zitten natuurlijk en vooral dus met middelen waar acuut staken een gevaar wordt. Ik vraag me alleen soms af of alles wel helpend is of dat het ook tegendraads werkt, vanwege de toch best heftige verhalen die gedeeld worden (die niet gebagatelliseerd hoeven of moeten worden. Als je dat zo ervaart, ervaar je dat zo).
Soms is "gewoon niet meer doen" ook een optie. Ik betrap me er iig zelf soms ook op dat ik meega in bepaalde verhalen of statements en dan met terugwerkende kracht een gevoel krijg dat het toch allemaal best heftig was, vwb mijn eigen verslavingen. En dat wás ook zo, qua gebruik. Maar niet wb het staken daarvan.
En precies dat zie ik ook om me heen, met vergelijkbare gevallen als ik, die verder niet op dergelijke fora actief zijn en überhaupt weinig kennis over drugs, middelen en verslaving hebben en dus ook geen andere verhalen over verslavingen kennen en eigenlijk nauwelijks bewust verslaafd zijn. Enkel op een punt gekomen dat je denkt "nou is het mooi geweest". Met als aanleiding bijvoorbeeld simpelweg de route die het leven uitgestippeld heeft. Door het starten aan je eerste "echte" baan of het krijgen van kinderen enz.
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en niet het gevoel krijgen dat ik jullie niet serieus neem, want dat doe ik wel en zie ook de verschillen in gradaties qua verslavingen. Maar in een aantal gevallen denk ik soms ook: "Tja, ik weet niet of dit nou helpend is of het juist erger maakt".
Kennis en lotgenoteninformatie is prettig wanneer je dat echt nodig hebt. Alleen als ik soms wel eens iemand zie posten "ik zit nu 3 maanden aan de 3mmc en kan niet stoppen" en dan een advies krijgen tot aan klinieken in verweggistan en avondlange sessies bij een zelfhulpgroep en een dagelijkse routine aan tips en trics om hier mee verder te gaan, dan denk ik ook wel eens "schop onder je hol en kap gewoon zeg".
Ik mis de nuance soms gewoon een beetje. Probeer daar ook aan te denken, zou ik willen zeggen. Zonder meteen je eigen verslaving te kopieren naar de ander. Het is niet altijd hetzelfde.
Excuus voor de lange post en nogmaals: ik bagatelliseer niemands verhaal. Enkel mijn gedachten over hoe ik het hier soms zie en hoe ik het elders zie of heb gezien en ervaren.
Spot on man ☝🏻🏆Uiteindelijk komt het voor mij allemaal neer op verbinding: met mezelf en mijn eigen emoties; met mijn fellows, vrienden en familie en met mijn hogere macht.
Meetings, bellen, stappenwerk, service doen, bidden, mediteren, het zijn allemaal tools om in verbinding te blijven met anderen, met het programma en met mezelf. Het verbetert mijn kwaliteit van leven, vermindert mijn gevoel van eenzaamheid en 'anders-zijn' en daarmee wordt drugs gebruiken overbodig.

Ik ben trots op jou. Ieder kopje dat je hebt geschreven is raak en herken ik. Geef het vooral door aan iedereen die nog worstelt.Ik vind het tof wat uitgebreider te lezen hoe jij je herstel vorm geeft @_shikantaza
Je bent hier op DF een groot voorbeeld voor me, en hebt onbedoeld stiekem best een rol gespeeld in mijn herstel, vooral in de periode dat het nog niet lukte! 😘
Laat ik beginnen met wat ik zeker in het begin veel hoorde.
"Wat ben je saai geworden"
"Wat moet een jonge vent nou bij ons oude lullen?"
"Ik wist wel dat er wat met je aan de hand was, ik kon alleen de vinger er niet op leggen/wist niet wat"
Bovenstaande uitspraken staan eigenlijk voor het volgende:
- Afwegen of ik me in een situatie wil zetten wat een risico kan vormen voor mijn herstel
- Totale verandering in mij als persoon en de dingen die ik doe
- Openheid van zaken geven
Intro
Ik ben langer verslaafd geweest in mijn leven dan dat ik dat niet ben geweest.
Vanaf mijn 13e levensjaar verslaafd aan THC, vanaf mijn 19e tot 31e levensjaar verslaafd aan Cocaïne, waarvan voor mij ruim 10 jaar problematisch.
Het begon leuk, festivals, met vrienden lekker aan de xtc etc.
Echter al snel draaide mijn weekend om drugs, en Coke was dat warme dekentje, mijn grote liefde in een klein zakje.
Ik zeg tijd dat mijn verslaving meegroeide met mijn salaris, waar het eerst een weekend verslaving was, groeide dat al snel uit naar dagelijks nadat ik mijn diploma had gehaald en fulltime aan het werk ging.
Gek genoeg toch een hoop bereikt, promoties, huis laten bouwen etc.
Ik reserveerde simpelweg 1500 euro per maand voor een dagelijks packie.
Ruim 10 jaar geleden voor het eerst ambulante hulp gezocht, hielp niet en stopte ik vaak al snel mee.
Klinische opname was geen optie, ik had een kaartenhuis staande te houden.
Even fast forward naar Nu, Alaangezien ik de details van de ellende en het moment dat de boel instortte zelf in een eigen topic heb gedocumenteerd en dit topic draait om herstel.
Klinische opnames
Mijn herstel is echt begonnen bij mijn eerste klinische opname.
In een tijdpad van 20 maanden heb ik er 4 gedaan, in totaal zo'n 25 a 30 weken.
Zit je vast in een verslaving, logisch dat je de kliniek als uiterste wilt gebruiken, en het is voor iedereen persoonlijk hoe lang het duurt voor ze die keuze maken.
Mijn mening is wel, als je echt verslaafd bent, is je startpunt de kliniek.
Ambulante hulp
Naast de kliniek, heb ik de maanden daarna diverse therapieen gevolgd, CGT, Ergotherapie, diverse andere groepssessies.
Zeker in het begin van mijn herstel heeft dat me veel gebracht.
Op dit moment ben ik op een punt dat er binnen mijn GGZ locatie er geen nieuwe therapieen meer zijn.
Met andere woorden, ik heb alles aangepakt.
Ook als ik het niet leuk vond, er was een groep welke me tegenstand, deze was 9 maal een wekelijkse sessie.
Toen heb ik aangegeven, ik kijk het 9 keer aan en dan beslis ik of het wat voor me is.
Wellicht een lang stuk voor ik bij de kern van jou vraag en bedoeling van je topic kom, echter is voor mij de bovenstaande zaken cruciaal geweest om nu zoals je zegt de boel te onderhouden.
Wie de fuck ben jij, en waar is MakeLifeGreatAgain gebleven?!
Er is weinig meer over van mijn persoon die ik zo pak en beet de eerste 30 jaar van mijn leven was.
Ik ben letterlijk alles anders gaan doen.
Wat iemand van me vind, het beeld wat mensen van me hebben, het boeit me niet meer. Op 3 personen na: mijn moeder, mijn vriendin en mijn voetbaltrainer.
Het was best een zoektocht, want jezelf opnieuw uitvinden en een leven creëren waar je tevreden mee bent en blij van word, lastige materie.
Uiteindelijk kan ik concluderen dat het hem toch echt zit in "the small things in life".
Wandelen/hardlopen, tuinieren, vissen, kamperen, klinkt nogal saai he.
Echter, ik vind het heerlijk.
Door mijn adhd ben ik snel overprikkeld, en de bovenstaande activiteiten brengen me rust en plezier.
Structuur
Voor mij is balans en evenwicht ontzettend belangrijk.
22:30 slaapmedicatie, 23:00 in bed, rond 08:00 uit bed.
Ik heb nog geen "echt werk", ik ben gelukkig gezegend met een belachelijk hoge uitkering en zit in een goed traject om richting werk te gaan.
Van 22:30 tot 23:00 zonder ik mij af van mijn vriendin, en neem ik in mijn hoofd de dag door. Soort dagafsluiting.
Praten met lotgenoten
Omdat CA/NA mij niet ligt (heb het echt geprobeerd meerdere malen op meerdere locaties, ik kan me gewoon niet volledig vinden in de 12 stappen en de opzet van de meetings) ga ik naar de wekelijkse inloop van mijn zorgaanbieder.
Hier praat ik met gelijkgestemden, en heb ik naast de gesprekken met mijn ambulant begeleider een stukje extra invulling voor mijn actief herstel.
Ook door hier tips te geven en te lezen, houd ik mij scherp gericht op herstel.
Luister naar je lichaam
Ik kan mijzelf omschrijven als complex, en het heeft een poos geduurd alvorens ik signalen begon te herkennen.
Weten waar mijn grens ligt qua belasting, de eerste signalen van overprikkeling herkennen, tijdig op de rem trappen etc.
Zeer belangrijk voor mij, pas toen ik ze echt ging herkennen en er op ging acteren, ben ik extra stappen gaan zetten in mijn herstel.
Eerlijkheid
Je bent uiteraard geen echte verslaafde, als je niet iedereen hebt voorgelogen en oren hebt aan genaaid.
Die tijd is echt voorbij, ik lieg niet meer.
Ook sat had tijd nodig, maar voelde als een bevrijding.
Het liegen wat als automatisme ging, dat mechanisme is uit.
Ik ben eerlijk over mijn verslaving,mijn herstel en praat daar open over, tegen iedereen waarbij het onderwerp van gesprek is.
Niet alleen omdat ze dan extra op me letten in moeilijke tijden, ook omdat ik zo trots ben op wat ik heb bereikt.
Keuzes maken
Toen ik nog niet zo lang (en nog vol in mijn proces van vallen en opstaan zat) actief bezig was met herstel, ben ik in een voetbalteam terecht gekomen wat echt voor de gezelligheid is.
Alle leeftijden door elkaar, gezelligheid voorop.
Zoals een kelderklasse team hoort te zijn, 3e helft en gezellige etentjes en uitjes zijn nest zo belangrijk als de sportieve prestaties.
Voor mij is dat gedeelte niet meer mogelijk.
Ik ga na de trainibg/wedstrijd naar huis, en ga niet naar de etentjes of uitjes.
Ookal zegt iedereen dat ze op me zullen letten etc etc, don't poke the bear.
Bij alles wat afwijkt van mijn normale routine, denk en bespreek ik met mijn vriendin of er risico's aan verbonden zijn.
Het kleinste risico betekent simpelweg Nee, Njet, No, Nein en zo kan ik in alle talen wel aangeven dat ik dan niet meega.
Conclusie
Ik heb mijn leven totaal op de schop gegooid, en kan helaas niet meer mee met zaken die ik heel leuk vond om te doen.
Maar een leven in blijvend herstel, het is echt goud waard!
Dankjewel, dat is geheel wederszijds 😘Ik ben trots op jou. Ieder kopje dat je hebt geschreven is raak en herken ik. Geef het vooral door aan iedereen die nog worstelt.
Lekker bezig!!! 💪💪💪Mooi topic! Ik vroeg me stiekempjes altijd al af wat 'werken aan herstel' betekent, ben nou zelf 208 dagen clean & sober en merk wel dat alleen stoppen niet alles is, maar wat dan nog meer.. Ja, dat moet ik ook nog een beetje uitzoeken voor mezelf misschien..
Dus: zeer fijn om dit allemaal te lezen!
Fijn dat je reageert, en dat was ook de bedoeling, omdat het gewoon veel simpelweg doen en routine / regelmaat is.Mooi topic! Ik vroeg me stiekempjes altijd al af wat 'werken aan herstel' betekent, ben nou zelf 208 dagen clean & sober en merk wel dat alleen stoppen niet alles is, maar wat dan nog meer.. Ja, dat moet ik ook nog een beetje uitzoeken voor mezelf misschien..
Dus: zeer fijn om dit allemaal te lezen!
Iemand die iets heeft wat ik wil.Even een random vraag voor de mensen die naar de meetings gaan he, maar hoe kiezen/kozen jullie eigenlijk een sponsor uit?![]()
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."