#1
Even een random vraag voor de mensen die naar de meetings gaan he, maar hoe kiezen/kozen jullie eigenlijk een sponsor uit? ![:sweatsmile:]()

Ik ben trots op jou. Ieder kopje dat je hebt geschreven is raak en herken ik. Geef het vooral door aan iedereen die nog worstelt.Ik vind het tof wat uitgebreider te lezen hoe jij je herstel vorm geeft @_shikantaza
Je bent hier op DF een groot voorbeeld voor me, en hebt onbedoeld stiekem best een rol gespeeld in mijn herstel, vooral in de periode dat het nog niet lukte! 😘
Laat ik beginnen met wat ik zeker in het begin veel hoorde.
"Wat ben je saai geworden"
"Wat moet een jonge vent nou bij ons oude lullen?"
"Ik wist wel dat er wat met je aan de hand was, ik kon alleen de vinger er niet op leggen/wist niet wat"
Bovenstaande uitspraken staan eigenlijk voor het volgende:
- Afwegen of ik me in een situatie wil zetten wat een risico kan vormen voor mijn herstel
- Totale verandering in mij als persoon en de dingen die ik doe
- Openheid van zaken geven
Intro
Ik ben langer verslaafd geweest in mijn leven dan dat ik dat niet ben geweest.
Vanaf mijn 13e levensjaar verslaafd aan THC, vanaf mijn 19e tot 31e levensjaar verslaafd aan Cocaïne, waarvan voor mij ruim 10 jaar problematisch.
Het begon leuk, festivals, met vrienden lekker aan de xtc etc.
Echter al snel draaide mijn weekend om drugs, en Coke was dat warme dekentje, mijn grote liefde in een klein zakje.
Ik zeg tijd dat mijn verslaving meegroeide met mijn salaris, waar het eerst een weekend verslaving was, groeide dat al snel uit naar dagelijks nadat ik mijn diploma had gehaald en fulltime aan het werk ging.
Gek genoeg toch een hoop bereikt, promoties, huis laten bouwen etc.
Ik reserveerde simpelweg 1500 euro per maand voor een dagelijks packie.
Ruim 10 jaar geleden voor het eerst ambulante hulp gezocht, hielp niet en stopte ik vaak al snel mee.
Klinische opname was geen optie, ik had een kaartenhuis staande te houden.
Even fast forward naar Nu, Alaangezien ik de details van de ellende en het moment dat de boel instortte zelf in een eigen topic heb gedocumenteerd en dit topic draait om herstel.
Klinische opnames
Mijn herstel is echt begonnen bij mijn eerste klinische opname.
In een tijdpad van 20 maanden heb ik er 4 gedaan, in totaal zo'n 25 a 30 weken.
Zit je vast in een verslaving, logisch dat je de kliniek als uiterste wilt gebruiken, en het is voor iedereen persoonlijk hoe lang het duurt voor ze die keuze maken.
Mijn mening is wel, als je echt verslaafd bent, is je startpunt de kliniek.
Ambulante hulp
Naast de kliniek, heb ik de maanden daarna diverse therapieen gevolgd, CGT, Ergotherapie, diverse andere groepssessies.
Zeker in het begin van mijn herstel heeft dat me veel gebracht.
Op dit moment ben ik op een punt dat er binnen mijn GGZ locatie er geen nieuwe therapieen meer zijn.
Met andere woorden, ik heb alles aangepakt.
Ook als ik het niet leuk vond, er was een groep welke me tegenstand, deze was 9 maal een wekelijkse sessie.
Toen heb ik aangegeven, ik kijk het 9 keer aan en dan beslis ik of het wat voor me is.
Wellicht een lang stuk voor ik bij de kern van jou vraag en bedoeling van je topic kom, echter is voor mij de bovenstaande zaken cruciaal geweest om nu zoals je zegt de boel te onderhouden.
Wie de fuck ben jij, en waar is MakeLifeGreatAgain gebleven?!
Er is weinig meer over van mijn persoon die ik zo pak en beet de eerste 30 jaar van mijn leven was.
Ik ben letterlijk alles anders gaan doen.
Wat iemand van me vind, het beeld wat mensen van me hebben, het boeit me niet meer. Op 3 personen na: mijn moeder, mijn vriendin en mijn voetbaltrainer.
Het was best een zoektocht, want jezelf opnieuw uitvinden en een leven creëren waar je tevreden mee bent en blij van word, lastige materie.
Uiteindelijk kan ik concluderen dat het hem toch echt zit in "the small things in life".
Wandelen/hardlopen, tuinieren, vissen, kamperen, klinkt nogal saai he.
Echter, ik vind het heerlijk.
Door mijn adhd ben ik snel overprikkeld, en de bovenstaande activiteiten brengen me rust en plezier.
Structuur
Voor mij is balans en evenwicht ontzettend belangrijk.
22:30 slaapmedicatie, 23:00 in bed, rond 08:00 uit bed.
Ik heb nog geen "echt werk", ik ben gelukkig gezegend met een belachelijk hoge uitkering en zit in een goed traject om richting werk te gaan.
Van 22:30 tot 23:00 zonder ik mij af van mijn vriendin, en neem ik in mijn hoofd de dag door. Soort dagafsluiting.
Praten met lotgenoten
Omdat CA/NA mij niet ligt (heb het echt geprobeerd meerdere malen op meerdere locaties, ik kan me gewoon niet volledig vinden in de 12 stappen en de opzet van de meetings) ga ik naar de wekelijkse inloop van mijn zorgaanbieder.
Hier praat ik met gelijkgestemden, en heb ik naast de gesprekken met mijn ambulant begeleider een stukje extra invulling voor mijn actief herstel.
Ook door hier tips te geven en te lezen, houd ik mij scherp gericht op herstel.
Luister naar je lichaam
Ik kan mijzelf omschrijven als complex, en het heeft een poos geduurd alvorens ik signalen begon te herkennen.
Weten waar mijn grens ligt qua belasting, de eerste signalen van overprikkeling herkennen, tijdig op de rem trappen etc.
Zeer belangrijk voor mij, pas toen ik ze echt ging herkennen en er op ging acteren, ben ik extra stappen gaan zetten in mijn herstel.
Eerlijkheid
Je bent uiteraard geen echte verslaafde, als je niet iedereen hebt voorgelogen en oren hebt aan genaaid.
Die tijd is echt voorbij, ik lieg niet meer.
Ook sat had tijd nodig, maar voelde als een bevrijding.
Het liegen wat als automatisme ging, dat mechanisme is uit.
Ik ben eerlijk over mijn verslaving,mijn herstel en praat daar open over, tegen iedereen waarbij het onderwerp van gesprek is.
Niet alleen omdat ze dan extra op me letten in moeilijke tijden, ook omdat ik zo trots ben op wat ik heb bereikt.
Keuzes maken
Toen ik nog niet zo lang (en nog vol in mijn proces van vallen en opstaan zat) actief bezig was met herstel, ben ik in een voetbalteam terecht gekomen wat echt voor de gezelligheid is.
Alle leeftijden door elkaar, gezelligheid voorop.
Zoals een kelderklasse team hoort te zijn, 3e helft en gezellige etentjes en uitjes zijn nest zo belangrijk als de sportieve prestaties.
Voor mij is dat gedeelte niet meer mogelijk.
Ik ga na de trainibg/wedstrijd naar huis, en ga niet naar de etentjes of uitjes.
Ookal zegt iedereen dat ze op me zullen letten etc etc, don't poke the bear.
Bij alles wat afwijkt van mijn normale routine, denk en bespreek ik met mijn vriendin of er risico's aan verbonden zijn.
Het kleinste risico betekent simpelweg Nee, Njet, No, Nein en zo kan ik in alle talen wel aangeven dat ik dan niet meega.
Conclusie
Ik heb mijn leven totaal op de schop gegooid, en kan helaas niet meer mee met zaken die ik heel leuk vond om te doen.
Maar een leven in blijvend herstel, het is echt goud waard!
Dankjewel, dat is geheel wederszijds 😘Ik ben trots op jou. Ieder kopje dat je hebt geschreven is raak en herken ik. Geef het vooral door aan iedereen die nog worstelt.
Lekker bezig!!! 💪💪💪Mooi topic! Ik vroeg me stiekempjes altijd al af wat 'werken aan herstel' betekent, ben nou zelf 208 dagen clean & sober en merk wel dat alleen stoppen niet alles is, maar wat dan nog meer.. Ja, dat moet ik ook nog een beetje uitzoeken voor mezelf misschien..
Dus: zeer fijn om dit allemaal te lezen!
Fijn dat je reageert, en dat was ook de bedoeling, omdat het gewoon veel simpelweg doen en routine / regelmaat is.Mooi topic! Ik vroeg me stiekempjes altijd al af wat 'werken aan herstel' betekent, ben nou zelf 208 dagen clean & sober en merk wel dat alleen stoppen niet alles is, maar wat dan nog meer.. Ja, dat moet ik ook nog een beetje uitzoeken voor mezelf misschien..
Dus: zeer fijn om dit allemaal te lezen!
Iemand die iets heeft wat ik wil.Even een random vraag voor de mensen die naar de meetings gaan he, maar hoe kiezen/kozen jullie eigenlijk een sponsor uit?![]()
Het kan confronterend zijn, maar in mijn beleving is dat meer vanwege heftige ervaringen (zelfbeschadiging, suicide, etc) dan omdat het over middelen gaat. De meeste mensen die zich op de meeting op hun plek voelen gaan zich meestal wel realiseren dat het middel niet het probleem is maar dat het verslaving en bijbehorend gedrag is. Het middel is een oplossing voor een probleem waarvan we vroeger liever wegkeken. Er kan natuurlijk van alles op een meeting zitten, van nog high tot 30 jaar clean. Niet dat die clean tijd zo heel belangrijk is hoor, dat laten we meer zien om te tonen dat het kán.Maar is het ook niet steeds een confrontatie?
Wordt er niet veel over middelen gepraat en dat je dan weer last krijgt van cravings. En dan weer iemand moet bellen. Een cirkel zeg maar.
Dat is eigenlijk wat ik me al langere tijd af vraag.
Het begint met regelmatig naar meetings gaan. Ik zit er zo'n 5 a 6 keer per week. Op deze meetings deel ik wat er op me hart ligt.
Verder op de meetings probeer ik wat eerder aan te komen en zo laat mogelijk weg te gaan. Dit doe ik om verbinding te maken en in gesprek te raken met andere herstellende verslaafden. Dit levert veel op, herkenning en opbouwen van vriendschappen.
Naast meetings heb ik een sponsor. Deze bel ik een aantal keer per week, maar daar ga ik vooral de stappen mee bespreken.
Bellen doe ik op momenten dat ik het lastig heb of behoefte heb aan een gesprek over dan wel iets waar ik mee zit of als ik me eenzaam voel. Ik bel zelf alleen met fellows waar ik een connectie mee heb, ik bel geen fellows die ik niet ken. Waar ik het nummer wel van heb liggen door een aangereikte telefoonlijst op een meeting.
'S ochtends begin ik de dag (of in de loop van de ochtend) met een stukje te lezen uit de Basic Tekst (NA Literatuur) en meestal heb ik dan al de Just for Today gelezen. Na het lezen pak ik een momentje om te "bidden" naar een macht groter dan mijzelf. Wat dat dan ook maar mag zijn.
Aan het einde van de dag schrijf ik een stap 10 weerspiegeling. ( Vaak geen zin in maar suggesties opvolgen is ook onderdeel van herstel )
- Hoe was mijn dag
- Wat ging er minder goed en hoe ging ik daarmee om
- Heb ik contact gehad met mijn Hogere Macht
- Noem 3 dingen die beter konden
- Noem 3 dingen die goed gingen
- Noem 3 dingen waar je dankbaar voor bent.
En dan tot slot he, gedurende de dag is het gewoon steeds mezelf afvragen welke motieven ik heb bij dingen die ik wil doen. In structuur proberen te blijven en gezond eten is ook onderdeel van alles. Wat me alleen niet altijd goed lukt. Herstel is dus echt voor mij alles proberen te veranderen of anders te doen dan ik eerst deed.
Alles veranderen betekent daarin voor mij niet specifiek maatschappelijk en vriendschappen alles veranderen maar vooral mijn eigen manier van handelen en denken veranderen. Geestelijke gezondheid proberen te bereiken door eerlijk te zijn, bereidwillig en open van geest. Ik loop al sinds 2016 mee in het programma. Heb cleantijden bereikt van 9mnd , 14mnd en 2.5 jaar. Telkens als ik terugviel had dat ermee te maken dat ik gewoon niet deed wat ervoor nodig was om clean te blijven.
Ik citeer uit de Basic Tekst;
Verslaving is een groter probleem dan alleen drugsgebruiken, dus hoe kunnen we denken dat alleen stoppen met drugs gebruiken de oplossing is?
Terughoudendheid en ontkenning van onze ziekte houden ons ziek.
Dat zie ik dus ook echt zo. Als ik alleen stop met drugs gebruiken blijf ik over met mijn shit. Ik als rasechte verslaafde kan niet met het leven omgaan zoals dat komt. Bij elke tegenslag of negatieve gedachten is mijn oplossing drugs gebruiken. Dat is geen duurzaam leven.
Al zou ik soms echt graag weer willen gebruiken, door te doen wat ik hier heb beschreven lukt het me om dat voor vandaag te laten.
🔷️
Wat een inzet toon jij in je herstel, zo ontzettend knap!!
Lukt het je ondertussen ook om een beetje te genieten van het leven?
Heel erg duidelijk antwoord, dankjewel daarvoor!Het begint met regelmatig naar meetings gaan. Ik zit er zo'n 5 a 6 keer per week. Op deze meetings deel ik wat er op me hart ligt.
Verder op de meetings probeer ik wat eerder aan te komen en zo laat mogelijk weg te gaan. Dit doe ik om verbinding te maken en in gesprek te raken met andere herstellende verslaafden. Dit levert veel op, herkenning en opbouwen van vriendschappen.
Naast meetings heb ik een sponsor. Deze bel ik een aantal keer per week, maar daar ga ik vooral de stappen mee bespreken.
Bellen doe ik op momenten dat ik het lastig heb of behoefte heb aan een gesprek over dan wel iets waar ik mee zit of als ik me eenzaam voel. Ik bel zelf alleen met fellows waar ik een connectie mee heb, ik bel geen fellows die ik niet ken. Waar ik het nummer wel van heb liggen door een aangereikte telefoonlijst op een meeting.
'S ochtends begin ik de dag (of in de loop van de ochtend) met een stukje te lezen uit de Basic Tekst (NA Literatuur) en meestal heb ik dan al de Just for Today gelezen. Na het lezen pak ik een momentje om te "bidden" naar een macht groter dan mijzelf. Wat dat dan ook maar mag zijn.
Aan het einde van de dag schrijf ik een stap 10 weerspiegeling. ( Vaak geen zin in maar suggesties opvolgen is ook onderdeel van herstel )
- Hoe was mijn dag
- Wat ging er minder goed en hoe ging ik daarmee om
- Heb ik contact gehad met mijn Hogere Macht
- Noem 3 dingen die beter konden
- Noem 3 dingen die goed gingen
- Noem 3 dingen waar je dankbaar voor bent.
En dan tot slot he, gedurende de dag is het gewoon steeds mezelf afvragen welke motieven ik heb bij dingen die ik wil doen. In structuur proberen te blijven en gezond eten is ook onderdeel van alles. Wat me alleen niet altijd goed lukt. Herstel is dus echt voor mij alles proberen te veranderen of anders te doen dan ik eerst deed.
Alles veranderen betekent daarin voor mij niet specifiek maatschappelijk en vriendschappen alles veranderen maar vooral mijn eigen manier van handelen en denken veranderen. Geestelijke gezondheid proberen te bereiken door eerlijk te zijn, bereidwillig en open van geest. Ik loop al sinds 2016 mee in het programma. Heb cleantijden bereikt van 9mnd , 14mnd en 2.5 jaar. Telkens als ik terugviel had dat ermee te maken dat ik gewoon niet deed wat ervoor nodig was om clean te blijven.
Ik citeer uit de Basic Tekst;
Verslaving is een groter probleem dan alleen drugsgebruiken, dus hoe kunnen we denken dat alleen stoppen met drugs gebruiken de oplossing is?
Terughoudendheid en ontkenning van onze ziekte houden ons ziek.
Dat zie ik dus ook echt zo. Als ik alleen stop met drugs gebruiken blijf ik over met mijn shit. Ik als rasechte verslaafde kan niet met het leven omgaan zoals dat komt. Bij elke tegenslag of negatieve gedachten is mijn oplossing drugs gebruiken. Dat is geen duurzaam leven.
Al zou ik soms echt graag weer willen gebruiken, door te doen wat ik hier heb beschreven lukt het me om dat voor vandaag te laten.
🔷️
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."