Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan je telefoon?

Verslaafd aan je telefoon?

17 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1

Dit filmpje kwam ik een paar dagen geleden tegen. Vrij lichtvoetig, maar het kaart wel een serieus probleem
aan inde huisige maatschappij. Het lijkt zo onschuldig: je smartphone. Maar app-makers proberen je met truukjes
hooked te krijgen in hun wereldje.

Ik merkte het ook toen ik een tijdje van de middelen en sigaretten af was: als ik me geen houding wist te geven
ging mijn hand meteen naar mijn telefoon. Fopspeen met beeldscherm :wink:

Er is zelfs een fellowship voor: https://internetaddictsanonymous.org/nl/over/
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Damius zei:
Stoppen met roken is gewoon verrekte lastig en vergt veel doorzettingsvermogen. In mijn optiek komt dat door de combinatie van sociale acceptatie van dagelijks gebruik (norm), het niet geestverruimende effect van dit middel (in tegenstelling tot vele andere middelen, functioneert men prima met dagelijks gebruik) en bovendien de kortstondige dopamine pieken continu door de dag heen zorgen voor een venijnige disbalans in de dopaminehuishouding en slijten ongewenste patronen super snel in. Deze patronen moeten weer worden afgeleerd en dat leidt tot dagelijkse confrontatie hiervan.

kortom: @Deadwing je bent absoluut een doorzetter en zo mag je jezelf ook zeer zeker zien.
Klik om te vergroten...
Nicotine / tabak is ook gewoon heel erg verslavend... https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drugs-hebben-de-grootste-verslavingskans/

Tabak en Alcohol staan heel erg hoog en ze zijn beide vrij verkrijgbaar. Niet dat ik me ook maar iets aantrok van de legale status van mijn lievelingsmiddel overigens :wink:
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#3
IMG_9346.jpeg
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#4
Grappig, kwam het filmpje begin deze week ook tegen, hij keek leuk weg hé? Heb al een lange tijd geen social media meer op mn telefoon en dat doet me goed. Geeft een hoop rust en extra tijd. Maar telefoon blijft een verslavend dingetje, lukt me de laatste weken wel beter om er minder op te zitten omdat ik druk ben op werk en tegelijkertijd er ik niet meer zo veel op te doen heb, behalve mn mail en chatgpt. Maar toch blijf ik een soort drang houden om die telefoon te checken. Vooral ook door die klote black friday en shit willen kopen wat afgesprijsd is en dan continu dat checken en in de gaten houden. Daar sla ik de laatste tijd dan weer een beetje in door. Een verslavend brein zoekt altijd wel weer iets om te vluchten en niet in het hier en nu te zijn.

Stapsgewijs probeer ik zoals in het filmpje steeds meer dagmomentjes telefoon vrij te maken. Dat lukt nu tijdens mijn ochtenden en op de momenten dat ik ga eten: ontbijt, lunch op werk of avondeten. Vooral op werk is dat dan grappig want het valt dan des te meer op hoe verslaafd iedereen als een zombie op dat ding zit tijdens de pauzes haha. Maar tegelijkertijd nodigt het niet op de telefoon zitten dan weer meer uit dat mensen een praatje met me willen maken.

Nu nog de moeilijkste stap: telefoon weg krijgen bij toiletbezoek. Zoals waar dit bericht geschreven is 😂

Trouwens check de laatste aflevering van Kukuru eens met Richard de Leth @_shikantaza die gaat ook deels over telefoon gebruik.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Koffieb00n zei:
Daar sla ik de laatste tijd dan weer een beetje in door.
Klik om te vergroten...
Wie niet? :grin:
Van plezier kirrende dopaminereceptoren, dat is goed voor de mens.
Maar dat doe ik allemaal op de laptop, mijn telefoon is een baken van rust.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bijna een jaar geleden gestopt met roken en ik denk ook dat ik daardoor nog meer op mijn telefoon en tablet zit dan voorheen.

Ik heb bijna 35 jaar zwaar gerookt en het stoppen hiermee zie ik echt als een persoonlijke prestatie. Maar ik vind het echt bizar dat ik me meer verslaafd als vijftiger aan social media voel dan ik ooit aan nicotine ben geweest..Of dit ook echt zo weet ik niet zeker, maar ik denk het wel. Probeerde weer meer te gaan lezen maar dat hield ik toch niet echt lang vol. Het is zo verleidelijk om die telefoon of tablet te pakken..vooral als je alleen thuis bent.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deadwing zei:
Bijna een jaar geleden gestopt met roken en ik denk ook dat ik daardoor nog meer op mijn telefoon en tablet zit dan voorheen.

Ik heb bijna 35 jaar zwaar gerookt en het stoppen hiermee zie ik echt als een persoonlijke prestatie. Maar ik vind het echt bizar dat ik me meer verslaafd als vijftiger aan social media voel dan ik ooit aan nicotine ben geweest..Of dit ook echt zo weet ik niet zeker, maar ik denk het wel. Probeerde weer meer te gaan lezen maar dat hield ik toch niet echt lang vol. Het is zo verleidelijk om die telefoon of tablet te pakken..vooral als je alleen thuis bent.
Klik om te vergroten...
Knap dat je gestopt bent met roken!

Interessante video @_shikantaza . Ik vond het ook een interessante parallel met de 60s en 70s; alcohol en met name nicotine waren de dopamine shots van toen. Kortom; de afgelopen 100 jaar (en langer) zijn we altijd in grote mate onderdanen geweest van de kortstondige dopamineshots. De bron was enkel anders. Ook wel een treurig gegeven. Verslavingsgevoeligheid c.q. aanleg voor verslaving is daarmee gedeeltelijk ook gewoon nature, en niet alleen nurture in mijn optiek.
F
Fried RiceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb op dit moment al volg is mij een maand geen telefoon, en het is een opluchting. Echter ben ik er wel achter gekomen dat sommige dingen erg moeilijk gaan zonder telefoon o.a bank-zaken, DigiD, mensen die terug reageren over een vacature, en ik ze niet kan beantwoorden zonder app.

Nja, het wordt erg moeilijk gemaakt voor niets, liefst zou ik alles via papier doen. Ik vind het wel fijn dat ik nu niet meer dwangmatig mijn telefoon kan checken, wat echt dwangmatig was.

Het heeft zo zijn voor en nadelen
w
wieneerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bij mij vooral het scrollen lastig om het niet te doen. Heb het vaak ook niet door en dan zit ik weer op insta te scrollen en heb dan geen zin meer om andere dingen uit te voeren.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Damius zei:
Knap dat je gestopt bent met roken!
Klik om te vergroten...
Dank je wel!
Dat vind ik dus zelf ook want ik zie mezelf niet als een doorzetter. .
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fried Rice zei:
Ik heb op dit moment al volg is mij een maand geen telefoon, en het is een opluchting. Echter ben ik er wel achter gekomen dat sommige dingen erg moeilijk gaan zonder telefoon o.a bank-zaken, DigiD, mensen die terug reageren over een vacature, en ik ze niet kan beantwoorden zonder app.

Nja, het wordt erg moeilijk gemaakt voor niets, liefst zou ik alles via papier doen. Ik vind het wel fijn dat ik nu niet meer dwangmatig mijn telefoon kan checken, wat echt dwangmatig was.

Het heeft zo zijn voor en nadelen
Klik om te vergroten...

He bje wel nog een old skool telefoon? Of echt helemaal niks?
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik gebruik nu AppBlock en heb een tijdslimiet van 5 minuten ingesteld voor Instagram en TikTok. Daarnaast mediteer ik elke dag 30 minuten. Vroeger pakte ik mijn telefoon meteen zodra ik wakker werd, maar nu heb ik alle social media de eerste 3 uur van de ochtend automatisch geblokkeerd. Ook voor het slapengaan wordt alles geblokkeerd.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben blij dat ik deze boot gemist heb zeg.

Ik heb whatsapp. En vroeger ICQ-MSN-Partyflock, in die volgorde. Heb wel eens van iemanden iets gezien op instagram, facebook of tiktok. Begrijp echt nauwelijks waarom dit leuk is.

Ik begrijp dan ook nauwelijks hoe social media werken en ben me er wel van bewust dat mijn (nu nog jonge) kinderen, hier wrs wel aan zullen beginnen en ik daarom ook een soort van verplicht ben om hier meer kennis over te vergaren, in het kader van goed ouderschap. Ofzoiets...

😂 ben niet zo van het verbieden, over het algemeen vanuit overheden, maar ik zou het niet erg vinden als er snel een 16+ wet oid komt voor dit soort nonsens.
F
Fried RiceLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
He bje wel nog een old skool telefoon? Of echt helemaal niks?
Klik om te vergroten...
Op dit moment heb ik niks, alleen de pc. Ik ben nu dan ook alleen bereikbaar via Snapchat, Discord of hier
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fried Rice zei:
Op dit moment heb ik niks, alleen de pc. Ik ben nu dan ook alleen bereikbaar via Snapchat, Discord of hier
Klik om te vergroten...

Knap. Ik kan goed begrijpen waarom mensen een smarthphone niet wenselijk vinden, maar ik zou het niet kunnen om geen telefoonnummer te hebben.
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het is de verslaving aan de prikkels die het gebruik van je telefoon geeft. Het werkt precies hetzelfde als drugs of alcohol, behoudens de lichamelijke verslaving.

Ik zie nu pas bij mijn kinderen wat het tablet gebruik heeft aangericht. Zeker bij mijn puber, nu ik beperkte schermtijd heb ingesteld. We hadden altijd al schermtijden, maar vaak gaven we ze toch extra. Nu een tijd geprobeerd haar vrij te laten en dat is drama. Nu ze maar weinig meer mag is ze sindsdien down en chagrijnig. Ze weet soms gewoon niet wat ze met zichzelf aan moet. Had ik het maar anders aangepakt…
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Snooky zei:
Het is de verslaving aan de prikkels die het gebruik van je telefoon geeft. Het werkt precies hetzelfde als drugs of alcohol, behoudens de lichamelijke verslaving.

Ik zie nu pas bij mijn kinderen wat het tablet gebruik heeft aangericht. Zeker bij mijn puber, nu ik beperkte schermtijd heb ingesteld. We hadden altijd al schermtijden, maar vaak gaven we ze toch extra. Nu een tijd geprobeerd haar vrij te laten en dat is drama. Nu ze maar weinig meer mag is ze sindsdien down en chagrijnig. Ze weet soms gewoon niet wat ze met zichzelf aan moet. Had ik het maar anders aangepakt…
Klik om te vergroten...
Het is een kwestie van wennen, en eigenlijk ook een soort afkicken van al die Dopamine-piekjes. Geef het wat meer tijd.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Deadwing zei:
Dank je wel!
Dat vind ik dus zelf ook want ik zie mezelf niet als een doorzetter. .
Klik om te vergroten...
Stoppen met roken is gewoon verrekte lastig en vergt veel doorzettingsvermogen. In mijn optiek komt dat door de combinatie van sociale acceptatie van dagelijks gebruik (norm), het niet geestverruimende effect van dit middel (in tegenstelling tot vele andere middelen, functioneert men prima met dagelijks gebruik) en bovendien de kortstondige dopamine pieken continu door de dag heen zorgen voor een venijnige disbalans in de dopaminehuishouding en slijten ongewenste patronen super snel in. Deze patronen moeten weer worden afgeleerd en dat leidt tot dagelijkse confrontatie hiervan.

kortom: @Deadwing je bent absoluut een doorzetter en zo mag je jezelf ook zeer zeker zien.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."