Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe ziet het onderhoud van jouw herstel er uit?

Hoe ziet het onderhoud van jouw herstel er uit?

28 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Iemand die iets heeft wat ik wil.
Klik om te vergroten...
En dit is ook een hele goeie, nog niet over nagedacht maar klinkt eigenlijk wel logisch nu ik erover nadenk
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zolang ik in mijn hoofd heb dat ik gewoon niet meer kan/mag drinken dan is er niets aan de hand. Het wordt gevaarlijk als mijn gedachtes zeggen van het kan wel weer. Of het is nu lekker weer een biertje kan wel.
Voor de rest kijk ik af en toe nog een podcast over verslaving wat ook wel helpt.
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#3
Snap wat je schrijft @Zanza . Denk dat sommige verslaafden in herstel de neiging hebben om een soort van afkick evangelie te verkondigen. Mooi als het hen en anderen helpt zal ik maar zeggen. Voor anderen kan het zo af en toe ietwat vermoeiend zijn.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
En de grap is: dit is nu een momentopname. Misschien denk ik er over een jaar weer heel anders over.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zonder iedereen met verslavingsproblematiek te niet te doen...

Maar ik krijg hier op het forum ook een beetje een ander gevoel bij het omgaan met verslaving. Als in: voor mij voelt het soms alsof men elkaar nog dieper in de verslaving/slachtofferrol duwt dan nodig is. Onbedoeld en goedbedoeld though. Ik weet niet zo goed hoe ik dit goed duidelijk moet maken, zonder mensen tegen het zere been te trappen, want dat is niet mijn bedoeling.

Maar... Zoals ik gister ergens gepost heb, ben ik zelf bijv. "gewoon" gestopt met mijn verslavingen. Zonder veel last of cravings. Enkel de benzo's hebben me wat langer in hun greep gehouden en soms ook weer teruggetrokken. Maar om nou te zeggen dat ik door een hel ging, vind ik overdreven. Het enige nadeel van die benzo's, is dat je daar (over het algemeen) niet op de zanzamanier mee kan stoppen en er dus een aantal weken/maanden voor uit moet trekken, vanwege het gevaar op acute ontwenningsverschijnselen die mogelijk levensbedreigend zijn. Dat soort tips vind ik wel helpend natuurlijk. In alle gevallen.

En als ik om me heen kijk in mijn eigen kring, hebben de meesten een of meerdere verslavingen (coke/speed/cannabis/alcohol/nicotine, bijv.) ook op dezelfde wijze gestaakt. Júíst omdat men verder van weinig informatie omtrent verslavingsproblematiek voorzien is.

Nou zie ik ook wel dat er hier erg zware gevallen bij zitten natuurlijk en vooral dus met middelen waar acuut staken een gevaar wordt. Ik vraag me alleen soms af of alles wel helpend is of dat het ook tegendraads werkt, vanwege de toch best heftige verhalen die gedeeld worden (die niet gebagatelliseerd hoeven of moeten worden. Als je dat zo ervaart, ervaar je dat zo).

Soms is "gewoon niet meer doen" ook een optie. Ik betrap me er iig zelf soms ook op dat ik meega in bepaalde verhalen of statements en dan met terugwerkende kracht een gevoel krijg dat het toch allemaal best heftig was, vwb mijn eigen verslavingen. En dat wás ook zo, qua gebruik. Maar niet wb het staken daarvan.

En precies dat zie ik ook om me heen, met vergelijkbare gevallen als ik, die verder niet op dergelijke fora actief zijn en überhaupt weinig kennis over drugs, middelen en verslaving hebben en dus ook geen andere verhalen over verslavingen kennen en eigenlijk nauwelijks bewust verslaafd zijn. Enkel op een punt gekomen dat je denkt "nou is het mooi geweest". Met als aanleiding bijvoorbeeld simpelweg de route die het leven uitgestippeld heeft. Door het starten aan je eerste "echte" baan of het krijgen van kinderen enz.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en niet het gevoel krijgen dat ik jullie niet serieus neem, want dat doe ik wel en zie ook de verschillen in gradaties qua verslavingen. Maar in een aantal gevallen denk ik soms ook: "Tja, ik weet niet of dit nou helpend is of het juist erger maakt".

Kennis en lotgenoteninformatie is prettig wanneer je dat echt nodig hebt. Alleen als ik soms wel eens iemand zie posten "ik zit nu 3 maanden aan de 3mmc en kan niet stoppen" en dan een advies krijgen tot aan klinieken in verweggistan en avondlange sessies bij een zelfhulpgroep en een dagelijkse routine aan tips en trics om hier mee verder te gaan, dan denk ik ook wel eens "schop onder je hol en kap gewoon zeg".

Ik mis de nuance soms gewoon een beetje. Probeer daar ook aan te denken, zou ik willen zeggen. Zonder meteen je eigen verslaving te kopieren naar de ander. Het is niet altijd hetzelfde.

Excuus voor de lange post en nogmaals: ik bagatelliseer niemands verhaal. Enkel mijn gedachten over hoe ik het hier soms zie en hoe ik het elders zie of heb gezien en ervaren.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik snap wat je bedoelt @Zanza en ben het in sommige gevallen ook met je eens.

Naar mijn idee lijken er ook twee groepen 'verslaafden' te zijn: zware gebruikers van wie hun gebruik tijdelijk uit de hand loopt en mensen met 'de ziekte' verslaving.

Voor die eerste club is wilskracht alleen misschien voldoende. Simpelweg het niet meer doen. Voor die laatste club is dat niet het geval.

Mijn moeder dacht bij mij ook zo toen ik m'n grote-mensen-baan. Misschien gaat ie zijn gebruik nu wat matigen nu hij ook andere verantwoordelijkheden heeft. Het tegendeel bleek waar.

Ik heb zelf ook wel gedacht dat ik geen ruggengraat had en geen discipline op kon brengen. Tot de hoofdpsycholoog in de kliniek tegen me zei: "You've got an engineering degree. There's nothing wrong with your discipline."
Zelfde geld voor mijn hardlopen. Dat doe ik echt consequent. Weer of geen weer.

Maar als het op drugs aankomt... 🤣

Ik denk dat velen van ons anderen de ellende van de heftigste periode van ons gebruik willen besparen. Maar uiteindelijk is dat hun reis en is het niet aan ons om te bepalen of iemand 'verslaafd' of 'verslaafd' is. Daar komt iemand vanzelf achter.

Als ze de juiste hulp maar weten te vinden als ze voor de vijfde keer in behandeling gaan (of soms zelfs nog veel, veel vaker).

Goed om elkaar scherp te houden en hierop aan te spreken denk ik.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zanza zei:
Zonder iedereen met verslavingsproblematiek te niet te doen...

Maar ik krijg hier op het forum ook een beetje een ander gevoel bij het omgaan met verslaving. Als in: voor mij voelt het soms alsof men elkaar nog dieper in de verslaving/slachtofferrol duwt dan nodig is. Onbedoeld en goedbedoeld though. Ik weet niet zo goed hoe ik dit goed duidelijk moet maken, zonder mensen tegen het zere been te trappen, want dat is niet mijn bedoeling.

Maar... Zoals ik gister ergens gepost heb, ben ik zelf bijv. "gewoon" gestopt met mijn verslavingen. Zonder veel last of cravings. Enkel de benzo's hebben me wat langer in hun greep gehouden en soms ook weer teruggetrokken. Maar om nou te zeggen dat ik door een hel ging, vind ik overdreven. Het enige nadeel van die benzo's, is dat je daar (over het algemeen) niet op de zanzamanier mee kan stoppen en er dus een aantal weken/maanden voor uit moet trekken, vanwege het gevaar op acute ontwenningsverschijnselen die mogelijk levensbedreigend zijn. Dat soort tips vind ik wel helpend natuurlijk. In alle gevallen.

En als ik om me heen kijk in mijn eigen kring, hebben de meesten een of meerdere verslavingen (coke/speed/cannabis/alcohol/nicotine, bijv.) ook op dezelfde wijze gestaakt. Júíst omdat men verder van weinig informatie omtrent verslavingsproblematiek voorzien is.

Nou zie ik ook wel dat er hier erg zware gevallen bij zitten natuurlijk en vooral dus met middelen waar acuut staken een gevaar wordt. Ik vraag me alleen soms af of alles wel helpend is of dat het ook tegendraads werkt, vanwege de toch best heftige verhalen die gedeeld worden (die niet gebagatelliseerd hoeven of moeten worden. Als je dat zo ervaart, ervaar je dat zo).

Soms is "gewoon niet meer doen" ook een optie. Ik betrap me er iig zelf soms ook op dat ik meega in bepaalde verhalen of statements en dan met terugwerkende kracht een gevoel krijg dat het toch allemaal best heftig was, vwb mijn eigen verslavingen. En dat wás ook zo, qua gebruik. Maar niet wb het staken daarvan.

En precies dat zie ik ook om me heen, met vergelijkbare gevallen als ik, die verder niet op dergelijke fora actief zijn en überhaupt weinig kennis over drugs, middelen en verslaving hebben en dus ook geen andere verhalen over verslavingen kennen en eigenlijk nauwelijks bewust verslaafd zijn. Enkel op een punt gekomen dat je denkt "nou is het mooi geweest". Met als aanleiding bijvoorbeeld simpelweg de route die het leven uitgestippeld heeft. Door het starten aan je eerste "echte" baan of het krijgen van kinderen enz.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en niet het gevoel krijgen dat ik jullie niet serieus neem, want dat doe ik wel en zie ook de verschillen in gradaties qua verslavingen. Maar in een aantal gevallen denk ik soms ook: "Tja, ik weet niet of dit nou helpend is of het juist erger maakt".

Kennis en lotgenoteninformatie is prettig wanneer je dat echt nodig hebt. Alleen als ik soms wel eens iemand zie posten "ik zit nu 3 maanden aan de 3mmc en kan niet stoppen" en dan een advies krijgen tot aan klinieken in verweggistan en avondlange sessies bij een zelfhulpgroep en een dagelijkse routine aan tips en trics om hier mee verder te gaan, dan denk ik ook wel eens "schop onder je hol en kap gewoon zeg".

Ik mis de nuance soms gewoon een beetje. Probeer daar ook aan te denken, zou ik willen zeggen. Zonder meteen je eigen verslaving te kopieren naar de ander. Het is niet altijd hetzelfde.

Excuus voor de lange post en nogmaals: ik bagatelliseer niemands verhaal. Enkel mijn gedachten over hoe ik het hier soms zie en hoe ik het elders zie of heb gezien en ervaren.
Klik om te vergroten...

Goed punt.

Ik denk dat je twee manieren van verslaving hebt.
1) De mensen die zomaar kunnen stoppen uit het niets, en ja ik geloof (en weet) dat dat ook echt kan.
2) De mensen die dit niet kunnen en bijvoorbeeld fysiek of mentaal goed ziek worden als ze hun middel niet krijgen.

Je ziet dit ook terug op het forum en het kan elkaar beinvloeden in het herstel.
Want 2 kan misschien niet zien waarom 1 wel zomaar kan stoppen en andersom kan 1 niet begrijpen waarom iemand als 2 er zoveel last van heeft.

Idem voor herstel.
Ik zou knettergek worden als ik wekelijks meerdere keren naar een meeting moest gaan en moest contacten met fellows. Knettergek in de zin van dat het me ook zou voeden. Je blijft in die cirkel hangen. MAAR ik kan ook goed begrijpen dat het juist wel steun kan geven en gelukkig zijn voor die mensen die meetings/fellows er. Ik vind het ook niet gek dat mensen er heen gaan. Maar net als bij verslaving is herstel ook voor iedereen anders.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Uiteindelijk komt het voor mij allemaal neer op verbinding: met mezelf en mijn eigen emoties; met mijn fellows, vrienden en familie en met mijn hogere macht.

Meetings, bellen, stappenwerk, service doen, bidden, mediteren, het zijn allemaal tools om in verbinding te blijven met anderen, met het programma en met mezelf. Het verbetert mijn kwaliteit van leven, vermindert mijn gevoel van eenzaamheid en 'anders-zijn' en daarmee wordt drugs gebruiken overbodig.
Klik om te vergroten...
Spot on man ☝🏻🏆
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ieder zijn eigen pad, en ieder zijn eigen manier. Ik kan alleen proberen door te geven wat voor mij heeft gewerkt. En dat heeft me uiteindelijk zo veel meer opgeleverd dan clean zijn. Ik sta op een hele andere manier in het leven. En wie dat ook wil die kan vragen stellen en wie dat niet wil ook helemaal prima. Daar is verder ook geen discussie over nodig, doe je ding 👍

Niet vergelijken maar er een les uit halen om morgen een klein beetje een beter mens te zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."